Autor |
Zpráva |
VTjr
|
Napsal: čtv 03.05.2018 11:06 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 9.2.2010 Příspěvky: 6889 Bydliště: Žilina, SK Obrázky: 15
|
Sakra, o palivu se tady na fóru už tolik napsalo, že opravdu stačí jen důsledně hledat, přečíst si všechno, pochopit napsané a neobjevovat znovu Ameriku. Krom toho míchatelnost oleje s metylem se přece dá velmi snadno zjistit, stačí v nějaké průhledné nádobce se pokusit smíchat malá množství. Pokud se to rozvrství, tak je to nemísitelné a nemá cenu se tím dál zabývat. Ale ani když se to smísí, tak to ještě neznamená, že to bude ten správný olej. Pro 2cm3 MVVSku doporučuji koupit jakékoli letecké metylové palivo a do něj přidat pro záběh 10% ricínového oleje a pro provoz pak cca jen 3 až 5%. A postačí i ten z lékarny.
_________________ Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
|
|
Nahoru |
|
|
|
|
|
VTjr
|
Napsal: čtv 03.05.2018 12:41 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 9.2.2010 Příspěvky: 6889 Bydliště: Žilina, SK Obrázky: 15
|
Jó, koukám, že dobrá vlákna o palivu a záběhu spalováku vznikala spíš dávněji. Dnes už každý řeší elektropohon, baterky nebo koptéry, tedy až na drobné vlaštovky, jako je i toto vlákno. Takže hrabat v archivu je třeba hlouběji. Ale mistr Gůgl to umí, jen je mu třeba umět správně naformulovat otázku a pokud chce hledat na RCmanii, tak na závěr doplnit site:www.rcmania.cz, aby neprohledával celý světový internet.
_________________ Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
|
|
Nahoru |
|
|
vitahavlicek
|
Napsal: čtv 03.05.2018 12:46 |
|
Zkušený debatér
|
|
Registrován: 2.1.2012 Příspěvky: 272 Bydliště: PRAHA
|
mate tady primo na strankach dve okna na vyhledavani googlem
|
|
Nahoru |
|
|
DAF
|
Napsal: čtv 03.05.2018 12:50 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 9.1.2007 Příspěvky: 9141 Bydliště: Praha 8, ČR Obrázky: 9
|
Kouknul jsem do map, ze Světlé nad Sázavou zde určitě někdo je, podobně na tom bude Ledeč, Zruč a Vlašim. Na druhou stranu Humpolec. Když si uděláš o víkendu výlet na Nesvačilské letiště (kousek, ale fakt malý, za Bystřicí), kromě dospělých letadel tam jsou i modeláři, určitě ti tam někdo poradí, případně i něco předvede. Jinak někde tu bylo vlákno s fakt dobrým návodem na seřízení karburátoru. Pokud bys potřeboval pomoct s originálem na MVVS, a nenajdeš k tomu rozumy, nebo ti to nepůjde, napiš SZ.
_________________ Hitec Aurora 9X
|
|
Nahoru |
|
|
ha4ko
|
Napsal: čtv 03.05.2018 13:18 |
|
Nováček serveru
|
|
Registrován: 19.4.2018 Příspěvky: 10 Bydliště: Křivsoudov okres Benešov
|
DAF píše: Kouknul jsem do map, ze Světlé nad Sázavou zde určitě někdo je, podobně na tom bude Ledeč, Zruč a Vlašim. Na druhou stranu Humpolec. Když si uděláš o víkendu výlet na Nesvačilské letiště (kousek, ale fakt malý, za Bystřicí), kromě dospělých letadel tam jsou i modeláři, určitě ti tam někdo poradí, případně i něco předvede. Jinak někde tu bylo vlákno s fakt dobrým návodem na seřízení karburátoru. Pokud bys potřeboval pomoct s originálem na MVVS, a nenajdeš k tomu rozumy, nebo ti to nepůjde, napiš SZ. díkes
|
|
Nahoru |
|
|
peta1
|
Napsal: úte 19.06.2018 20:40 |
|
Protřelejší uživatel
|
|
Registrován: 5.11.2013 Příspěvky: 188 Bydliště: Veltruby u Kolína
|
Prošel jsem vlákno, dozvěděl se cosi o modré skalici i obtížném míchání metylu v domácích podmínkách, ale nenalezl jasnou odpověď pro běžné létače: Jaké je momentálně doporučeníhodné univerzální palivo pro rekreační provoz žhavíků? Až dosud jsem létal 2takty i 4takty na Rapicon 5% nitra. Jenže zásoby došly a stojím před otázkou, čím to nahradit. Přiznám se, že jsem nikdy neřešil množství oleje a nikdo se mne na to nikdy v obchodě neptal. Bral jsem, co bylo. Teď koukám, kolik druhů Pelikán (potažmo všechny prodejny) nabízejí. Nějak se mi nezdá, že bych měl do 2taktu bez jakýchkoliv úprav lít 12 % nitra (nemám odebrané podložky a používám svíčky univerzál ASP), jak mi Pelikán doporučuje https://www.pelikandaniel.com/?sec=product&id=81688 A teď k otázce: Mohu jako univerzální palivo pro motory ASP, MVVS i O.S.max používat obyčejný Optimix 5%? Nepoškodím tím 4takt O.S.MAX 91? Nejde mi vůbec o finanční rozdíl, jako spíše nutnost tahat s sebou na letiště dva kanystry - jeden pro 2 takt a druhý pro 4takt...
|
|
Nahoru |
|
|
DAF
|
Napsal: úte 19.06.2018 21:34 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 9.1.2007 Příspěvky: 9141 Bydliště: Praha 8, ČR Obrázky: 9
|
Uvedl jsi sice značky, ale nikoliv velikosti motorů. Obecně, větší motory a neměly mít s přechodem na syntetické oleje větší problém. Ovšem čím víc na ricinu, tím může být víc usazeného karbonu, který se může na syntetiku začít uvolňovat. U menších, hlavně s kluznými ložisky ovšem ano, tam je třeba aspoň trochu ricinu. VTjr o tom tady někde psal, i poměry přimíchaní ricínu.
_________________ Hitec Aurora 9X
|
|
Nahoru |
|
|
peta1
|
Napsal: úte 19.06.2018 21:38 |
|
Protřelejší uživatel
|
|
Registrován: 5.11.2013 Příspěvky: 188 Bydliště: Veltruby u Kolína
|
Mel jsem vzdy zato, ze Rapicon obsahuje jen syntetiku. Proto o ricinu vubec neuvazuju - ptal jsem se spise na mnozstvi nitra a procenta oleje. Nebo se pletu?
|
|
Nahoru |
|
|
Celeron
|
Napsal: úte 19.06.2018 23:11 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 23.4.2010 Příspěvky: 10507 Bydliště: Nový Bydžov ČR Obrázky: 14
|
Já si míchám sám ze starejch zásob. Od 3,5 ccm do 15 ccm dávám všem stejně, 9% Aerosynth olej, 3% syntetickýho rycínu a 5% Nitrometanu. Bohužel, Aerosynth a Nitrometan se už dnes nedá koupit. Nitrometan je k mání v Polsku za 3 x nižší cenu než byl u nás ale je potřeba polská obdoba živnostňáku (ičo).
|
|
Nahoru |
|
|
peta1
|
Napsal: stř 20.06.2018 15:42 |
|
Protřelejší uživatel
|
|
Registrován: 5.11.2013 Příspěvky: 188 Bydliště: Veltruby u Kolína
|
Vylétám maximálně kanystr za sezónu, nic si proto nehodlám míchat. Ani to neumím a nehledám primárně úsporu. Jak jsem už zmínil - mé dotazy směřovaly k univerzálnímu palivu pro 2takty od 6,5 do 15 ccm a 4takty od 11 do 20 ccm s tím, že nevím kolik nitra a oleje, abych to mohl používat coby univerzální pro obojí. Dosud jsem takto vozil na letiště jediný kanystr s Rapiconem 5 % nitra. Ale je pravda, že když se trochu ochladilo, motory na dlouhý volnoběh zhasínaly. Víc nitra by asi neuškodilo...
|
|
Nahoru |
|
|
Celeron
|
Napsal: stř 20.06.2018 17:08 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 23.4.2010 Příspěvky: 10507 Bydliště: Nový Bydžov ČR Obrázky: 14
|
S tebou je to těžký, zeptáš se kolik procent oleje a nitra, já ti napíšu léty odzkoušený poměr a tobě to nestačí. Taky se třeba můžeš podívat jaký složení maj ty paliva od Pelikána a porovnat s tím mým.
|
|
Nahoru |
|
|
peta1
|
Napsal: stř 20.06.2018 20:32 |
|
Protřelejší uživatel
|
|
Registrován: 5.11.2013 Příspěvky: 188 Bydliště: Veltruby u Kolína
|
Celerone, vážím si Tvé ochoty pomoci mi nyní i v minulosti (řešili jsme spolu Zero od CMP), ale Tvé rady mi v tomto případě pomohly jen částečně. Ptal jsem se konkrétně na komerčně prodávaná paliva. V současnosti mají všude pouze Optimix - jenže je ho 12 variant... Mé otázky směřovaly ke zkušenostem jeho uživatelů, který z nich mi doporučí jako univerzální. Proto musím s díky odmítnout rady kolik čeho kam mícháš... nemám absolutně páru, k čemu má nejblíž Tvá varianta 9 % aerosynth a 3% ricinu. Vzal jsem si z toho ovšem zúžení, že 5% nitra bohatě stačí na 2takt i 4takt. Předpokládám, že pokud vezmu Optimix 5% MV pro 4takty, schroupou ho i 2takty. Maximálně budou hodně kouřit.
|
|
Nahoru |
|
|
VTjr
|
Napsal: čtv 21.06.2018 10:16 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 9.2.2010 Příspěvky: 6889 Bydliště: Žilina, SK Obrázky: 15
|
Tak ale ne pro všechny 4-takty je 5% nitra dostatečných, spíš bych řekl, že ne. Většina běžných spotřebních 4-T je fabricky seřízena tak na 10%, ale jsou špičkové typy (Yamada, OS FS * Surpass atd.) které pod 15% ani pořádně neběží a v návodu se těch 15% uvádí jako spodní hranice rozsahu 15-30% a spíš se doporučuje aby chodily na 20% nitra. Zrovna tak je to i s olejem. Čtyřtakty opravdu potřebují minimálně 18% maziva, protože jsou většinou mazány ztrátovým olejem (co pronikne pístními kroužky dole do karteru, který je navíc už i přepálený. Ale třeba Yamada nasává směs šoupátkem v zadním víku nejprve do karteru, pak ho v další fázi jiným kanálem řízeným tím samým šoupátkem vypumpuje nahoru do takové komory, kde se to natlakuje a po otevření sacího ventilu natlačí do válce. Tam by člověk řekl, že snad by mohlo postačit i méně oleje, protože do karteru jde přece směs s olejem čerstvým, nepřepáleným. Jenže není tomu tak , olej je sice čerstvý ale hodně naředěný metylem. A to naředění je z hlediska mazání na škodu spíš u syntetiky, u ricínu tolik ne, i proto výrobce (Yamada) ve svém návodu doporučuje aby v palivu byl krom syntetiky i aspoň 1/3 podíl ricínu a celkových 18% maziva je minimální koncentrace, spíš 20%. Zrovna tak vrtulníkové dvoutakty vyžadují hodně nitra i oleje a třeba vrtulníkové 30% nitrované palivo má v sobě oleje až 23%. Olej totiž nejen maže ale i chladí a to vrtulníky dost potřebují. Takže si myslím, že Ty se šeredně zahráváš se zdravíám svých motorů když je za každou cenu chceš krmit jakýmsi univerzálním palivem. Nevylučuji, že zrovna ty motory, co používáš Ty, je schroustnou a nebudou moc reptat. Jenže některé věci se nemusí projevit hned. U 2-T je to poměrně rychlý proces, když není dobře mazán, tak se velice rychle zadře výbrus, nebo spodní oko ojnice (pokud je v kluzném uložení, co je u žhavíku drtivá většina). Ale u 4-T dochází k postupné kavitaci povrchu vaček, co není moc vidět, i s kavitovanou vačkou motor běží, ale špatně a čím dál tím hůř. Navíc se tím zvýšeným třením zvedátka ventilů přehřívají, také kavitují a zvýšenými bočními sílami vytlučou svá vodítka v bloku. A to je pak už velice složitá a nákladná oprava, nebo výměna celého bloku. Taky i u 4-T se kvůli nedostatečnému mazání dost často zadírá spodní oko ojnice. A pokud to odnese i ojniční čep kliky, tak je taková oprava taky velice nákladná. Pokud se stane vše to, co jsem napsal, tak se oprava takhle zhuntovaného motoru ani nevyplatí.
_________________ Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
|
|
Nahoru |
|
|
peta1
|
Napsal: čtv 21.06.2018 10:22 |
|
Protřelejší uživatel
|
|
Registrován: 5.11.2013 Příspěvky: 188 Bydliště: Veltruby u Kolína
|
Aha, no do OS MAX 91 Surprass to chci právě lít... dosud mimochodem chodil na 5% nitra dobře. Takže fakt doporučuješ dva kanystry?
|
|
Nahoru |
|
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 29 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|