HONZIK 22 píše:
... Predsazena smerovka zvysuje ucinnost vyskovky ta je mimo uplav kridla ...
No, nevím
. Já si myslím, že o tom, zda ta VOP bude/nebude v úplavu křídla rozhoduje především její vertikální poloha a ne to, jestli bude před nebo za SOP.
Varianta T se jeví z tohoto pohledu jako nejlepší, i když ani to nezaručuje, že se do úplavu za žádných okolností nedostane.
Byly popsány případy, kdy se velká dopravní letadla při malé rychlosti a velkém úhlu náběhu dostala do situace, kdy se prudce snížila účinnost výškovky, dokonce z toho byly i nĕjaké havárie. Ale už nevím přesnĕ o který typ se jednalo.
U modelů větronů má T-čko nespornou výhodu v tom, že při přistáni do trávy nebo nerovného terénu je VOP méně zranitelná
, nevýhodou je to, že SOP musí být masivnĕjší a tudíž i tĕžší.