Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 14 ] 
Autor Zpráva
PříspěvekNapsal: ned 08.07.2018 17:23 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.4.2006
Příspěvky: 1409
Bydliště: Litoměřice, ČR
Obrázky: 1
Blog: Zobrazit blog (6)
Ahoj obracím se na znalé s dotazem, jak se nastavuje počet otáček u navijálu plachet na placetnici, třeba na tento typ
https://www.kostkamodelcentrum.cz/obcho ... ozka=67931
V popisu se píše že je nastavitelný od 1 do 6-ti otáček. Servo je digitální. Vůbec netuším, jakým způsobem se dá počet otáček nastavit. Jestli je k tomu zapotřebí nějaký programátor a nebo to jde třeba jen nastavením velikostí výchylky serva ve vysílači.. Díky moc za vysvětlení.

_________________
Jeti DC-24,DS-12,VBar,PsychoHammer,CrossAlps2.8,Sir Edmund Race,Samba 2.6,Ultra 3.5,Logo700,Logo 200


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 
PříspěvekNapsal: ned 08.07.2018 18:58 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 18.12.2006
Příspěvky: 478
Bydliště: Písek
S tímto typem jsem se zatím u nikoho nesetkal, nicméně nejjednodušší cesta je omezit výchylku na vysílači.

Dále to lze řešit výměnou bubnu na navijáku za jiný s menším průměrem.

_________________
Z jihočeského Písku pozdravuje
Ladislav Douša (ladous)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: ned 08.07.2018 19:29 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.4.2006
Příspěvky: 1409
Bydliště: Litoměřice, ČR
Obrázky: 1
Blog: Zobrazit blog (6)
Díky za odpověď. tak že pokud to dobře chápu tak když mám naviják třeba na 3,5 otočky, tak ty otočky udělá když je na vysílači dráha kniplu nastavena na 100% a když bych dráhu omezil na polovinu tj. 50%, tak naviják udělá zhruba 1,5 otočky.
Vůbec tomu nerozumím, jak takový naviják funguje , plachetnici jsem dostal , ale bez navijáku a serva kormidla, tak bych ji chtěl zprovoznit. Je to škoda , je to závodní typ a jediné co vím, tak jezdily kdysi na MS a její majitel byl pan Heřmánek z Lovosic. . Délka kolem 1,2m s stěžeň má okolo 2,3m . Kýl je uhlíkový jako celá plachetnice. Dostal jsem k tomu takovou velkou bednu s plachtami , které jsou připevněny na uhlíkových stožárech.
Ještě dotaz, ten naviják se ovládá kniplem s neutralizací? na jednu stranu odvíjí a na druhou navíjí?

_________________
Jeti DC-24,DS-12,VBar,PsychoHammer,CrossAlps2.8,Sir Edmund Race,Samba 2.6,Ultra 3.5,Logo700,Logo 200


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: ned 08.07.2018 21:04 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 18.12.2006
Příspěvky: 478
Bydliště: Písek
Naviják lze chápat jako jakékoli jiné servo. Kde se zastaví páka vysílače, tam se zastaví on. Jen prostě namísto výchylky běžného serva třeba o 20° udělá celou otáčku. Takže při 100 % zpravidla udělá mezi jednou krajní polohou páky a druhou krajní polohou páky vysílače maximální počet otáček, který umí. Omezením na 50 % se počet sníží o polovinu.

Pro naviják je vhodnější kanál bez neutralizace, aby člověk nemusel pořád držet ruku na požadované výchylce.

Podle délky to vypadá na plachetnici F5M. V takovém případě bych místo elektronického omezování počtu otáček přistoupil k instalaci bubnu s menším průměrem, protože taková plachta se s navijákem mazlit nebude.

_________________
Z jihočeského Písku pozdravuje
Ladislav Douša (ladous)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: ned 08.07.2018 21:16 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 13.3.2009
Příspěvky: 383
Bydliště: Strakonice, ČR
Naviják je podle mě lepší dát na páku plynu (bez neutralizace), nebo tahový potenciometr, v nejhorším případě na otočný potenciometr ( špatná čitelnost polohy ovladače). Důležitý je abys mohl naviják zastavit v jakékoliv poloze a tu držet bez toho aby jsi se přetahoval s neutralizací.
Já mám naviják na páce plynu, k sobě úplně přitaženo ( maximálně navinuto) a od sebe povoleno, kdy jdou plachty až kolmo k ose trupu.

_________________
Jeti DC-24, Element F5J, Enjoy3, Piper 2,8
lodě Tito Neri, Smit Japan, Parat, Ragazza, Genesis.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 09.07.2018 6:28 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.4.2006
Příspěvky: 1409
Bydliště: Litoměřice, ČR
Obrázky: 1
Blog: Zobrazit blog (6)
Chlapi dík za rady a vysvětlení . Změřím kolik se bude muset navinout toho provázku :-), který tahá za plachty, aby došlo k jejich vyklopení skoro do úhlu 90 st a opětovného přitažení ,aby byly skoro s osou lodi.
Vůbec netuším jaký průměr má ten bubínek na který se provázek navíjí. Podle obrázků to vypadá jako by to měly všechny navijáky stejné .
Je logické, jak psal ladous, že čím menší průměr bubínku navijáku ,tím to celé bude mít asi větší přídržnou sílu. Vůbec si nedovedu představit kolik síly je třeba k přitažení plachet, když to pěkně fouká.

_________________
Jeti DC-24,DS-12,VBar,PsychoHammer,CrossAlps2.8,Sir Edmund Race,Samba 2.6,Ultra 3.5,Logo700,Logo 200


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: pon 09.07.2018 7:49 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 13.3.2009
Příspěvky: 383
Bydliště: Strakonice, ČR
Nejde ani tak o sílu na přitažení plachet ve větru, ale spíš o přežití navijáku při silném trhnutí při otočení lodě z jedné strany na druhou, hlavně za silnějšího větru při jízdě na boční vítr a níž, když jsou plachty víc povolený a mají tím pádem větší krok. To pak dostává naviják pěkně zabrat.

_________________
Jeti DC-24, Element F5J, Enjoy3, Piper 2,8
lodě Tito Neri, Smit Japan, Parat, Ragazza, Genesis.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 09.07.2018 8:37 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.4.2006
Příspěvky: 1409
Bydliště: Litoměřice, ČR
Obrázky: 1
Blog: Zobrazit blog (6)
No to je vlastně pravda. Kormidlem otočím loď a plachty se přehodí na druhou stranu a při silném větru čím jsou plachty víc povolené to budou větší rázy. Na té mojí plachetnici je to udělané tak že na jednom provázku (lanku) jsou navázané obě plachty ,jak hlavní, tak ta přední a stahují se obě naráz . Zkusím to jen tak nasucho nastrojit a dám jsem nějaké foto , ale určitě to půjde zprovoznit. Ta loď je skoro jako nová. Jde mi o takové rekreační ježdění :-).
Do jakého větru se s takovými plachetnicemi jezdí. Samotná plachetnice se asi nepřevrátí , závaží na skoro půlmetrovém uhlíkovém kýlu má určitě okolo dvou kil.

_________________
Jeti DC-24,DS-12,VBar,PsychoHammer,CrossAlps2.8,Sir Edmund Race,Samba 2.6,Ultra 3.5,Logo700,Logo 200


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: pon 09.07.2018 10:21 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 13.11.2008
Příspěvky: 9866
Bydliště: Benátecká Vrutice, ČR
Jestli jsem ho správně identifikoval, tak je to tohle servo:
https://www.graupner.com/Sailwinch-Regatta-Evolution/5194/
V záložce Download máš i návod, včetně instalace.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 09.07.2018 10:43 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 13.3.2009
Příspěvky: 383
Bydliště: Strakonice, ČR
Skoro všechny obyčejný navijákový serva (i to ve tvém odkazu nahoře) mají bubínek rozdělený na dvě části a každá má svůj otvor pro začátek šňůry. Pak je nejjednodušší vzít asi dva nebo tři metry šňůry - jako je třeba na řiditelný draky, přeložit jí napůl, udělat na ohybu větší uzel a pak každý konec prostrčíš do jedné části bubínku. Dáš servo do polohy povoleno (u mě knipl dopředu), nasadíš bubínek a pak přepneš servo na přitaženo (knipl k sobě), aby se šňůra namotala každá do své části bubínku. Je lepší to dělat s pomocníkem, nebo dát na konce nějaké závaží, aby nebyla šňůra moc volná. Pak ještě přimotáš ručně asi tři otáčky na každou část jako rezervu. Nakonec nasadíš kryt bubínku tak, že nejdřív každý konec protáhneš jedno dírou ven a pak kryt nasadíš. Ten by jsi měl orientovat na servu tak, aby po montáži serva do trupu vycházela šňůra dopředu a dozadu k otvorům v palubě. Po nasazení krytu už s navijákem netoč naprázdno, aby jsi ho nezamotal. I po připojení plachet pokud je budeš chtít seřizovat, je lepší dát plachetnici ve stojanu našikmo, aby plachty svojí vahou udržovaly šňůru v tahu. K tomu se používají dolní vzpěry stojanu. To je ten nejjednodušší způsob použití navijáku pro dvě plachty.


Přílohy:
naviják2.jpg
naviják2.jpg
[ 21.98 KiB | Zobrazeno 3587 krát ]

sailwinchservo-sub_2__2.jpg
sailwinchservo-sub_2__2.jpg
[ 51.78 KiB | Zobrazeno 3587 krát ]

stojan.JPG
stojan.JPG
[ 98.22 KiB | Zobrazeno 3587 krát ]

naviják1.jpg
naviják1.jpg
[ 65.96 KiB | Zobrazeno 3584 krát ]


_________________
Jeti DC-24, Element F5J, Enjoy3, Piper 2,8
lodě Tito Neri, Smit Japan, Parat, Ragazza, Genesis.
Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 10.07.2018 13:42 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.4.2006
Příspěvky: 1409
Bydliště: Litoměřice, ČR
Obrázky: 1
Blog: Zobrazit blog (6)
Díky za info. ještě jeden dotaz i když s navijákem nesouvisí. Kolika kilové servo použít na kormidlo. Kormidlo je eliptické šířka 7 cm a délka kolem 20 cm.

_________________
Jeti DC-24,DS-12,VBar,PsychoHammer,CrossAlps2.8,Sir Edmund Race,Samba 2.6,Ultra 3.5,Logo700,Logo 200


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: úte 10.07.2018 15:29 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 13.3.2009
Příspěvky: 383
Bydliště: Strakonice, ČR
V metrový plachetnici Ragazza (kormidlo zhruba 6 x 22) mám originál Spektrum S603, to dá při 6V asi 20kg, ale myslím, že je to zbytečně předimenzovaný. Stačilo by i kolem 10kg.. Srovnatelný s tím Spektrumem je asi tohle:
https://www.bighobby.cz/www-bighobby-cz ... 16sec-20kg

Měl bych na tebe taky otázku, ale úplně odjinud. Koukám, že máš Opale 2.6, kolik ti váží pilot, nebo máš tříkolku? Sehnal jsem Opale Fox 2.6 RS a teď pro něj stavím tříkolku. Ty JX serva mám zrovna do ní. Mohl bys mi ještě změřit jak dlouhý máš ramena na servech? Používáš taky serva na speed? Dík.


Přílohy:
IMG_6040.PNG
IMG_6040.PNG
[ 347.98 KiB | Zobrazeno 3366 krát ]


_________________
Jeti DC-24, Element F5J, Enjoy3, Piper 2,8
lodě Tito Neri, Smit Japan, Parat, Ragazza, Genesis.


Naposledy upravil jakub37 dne úte 10.07.2018 15:50, celkově upraveno 1
Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 10.07.2018 15:48 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.4.2006
Příspěvky: 1409
Bydliště: Litoměřice, ČR
Obrázky: 1
Blog: Zobrazit blog (6)
Díky za tip. Už jsem toho Foxe opravil :-) samo je to 2,6. Jnak lítá krásně . Něco jsem o něm napsal tady
http://www.rcparagliding.cz/viewtopic.php?f=10&t=330
ta plachetnice je jen takový okraj mojí modelařiny. Hlavní kůň je právě RC paragliding. :-)
Ty serva 20 kg budou stačit, ale já jsem ještě dal ruce na silentbloky. pro sichr. Kovové převody jen tak neoděláš, ale při tý ráně se vetšinou poškodilo něco na krabičce serva.
Pod Foxem 2,6 zatím visí toto :
http://www.rcparagliding.cz/viewtopic.php?f=18&t=333
Kdyby Ti chyběla nějaká informace klidně SZ a nebo telefonem , nerad bych tohle vlákno plevelil paraglidingem :-)
Lítá to asi takto , krosnu jsem si půjčil z menšího Foxe :-)
https://www.youtube.com/watch?v=5_2-BVonKyQ

_________________
Jeti DC-24,DS-12,VBar,PsychoHammer,CrossAlps2.8,Sir Edmund Race,Samba 2.6,Ultra 3.5,Logo700,Logo 200


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: úte 10.07.2018 16:03 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 13.3.2009
Příspěvky: 383
Bydliště: Strakonice, ČR
Dík za odpověď, odkazy prostuduju.
Jen jsem si ještě vzpomněl, že jsem měl i skorometrovku (920 mm) Angel z HK a v ní bylo úplně obyčejný standartní servo noname s plast. převodama a nikdy jsem s ním neměl žádný problémy.


Přílohy:
IMG_6041.JPG
IMG_6041.JPG
[ 12.92 KiB | Zobrazeno 3355 krát ]


_________________
Jeti DC-24, Element F5J, Enjoy3, Piper 2,8
lodě Tito Neri, Smit Japan, Parat, Ragazza, Genesis.
Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 14 ] 

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 15 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz