Pravidla fóra
Pokud bude tlachání ve Smetišti zcela mimo téma modelářství, případně ohrožující pověst modelářství, bude příspěvek/téma odstraněno. Životnost vláken bude 31dní. Pokud se neobjeví nový příspěvek tak bude vlákno likvidováno.
Autor |
Zpráva |
YenyaKas
|
Napsal: pon 30.07.2018 23:07 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 17.1.2017 Příspěvky: 1339 Bydliště: Brno
|
V těchto vedrech pouštím stolní ventilátor a taky na něho občas koukám. Napadlo mě, že když model letadla má pro největší účinnost vrtuli s úzkými listy, tak proč stolní ventilátor o zhruba stejném průměru rotoru má něco, co spíš připomíná lopatky lodního šroubu? Je za tím něco víc než nějaký marketingový tah typu, že velké lopatky dělají lepší dojem? Nebo tam je i nějaký reálný důvod typu menší hlučnost? Každopádně na rozdíl od vrtule, která má listy ke konci se zužující (pravděpodobně kvůli konstantnímu Re přes většinu délky listu), tak ventilátor má lopatku nejširší téměř u konce.
_________________ Sky Surfer; HK Paraglide; DYI: samokřídlo Ita, elektrovětroň Kaze, delta Quasar3D; FlySky i6
|
|
Nahoru |
|
|
|
|
|
jakub37
|
Napsal: pon 30.07.2018 23:37 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 13.3.2009 Příspěvky: 383 Bydliště: Strakonice, ČR
|
Nebude to počtem otáček? Podle mě jede ventilátor spíš skoro na zvýšených otáčkách volnoběhu benzínového motoru a to letecká vrtule moc výkonu nepředvádí. S vyššími otáčkami pak roste nejen výkon, ale i hlučnost a to bys na stole asi poslouchat nechtěl. Marketingový tah je spíš co nejvíc kubíků vzduchu s co nejnižší hlučností.
_________________ Jeti DC-24, Element F5J, Enjoy3, Piper 2,8 lodě Tito Neri, Smit Japan, Parat, Ragazza, Genesis.
|
|
Nahoru |
|
|
YenyaKas
|
Napsal: úte 31.07.2018 9:41 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 17.1.2017 Příspěvky: 1339 Bydliště: Brno
|
igorb píše: pretoze u toho pidiprikonu ucinnost nikoho netrapi, ale mnozstvo odoslaneho vzduchu ano, takze nez by si mal velku vrtulu so super ucinnostou, tak sa urobi mensia ale sirsia s tym istym prietokom a nizsou ucinnostou ... co nikoho netrapi ... teda az do momentu kym EU neobmedzi aj prikon ventilatorov alebo nepredpise ventilatory s uzkymi listami, co sa moze velmi lahko stat ked to tak pozorujem Já jsem neporovnával velkou vrtuli s menší a širšími listy, ale stejný průměr vrtule (můj větrák má 20 cm, necelých 8") jen s různým tvarem listů. Píšou 35 W, na menší otáčky to bude míň, třeba 10 W. Moje samokřídlo vysosne 1000 mAh z 3S baterky za nějakých 20 minut, číli průměrný odběr 3 A na 11.1 V, tedy průměrný odběr 33.3 W. To je docela srovnatelné, ne? (ad EU: před časem jsem četl, že se vážně zabývali tím, jestli neregulovat příkon varných konvic - to by mě zajímalo, čeho by tak chtěli dosáhnout pomocí omezení příkonu zařízení se 100% účinností)
_________________ Sky Surfer; HK Paraglide; DYI: samokřídlo Ita, elektrovětroň Kaze, delta Quasar3D; FlySky i6
|
|
Nahoru |
|
|
igorb
|
Napsal: úte 31.07.2018 9:51 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 22.3.2007 Příspěvky: 4785 Bydliště: SK Bratislava
|
YenyaKas píše: Já jsem neporovnával velkou vrtuli s menší a širšími listy, ale stejný průměr vrtule (můj větrák má 20 cm, necelých 8") jen s různým tvarem listů.
Ale ano, porovnaval, len o tom nevies, vyrobca ti doda ventilator s nejakym vykonom presuvania vzduchu a pokial by mu dal uzke listy, musel by ho urobit vecsi. To ze ma ventilator vecsiu ucinnost, neznamena ze ma aj vecsi vykon, v tomto pripade je to presne naopak.
|
|
Nahoru |
|
|
YenyaKas
|
Napsal: úte 31.07.2018 10:38 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 17.1.2017 Příspěvky: 1339 Bydliště: Brno
|
Mno, nebo taky může mít větší otáčky, žeano.
EDIT: zkusil jsem vzít ten ventilátor do ruky, otočit ho osou vrtule dolů a zapnout na největší otáčky. Jen ta pocitově to nevyvíjelo žádný tah. Motor samokřídla se 7" vrtulí na půl plynu vyvíjí tah dost znatelný. Jako není to exaktní porovnání, tah samokřídla s letovou váhou 300 g se posuzuje jinak než mít v ruce ventilátor vážící třeba tři kila, ale fakt tam nebyl cítit žádný tah. Možná to víc víří vzduch do stran nebo tak něco.
Ještě můžu zkusit ten ventilátor rozebrat a implantovat tam nějakou vrtuli 8x6 ze šuflíku.
_________________ Sky Surfer; HK Paraglide; DYI: samokřídlo Ita, elektrovětroň Kaze, delta Quasar3D; FlySky i6
|
|
Nahoru |
|
|
igorb
|
Napsal: úte 31.07.2018 11:13 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 22.3.2007 Příspěvky: 4785 Bydliště: SK Bratislava
|
YenyaKas píše: Mno, nebo taky může mít větší otáčky, žeano.
jasne, dame mu uzke listy aby mal vecsiu ucinnost a potom mu zvysime otacky aby sa ucinnost zase znizila a dostali sme sa k povodnym cislam ... ok myslim ze uz nemam dalej co povedat :- ))
|
|
Nahoru |
|
|
YenyaKas
|
Napsal: úte 31.07.2018 12:26 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 17.1.2017 Příspěvky: 1339 Bydliště: Brno
|
Ok, proč teda modely nelítají na široké listy a malé otáčky? Pokud by to bylo tak jak píšeš, mělo by mé samokřídlo být schopno letu i po výměně vrtule 7x6 za lopatky stolního ventilátoru.
Moje teorie je, že se použitím letecké vrtule a třeba i vyšších otáček bych se pro stejný příkon nedostal k původnímu průtoku vzduchu, ale daleko bych jej překonal. A ptám se, proč to tak nedělají výrobci rovnou. Možná odpověď je třeba hluk, možná odpověď je třeba konstrukční složitost motoru pro vyšší otáčky při napájení z 230V AC, ale to tady zatím nikdo nenadnesl.
_________________ Sky Surfer; HK Paraglide; DYI: samokřídlo Ita, elektrovětroň Kaze, delta Quasar3D; FlySky i6
|
|
Nahoru |
|
|
igorb
|
Napsal: úte 31.07.2018 12:33 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 22.3.2007 Příspěvky: 4785 Bydliště: SK Bratislava
|
YenyaKas píše: Ok, proč teda úte 31. črc, 2018 6:40
|
|
Nahoru |
|
|
dudaj
|
Napsal: úte 31.07.2018 13:25 |
|
Platící zákazník RCManie
|
|
Registrován: 22.7.2012 Příspěvky: 4518 Bydliště: Zvole u Prahy Obrázky: 0
|
YenyaKas píše: Ok, proč teda modely nelítají na široké listy a malé otáčky? Do který třídy základní školy chodíš ? Já abych věděl , jestli už jste měli fyziku a odkud mám začít výklad .
|
|
Nahoru |
|
|
YenyaKas
|
Napsal: úte 31.07.2018 17:58 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 17.1.2017 Příspěvky: 1339 Bydliště: Brno
|
dudaj píše: Do který třídy základní školy chodíš ? Já abych věděl , jestli už jste měli fyziku a odkud mám začít výklad . Něco málo z fyziky jsem měl. Zkus, třeba to pochopím.
_________________ Sky Surfer; HK Paraglide; DYI: samokřídlo Ita, elektrovětroň Kaze, delta Quasar3D; FlySky i6
|
|
Nahoru |
|
|
stanco1
|
Napsal: úte 31.07.2018 18:14 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 6.6.2011 Příspěvky: 316 Obrázky: 1
|
Preto, že krídlo je konečné a na koncoch vznikajú víry ktoré sú príčinou indukovaneho odporu, na jeho zníženie sa zväčšuje štíhlosť krídla. Pc vetrák je v rúre a teda na konci lopatky ten vír je menší, čím tesnejšie je lopatka k stene tým účinnejšie to je.
Edit... teraz kukám, že tu sa riešil stolný vetrák. Môj názor je, že tam ide o to aby fungoval/vetral pri čo najnižších otáčkach, účinnosť bude druhoradá.
_________________ Elektronické súčiastky fungujú za pomoci dymu. Ak dym unikne, prestanú fungovať.
|
|
Nahoru |
|
|
dudaj
|
Napsal: úte 31.07.2018 21:28 |
|
Platící zákazník RCManie
|
|
Registrován: 22.7.2012 Příspěvky: 4518 Bydliště: Zvole u Prahy Obrázky: 0
|
YenyaKas píše: Něco málo z fyziky jsem měl. Zkus, třeba to pochopím.
Pak by ti mohlo bejt jasný , že vrtule se pohybuje na rozdíl od větráku . Cíle obou zařízení jsou naprosto odlišný. Vetrák nemusí mít vysokou účinnost, ale hlavně má být tichý - to znamená nízký otáčky a z toho vyplývá plocha a tvar listů . Taky jeho výkon proti vrtuli je směšný . Naopak u vrtule je důležitá účinnost , ale ne při statickém tahu , ale při letu . Hluk není to hlavní. Hlavní je efektivita a vysoký výkon. Její otáčky jsou 8 000 až třeba 25 000 - nevím kolik bývá strop .Stolní větrák odhaduji tak 500 otáček za minutu plus mínus . Kolik otáček by musela točit klasická vrtule, abys něco cítil ? 2 000 ? to by z hluku asi bolela hlava . Na letadle by se listy větráku roztrhly , i kdyby byli z titanu . Veliká plocha - váha a malý subtilní střed odstředivý síly nedá.
|
|
Nahoru |
|
|
varok
|
Napsal: čtv 02.08.2018 17:16 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 4.7.2012 Příspěvky: 2694 Bydliště: Havířov Obrázky: 0
|
Koukal jsem schválně doma a máme větrák 12´´ 30cm. Výkon 40W při 230V. Nebude to i tím, že v těch větrácích jsou asynchronní motory, které mají max. 3000ot./min. už z konstrukčního hlediska?
Dudaj: Stolní větráky mívají i vyšší otáčky než 500. Asi záleží i na velikosti vrtule, ale podle mě na max. dají i kolem 2000/min. Zatím jsem to otáčkoměrem neměřil protože nevím jak, ale kdybych to uměl změřit, schválně to zkusím. A letecký vrtule 20cm určitě nebude mít 25000 ot./min. nebo ano? Jen se slušně ptám.
|
|
Nahoru |
|
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 30 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|