DAF píše:
Osmiletý kluk určitě nebude ani vědět, jak se to počítá, ale jistě není problém mu vysvětlit, jak stavět, aby dodržel základní seřízení. Není to jednoduché, vím z vlastní zkušenosti, ale dá se. Vzhledem k věku a dosažené úrovně poznání si zjevně nic vědecký zdůvodňovat nebude, ale pod dozorem zkušenějšího se naučí rozpoznávat chyby a jak je odstranit. Proč se tak děje zjistí postupem doby s rozšiřováním svých obzorů.
Nevím, co máš proti dvoukanálům? Zřejmě jsi s nimi nikdy nepřišel do styku. I s dvoukanálem se dá zažít dost zábavy. Mám větráka (umí termiku) i motoráky (pro kluky na kroužek). Tedy jsou to vlastně tříkanály, ovládán je i motor. Až budu mít chvilku, pustím se do stavby Saturna, původně jednokanál, nyní bude mít ještě výškovku (autor s možnou úpravou už tehdy počítal). A je to termický větroň.
Pro začátek tříkanál stačí a v houboletu dobře poslouží. Kolega, který vlákno založil, píše, že už něco odlétal, ale zjevně na berličkách - stabilizaci. Zřejmě se domníval, že už je dostatečně zdatný na Maule, asi není. Simulátor ano, nenaučí úplně létat, ale na základy a prvotní návyky stačí. Je v prostoru, kde jsou modelářská letiště, není problém tak zajít, pokecat a chytit kontakt na pomocnou ruku. ABS v autě také funguje, posune hranici kousek dál, ale když třeba na ledu blokneš všechna kola, ABSko si myslí, že stojíš, přitom jedeš jak na saních do záhuby. Ano, je to extrémní situace, ale nikoliv nereálná.
Jde o to, že si učením nemusí každý projít sám od píky, např. přes soustu nezdarů se špatným těžištěm (, úhlem seřízení, ...atd.) v házedle a vlastním ozdvozováním jeho správné polohy. Mnohem důležitější jsou
informace a podpora od někoho zkušenějšího. Abyste se naučili řídit auto, nemusíte na to jít přes angličáka, tříkolku, koloběžku, ....
Letový projev dvojkanálových větroňů je hodně specifický a při přechodu na letadlo s křídélky zde trochu hrozí to, co LV připisuje přechodu ze stabilizace.
Jinak si myslím, že je v tom stabilizace zcela nevinně, maximálně mohla trochu maskovat první příznaky malé rychlosti.
Spíš je prostě to letadlo náchylné k vrtáku při ztrátě rychlosti. A to je věc např. profilu a úhlu náběhu křídla v různé vzdálenosti od trupu.
Hlavně se zdá, že si každý vysvětluje stabilizaci po svém. Podle mě v tom udělal trochu jasno mulda s vysvětlením AS3X a SAFE. Jiné stabilizace mají trochu jinak nazvané, ale princip bývá stejný.
Autolevel / SAFE se často používá jen v krizové situaci, kdy se dá letadlo okamžitě srovnat do vodorovné polohy (pomocí akcelerometrů). A
potlačení rotací letounu vzniklých poryvy větru (pomocí gyroskopů) skutečně nikoho "neodnaučí" létat.
Chtěné (nebo pomalé) výchylce samozřejmě stabilizace vůbec nebrání.Opět prosím aby funkci stabilizace nehodnotili lidé, kteří ji nepoužívají a netuší jak funguje. Pro jistotu jmenovitě vypíchnu
LV.
Pro DSX:Netvrdil jsem, že se stabilizace nedá vypnout. Jen to, že uvědomnělý jedinec si jí nevypíná. Proč by se měl připravit o potlačování poryvů větru, když s tím není spojené (téměř) žádné negativum. To je jako si v autě preventivně vypínat posilovače, stěrače, ABS, ESP apod. To dělají pouze masírky z důvodu nedostatečného intelektu nebo znalostí. Tedy kromě případů, kdy to opravdu má význam - např. za jistých okolností rozjezd na ledu a ESP a samozřejmě z***ý Start/Stop.
Mám SU-35 od Freewingu (cca 3kW/3,5kg) s měnitelným vektorem tahu a velká část vlastníků na rcgroups.com tam nějakou stabilizaci má také. Kvůli hi-alpha manévrům, kdy opravdu nepotřebuje aby vás rozhodil nějaký vír u země.
Pro Ampéra:Utržené proudnice může stabilizace vyrovnávat pouze omezeně. Když se propadá jedno křídlo a stabilizace se to snaží vyrovnat, tak ještě zvětší už teď nadkritický úhel náběhu a křídlo se propadá dále.
Prostě, kde není vztlak, ani stabilizace s tím nic neudělá. Ale to chce mít nějaké zkušenosti se stabilizací nebo mít nastudovanou teorii a ne o tom jen bezduše plácat.