Autor |
Zpráva |
YenyaKas
|
Napsal: pon 10.09.2018 9:20 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 17.1.2017 Příspěvky: 1339 Bydliště: Brno
|
Standa Stuchlý píše: " Šířka trámce u sklopky nemění stoupání vrtule " .... přečti si znovu, co jsem napsal a pomalu. Četl jsem několikrát, myslím že vím co tím chceš říct, a nesouhlasím. Změna šířky trámce při použití těch stejných listů změní jak průměr vrtule, tak její stoupání. Samozřejmě s výjimkou vrtule která má po celé délce listu stejný úhel nastavení (rotor vrtulníku). Ale tam je zase zbytečné mluvit o pojmu "stoupání vrtule".
_________________ Sky Surfer; HK Paraglide; DYI: samokřídlo Ita, elektrovětroň Kaze, delta Quasar3D; FlySky i6
|
|
Nahoru |
|
|
|
|
|
Standa Stuchlý
|
Napsal: pon 10.09.2018 12:17 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 22.5.2010 Příspěvky: 1891
|
nemusíš souhlasit s mým názorem. Ale pokud chceš abych přijal Tvůj názor pro modeláře použitelný, dolož svá tvrzení například výpočtem a grafem. A abych Ti to usnadnil bude mi stačit hodnota v %.
Vrtule 9/5 na trámci 32mm
Vrtule 9/5 na trámci 42mm
Vrtule 9/5 na trámci 55mm
Jak se změní stoupání vrtule 9/5 a ve které části. Třeba to někdo ocení, nebo s výsledkem běž za obchodníkem, bude nadšený.
Odhadnu, že změna stoupání bude tak zanedbatelná, že ji modelář ani nedokáže zaznamenat, leda by vlastnil, nebo měl přístup k aerodynamickému tunelu. Proto je tato debata tímto v modelářské rovině spíše akademická, než praktická. Čímž ztrácí svůj význam.
V tomhle fakt nemá cenu dál pokračovat. Ať Ti to lítá.
|
|
Nahoru |
|
|
YenyaKas
|
Napsal: pon 10.09.2018 13:14 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 17.1.2017 Příspěvky: 1339 Bydliště: Brno
|
Standa Stuchlý píše: Vrtule 9/5 na trámci 32mm
Vrtule 9/5 na trámci 55mm
Jak se změní stoupání vrtule 9/5 a ve které části. Předpokládejme tedy, že mám listy vrtule 9"/5" (228,6 mm průměr na 127 mm stoupání) určené pro trámec 32 mm, tedy dlouhé (228,6-32)/2 mm = 98,3 mm. Úhel nastavení v určitém místě je arctan(h/2πr) kde h je stoupání a r je vzdálenost od osy. Třeba výše uvedený list bude mít 4 mm od kořene (20 mm od osy, z čehož 16 mm je trámec) úhel arctan(127/2.π.20) = 45.3°. U špičky bude mít úhel a rctan(127/2.π.114,3) = 10°. Stoupání z daného úhlu nastavení α v dané vzdálenosti r je h = 2πr.tan(α). Když výše uvedený list posunu o 11.5 mm dál od osy (ze 32mm na 55mm trámec), dostanu úhel 45.3° ve vzdálenosti 31.5 mm od osy, což je 2π.31,5.tan(45,3) = 200 mm stoupání. A dále u špičky dostanu úhel 10° ve vzdálenosti 125,8 mm od osy, což je 2π.125,8.tan(10) = 139 mm stoupání. Čili u kořene listů bude stoupání o 57 % větší (7.9") a u špičky o 10 % větší (5.5"). Skoro bych tipoval, že to možná ani nebude zanedbatelné. Zvlášť ten rozdíl kořen-špička se možná na účinnosti podepíše. Snad jsem to spočítal dobře. Standa Stuchlý píše: Odhadnu, že změna stoupání bude tak zanedbatelná, že ji modelář ani nedokáže zaznamenat. Ano, sám jsem o mnoho příspěvků výš psal, že se "mírně změní stoupání". Souhlasím s tím, že to možná bude těžko zaznamenatelné, ale určitě bych netvrdil, že se stoupání nezmění. Kdybys rovnou napsal že změna bude zanedbatelná, nemáme se o čem bavit. Ale tys napsal že se stoupání nezmění a že se snažím zaměňovat stoupání a průměr a podobně. Což prostě není pravda.
_________________ Sky Surfer; HK Paraglide; DYI: samokřídlo Ita, elektrovětroň Kaze, delta Quasar3D; FlySky i6
Naposledy upravil YenyaKas dne pon 10.09.2018 13:20, celkově upraveno 3
|
|
Nahoru |
|
|
TomasC
|
Napsal: pon 10.09.2018 13:17 |
|
Administrátor serveru
|
|
|
Registrován: 24.4.2003 Příspěvky: 10767 Bydliště: Praha Hloubětín ČR Obrázky: 266
Blog: Zobrazit blog (3)
|
Myslím, že se zde motají pojmy LIST a VRTULE a z toho vzniká nedorozumění. Namontováním stejných listů na různé trámce vzniknou různé vrtule. Tedy aerodynamicky, nápisy na listech zůstanou bez změny.
Existuje dohoda, že se stoupání měří v 75% poloměru vrtule. Pokud dám stejný list na větší trámec, tak při měření v 75% poloměru vrtule naměřím větší stoupání.
Ale rozhodně tím vrtule dostane hodně zabrat a nebude fungovat jak ji autor vymyslel.
Vliv na funkci si musí každý rozhodnout sám....
Časem z toho udělám samostatné vlákno.
|
|
Nahoru |
|
|
Standa Stuchlý
|
Napsal: pon 10.09.2018 16:39 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 22.5.2010 Příspěvky: 1891
|
TomasC píše: Existuje dohoda, že se stoupání měří v 75% poloměru vrtule. Pokud dám stejný list na větší trámec, tak při měření v 75% poloměru vrtule naměřím větší stoupání.
Ale rozhodně tím vrtule dostane hodně zabrat a nebude fungovat jak ji autor vymyslel. Tak tím si mne dostal a myslím, že si to lépe napsat nemohl. Jednoduše a srozumitelně. Ač nerad, sypu si popel na hlavu. Ano, za těchto podmínek se úhel se změnou trámce mění. Jen je škoda, že nikdo neuvádí, jakému trámci odpovídá údaj na listu sklopky.
|
|
Nahoru |
|
|
TomasC
|
Napsal: úte 11.09.2018 11:45 |
|
Administrátor serveru
|
|
|
Registrován: 24.4.2003 Příspěvky: 10767 Bydliště: Praha Hloubětín ČR Obrázky: 266
Blog: Zobrazit blog (3)
|
Myslím, že bude více záležet na přizpůsobení rychlosti. Pokud létáš jedinou rychlostí nebo je rozpětí úzké, tak to má cenu opravdu optimalizovat.
Ale jinak bude stačit, když nebude problém s moc velkým příkonem do motoru, aby to motor přežil.
|
|
Nahoru |
|
|
YenyaKas
|
Napsal: stř 12.09.2018 21:42 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 17.1.2017 Příspěvky: 1339 Bydliště: Brno
|
Furt laboruju s regulátorem (podrobnosti zde: http://rcmania.cz/viewtopic.php?f=16&t=84096 ). Mám dva regulátory 20 A - Hobbywing Skywalker 20 A umí zabrzdit vrtuli - jak pevnou tak i sklopku, akorát zřejmě používá PWM o frekvenci 8 kHz, takže letadlo slyšitelně piští, a taky má citelně menší účinnost. Druhý z nich je Emax s firmwarem BLheli s proudem 20 A z Číny. Ten má tak o 20-25 % větší účinnost (o tolik víc vteřin motorového letu s ním dám), pocitově je ovládání plynulejší, a při nastavení řídící frekvence 22 kHz i tišší, ale zase brzda brzdí jen trochu - dneska jsem ověřil, že to nestačí ani ke sklopení sklopné vrtule, natož k zastavení pevné vrtule. Přitom ale trochu to cítit je, oproti nastavení "brzda vypnuta" to rukou při roztočení motoru poznám, že to trochu něco dělá. Tak teď otázka za 500: jaký regulátor použít? Samozřejmě do letadla z XPS desky, které jsem vyrobil s náklady určitě výrazně pod tisícovku včetně všeho nemá cenu dávat nějaký extra drahý. Na druhou stranu aspoň trochu rozumnou účinnost a schopnost zabrzdit sklopnou vrtuli by měl mít. Máte s něčím konkrétním dobré zkušenosti, aniž by to bylo nemístně drahé? EDIT: doplněno že ten druhý regulátor je Emax.
_________________ Sky Surfer; HK Paraglide; DYI: samokřídlo Ita, elektrovětroň Kaze, delta Quasar3D; FlySky i6
Naposledy upravil YenyaKas dne čtv 13.09.2018 11:43, celkově upraveno 1
|
|
Nahoru |
|
|
YenyaKas
|
Napsal: čtv 13.09.2018 11:26 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 17.1.2017 Příspěvky: 1339 Bydliště: Brno
|
Hmm, s nákupem z Hobbykingu ještě nemám zkušenosti. Prozkoumám. Dívám se, že Plush existuje jen 18A a pak 25A (podle manuálu), ale ten v nabídce vůbec nemají, až 30 A. Já jsem naměřil na maximum s plnou baterkou odběr cca 22 A, což už ten 18A bude na hraně (píšou špičkově 22 A, předpokládám že rozběhové proudy co wattmetr nezachytí můžou být i větší). Takže bych musel koupit 30 A, což už je možná kanón na vrabce a 11 gramů navíc Ale teda díval jsem se na manuál k těm Plush, a podle mě je to to stejné co se prodává jako Hobbywing Flyfun - jejich manuál vypadá úplně stejně, celá výrobní řada asi dvaceti regulátorů je úplně stejná včetně rozměrů (na milimetr přesně), popis ovládání i se všema těma šipkama taky. Prostě celá dvojstránka manuálu vypadá stejně, akorát v jedné píšou Plush a v druhé Flyfun (a tu druhou jsem našel na webu jako barevné PDF, zatímco tu první jen jako neumělý scan z papíru). Nenašel jsem jaký je rozdíl mezi Hobbywing Flyfun a Hobbywing Skywalker, ale tak možná to ještě zkusím.
_________________ Sky Surfer; HK Paraglide; DYI: samokřídlo Ita, elektrovětroň Kaze, delta Quasar3D; FlySky i6
|
|
Nahoru |
|
|
jyrry
|
Napsal: čtv 13.09.2018 12:37 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 28.2.2005 Příspěvky: 20822 Bydliště: Rakovník, CZ Obrázky: 0
|
_________________ jyrry.webnode.cz
|
|
Nahoru |
|
|
kope
|
Napsal: čtv 13.09.2018 13:33 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 29.4.2011 Příspěvky: 3158 Bydliště: Praha Letňany
|
To co radí jyrry je dobrá volba. Nebo ještě "Blue Series" od Hobbykingu (odkaz je ilustrativní, abys věděl, o čem píši, vím, že potřebuješ 25A, tak mne nekamenuj): http://www.eshop-rychle.cz/rcservis/esh ... K-12A-Blue
_________________ Wind Dragon slow 2,4 GHz byl první...
|
|
Nahoru |
|
|
Standa Stuchlý
|
Napsal: čtv 13.09.2018 18:52 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 22.5.2010 Příspěvky: 1891
|
pokud to ve špičce bere 22A tak bych dal raději regulátor 30A. Ona si brzda taky něco vezme a rezerva se vždycky hodí.
|
|
Nahoru |
|
|
YenyaKas
|
Napsal: sob 20.10.2018 9:33 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 17.1.2017 Příspěvky: 1339 Bydliště: Brno
|
Tak konečně nastala doba na výrobu nového trupu pro samokřídlo. Při stavbě jsem uvažoval, že udělám trup výměnný, abych mohl mít samokřídlo v bezmotorové i motorové verzi. Ale zatím to skončilo na tom, že nemám nějaký rozumný způsob montáže, který by umožňoval rychlou výměnu trupu. Trup mám přilepený proužky pásky se skelnými vlákny, což fungovalo dobře, než se ta páska začala UV světlem křehnout. Tak přemýšlím o nějaké jiné montáži.
Jak byste připevnili trup k takovémuto deskovému samokřídlu tak, aby zase šel rychle odmontovat a vyměnit za jiný, třeba i přímo na svahu? Trup není před i za křídlo, je jen cca do 2/3 hloubky.
_________________ Sky Surfer; HK Paraglide; DYI: samokřídlo Ita, elektrovětroň Kaze, delta Quasar3D; FlySky i6
|
|
Nahoru |
|
|
YenyaKas
|
Napsal: sob 20.10.2018 17:59 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 17.1.2017 Příspěvky: 1339 Bydliště: Brno
|
Napadlo mě něco takovéhoto: Příloha:
samokridlo-trup.jpg [ 29.14 KiB | Zobrazeno 2892 krát ]
v náběžné hraně mám zabudovanou cca 30 cm dlouhou 2mm uhlíkovou tyčku pro lepší rozložení sil od trupu. Tak mě napadlo, že bych těsně za touto tyčkou udělal do křídla dvě svislé díry přibližně na rozteč vnitřních stěn trupu, něčím je vyložil (brčko, bužírka, ...), do trupu bych udělal podobné trubičky, a uchytil bych to pak nějakou tyčkou, špejlí - prostě něčím, co vydrží tah od motoru, ale při nárazu se případně může zlomit. Tím bych měl pevnost na tah od motoru a uchycení proti posunutí trupu směrem do stran. A pak bych ještě uchytil horní a dolní stranu trupu ke křídlu třeba pomocí magnetů (mám tady válcové neodymy 10x1 mm, například). To by jen drželo horní a dolní část trupu přitisknutou ke křídlu v tom správném místě, žádné velké pevnostní nároky by to nemělo. Nebo bych i sem mohl dát systém tyčka-trubička, ale tohle by netisklo obě části trupu ke křídlu. Nebo nějaký plastový šroub? Nějaký úplně jiný systém uchycení? Dosud to cca půl roku drželo tak, že shora i zdola byl trup přilepen celkem osmi malými kousky pásky se skelnými vlákny (v přední a zadní části, vždy nahoře a dole na levé a pravé straně trupu). A fungovalo to. Napadá vás nějaké lepší řešení?
_________________ Sky Surfer; HK Paraglide; DYI: samokřídlo Ita, elektrovětroň Kaze, delta Quasar3D; FlySky i6
|
|
Nahoru |
|
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: JardaRůžička a 9 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|