Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 73 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: Starty větších větroňů z ruky
PříspěvekNapsal: pon 10.09.2018 13:03 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 4.12.2016
Příspěvky: 312
Obrázky: 0
LV píše:
Chce tym povedat, ze je to marne. 2,5m mrdku ako ma OPR v podpise hodim do 3m vysky uplne v pohode. 3,5m biely vetron sa hadze tiez bez problemov. Na svahu nie je problem hodiť vetron do 15kg bez pomocnika.


Nó Laco , máš za jedna , ale ještě bude sranda :mrgreen:
Jdu lítat tak snad si to dobře hodím jen jestli ještě budu umět ten uzel :lol:


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 
 Předmět příspěvku: Re: Starty větších větroňů z ruky
PříspěvekNapsal: pon 10.09.2018 13:14 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 4.12.2016
Příspěvky: 312
Obrázky: 0
[quote="semo"][/quote]

Ten s tím chudobincem na hlavě je pomocník pilot je s kamerou na hlavě tady
Příloha:
unnamed100.JPG
unnamed100.JPG
[ 105 KiB | Zobrazeno 1382 krát ]



Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Starty větších větroňů z ruky
PříspěvekNapsal: pon 10.09.2018 13:59 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 30.4.2008
Příspěvky: 12765
Bydliště: praha 5
semo píše:
ale když už čtu nějaké tvrzení, rád bych znal i odůvodnění. Tak jestli o něj můžu poprosit... :-)

1) Proč by mělo být 4200g na 3600 mm rozpětí u větroně blbý? O plošném zatížení to neříká nic. Nebude to třeba uplně termický brus, ale bude v ní lítat. Nehledě na to, že může jít i o akrobatický kluzák. Viz ty Blaníky od p. Fary: můj v termice lítá a váží právě těch 4.2kg. Na netu jsem viděl většinou hmotnost +- 5kg a věřím, že jim to taky lítá.

2) Proč by 4kg letadlo nemělo jít snadno přemotorovat? A proč s převodovkou?

3) S těma klapkama na start jsem to nezkoušel, ale nějak se mi nezdá to tvrzení že "určitě ne" . Celkem rozumně zní příspěvek od OPR. Taky bych nečekal tak markantní zvýšení odporu křídla, při vytažených klapkách. Máte to (i LV) nějak podložené? Výpočtem, teorií, nebo praktickými zkušenostmi? Jde přece o to, snížit minimální rychlost tak, aby to už hodit šlo. I slabší pohon to pak v té rychlosti spolehlivě udrží a bude zrychlovat. Neviděl jsem ještě tak slabý pohon, aby letadlo na minimálnce začalo zpomalovat, až by spadlo.

(jinak samozřejmě souhlasím, že než házet těžký, neergonomický letadlo z ruky - respektive, pokud v tom neni jistota, tak radši nějakou formu startu ze země)


1,,,,,,píše Ventus, takže určitou představu o plošném zatížení mám

moje ASW 15 má rozpětí 3,8m a váhu 4kg, startuji na mírném svahu a i tak se mi párkrát start nepovedl, motor tam mám turnigy, typ už si nepamatuji, váha motoru i 300g, napájený 4čl, vrtule tuším 14/7

2,,,,, větroně jsou bez převodovek většinou těžko přemotorovatelné, bo výkonný motor bez převodovky se do uzkého čumáku nevejde.


3,,,, klapky někdy raději zavírám při přistání už když jsem nízko nad zemí --často to bývá nad zemí turbulentní a pomalý model na klapkách je pak nestabilní----pomalý při přistání je ale pořád mnohem vyšší rychlost, než při startu z ruky.

V podstatě už startuji pouze do závanu větru--termického závanu,nikdy za bezvětří, po krátkém rozběhu mi musí model sám odstartovat z dlaně .

Mě osobně naklapkování větroně házeného z ruky jako nejlepší nápad nepřijde.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Starty větších větroňů z ruky
PříspěvekNapsal: úte 11.09.2018 10:43 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 20.7.2010
Příspěvky: 5680
Bydliště: Kamenice - Praha východ
Obrázky: 1
Blog: Zobrazit blog (2)
Pánové já jsem začátečník a nehodlám se tu dohadovat s mazáky. Padl tu dotaz na nějaké téma a vyjádřil jsem opačnou zkušenost nežli mu byla jedna z variant striktně zamítnuta. Protože kdyby to bylo čistě podle toho že se to na klapkách házet nesmí, už bych asi neměl co házet. Protože bych to dost možná rozbil. Na klapkách ten problém je o dost menší. To je vše.


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Starty větších větroňů z ruky
PříspěvekNapsal: úte 11.09.2018 10:45 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 20.7.2010
Příspěvky: 5680
Bydliště: Kamenice - Praha východ
Obrázky: 1
Blog: Zobrazit blog (2)
pepin píše:
.........Mě osobně naklapkování větroně házeného z ruky jako nejlepší nápad nepřijde.



Jasně, ale proč to není dle Tvého úsudku nejlepší nápad?


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Starty větších větroňů z ruky
PříspěvekNapsal: úte 11.09.2018 13:57 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 30.4.2008
Příspěvky: 12765
Bydliště: praha 5
OPR píše:


Jasně, ale proč to není dle Tvého úsudku nejlepší nápad?


Psal to už Laco, klapky dolu model přibrždují--zpomalují, samozřejmě, že záleží na profilu, ale pokud ten model není přímo konstruován na akrobacii

https://pepin65.rajce.idnes.cz/saiser_2 ... ser129.jpg

, nepředpokládám, že jde o profil, který má nejlepší kluz, když profil který někdo někdy spočítal a já ho ohnu páčkou na vysílačce, dosáhnu lepšího výsledku v kluzu

ten efekt naklapkování je dobře vidět na svahu za mírného větru, kdy se používá mix výškovka klapky--když točíš otočku od svahu, přitáhneš výškovku, klapky jdou nepatrně dolu a model udrží bez ztráty výšky , případně nakopnou nad letovou hladinu, ale model díky těm klapkám po té otočce trochu vytratí rychlost a má tendenci propadnout---záleží na modelu, záleží na velikosti té zmixované výchylky, ale ten model ty klapky přibrzdí a on má pak tendenci jako by vrtnout, díky ztrátě té rychlosti----nic jiného nemuže vzniknout při startu, pokud není výkon vrtule natolik veliký, že ten model na klapkách urve---výkon na vrtuli pro 4kg větroně , který jde sotva držet jednou rukou má ten problém, že pokud vrtule zatáhne a model se třeba blbě sklouzne, v lepším případě to končí vrtulí ulomenou o zem, v horším, posekanou rukou.

Startovat velkého větroně---maketu nad 4kg z ruky na rovině a za bezvětří bude vždy problém a osobně se domnívám, že dříve, nebo později bud každý zjistí že to chce na rovině startovat jinak než z ruky,nebo hold jezdit někam na svah.

to, že i těžký model létá--když teda odstartuje je něco jiného, já mám kompozitového foxe, který při rozpětí 3m vážil s uhlíkovou spojkou křídel tuším něco přez 3kg, ale lehký nelítal, tak jsem tam musel dát jako spojku křídla plné železo --tuším o 1kg jsem mu přidal a to už jde.

Na strmějším svahu když fouká jde hodit docela v pohodě, ale na mírném svahu pouze do termiky to byl boj a nakonec jsem to vyřešil startovacím podvozkem, který mám chycený na model do vlečného háčku--mám ten podvozek na start vyřešený jako pevný a odhazuji ho z vlečného háčku na padáku, takže starty v podstatě jako s klasickým motorákem s podvozkem, jen tam musí být mix--háček/výškovka a eliminovat tím mixem při startu vyšší váhu v čumáku kuli tomu podvozku abych to nemusel odhadem tahat pákou výškovky.



Návod jak vložit video do příspěvku na RCMANIA.cz



Návod jak vložit video do příspěvku na RCMANIA.cz

startování gumou sice super, na jistotu to ale také vždy není
https://pepin65.rajce.idnes.cz/seiser_2 ... ser091.jpg

tady ještě video-- startování gumou



Návod jak vložit video do příspěvku na RCMANIA.cz


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Starty větších větroňů z ruky
PříspěvekNapsal: úte 11.09.2018 14:48 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 17.1.2017
Příspěvky: 1339
Bydliště: Brno
Já jsem teda taky jen začátečník, ale mám snahu věci pochopit, takže se zeptám:

pepin píše:
Psal to už Laco, klapky dolu model přibrždují--zpomalují, samozřejmě, že záleží na profilu, ale pokud ten model není přímo konstruován na akrobacii

https://pepin65.rajce.idnes.cz/saiser_2 ... ser129.jpg

, nepředpokládám, že jde o profil, který má nejlepší kluz, když profil který někdo někdy spočítal a já ho ohnu páčkou na vysílačce, dosáhnu lepšího výsledku v kluzu


No ale u startu přece nejde o to dosáhnout lepšího kluzu (= doletět z těch necelých 2 m výšky co nejdál). Při startu jde o to nespadnout (nemít moc velké opadání a pobývat bezpečně nad pádovou rychlostí i za cenu toho, že motor bude muset chvíli dřít víc a proti většímu koeficientu odporu) a postupně se rozletět tak, abych mohl stoupat. Ostatně ten nejlepší výsledek v kluzu pro ten přesně spočítaný profil vychází beztak pro rychlost, kterou z ruky možná u takto velkého letadla není jednoduché hodit. Přijde mi, že argumentuješ sice dobře, ale ne k problému startu z ruky.

Jako možná existuje nějaký argument, proč nestartovat na klapkách, ale po přečtení tohoto vlákna jsem ho buď nenašel, nebo teda nepochopil. Pokud nepochopil, tak se předem omlouvám a prosím o vyjasnění. Zatím jsme se od OPR dověděli, že bez klapek by už asi měl model rozbitý, a z druhé strany, že starty těžších větroňů z ruky budou problém vždycky. Což přiznejme není dobrá odpověď na otázku, proč teda ty klapky nezkusit.

Jestli to dobře chápu, má letadlo s vyklopenými klapkami menší pádovou rychlost za cenu většího odporu vzduchu. Pokud tazatel není schopen hodit model bezpečně nad pádovou rychlostí (bez klapek), asi mu nebude vadit, pokud model zrychlí na nějakou rychlost za vteřinu místo za půl vteřiny, pokud výměnou za to získá (lepší) řiditelnost modelu po dobu celé té vteřiny.

_________________
Sky Surfer; HK Paraglide; DYI: samokřídlo Ita, elektrovětroň Kaze, delta Quasar3D; FlySky i6


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Starty větších větroňů z ruky
PříspěvekNapsal: úte 11.09.2018 16:33 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 30.4.2008
Příspěvky: 12765
Bydliště: praha 5
YenyaKas píše:

Jestli to dobře chápu, má letadlo s vyklopenými klapkami menší pádovou rychlost za cenu většího odporu vzduchu. Pokud tazatel není schopen hodit model bezpečně nad pádovou rychlostí (bez klapek), asi mu nebude vadit, pokud model zrychlí na nějakou rychlost za vteřinu místo za půl vteřiny, pokud výměnou za to získá (lepší) řiditelnost modelu po dobu celé té vteřiny.


ještě to zkusím takto---když hodím ero na klapkách--zvýšený odpor vzduchu, ale vyšší vztlak, po odhozu--prvotním impulzu ero díky klapkám dolu zvýší vztlak--vyletí trochu nahoru--pak ale zafunguje ten vyšší odpor vzduchu--klapky dolu---pokud ted ten odpor nepřetáhne vrtule , ztrácí se vztlak a ero padá po křídle.

pokud hodím ero bez vztlakových klapek, v prvopočátku se trochu propadne--bud na tolik, že přistane--aniž by padlo po křídle, bo je naklapkováno a díky nízké rychlosti už ero vrtá.

nebo se trochu propadne, tím získá rychlost, už se chytí a bez vrtání pokračuje dál.

nic, co by probíhalo jinak při každém záletu --zaklouzání nějakého modelu větroně.

jedíný, v čem do určité míry s LV nesouhlasím--respektive to už bude ero od era a navíc to bude platit pouze pro případ, kdy má model vrtuli a je i jistota, že vtrtule opravdu umí zatáhnout je ten uhel odhozu--já raději bud vodorovně, nebo trochu šikmo dolu k zemi, jako právě při zaklouzání, ideálně pokud možno prvopočátečně bez vrtule---za bezvětrného, pouze termického počasí často čekám se zapnutou vysílačkou a modelem na ten závan třeba i hodinu, nic, co by nedělali třeba rogalisti, nebo padáčkáři, kteří taky už pokud létají déle ví, že startovat do sraček smysl nemá---není vyjímkou, že po hodině čekání to zabalim a jdu si pro jiný model,nebo rogalisti a padáčkáři nakonec nahoře na svahu ani neodstartují, bo pokud to nepřijde, nemá smysl riskovat pomlácení blbě se házejícího většího modelu,nebo jen na padáku--rogale sletět kopec jen na základě opadání.

když si mohu do takových podmínek vzít teda jiný, vhodnější model nevymýšlím, jak odstartovat s termickým větroněm, když ty podmínky na těžší--větší model nejsou.

to není nic o mém mazáctví a tady na RC mánii 10 ti tisících příspěvcích o gramofonech, nebo koloběžkách, z reálného létání s modely na svahu mám také vzory--od kterých jsem se učil a ptal se proč tak a né jinak, já nic nevymyslel, jen jsem je poslouchal a díky tomu už časem nemusel tak často nějaký model opravovat, nebo brečet už tak často nad jeho troskama.

Je ale pravda, že když tady občas čtu právě podobná vlákna--jak létat a startovat s Větroněm 4kg a víc na louce za humnama v kopřivách, nebo jak startovat a přistávat s 3m akrobatem z polní cesty , já si těmito pokusy taky prošel, fakt to nejde--9 krát ano,ale po desátý už ne.

s klasickými motoráky jsem jezdíval nakonec na modelářské letiště cca 70km, s většími větroni na svah taky cca 70km.

pokud nejsem ochotný jezdit --z mého pohledu daleko--na vhodné plochy pro daný model, chce to volit model vhodný na mnou použitelné plochy--je mi samozřejmě jasný, že nejdřív si ale musí každý zkusit ten strop, kdy už to opravdu dře a z plánovaného příjemně stráveného odpoledne, nebo víkendu se najednou stane jen odpoledne plné stresu.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Starty větších větroňů z ruky
PříspěvekNapsal: úte 11.09.2018 16:59 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 20.7.2010
Příspěvky: 5680
Bydliště: Kamenice - Praha východ
Obrázky: 1
Blog: Zobrazit blog (2)
pepin píše:
.......
ten efekt naklapkování je dobře vidět na svahu za mírného větru, kdy se používá mix výškovka klapky--když točíš otočku od svahu, přitáhneš výškovku, klapky jdou nepatrně dolu a model udrží bez ztráty výšky , případně nakopnou nad letovou hladinu, ale model díky těm klapkám po té otočce trochu vytratí rychlost a má tendenci propadnout


Pokud je pravda to co jsi napsal, a stojíš si za svým tvrzením, tak jistě pochopíš, že tady je situace jiná. Přeci já používám pro start motor, a tudíž nehrozí zpomalení při pužití klapek pro start. Naopak, získám křídlo s vyšším vztlakem, kdy uteču z pádové rychlosti, ale stačí mi takto pokračovat pár metrů než model nabere pod motorem rychlost a klapky mohu zasunout. Pokud mi nějakým způsobem dělá problém start tím že se propadám moc rychle a nebo se špatnou ovladatelností začnu přetáčet po křídle. Pak klapky jsou účinným řešením jak bezpečněji odstartovat. Má to jen jednu podmínku - hodit model rovně aby bylo potřea co nejméně korekcí přes křidélka.

PS: doufám,že nikdo ze zde přítomných neuvažoval takový extrém poddimenzovaného pohonu, kdy při vysunutých klapkách mi motor neutáhne rovně model? že ne? :)


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Starty větších větroňů z ruky
PříspěvekNapsal: úte 11.09.2018 18:06 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 30.4.2008
Příspěvky: 12765
Bydliště: praha 5
OPR píše:

Pokud je pravda to co jsi napsal, a stojíš si za svým tvrzením, tak jistě pochopíš, že tady je situace jiná. Přeci já používám pro start motor, a tudíž nehrozí zpomalení při pužití klapek pro start. Naopak, získám křídlo s vyšším vztlakem, kdy uteču z pádové rychlosti, ale stačí mi takto pokračovat pár metrů než model nabere pod motorem rychlost a klapky mohu zasunout. Pokud mi nějakým způsobem dělá problém start tím že se propadám moc rychle a nebo se špatnou ovladatelností začnu přetáčet po křídle. Pak klapky jsou účinným řešením jak bezpečněji odstartovat. Má to jen jednu podmínku - hodit model rovně aby bylo potřea co nejméně korekcí přes křidélka.

PS: doufám,že nikdo ze zde přítomných neuvažoval takový extrém poddimenzovaného pohonu, kdy při vysunutých klapkách mi motor neutáhne rovně model? že ne? :)


OPR,raději ještě jednou mi sem napiš,abych se náhodou nezmýlil o jakém modelu píšeš, kolik má rozpětí, kolik má vzletová váha, já se totiž obávám, že ty popisuješ start modelu s letovou váhou výrazně pod 4kg a menším rozpětí, než skoro 4m.

možná, pokud na to budeš mít náladu zkus třeba do igelitový tašky naložit 3kg písku a zkusit ji odhodit, pak to zkus třeba ze 6kg


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Starty větších větroňů z ruky
PříspěvekNapsal: úte 11.09.2018 18:24 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 5.1.2007
Příspěvky: 9185
Bydliště: Trenčianska Turná
Obrázky: 0
https://youtu.be/vF6PBbj7OR4

_________________
Nie som zlý.... iba rýpem
www.elektromodely.sk


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Starty větších větroňů z ruky
PříspěvekNapsal: úte 11.09.2018 18:31 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 5.1.2007
Příspěvky: 9185
Bydliště: Trenčianska Turná
Obrázky: 0
Tu je vidiet modely s hmotnostou 8-15kg ako sa hadzu... Je tam aj Frantov tandem ktory hadzem ja.
https://elektromodely.rajce.idnes.cz/Retroplane_2017/

_________________
Nie som zlý.... iba rýpem
www.elektromodely.sk


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Starty větších větroňů z ruky
PříspěvekNapsal: úte 11.09.2018 18:35 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 20.7.2010
Příspěvky: 5680
Bydliště: Kamenice - Praha východ
Obrázky: 1
Blog: Zobrazit blog (2)
Je to přesně to co dal Laco za link. Rozpětí je dva půl metru. Vzletovku ale nemám zváženou. Mám tam doporučený 3S 1.5Ah. Zítra zkusím zvážit.


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Starty větších větroňů z ruky
PříspěvekNapsal: úte 11.09.2018 18:45 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 20.7.2010
Příspěvky: 5680
Bydliště: Kamenice - Praha východ
Obrázky: 1
Blog: Zobrazit blog (2)
Děkuji, krásné fotky :oops:


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Starty větších větroňů z ruky
PříspěvekNapsal: úte 11.09.2018 19:13 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 30.4.2008
Příspěvky: 12765
Bydliště: praha 5
OPR píše:
Je to přesně to co dal Laco za link. Rozpětí je dva půl metru. Vzletovku ale nemám zváženou. Mám tam doporučený 3S 1.5Ah. Zítra zkusím zvážit.


no, tak pak je v tom naprosto jasno, to je v podstatě uplně to samé, co mám čínskou--vy říkáte jebku, já to ero na pohodu miluju-- 3m Magic Evo, v podstatě jediný model, co opravdu zustal po prvotním záletu jako bezmotorový, bo i když ho hodím do sraček, pořád ta energie hodu stačí k tomu, abych se mohl obkroužit a v pohodě zase bezpečně sednout z ručního hodu i na rovné louce jako kdybych házel házedlo--prostě 3kg, né 4 a víc
to ale fakt ani s tím mojim poměrně lehkým ASW 15 3,8M 4kg takto provozovat nejde--jako že ho mrsknu, vyhodím to do vzduchu--nad sebe , no a pak se uvidí, co dál, s větším erem to už takto na pohodu nejde.

Pokud tedy toto vlákno shrnu--zadání bylo jak házet 4,2 KG větron o rozpětí 3,6m na rovné louce, muj názor je a byl, na rovnou louku si pořídit jiný model---stejné rozpětí, nebo i větší, ale lehčí model a nelpět na maketě--jde o jediné--nejít pokud možno přez váhu 3kg

OPR radí řešit to klapkama--zkušenosti z modelu 2,5m--zítra dodá váhu, já odhaduji tak max 2,8kg--to pořád splnuje moje doporučení, na louku nejít pokud možno na hod z ruky přez 3kg

pokud bude ero vážit do 3kg, nikdy tady nedojdeme k výsledku, že na klapkách to ero zavrtá, bez klapek ne, bo 3kg jde v prvopočátku tu energii odhozu dodat.


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 73 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 33 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz