Autor |
Zpráva |
Libor
|
Napsal: ned 21.10.2018 8:32 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 1.5.2003 Příspěvky: 1265 Bydliště: Teplice v Čechách
|
YenyaKas píše: žádné velké pevnostní nároky by to nemělo Odhadni, kolik ten trup s pohonem bude vážit a potom si tebou navržený spoj zkus zatížit násobkem té váhy podle toho, jaké si myslíš že budou násobky za letu.
|
|
Nahoru |
|
|
|
|
|
Libor
|
Napsal: ned 21.10.2018 8:35 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 1.5.2003 Příspěvky: 1265 Bydliště: Teplice v Čechách
|
Třeba ten lepený spoj lepící páskou má pevnost značnou. Já bych použil polyamidové šrouby a šrouboval je do zapichovací matice v překližce.
|
|
Nahoru |
|
|
YenyaKas
|
Napsal: pon 22.10.2018 22:00 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 17.1.2017 Příspěvky: 1339 Bydliště: Brno
|
Trup s pohonem a Rx teď váží skoro 100 gramů, plus baterka dalších 115. Ale zase baterku mám skoro v těžišti, a u deskového samokřídla jsou ramena páky generované kraťoučkým trupem docela malá.
Zatím než něco vymyslím nebo než koupím skytex jsem zůstal u skelné pásky.
Vyrobil jsem nový trup, širší a nižší než ten předchozí. Taky jsem ho protáhl víc dozadu, třeba to jednak bude aerodynamičtější, a jednak to bude trochu zpevňovat i uchycení ploutve. Dneska opakovaný zálet, asi jsem měl těžiště příliš vzadu - docela živé to bylo, a v jednom poryvu větru se mi to vzepjalo a převrátilo na záda. Musím to ještě vyladit. A někde koupit sucháč na uchycení baterky.
Přílohy: |
ita-top.jpg [ 283.27 KiB | Zobrazeno 3084 krát ]
|
ita-bottom.jpg [ 275.04 KiB | Zobrazeno 3084 krát ]
|
|
_________________ Sky Surfer; HK Paraglide; DYI: samokřídlo Ita, elektrovětroň Kaze, delta Quasar3D; FlySky i6
|
|
Nahoru |
|
|
TomasC
|
Napsal: úte 23.10.2018 12:16 |
|
Administrátor serveru
|
|
|
Registrován: 25.4.2003 Příspěvky: 10798 Bydliště: Praha Hloubětín ČR Obrázky: 266
Blog: Zobrazit blog (3)
|
Z nějaké starší diskuze si pamatuji, že 1mm2 šroubku unese 35kg. Takže když dáš šroubek M2 máš nosnost cca 50kg.
Tedy jeden šroubek M2 udrží v tahu tvůj trup při přetížení cca 200G.
Tím chci říci, že i ten nejslabší šroubek je zcela dostatečný. Podíval bych se do obchodu MPJET a našel pár drobností na konstrukci skvělého uchycení.
|
|
Nahoru |
|
|
YenyaKas
|
Napsal: stř 18.12.2019 23:20 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 17.1.2017 Příspěvky: 1339 Bydliště: Brno
|
Dívám se, že tohle vlákno už má skoro dva roky, a samokřídlo Ita od záletu přes rok a půl. To je docela dobré na kus polystyrenu podle vlastního návrhu, ne? Aktuální problém je, že mi odešlo servo, tedy dotaz:
Jak dimenzovat serva na takovéto letadlo?
Ať to nemusíte hledat - rozpětí metr, elevony cca 40x400 mm, letová hmotnost 350 gramů.
Původně jsem tam měl nejlevnější čínská pětigramová světlemodrá serva s nápisem G-SUN, vydrželo to rok a půl. Pak se jednomu z nich strhnulo ozubené kolečko. Díval jsem se jak to letí jakoby trhaně, přistání už nebylo nijak elegantní a moc řízené, a pak jsem zjistil, že odešlo servo. Naštěstí ne hned úplně.
Zkusil jsem je vyměnit za digitální TowerPro SG51R, ale zjistil jsem, že to servo strašně škube - není schopné se vystředit, a i tak chodí dost trhaně. Chovaly se tak všechny čtyři, které jsem v jednom balíku koupil. Tak jsem je nepoužil. Další pokus je E-Max ES 9051. To chodí velmi pěkně, ale je tak o gram lehčí, i když podle štítku má kroutící moment stejný jako ta dvě předchozí. Ale má kratší páku, musel jsem na elevonu dát táhlo o jednu díru blíž, čímž jsem ale zvýšil zátěž serva - teď to má větší výchylky elevonů než původně. Každopádně to vypadá, že slabým místem tohoto serva E-MAX nejsou převody, ale motor. Což je asi dobře - lepší při přetížení na půl vteřiny zahřívat zablokovaný motor, než silnějším motorem strhnout převody.
Ale zjistil jsem, že vlastně ani nevím, jestli to servo reálně ten model utáhne, anebo ne. Jak to ověřím? Vzpomněl jsem si totiž, že to původní servo G-SUN odešlo tak, že jsem chtěl vyzkoušet, jak moc utaženou zatáčku Ita zvládne, a jak se bude chovat, pokud půjdu výškovkou fakt až na doraz. To jsem vyzkoušel, pak už jsem létal "slušně", a další den jsem zjistil, že odešlo servo. Tak možná jsem ho strhnul tím pokusem o přetažení, a tedy bylo příliš slabé. Ale možná taky ne, přecejen je to servo za osmdesát korun po roce a půl provozu.
_________________ Sky Surfer; HK Paraglide; DYI: samokřídlo Ita, elektrovětroň Kaze, delta Quasar3D; FlySky i6
|
|
Nahoru |
|
|
Standa Stuchlý
|
Napsal: čtv 19.12.2019 2:01 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 23.5.2010 Příspěvky: 1891
|
vyzkoušej program "Rudermoment2" . Kdyby Ti nešel nainstalovat, tak Ti pošlu do SZ soubor .exe který jde bez problému spustit. Je staršího data, ale plně funkční.
|
|
Nahoru |
|
|
TomasC
|
Napsal: čtv 19.12.2019 13:18 |
|
Administrátor serveru
|
|
|
Registrován: 25.4.2003 Příspěvky: 10798 Bydliště: Praha Hloubětín ČR Obrázky: 266
Blog: Zobrazit blog (3)
|
Osobně se domnívám, že je skoro nemožné v takovém modelu zničit servo za letu. Může být slabé, že nevychýlí kormidlo, ale nejspíš sebevražda serva neproběhne. Spíš jde o nastavení vhodné odolnosti převodů při přistání a třeba i nárazy při transportu. Tam ničím serva já.
Transportní nárazy lze omezit vhodným obalem.
A ještě k dimenzování serva. Vždy se mi osvědčilo dát na kormidla silnější serva než rychlejší.
|
|
Nahoru |
|
|
YenyaKas
|
Napsal: čtv 19.12.2019 16:44 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 17.1.2017 Příspěvky: 1339 Bydliště: Brno
|
OK, tak já tam pro začátek ty čtyřgramové E-Maxy nechám. Je otázka, jak spolehlivě poznám, že servo nestíhá. Zkoušel jsem třeba zabrat za výškovku co to šlo, model se zvedl nosem nahoru, ale pak se vyvrátil do strany. Akorát nevím jestli tohle je že jedno ze serv utáhlo elevon víc než druhé, nebo se prostě jen utrhly proudnice vlivem vysokého úhlu náběhu.
Při transportu takovéhoto tenkého polystyrenu spíš myslím že poškodím samotný model, než že bych přes to poškodil servo. Takže obaly neřeším.
_________________ Sky Surfer; HK Paraglide; DYI: samokřídlo Ita, elektrovětroň Kaze, delta Quasar3D; FlySky i6
|
|
Nahoru |
|
|
YenyaKas
|
Napsal: stř 14.10.2020 13:28 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 17.1.2017 Příspěvky: 1339 Bydliště: Brno
|
Po nějaké době doplňuju, že 4-gramová serva jsou naprosto OK. A přicházím s dalším dotazem: Z jakého materiálu udělat trup takovéhoto letadla?Tohle samokřídlo už má asi sedmý trup, možná osmý. Občas člověk holt přistane méně pěkně, a část energie přistání dostane trup zepředu. Tam je motor přišroubovaný do přepážky z ABS, která je vlepená do trupu z XPS, potaženého laminovací fólií. Při nárazu se přepážka vytrhne a protože okolní XPS částečně vezme s sebou a zůstane jen vnější laminovací fólie, je čím dál těžší ji vlepit zpátky. Podobně to mám na svém elektrovětroni Kaze - ten už má taky asi třetí nebo čtvrtou gondolu trupu. Jako jistě lze říct, že mám lítat opatrněji. No ale mě by to asi nebavilo - kdo nepadá, lítá pod své možnosti. Takže bych potřeboval nějaký materiál, který požere náraz (nepřenese ho na křídlo a podobně), klidně se i zmáčkne, ale vrátí se zpět. A samozřejmě nebyl extra těžký. Nemáte s něčím takovým zkušenosti? Já uvažuju buďto o LDPE (taková ta pěna kterou se vycpávají věci v přepravních krabicích - v mém okolí například servery) anebo Graupner Vector Board. Ani jedno z toho teda nemám ve větších rozměrech, musel bych někde koupit. Tak se radši nejdřív ptám, jestli jste někdo zkoušeli z něčeho dělat "nárazuvzdorný" trup.
_________________ Sky Surfer; HK Paraglide; DYI: samokřídlo Ita, elektrovětroň Kaze, delta Quasar3D; FlySky i6
|
|
Nahoru |
|
|
YenyaKas
|
Napsal: stř 14.10.2020 17:15 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 17.1.2017 Příspěvky: 1339 Bydliště: Brno
|
Tady mě trochu odrazuje ten povrch. Viděl jsem EPP letadla, ale přiznám se, že v ruce jsem ten materiál neměl, abych posoudil, jak moc se to ohýbá a jak moc praská. Ale pár prasklých křídel po haváriích kolegů jsem viděl.
Původně jsem uvažoval o něčem, co nebudu muset potahovat laminovací fólií, aby to bylo dostatečně "gumové". Jak se EPP pevnostně chová při menších tloušťkách? Dohledal jsem hustotu okolo 21 kg/m3, což je podobné jako má LDPE. Souhlasí to? Z jak tlusté EPP desky bys stavěl takovýto trup - odhadem délka 350 mm, průřez v nejširším místě tak 75x50 mm, u motoru tak 36x34 mm, váha modelu pro odhad energie nárazu řekněme okolo 300-350 gramů?
Moje XPS "Starlon" má 31 kg/m3 a trup mám postavený z 3mm XPS (90 g/m2) potažený laminovací fólií která má 80 g/m2. Když započítám překryvy fólie, odhaduju že mám trup postavený do 200 g/m2 plochy. Vector Board má hustotu výrazně větší (vychází mi to 37.6 kg/m3), ale zase je nezlomitelný a i docela pružný. Zkusil jsem si z A4ky co tady mám tl. 3 mm slepit dutý hranolek o průřezu 40x40 mm, a zdá se to docela pevné v krutu, že bych si troufl z toho i ten trup postavit jen tak, bez potahu (3mm tloušťka je 112 g/m2 plochy).
_________________ Sky Surfer; HK Paraglide; DYI: samokřídlo Ita, elektrovětroň Kaze, delta Quasar3D; FlySky i6
|
|
Nahoru |
|
|
YenyaKas
|
Napsal: stř 14.10.2020 18:23 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 17.1.2017 Příspěvky: 1339 Bydliště: Brno
|
Jo, já to sleduju - pěkný to máš. No, do mého křídla by se nevešla baterka a přijímač (docela těsně, ale přece). Ale teda když už odbočujeme od tématu - proč místo těch tvých rozštěpů tam nepoužít diferenciaci motorů?
_________________ Sky Surfer; HK Paraglide; DYI: samokřídlo Ita, elektrovětroň Kaze, delta Quasar3D; FlySky i6
|
|
Nahoru |
|
|
jyrry
|
Napsal: stř 14.10.2020 19:50 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 28.2.2005 Příspěvky: 20843 Bydliště: Rakovník, CZ Obrázky: 0
|
Protože rozštěpné klapky to stabilizují místo chybějících směrovek. Nenašel jsem odvahu je úplně sevřít i když na větších tu možnost mám. Na malém křídle je mám trvale rozevřené (jen ty na konci) a je to překvapivě stabilní. Až bude nové malé, zkusím je na tom starším uříznout a přilepit zavřené, co to udělá.
_________________ jyrry.webnode.cz
|
|
Nahoru |
|
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 43 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|