Autor |
Zpráva |
aviatik666
|
Napsal: úte 23.10.2018 4:44 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 28.5.2008 Příspěvky: 1427 Bydliště: Hradec Králové Obrázky: 0
|
Zdar "smraďoši", mám technický dotaz. Chystám se zaběhnout RCGF 20ccm a v manuálu se píše, že se nedoporučuje motor zabíhat ve stojanu Citace: Neodporúča sa, že motor by mal bežať v skúšobnom stojane, pretože neumožňuje vstrebávanie vibračnej energie. Tak nevím, vždy jsem nové motory zabíhal ve stojanu a nikdy nebyl žádný problém. Co si o tom myslíte...?
|
|
Nahoru |
|
|
|
|
|
MPml
|
Napsal: úte 23.10.2018 5:42 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 16.1.2013 Příspěvky: 1166
|
aviatik666 píše: Zdar "smraďoši", mám technický dotaz. Chystám se zaběhnout RCGF 20ccm a v manuálu se píše, že se nedoporučuje motor zabíhat ve stojanu Tak nevím, vždy jsem nové motory zabíhal ve stojanu a nikdy nebyl žádný problém. Co si o tom myslíte...? ten návod jsem neznal, ale už ano hlavně "aby sa mal čas valec a piest s krúžkom zalapovať a loziská nasýtiť olejom" Motto: Člověk by neměl používat cizí termity, když je nezná suterénně nebo není v dobré konvici, protože je zde veliké rizoto, že to skončí fiatem.
|
|
Nahoru |
|
|
Jenda1975
|
Napsal: úte 23.10.2018 7:19 |
|
Nováček serveru
|
|
Registrován: 16.4.2018 Příspěvky: 7
|
Odstraněno uživatelem
Naposledy upravil Jenda1975 dne úte 23.10.2018 21:26, celkově upraveno 1
|
|
Nahoru |
|
|
varok
|
Napsal: úte 23.10.2018 7:40 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 4.7.2012 Příspěvky: 2651 Bydliště: Havířov Obrázky: 0
|
A co zkusit dát motor do toho stojanu přes nějaké gumové podložky? To by vibrace trošku utlumilo, ne?
|
|
Nahoru |
|
|
aviatik666
|
Napsal: úte 23.10.2018 12:33 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 28.5.2008 Příspěvky: 1427 Bydliště: Hradec Králové Obrázky: 0
|
Jenda1975 píše: Zdravím. Problém záběhu popisuji v sekci OSmax GT-33, tak to můžeš vzít jako základ. Důležitá je konstrukce motoru, zda tvrdochrom na hliníku, nebo ocelová vložka v hliníku. Každopádně záběh na zemi není de facto možný, jsou potřeba jiné otáčky i teploty. Ale přečti si to na výše zmíněném vlákně, uvádím tam i doporučený olej, čas, atd. H Jendo, díky za snahu, ale tvé široké pojednání o modelářských benzínových motorech z vlákna na které odkazuješ beru spíše jako vtip. Je mi úplně jedno, že jsi původně letecký mechanik, protože např. můj děda celý život až do roku 1990 opravoval motocykly a svůj první benzinový dvoutakt (fichtla) jsem si po výbrusu zaběhl pod jeho dohledem sám, již v 80 letech minulého století. To jen na okraj. Nezlob se, ale některé věci co píšeš zde http://www.rcmania.cz/viewtopic.php?f=8&t=82715 považuji za totální kraviny, např. to, že se motor na zemi ve stojanu nezaběhne... To mi tedy popiš, jak bys zaběhl motor u motorové pily, nebo křovinořezu...? To by si s ním lítal v Andule od Aše do Košic, kvůli střídání teplot...? Páč v principu jsou ty motory stejné jako ty co používáme do modelů. Rukama mi prošlo nespočet motorů od žhavíků až po 400 kubíkouvou Mokinu a nikdy jsem žádný, snad až na pár žhavíků nezabíhal v éru. Ono se totiž klidně může stát a mě se to naštěstí stalo ve stojanu na zemi, že praskla klika. Dost dobře si nedovedu představit, že by se to přihodilo v nějakém obříku, kde se celková hodnota včetně motoru a elektropičičáren rovná i 6-ti mistné finanční částce. Já nevím jak ty, ale já většinou instaluji nový motor do nového éra a i když mám za těch let odlétáno stovky hodin, tak jistá nervozita a respekt při záletu u mne stále funguje. Abych zalétával éro a ještě u toho zabíhal motor, tak "to ku*va ani omylem". Takže i když jsi původně ten letecký mechanik, tak se nezlob, že ti nezavolám nebo nenapíši o radu, co se motorů týče. Při založení tohoto vlákna jsem se nejspíš špatně vyjádřil. Nešlo mi o radu jak zabíhat, jak nastavit karbec, atd. Šlo mi spíše o to, že jsem se až dosud u žádného z benzinových motorů MVVS, ZDZ, DLE, 3W, ROTO, MOKI a DA nesetkal, že není vhodné zabíhat motor ve stojanu.
|
|
Nahoru |
|
|
aviatik666
|
Napsal: úte 23.10.2018 12:46 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 28.5.2008 Příspěvky: 1427 Bydliště: Hradec Králové Obrázky: 0
|
varok píše: A co zkusit dát motor do toho stojanu přes nějaké gumové podložky? To by vibrace trošku utlumilo, ne? Pokud je dobře vyvážená vrtule, tak by motor neměl nijak extremně vibrovat. Pokud vibruje, tak je chyba jinde. Např. ZDZ nedoporučuje pružné uložení motoru, nikdy jsem to nedělal ani ve stojanu. Teprve budu motor instalovat na stojan a až ho nahodím tak uvidím, třeba se ani nehne... Zkrátka, jen mne zarazil ten blábol v návodu.
Přílohy: |
motor uložení.png [ 109.36 KiB | Zobrazeno 4767 krát ]
|
|
|
|
Nahoru |
|
|
Jenda1975
|
Napsal: úte 23.10.2018 12:54 |
|
Nováček serveru
|
|
Registrován: 16.4.2018 Příspěvky: 7
|
Odstraněno uživatelem
Naposledy upravil Jenda1975 dne úte 23.10.2018 21:27, celkově upraveno 2
|
|
Nahoru |
|
|
aviatik666
|
Napsal: úte 23.10.2018 13:25 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 28.5.2008 Příspěvky: 1427 Bydliště: Hradec Králové Obrázky: 0
|
V první řadě nehledám cestu a v druhé opakuji, zaběhl jsem cca 15 benzinových motorů do modelů letadel a žádný nebyl utažený, ani se mu nezkrátila životnost, takže myslíš špatně... Především se tu ale nejedná o dvanáctiválcový Rolls-Royce Merlin do Spitfire, ale o jednoduchý benzinový motůrek do letadélka. Nové projekty realizuji přes zimu a motory zabíhám při venkovních teplotách kolem 10°, tudíž střídání teplot považuji vzhledem k historii této metody za dostatečné. Pro dosažení maximálních otáček ve stojanu lze použít metodu výměny vrtule s menším stoupáním, ale kdo by se s tím trápil, že...
|
|
Nahoru |
|
|
vlada123
|
Napsal: úte 23.10.2018 13:37 |
|
Celkem nový uživatel
|
|
Registrován: 24.8.2014 Příspěvky: 90 Bydliště: Vyškov
|
Záleží asi taky na tom, co za lože je v tom stojanu, na pružným překližkovým domečku budou patky motoru určitě namáhaný daleko míň než na nějakým ocelovým ingotu. Asi to tak někomu ruplo tak to dali do návodu...
|
|
Nahoru |
|
|
aviatik666
|
Napsal: úte 23.10.2018 13:45 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 28.5.2008 Příspěvky: 1427 Bydliště: Hradec Králové Obrázky: 0
|
Vláďo, to máš pravdu, já mám stojan ze 2cm lepené překližky, takové ty hnědé desky, co se na stavbách používají na šaluňk.
|
|
Nahoru |
|
|
Celeron
|
Napsal: úte 23.10.2018 14:54 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 22.4.2010 Příspěvky: 10494 Bydliště: Nový Bydžov ČR Obrázky: 14
|
aviatik666 píše: Vláďo, takové ty hnědé desky, co se na stavbách používají na šaluňk. Nojo, fenolová vodovzdorná překližka. Nedělali z ni rusáci za války Lavočkiny?
|
|
Nahoru |
|
|
pikus 1
|
Napsal: úte 23.10.2018 15:31 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 17.11.2008 Příspěvky: 1328 Bydliště: Praha-západ Letiště: Trněný Újezd Obrázky: 30
|
Ono to má i další aspekty... Nemyslím, že nechat motor běhat na několik prvních startů na štandu je špatně. Nejde o to, motor zaběhnout na čisto přímo na štandu. To opravdu úplně na čisto nejde z důvodů časových (několik hodin), které by musel dotyčný absolvovat...ale min, hoďku nebo dvě je třeba se mu věnovat. Většina štandů co jsem viděl (vč. toho mého) je stejně z větší části z překližky, tak že tvrdit že jde motor na štandu " na tvrdo" je nesmysl. No a co se chlazení týče, tak záběh svých motorů si nechávám na období, kdy už bývá chladněji. V otáčkách, v kterých se motor na štandu pracuje (postupné zatěžování a prostřídávánání otáček aby došlo opět k ochlazení) není šance aby došlo k přehřátí... Další věc: Pro první "seznámení " s motorem není vůbec na škodu, když je dobře přístupný... V zástavbě modelu není pokaždé dost místa na seřizování a třeba jen nasátí paliva bývá velký pro některé velký problém Další věc - Na první starty je motor je naprosto "syroví" tzn. extrémně velké vibrace a velké množství oleje zrovna modelu neprospívá...to bych svému novému modelu opravdu neudělal... Na první start by měl motor běžet bohatší a v rozsahu - volnoběh až cca 1/3 max. otáček. což není pro bezpečný let pro některé modely úplně dostačující. Třeba jen to, mu při prvním startu motoru hned "naložit" plnej a odstartovat. Motor nemá ani většinou bezpečný volnoběh, tak že hrozí i nouzák a u modelu, který nemám tak zvaně ještě v ruce, bych ho nechtěl absolvovat. To jsou mé zkušenosti z praxe. Dle mého se cca ty dvě doďky vyplatí si s motorem pohrát na stojanu To aviatik666 Přesně jak píšeš...udělej to jako vždy tzn. Dej ho na štand a pěkně si sním pohraj...
_________________ K létání nepotřebuji mít v dosahu trafostanici...
Naposledy upravil pikus 1 dne úte 23.10.2018 17:29, celkově upraveno 1
|
|
Nahoru |
|
|
pkotatko
|
Napsal: úte 23.10.2018 16:08 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 13.1.2007 Příspěvky: 6689 Bydliště: Berounsko
|
Dovolim si par poznamek. Modelarske benzinove motory rozhodne nejsou nejaka raketova technologie. Naopak je to skoro to nejlevnejsi. Pokud je takovy motor dobre udelany, geometrie dosedacich ploch a vule jsou takove jake maji byt, tak co vlastne zabeh resi ? Kulickova a jehlova loziska zabeh nepotrebuji, pist v podstate take ne. Jedine co je treba, tak aby si sednul pistni krouzek. Aby nepodfouknul a odvadel teplo z pistu do steny valce. Krouzku samotnemu je naprosto jedno jestli pri tom leti nebo sedi na zemi. Ten potrebuje pohyb nahoru a dolu aby mel cas si sednout na stenu valce, prizpusobit se geometrickym nepresnostem. Pokud krouzek nesedi a neodvadi teplo, pist nabyde vice nez ma a pridre se. Zabihani ve stojanu je podle me uplne v poradku. Muzu si hlidat teplotu a otacky. Motor je pritom zatizen vrtuli. Uplne stejny system se pouziva u zavodnich motoru. Take se zabihaji treba na motorove brzde.
_________________ Bell 206, Mi-8, nejaka letadla, Jeti DS-16
|
|
Nahoru |
|
|
martin250
|
Napsal: úte 23.10.2018 16:28 |
|
Protřelejší uživatel
|
|
Registrován: 20.12.2013 Příspěvky: 115
|
Souhlasím s názory, že alespoň z kraje záběhu by měl motor běžet na stolici, aby byl pod kontrolou. Napadla mě ale otázka: jak se to řeší s pístovými motory skutečných letadel? Nevěřím, že by to někdo zabíhal až ve vzduchu...
|
|
Nahoru |
|
|
Celeron
|
Napsal: úte 23.10.2018 17:05 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 22.4.2010 Příspěvky: 10494 Bydliště: Nový Bydžov ČR Obrázky: 14
|
Kurňa, když si vzpomenu na zabíhání ZDZ90 na štandu, nevím, jak bych to dělal v modelu. Ten motor má s letovou vrtulí tah skoro 25 kg. Já měl na europaletě přidělanej masivní držák s motorem, nádrží a mufflerem od mistra Břečky. Na tý paletě ležela jako zátěž betonová zahradní dlaždice 50 x 50 x 5 cm, ta něco váží. Když jsem motor poprvé osolil, tak mi začal tu zatíženou paletu tahat po asfaltu letiště. Kdybych ho zabíhal na Funtáně 2600, tak by se buď rozklepala na elementy a nebo se urvala vejškovka přes kterou byl protaženej popruh a přivázanej na šprdle litýho kola auťáku jak to dělám teď při startu.
|
|
Nahoru |
|
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Seznam.cz [Bot] a 13 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|