Registrován: 8.7.2011 Příspěvky: 6961 Bydliště: Písek, ČR
Přes svátky jsem občas dostal nápad na nějaký detail (koukaljsem na fotky skutešných strojů), tak jsem pár drobností přidělal. A dneska jsem byl polítat (2 baterky). Bude to chtít dost cvičit, letěl jsem po delší době a ta jistota tam tedy vůbec nebyla...
Příloha:
IMG_3281.JPG [ 115.87 KiB | Zobrazeno 1733 krát ]
Příloha:
IMG_3305.JPG [ 115.86 KiB | Zobrazeno 1735 krát ]
A jak jsou venku teď ty nízké teploty, tak baterky nedají to co za tepla - málem jsem spadnul na vybitou baterku. Vypnul jsem si zvuk u telemetrie co mi hlídá napětí (to je chyba!!!). Za horka jsem lítal (pravda, bez maketové kastle) i 14 minut (běžně 10 - 12), dneska po 8-mi minutovém letu jsem měl 3,2V/článek. To jsem zjistil až po přistání. Doma jsem do baterky 4Ah dobil 3.9Ah. Takže do nuly mi zbývalo 0,1Ah, to je podle výpočtu cca 7 vteřin letu . Možná že ta těžká kastle se podepsala na podstatném zkrácení letového času, musím si to pečlivě oměřit a upravit si stopky (ty jsem měl dneska také ztišené ).
Registrován: 31.8.2009 Příspěvky: 5079 Bydliště: Praha 6
U makety se nesmí lítat "na doraz" nikdy. Rozbít model s takovým objemem práce by si člověk hodně vyčítal.
Navíc v zimě mají baterky jak dobře víme "jinou kondici", nehledě na odlišné vlastnosti plastových dílů a těch tam není málo. Právě kvůli nim v zimě nelítám vůbec i když je to spíš dobrovolný extrém. Model si zaslouží pečlivou kontrolu a preventivní výměnu dílů, tam si ho člověk taky trochu užije. Prozatím na to tedy nedošlo ale mám to v plánu .
Pokud jsi do baterky dobíjel takřka plnou kapacitu, choval bych se k ní už asi trochu jinak. Nejenom vybíjení do 3,3V na článek ale ani nabíjecí proudy bych nehrotil. Já nabíjím max 1C a baterky mám běžně ke 300 cyklům nebo 5 let. Při vyšších proudech dovnitř a ven se téměř vždycky urychlí moment kdy to jeden z článků začne balit a posléze odejde čímž potopí celou sadu. Není to vždycky o výrobci nebo typu, obvykle se chovají odlišně i sady koupené současně. Prostě klika / smůla. Ale s vysokými proudy se životnost ( kromě nejdražších baterek s vysokými C ) vždy zkracuje. Platí to napříč kapacitama i počtem článků. Alespoň ze zkušenosti lidí s nimiž jsme to probírali na Sobínce i jinde to tak bylo. Mě se to dodržuje snadno když mám na Hughese a 550 osm baterek. Nabiju to v klidu na dvakrát ( 4 + 4 ) doma. Se dvěma třema baterkama člověk musí dobíjet na place a nemůže čekat hodinu.
Registrován: 8.7.2011 Příspěvky: 6961 Bydliště: Písek, ČR
Jo, máš s těma baterkama 100% pravdu. Já ty dvě baterky mám skoro nové (odhadem tak 10 cyklů), a přesto jsem je už dvakrát vydojil na doraz, takže jsem nechtěně změřil jejich skutečnou kapacitu. Normálně to nedělám, na telemetrii mám nastaveno 10,7V (pro tříčlánek), 21,4V (pro šestičlánek) a u heli i stopky. Takže když dolítám tak je v baterkách ještě 30 - 40 % kapacity, baterky mě za to mají rády. Tohle hluboký vybití, to byla v obou případech taková blbá náhoda. Regl (Hobbywing) naštěstí na poslední chvíli varuje poklesem otáček, tak to znamená IHNED dolů. Jde o vteřiny. To omezení reglu, to je už taková poslední pojistka, když už jsem tak blbej že si vypnu ten zvuk z telemetrie od napětí i od stopek.
Registrován: 31.8.2009 Příspěvky: 5079 Bydliště: Praha 6
A máš Michale to pěkně rýmované :-):-)
Ten pokles otáček na reglu není špatná věc. Taková pojistka pojistky. Uvidíš na jaře, třeba to baterka zvládne.
Maketa nemívá tak obrovský odběr jako vařečka při 3D lítání. I když nevím kolik točíš a jaký máš odběr reálně. Vadí tomu hlavně nárazy odběru při ostřejších manévrech, k tomu při poklidném lítání osmiček nedochází.
Registrován: 8.7.2011 Příspěvky: 6961 Bydliště: Písek, ČR
Tady jsem vytvořil jedno 4 min. video, které zahrnuje příběh stavby i trochu lítání. Uvidíme, jak dlouho na Youtube vydrží, kvůli hudebnímu doprovodu, který jsem nemohl nepoužít...
Registrován: 27.4.2014 Příspěvky: 139 Bydliště: Hradec Králové ČR Obrázky: 0
Ahoj Woito, moc pěkné video. Sice nejsem maketář a lítám trochu akro na pohled pro diváky (ne hozenou motyku). Ale tohle je taky moc hezký, ať se ti daří. Měj se, Ivan.
Registrován: 8.7.2011 Příspěvky: 6961 Bydliště: Písek, ČR
Tyhle pošmourné zimní dny přímo vybízejí k dodělávání detailů. Takže jsem osadil přední čidla, jsou to čidla typu Svarovski To je k nevíře, kolik užitečných věcí mají v textilní galanterii pro modeláře. Např. na této heli odtud mám velmi kvalitní samolepicí sucháče na baterky, teď tyhle nažehlovací flitry (pardon čidla), taky ty háčky na těch červených kšandách, a koneckonců i ty červené kšandy a ty červené textilní povlaky na konec listů.
Příloha:
Svarovski.JPG [ 43.04 KiB | Zobrazeno 1338 krát ]
Příloha:
Čidla šipky.JPG [ 47.6 KiB | Zobrazeno 1338 krát ]
A Jarda Falcon mi vytisknul krásné pajduláky, s těma si budu hrát v nejbližší době - posadím je do kokpitu. Divím se, že to bez pilotů mohlo doteďka vůbec lítat (asi autopilot?)
Příloha:
Pajdulak Falcon.jpg [ 34.49 KiB | Zobrazeno 1329 krát ]
Paráda. Nerad ti kazím radost, ale ten pilot je původně do americkýho tryskáče z dob studený války, ale neboj, mam je po úpravě ve Wessexu taky a Martin v Mi-8 rovněž. A už bys mi mohl konečně prozradit, jestli přemejšlíš nad něčím dalším. To já rád probírám
_________________ Westland Wessex Bell 47G Sioux Futaba T-10CG
Registrován: 8.7.2011 Příspěvky: 6961 Bydliště: Písek, ČR
No já jsem ty pajduláky našel na Thingverse jako celákokpit pro AH-64, nic lepšího jsem nenašel. Vzhledem k tomu, že jsem původně plávoval vysochat jenom takový hodně zjednosušený panáky z polystyrenu, tak tito budou úplně super. Do letadla jsem udělal Helmuta, kterýmu jsem ušil i koženou kuklu, ale do té heliny to chce něco serioznějšího, karikatura se tam moc nehodí:
Příloha:
Screenshot_6.jpg [ 30.62 KiB | Zobrazeno 1291 krát ]
Nad další heli zatím moc nepřemýšlím (jen tak někde v koutku možná). Kdyžtak by se mi líbil žbrdlinkový trup (Lama apod.), ale to je hrozně moc práce - kdyžtak bych to pájel z nerezových trubiček, ale dělal jsem tak letadlo a je to hrozně MOC práce, na tom se skoro nechá zdraví. A nějaký obyč trubičkový trup s plastovými spojkami nechci. Tak zatím nevím...
To chápu, zrovna jsem včera mluvil s kolegou co si vařil Lamu a říkal, že se vyplatí trup raděj koupit. Taky jsem původně uvažoval Siouxe vařit. Ti piloti se nechaj myslím dobře upravit,takže super a Helmuth je úžasnej!
Přílohy:
DSC_7640_2(1).jpg [ 94.33 KiB | Zobrazeno 1280 krát ]
_________________ Westland Wessex Bell 47G Sioux Futaba T-10CG
Registrován: 8.7.2011 Příspěvky: 6961 Bydliště: Písek, ČR
Do toho trupu, kdybych se pustil, tak jedině nějak takto: http://rcmania.cz/viewtopic.php?f=119&t=77090 Na tom éru jsem strávil rok, z toho trup půl roku. A to byly vždycky dopoledne o víkendu, plus často ve všední dny odpoledne. Takže v podstatě veškerý volný čas. Nevím jestli bych to dokázal absolvovat znovu. U heliny by bylo něco jednodušší (nemá křídla), a něco složitější (ta prosklená kabina - ale ta by se dala koupit...). Heliny jsou jednoduché v tom, že mechanika je k mání hotová - tedy pokud není člověk ten magor (jako NĚKDO ), že si i tu mechaniku dělá sám.
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 15 návštevníků
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru