Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 65 ]  Přejít na stránku 1, 2, 3, 4, 5  Další
Autor Zpráva
PříspěvekNapsal: úte 05.02.2019 21:26 
Zkušený debatér
Zkušený debatér

Registrován: 18.4.2017
Příspěvky: 246
Dobrý den,

přemýšlíí o snížení hmotnosti spojky křídel výměnou nosníku z plné ocelové kulatiny za něco lehčího.

Přemýšlel jsem nad kombinacemi:
1) Ocelová trubka 12*1mm uvnitř zalepená uhlíková kulatina 10mm
2) Hliníková trubka 12*1mm uvnitř zalepená uhlíková kulatina 10mm
3) Uhlíková trubka omotaná pevnou nití která by měla bránit podélnému štípnutí uhlíkové kulatiny.

Jedná se o model větroně 4m rozpětí, spjka jde skrz trup, letová hmotnost uvedená výrobcem někde 4Kg někde výrobce uvádí 4,4Kg. Moje odhadovaná výsledná hmotnost by měly být cca o +200gvyší.
Originál spojka průměr kulatina 12mm*cca520mm hmotnost cca 500gramů prostě mi to přijde jako činka. Spíš bych volil lehčí nosník a v případě nutnosti bych dovážit balastem v místě těžiště a né těžký nosník mimo těžiště.

1) Uhlík nejlehčí. Používal jen párkrát trubičky na malých modelech často praskali podélně v ose, nebo jsem u nich měl lom v místě upnutí, přišli mi křehké. Názká tvrdost povrchu, možná by zabránila podélnému štípání ovinutá pevná nit př. kevlar + zvedla by tvrdost povrchu.
2) Hliníku se bojím z hlediska nižší pevnosti a možnosti únavového lomu, nižší tvrdosti povrchu=vymačkávání.
3) Ocelová trubka mi přijde nejodolnější proti vrypům, samotná ocel by nemusela mít o tolik nižší pevnost oproti plnému materiálu a kdyby vnitřek byl vyztužen proti zborcení steně uhlíkem+ uhlík by taky něco unesl . Toto mi přijde asi nejpevnější. Bojím se rozdílné pružnosti obou materiálů a možnosti praskání vnitřního uhlíku bez možnosti vnější kontroly.

Chtěl bych vyrobit spojky o stejné pevnosti, jako mají původní.
Jenže nevím z jak kvalitního železa nebo oceli je původní plná kulatina. Ta může mít klidně rozdíl v pevnosti 300-550MPa.
Když jsem dohledával na internetu pevnosti uhlíkových kompozitů tak se údaje taky lišili o 100%.
Takže mi vychází největší rozdíly (chyba) v pevnosti i cca 400%.

Jaké máte zkušenosti, co byste mi poradili?


Nahoru
 Profil  
 
 
PříspěvekNapsal: úte 05.02.2019 21:54 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 23.2.2011
Příspěvky: 742
Bydliště: Slavkov u Brna
Obrázky: 0
Skus se podívat tady: https://www.teatechnik.cz/dute-vodici-tyce-wh/


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 05.02.2019 22:00 
Platící zákazník RCManie
Platící zákazník RCManie
Uživatelský avatar

Registrován: 17.12.2008
Příspěvky: 3951
Bydliště: Bohumileč 15
Obrázky: 0
Pokud chces odlehcit plnou ocelovou spojku, tak to udelej jako vsichni kluci,co litaji soutezni F1A.Takto upravene spojky zacali pouzivat s nastupem krouzivych hacku, umoznujicich vystreleni modelu ( pocatek 80 tych let).

Usek spojky, ktery je zasunuty v kridle odbrousi do klinu ( jako spicka sroubovaku) a na konci ponechaji jen maly valecek , ktery spolecne se stredni neobrousenou casti kulatiny definuje pozici spojky v pouzdrach trupu a kridla. Ten obrouseny matros se na prenosu Mo max temer nepodili kdyz na te plne neopracovan kulatine fyzicky je. Podili se akorat na vyssi hmotnosti 8)

Prikladam odkaz na inspiracni obrazek ...doprovodny text v pravem spodnim rohu :
https://img30.rajce.idnes.cz/d3002/15/1 ... .jpg?ver=0


Pozn. .... pokud se chces vydat cestou nahrady puvodni spojky za cokoli jine , tak te technologicky postup odlehceni ocelove kulatiny ( viz nazev vlakna) nemusi vubec trapit . :?

Ale nauku o materialch a pruznost pevnost ,to by fakt chtelo zopaknout, s tim naprosty souhlas.


veka1


Naposledy upravil veka1 dne stř 06.02.2019 23:32, celkově upraveno 3

Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: úte 05.02.2019 22:04 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 16.10.2005
Příspěvky: 1636
Bydliště: mezi Práglem a Kralupama n/Vlt.
Asi bych nic neměnil a nechal to být. Než dělat pokusy a doufat že to nerupne, raději nic. Kdyby se ti to náhodou povedlo, tak ti někde bude ta váha chybět. Mám to podobný ale rozhodně bych to neměnil. Jeden případ je Fox 3,8m. Tam je asi plná kulatina 16mm a váha je hrozná. A druhý je ASG 5m a tam je asi 14-ka plná. Asi to bude od výrobce vyzkoušený.
Asi tolik. Ale konečné rozhodnutí je jen na tobě.
P.


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: úte 05.02.2019 22:16 
Zkušený debatér
Zkušený debatér

Registrován: 5.11.2014
Příspěvky: 288
Bydliště: S.M.
nic bych neměnil! 12mm kulatina ve 4m modelu skoro 5 kg hmotnosti je spíše málo. Nepíšeš o jaký model se jedná, ale pokud umí letět trochu rychleji. pak je 12 mm na spodní hranici. Upřesni typ modelu a způsob lítání - termika, svah ???

_________________
Avalon57


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 05.02.2019 22:26 
Zkušený debatér
Zkušený debatér

Registrován: 18.4.2017
Příspěvky: 246
Jedná se o Epsilon XL3 větrnější podmínky cca5-7m/sec.
Hmotnost budu mít spíše vyší z důvodu těších serv, baterie a telemetrie cca+200-300g.

Ztenčení nosníku ke konci je určitě dobrá připomínka.

Důležité taky bude na jaký % průměr to na konci zúžit, pod nějako hranici by nemělo smysl jít př. 1/2. Nevím pod kolik % nemá smysl jít chtělo by to nějakého statika.

V případě kompletního návrhu nového letadla bych př.
Křídla zajistil pomocí nacvakávacích zámků.
Místo kulatiny použil plechové planžety, které by se postupně ke konci křídla ztenčovali. V případě kolize křídla by se planžety oproti kulatině snáze povysunuly ohnuly místo roztříštění křídla.

Model Epsilon XL3 je z polotovarů a vlepovat do již hotových křídel kuželová pouzdra pro spojky asi nebude nic moc. Znamenalo by to př. olaminovat na kuželovou tyč pouzdro vlepit do trubky a nějak vyplnit prostor mezi novým kuželovým pouzdrem a původním válcovým trubkou.

Co použít k vyplnění té dutiny která vznikne mezi pouzdry nějakou pryskyřici + nějaké mikrobalony?


Naposledy upravil honza.i dne úte 05.02.2019 22:56, celkově upraveno 2

Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 05.02.2019 22:33 
Platící zákazník RCManie
Platící zákazník RCManie
Uživatelský avatar

Registrován: 17.12.2008
Příspěvky: 3951
Bydliště: Bohumileč 15
Obrázky: 0
Citace:
..... vlepovat do již hotových křídel kuželové spojky asi nebude nic moc


... dival ses na ten odkaz co jsem nalinkoval? Vidis, jak je ta kulatina upravena??? Hmotnost klesla, ale funguje stejne, jako by slo o puvodni kulatinu.

Bonus navic je priznivesi prubeh napeti ve spojce pri zatizeni ohybem v okamziku vystrelu (podobne jsou navrzeny i nosniky konstantni pevnosti) . :wink:


veka1


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: úte 05.02.2019 22:39 
Zkušený debatér
Zkušený debatér

Registrován: 18.4.2017
Příspěvky: 246
Dnes jsem grogi nějak to tam mevidí, zítra se na to podívam odpočatý musím jít spát.

Všem děkuji za připomínky letu zdar.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 05.02.2019 22:59 
Platící zákazník RCManie
Platící zákazník RCManie
Uživatelský avatar

Registrován: 17.12.2008
Příspěvky: 3951
Bydliště: Bohumileč 15
Obrázky: 0
honza.i píše:
Dnes jsem grogi nějak to tam mevidí, zítra se na to podívam odpočatý musím jít spát.

Všem děkuji za připomínky letu zdar.


Staci na tom obrazku kliknout na znacku + v pravem rohu nahore a pak muzes jezdit po obrazku s vyberovym oknem.

Ten drat co ma pr. 5mm v realu, se ti pod temi profily zobrazi jako 15mm klada. :D

Vedle je i rez , jak je to zbrousene na ,vedeny tesne u valecku na konci spojky. 8)


veka1


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: úte 05.02.2019 23:10 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 18.5.2009
Příspěvky: 476
Bydliště: Kunčice u Nechanic => u HK
Obrázky: 0
pro VEKA
Pokud chces odlehcit plnou ocelovou spojku, tak to udelej jako vsichni kluci,co litaji soutezni F1A.Takto upravene spojky zacali pouzivat s nastupem krouzivych hacku, umoznujicich vystreleni modelu ( pocatek 80 tych let).

Drobnůstka . .
. . jakožto lokálně známý kverulant musím podotknout, že někdy v počátku let sedmdesátých ruský modelář v kategorii F1A začal provozovat
tzv. krouživý vlek. Isajev se tuším jmenoval . . zaujalo mne to. A tak jsem již ve sportovní sezoně 1972 "kroužil" s vlastním "vynálezem".
Takže léta sedmdesátá. Jinak ocel spojka souhlas . . .
. . jde vo prd . .
F1A . . . krásnej sport.
A již nežijící Ing JL by to potvrdil . . .
Leon :-)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 05.02.2019 23:28 
Platící zákazník RCManie
Platící zákazník RCManie
Uživatelský avatar

Registrován: 17.12.2008
Příspěvky: 3951
Bydliště: Bohumileč 15
Obrázky: 0
JJ, , ale pro klasicke krouzive hacky a relativne subtilni modely , kdy jme nestrileli primo a s potlacenim 50 m nad snuru , nebylo potreba nejak zvlast upravovat spojovaci draty. V roce 1975 jsem byl rad ,kdyz jsem vystrelem ziskal 5 -7m vysky a slusny prechod do kluzu , oproti beznenu vypnuti. To zvladli i dva draty z pruzinove ocele pr 4mm.

Natazeni ve vleku a nasledne potlaceni na vrcholu stoupani jsem zacal zkouset az nekdy v roce 1982 . To jsem jiz mel kridlo s polysovym jadrem, olaminovanym balsovym potahem ,vyztuzene spetkou uhli a jako spojku tri draty: 2x pr. 3mm a 1xpr. 4mm. :)

PS.se ti styska po Jardovi ,vid? Mne taky. :(

veka1


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: stř 06.02.2019 2:23 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 8.3.2012
Příspěvky: 4017
Bydliště: SK
Obrázky: 6
honza.i píše:
Dobrý den,

přemýšlíí o snížení hmotnosti spojky křídel výměnou nosníku z plné ocelové kulatiny za něco lehčího.

Přemýšlel jsem nad kombinacemi:
1) Ocelová trubka 12*1mm uvnitř zalepená uhlíková kulatina 10mm
2) Hliníková trubka 12*1mm uvnitř zalepená uhlíková kulatina 10mm
3) Uhlíková trubka omotaná pevnou nití která by měla bránit podélnému štípnutí uhlíkové kulatiny.

Jedná se o model větroně 4m rozpětí, spjka jde skrz trup, letová hmotnost uvedená výrobcem někde 4Kg někde výrobce uvádí 4,4Kg. Moje odhadovaná výsledná hmotnost by měly být cca o +200gvyší.
Originál spojka průměr kulatina 12mm*cca520mm hmotnost cca 500gramů prostě mi to přijde jako činka. Spíš bych volil lehčí nosník a v případě nutnosti bych dovážit balastem v místě těžiště a né těžký nosník mimo těžiště.

1) Uhlík nejlehčí. Používal jen párkrát trubičky na malých modelech často praskali podélně v ose, nebo jsem u nich měl lom v místě upnutí, přišli mi křehké. Názká tvrdost povrchu, možná by zabránila podélnému štípání ovinutá pevná nit př. kevlar + zvedla by tvrdost povrchu.
2) Hliníku se bojím z hlediska nižší pevnosti a možnosti únavového lomu, nižší tvrdosti povrchu=vymačkávání.
3) Ocelová trubka mi přijde nejodolnější proti vrypům, samotná ocel by nemusela mít o tolik nižší pevnost oproti plnému materiálu a kdyby vnitřek byl vyztužen proti zborcení steně uhlíkem+ uhlík by taky něco unesl . Toto mi přijde asi nejpevnější. Bojím se rozdílné pružnosti obou materiálů a možnosti praskání vnitřního uhlíku bez možnosti vnější kontroly.

Chtěl bych vyrobit spojky o stejné pevnosti, jako mají původní.
Jenže nevím z jak kvalitního železa nebo oceli je původní plná kulatina. Ta může mít klidně rozdíl v pevnosti 300-550MPa.
Když jsem dohledával na internetu pevnosti uhlíkových kompozitů tak se údaje taky lišili o 100%.
Takže mi vychází největší rozdíly (chyba) v pevnosti i cca 400%.

Jaké máte zkušenosti, co byste mi poradili?


Ja by som nechal pôvodnu. Mal som Vitesse - Staufenbiel a o spojke som tiež polemizoval. Oni sú tie modely už dosť ťazké oproti konkurencii. Ja by som nič neriešil (prídeš na to sám) Nieje to špičkový súťažný stroj a odlachčením tých pár gramov na to rozpätie aj tak nespravíš super F5J. Naopak zalietaš si aj v horších podmienkach a nemáš sa čoho báť.

_________________
FrSky Tandem X20


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: stř 06.02.2019 4:28 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 5.1.2007
Příspěvky: 9185
Bydliště: Trenčianska Turná
Obrázky: 0
honza.i píše:
Jedná se o Epsilon XL3 větrnější podmínky cca5-7m/sec.
Hmotnost budu mít spíše vyší z důvodu těších serv, baterie a telemetrie cca+200-300g.

Ztenčení nosníku ke konci je určitě dobrá připomínka.

Důležité taky bude na jaký % průměr to na konci zúžit, pod nějako hranici by nemělo smysl jít př. 1/2. Nevím pod kolik % nemá smysl jít chtělo by to nějakého statika.

V případě kompletního návrhu nového letadla bych př.
Křídla zajistil pomocí nacvakávacích zámků.
Místo kulatiny použil plechové planžety, které by se postupně ke konci křídla ztenčovali. V případě kolize křídla by se planžety oproti kulatině snáze povysunuly ohnuly místo roztříštění křídla.

Model Epsilon XL3 je z polotovarů a vlepovat do již hotových křídel kuželová pouzdra pro spojky asi nebude nic moc. Znamenalo by to př. olaminovat na kuželovou tyč pouzdro vlepit do trubky a nějak vyplnit prostor mezi novým kuželovým pouzdrem a původním válcovým trubkou.

Co použít k vyplnění té dutiny která vznikne mezi pouzdry nějakou pryskyřici + nějaké mikrobalony?

Nalozit model tazsimi servami, akumulatorom... A chciet usetrit na spojke kde to v podstste nejde... Komicke.
Aj keby si do ocelovej trubky natahal uhlikovy roving (nie jednoducha zabava) tak sa ti ta spojka pri prvej vacsej zatazi ohne. Vyplnit trubku zahustenym epoxidom bude mat podobny efekt ako ked ju naplnis suchym pieskom.

_________________
Nie som zlý.... iba rýpem
www.elektromodely.sk


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: stř 06.02.2019 5:13 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 28.2.2005
Příspěvky: 20822
Bydliště: Rakovník, CZ
Obrázky: 0
honza.i píše:
... Důležité taky bude na jaký % průměr to na konci zúžit...

Ale oni to nezužují na průměr, oni to ofrézují jen z boku a u konce z toho vznikne obdélník na výšku. Stačí to aretovat aby se to nasunulo vždy tím obdélníkem na výšku. Váleček na konci zajistí středění u konce trubky.
Myslím že spočítat to kolik odfrézovat sice půjde ale nebude to taková brnkačka; je to staticky neurčité tím že to leží celou plochou v pouzdru, to má nějakou svoji pružnost, jeho uložení v žebrech taky a pevnostní konstanty těch materiálů nejsou až tak jisté a konstantní.

Jinak je konstrukčně nesmysl kombinovat spolu materiály jako ocel s uhlíkem nebo ještě hůř hliník s uhlíkem. Porovnej si moduly pružnosti těch materiálů. A ty se "nesčítají"; hliník už dávno propruží než se uhlík začne namáhat k prasknutí...
Spojku to chce rovnou navrhovat s velkou výškou (viz. Wo průřezů) a trubka je na tom oproti plné kulatině podstatně lépe co se týká poměru Wo ku hmotnosti - můžeš mít trubku daleko lehčí ale za cenu většího průměru.

Si tak říkám, netvrdím; třeba mě ti dostudovaní opraví, já ČVUT skončil v půlce třeťáku (zato druháky mám dva) :lol: Teda plus torza učiva z průmky... :|

_________________
jyrry.webnode.cz


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř 06.02.2019 9:25 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 9.1.2007
Příspěvky: 9109
Bydliště: Praha 8, ČR
Obrázky: 9
Když už bych to měnil, tak za kvalitní dural. Je otázkou, jaká ocel to opravdu je, tedy jaké je reálné mechanické vlastnosti, s tim je pak třeba srovnat vlastnosti duralu. Mě vyšla (orientačně) hmotnost spojky na 460 g, rozdíl cca 300 g pro dural. Je otázkou, kolik uspoří ofrézovaním oceli. A hlavně, model má cca čtyři a půl kila, úspora hmotnosti nebude ani 10%. Projeví se takový rozdíl znatelně na plošném zatížení, rychlostech a dalších vlastnostech modelu? Podle mě nijak výrazně, možná to nepůjde běžně ani poznat. Možná záměnou serv dosáhne téhož.

_________________
Hitec Aurora 9X


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 65 ]  Přejít na stránku 1, 2, 3, 4, 5  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 37 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz