Tak mi vychází rychlost pádu okolo 45-50km/h To je docela slušná rána Počítáno to bylo z plošného zatížení 100g/dm. Nevím jak by tomu odolávalo letadlo o váze 5kg
... Nevím jak by tomu odolávalo letadlo o váze 5kg
No však o tom jsem psal.... zkušenosti s volňásky a lehouši jsou samozřejmě jiné... Viděl bych to na řádný (dostatečně velký a fungující) padák, některé UAV mají myslím i nafukovací lehátko pod sebou...
Tak mi vychází rychlost pádu okolo 45-50km/h To je docela slušná rána Počítáno to bylo z plošného zatížení 100g/dm. Nevím jak by tomu odolávalo letadlo o váze 5kg
Muze se to zdat hodne, ale obavy mi prijdou zcela zbytecne. Pokud pristavam normalne mam podobnou rychlost a navic zaverecny usek letu probiha vodorovne s drahou ... riziko poskozeni stroje mi prijde nasobne vyssi tj. pohyb v kriticke vysce probiha dele, na vetsi draze. Pokud predpokladam provoz typu : start z ruky , nebo pomoci gumipraku a pristani na neupravene plochy , pak mi ten kopackovy system prijde vuci stroji setrnejsi.
Vychazim ze zkusenosti z provozu mych modelu a Sojky,kera mela plosne zatizeni v rozmezi 200-400g/dm2, minimalku 100km/h , povoleny nasobek pri pristani na padaku n max =10. Padak byl navrzen na max 4,5m/s svisleho klesani a 6m /s dopredne rychlosti ( za idealnich podminek v luftu) . Fotky z predchoziho prispevku ukazuji jak muze vypadat vysledek padakoveveho pristani. Ale obcas se i povedlo, jen se clovek nachodil. . Jini provozovaele muzou mit jine zkusenosti a jine nazory o tom zadna.
Myslim v realu lze s diskutovanym systemem vyklesat v temer svislem pretazenem priblizeni na minimalni vysku, lehce vrknout vrtulkou a lehce bacit strojem o povrch planety.... neco jako tohle.
Nj, jenže takové přistání jako ve videu, jde udělat jen když je dostatečná protivítr, aby měla křídla vztlak.
... myslim ,ze s vhodne navrzenym modelem kdykoli. Resime tu stroj ( cca 3-4m rozpeti,klidne fest oklapkovany ) , kery ma obletet zemplacku po zahozeni z ruky a pak pristat na mytince v lese. Na mytince pod urovni hradby stromu byva zcela jine pocasi, takze s nejakym protiveterm bych nepocital... to musi dat eroplan sam.
Pozn. mam takovou mytinku na dohled z okna kuchyne, sedaj tam kluci s M i2,Mi 17 toz obcas se chodim koukat co tam vyvadi.
Nemuzu se zbavit pocitu, ze pro kridlatou masinu vzhledem k zadani neni lepsiho zpusobu pristani, nez rizeny sestup v pretazenem rezimu (cely stabilizator na 45 st). Vysledkem by mel byt sesup skoro naplocho s mirnym doprednim posunem, pak lehce primotorovat (jako u 3D akrobatu v Harieru ) a nechat to spadnout na tlumic. Vsecho ostatni mi na neupravenych plchach prijde vice riskantni.
PS. skuste nebyt jako moji byvali sefove , keri nas se Sojkou furt strkali do lesa a vykrikovali ze vsak muzeme pristat na padaku .... jako by to bylo letadelko pro letani v hale, tj. ze ho s vetvi setresem a nic se mu nestane. Hadky a vysvetlovani , ze tudy ,nebraly konce Nakonec jsme absolvovali jak drevorubecky, tak lezecky vycvik a soupravy byly dodatecne vybaveny patricnym naradim ( motorove pily, ...) a lezeckou vystroji
Registrován: 22.1.2010 Příspěvky: 861 Bydliště: Praha 4
K tomu vyklápění VOP - je to možné řešení, ale není nutné. Pokud má výškovka cca 50% plochy VOP, funguje to s pořádnou výchylkou taky. Jen bych doporučoval otestovat vlastnosti profilu a křídla při přechodu do přetažení. A to při řízení pilotem a to zkušeným a ve větší výšce. Vývrtka nepatří k oblíbeným kouskům autopilotů. A třeba s jen nějakým náhradním trupem.
K tomu vyklápění VOP - je to možné řešení, ale není nutné. Pokud má výškovka cca 50% plochy VOP, funguje to s pořádnou výchylkou taky. Jen bych doporučoval otestovat vlastnosti profilu a křídla při přechodu do přetažení. A to při řízení pilotem a to zkušeným a ve větší výšce. Vývrtka nepatří k oblíbeným kouskům autopilotů. A třeba s jen nějakým náhradním trupem.
JJ to by melo byt samozrejmosti... vsak uvidime ,jak zareaguje zakladatel vlakna , az ho propusti indiani ze zajeti.Bo se s nama nejak prestl bavit , nebo co.
Registrován: 22.1.2010 Příspěvky: 861 Bydliště: Praha 4
Ještě bych se vrátil k projektu samému. Stejně, jako je dobře zformulovaná otázka polovinou dobré odpovědi, je i správné zadání polovinou úspěchu projektu. Kdybych měl zadání brát vážně, probral bych základní parametry. Např.:
Jakou hmotnost má náklad (Není jiná varianta?) Jaký tvar a rozměry má náklad? Lze ho vestavět nebo musí čučet? Je drahý a je třeba ho při startu a přistání nějak zvlášť chránit? Potřebuje napájení? Náklad vysílá, ruší? Potřebuje stabilizaci letadla? V jaké výšce nad terénem má létat? (Nahoře fouká a vydrápat se do kilometru stojí něco baterky či paliva a stojí za to režim stoupání trochu zoptimalizovat.) V jaké nadmořské výšce se má létat? Je nějaké omezení rychlosti vůči terénu? (Nevadí rychlost nebo naopak pomalost?) Jsou nějaká omezení z hlediska času? Je omezena délka provádění práce? (Musí se nutně stihnout najednou v nějakém omezeném čase? Není možné rozdělit práci na víc letů, vyměnit akumulátory, stáhnout data, zkontrolovat počasí a situaci obecně?) Je nějak omezeno kdy se bude práce provádět? (Rozhoduje nějaké povolení nebo mohu podle vhodného počasí?) Jaké jsou orografické a klimatické podmínky v místě působení? (Hory a tedy turbulence, horko.) Bude k dispozici pilot nebo to musí být autonomní včetně startu a přistání? Jsou omezení z hlediska hlučnosti, emisí apod.? Vztah mezi kvalitou možné vzletové a přistávací plochy k vzdálenosti od "pracoviště". (Není lépe obětovat pár minut letu a bezpečně přistát na slušném "letišti" ?) Bude v místě k dispozici nějaká mobilní síť? (Možnost posílat ze stroje minimálně aktuální GPS souřadnice, či do stroje instrukce se hodí.) Jak moc chci riskovat použití materiálů nebezpečných při kolizi s letadly či na zemi? ... Různé odpovědi na takové otázky mohou znamenat dvouřádový rozdíl v ceně. Případně i možnost nerealizace zkrzeva neprotažení nebezpečně vypadající obludy přes některé hranice. (Ono pár tyček a kus hadru na rogalo je rybářské či turistické vybavení, dvoumetrový bublinkolet je hračka, ale čtyřmetrové křídlo s titanovým nosníkem je dost nápadné.)
Ještě bych se vrátil k projektu samému. Stejně, jako je dobře zformulovaná otázka polovinou dobré odpovědi, je i správné zadání polovinou úspěchu projektu. Kdybych měl zadání brát vážně, probral bych základní parametry. Např.:
Jakou hmotnost má náklad (Není jiná varianta?) Jaký tvar a rozměry má náklad? Lze ho vestavět nebo musí čučet? Je drahý a je třeba ho při startu a přistání nějak zvlášť chránit? Potřebuje napájení? Náklad vysílá, ruší? Potřebuje stabilizaci letadla? V jaké výšce nad terénem má létat? (Nahoře fouká a vydrápat se do kilometru stojí něco baterky či paliva a stojí za to režim stoupání trochu zoptimalizovat.) V jaké nadmořské výšce se má létat? Je nějaké omezení rychlosti vůči terénu? (Nevadí rychlost nebo naopak pomalost?) Jsou nějaká omezení z hlediska času? Je omezena délka provádění práce? (Musí se nutně stihnout najednou v nějakém omezeném čase? Není možné rozdělit práci na víc letů, vyměnit akumulátory, stáhnout data, zkontrolovat počasí a situaci obecně?) Je nějak omezeno kdy se bude práce provádět? (Rozhoduje nějaké povolení nebo mohu podle vhodného počasí?) Jaké jsou orografické a klimatické podmínky v místě působení? (Hory a tedy turbulence, horko.) Bude k dispozici pilot nebo to musí být autonomní včetně startu a přistání? Jsou omezení z hlediska hlučnosti, emisí apod.? Vztah mezi kvalitou možné vzletové a přistávací plochy k vzdálenosti od "pracoviště". (Není lépe obětovat pár minut letu a bezpečně přistát na slušném "letišti" ?) Bude v místě k dispozici nějaká mobilní síť? (Možnost posílat ze stroje minimálně aktuální GPS souřadnice, či do stroje instrukce se hodí.) Jak moc chci riskovat použití materiálů nebezpečných při kolizi s letadly či na zemi? ... Různé odpovědi na takové otázky mohou znamenat dvouřádový rozdíl v ceně. Případně i možnost nerealizace zkrzeva neprotažení nebezpečně vypadající obludy přes některé hranice. (Ono pár tyček a kus hadru na rogalo je rybářské či turistické vybavení, dvoumetrový bublinkolet je hračka, ale čtyřmetrové křídlo s titanovým nosníkem je dost nápadné.)
Pročetl jsem diskusi a pokusím se přidat info....
Jakou hmotnost má náklad (Není jiná varianta?) : 400g, jiná vaianta není Jaký tvar a rozměry má náklad?: krychle cca 10x8x5 cm Lze ho vestavět nebo musí čučet?: lze vestavět Je drahý a je třeba ho při startu a přistání nějak zvlášť chránit?: je drahý, nutné neutopit, nespálit atd, snese asi zacházení jako např smartphone Potřebuje napájení?: nepotřebuje má své vlastní Náklad vysílá, ruší?: nevysílá, neruší Potřebuje stabilizaci letadla?: NE V jaké výšce nad terénem má létat?: čím níž tím líp, ideálně 20-100m V jaké nadmořské výšce se má létat? do 1km nm Je nějaké omezení rychlosti vůči terénu? rychlost ani pomalost nevadí Jsou nějaká omezení z hlediska času? v principu ne, jde spíš o vzdálenost kterou zvládne na jeden vzlet Je omezena délka provádění práce? není ale ideálně aby stroj udělal 50-100 km na jeden vzlet Je nějak omezeno kdy se bude práce provádět? NE Jaké jsou orografické a klimatické podmínky v místě působení? spíše mírné klima, Bude k dispozici pilot nebo to musí být autonomní včetně startu a přistání? pilot bude Jsou omezení z hlediska hlučnosti, emisí apod.? NE Vztah mezi kvalitou možné vzletové a přistávací plochy k vzdálenosti od "pracoviště". (Není lépe obětovat pár minut letu a bezpečně přistát na slušném "letišti" ?) bohužel děláme výzkum v neobydlených lokalitách, vzlet a přistání je dáno přírodními poměry, nicméně plocha o rozměrech cca tenisového kurtu se téměř vždycky najde Bude v místě k dispozici nějaká mobilní síť? mobilní síť spíš ne, Jak moc chci riskovat použití materiálů nebezpečných při kolizi s letadly či na zemi? Nehraje roli, místo je bez lidí a létat se má nízko, tam letadla nejsou.
Nemyslím že chceme něco hodně komplikovného, v podstatě nám stačí jakýkoliv éro co se dá odbavit do letadla unese 400g a vydrží létat ideálně dvě hodiny rychlostí alespoň 50km/h. Když vydrží jen hodinu tak se nedá nic dělat budeme se muset přizpůsobit, momentálně máme dron a ten vydrží 12 min. Kdyby byly peníze koupíme hotové řešení, je jich spousta, ale musíme to bohužel řešit takhle.
Registrován: 22.7.2012 Příspěvky: 4518 Bydliště: Zvole u Prahy Obrázky: 0
Já teda nevím, ale viděl bych to na helinu na spalovák. Přistane a odstartuje kde chce, od šestistovky výš těch 400 g nákladu je legrace a dá se tam "flaška od octa" a není důvod, aby to nebylo 2 hodiny ve vzduchu. Sehnat nějakou bazarovou... Každopádně elektropohon bych naprosto neřešil. Bonus by byl pro přistání o palivo lehčí letadlo.
Dobře, ale je tu požadavek na pokrytí plochy 100km2, a počítalo se s námětem 100km, dá to 600 na litr paliva? Když jsem se díval na UAV od MVVS na postřik, tak tam je spotřeba paliva 3,5 až 4 l/h a rychlost 12m/s, takže na nálet 100km potřebuješ 8 litrů benzínu. Ale je to přerostlá 800 s letovkou až 35kg
extrémní stol letadla jsou už hodně scifi. tohle musí startovat a přistávat i na hodně nezpevněných plochách. navíc letadlo splňující podmínky stol nesplní hlavní požadavek na letovou dobu. benzínový motor je hezké řešení ale zase dost zvyšuje nároky na obsluhu.
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 17 návštevníků
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru