Asi 35 let používám na měření vrtulí
tenhle měřák. Dá se na něm změřit zda má vrtule na obou listech stejný průběh stoupání a zda jeden list nepředbíhá druhý. Jenže to je poplatný velikosti vrtůlí z přelomu 70-80 tých let, kdy desítka byl maximální obsah motoru a tak to umí jen vrtule do průměru 320 mm.
Neviděl jste prosím někdo, někde stupnici na větší vrtule než 320 mm? Prý existuje do 600 mm. Asi by se to dalo namalovat v Cadu ale je to velká spousta počítání pro každý průměr znova a znova.
Proč to řeším? Minulý týden jsem byl s benzínovou Extrou 2,2m a při blbým přistání v silným bočním větru jsem urazil konec dřevěný vrtule 20/8" na kterou jsem lítal už asi 3 roky. Dal jsem jinou od stejnýho výrobce se stejným označením a motor řval a Extra vůbec neletěla. Na zemi jsem zjistil, že Roto 35 točilo 9100 ot/min, což je o 1200 víc než s původní vrtulí. Podezření hned padlo na vrtuli. A taky jo, do průměru 200 mm má správné stoupání 200 ale pak se stoupání snižuje a na průměru 320mm má už jen stoupání 150 a dál bude asi mít ještě míň, což je naprosto špatně. Proto se přetáčela a netáhla.
Našel jsem ještě jednu dřevěnou 20/8" ta vypadá stoupáním dobře ale zase jeden list běží 5 mm nad druhým, což je příznak křivé dosedací plochy na unášeč v ose listů. To se dá opatrně zabrousit.
Vyhrabal jsem ještě laminátovou vrtuli 21/8" kterou jsem dřív na Extře vyzkoušel ale ač jsem ji staticky vyvážil, hodně vibrovala. Zkusil jsem ji proměřit a taky problém, jeden list má na průměru 320 stoupání 180 a druhej 220. Za chodu jeden list musel táhnout víc a předpokládám, že to dělalo problém s dynamickým vyvážením vrtule. Takže zase špatná dosedací plocha pro unášeč, tentokrát kolmo na listy.
S tím rovnáním dosedací plochy, máte prosím někdo nějakou fintu jak na to? Malý vrtule se daly zarovnávat na trnu v přípravku na soustruhu, ale do jde tak do průměru těch 320 mm.