Autor |
Zpráva |
xpetr
|
Napsal: ned 03.11.2019 21:43 |
|
Zkušený debatér
|
|
|
Registrován: 12.11.2008 Příspěvky: 346 Bydliště: Kralupy
|
bude defenestrace? náš místní místopředseda SMČR mlčí...?
_________________ Jantar 3,5m,Biglift 2,8m 80ccm,ASW28 4m,Staudacher O.S.-20ccm, Solius MPX
|
|
Nahoru |
|
|
|
|
|
macil
|
Napsal: ned 03.11.2019 23:20 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 24.5.2003 Příspěvky: 2327 Bydliště: Košice, SK
|
mior píše: A aj keby vytvoril vlastné definície s iným písmenom, chýba stále kategória modelov ako už spomínaný EasyStar - lahší ako 4kg, ale bez automatickej identifikácie... Hovorí sa niekde v Rozhodnutí DÚ 1/2019 o automatickej identifikácii?
|
|
Nahoru |
|
|
igorb
|
Napsal: pon 04.11.2019 0:17 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 22.3.2007 Příspěvky: 4778 Bydliště: SK Bratislava
|
igorb píše: tym ze to nariadenie DU je prisnejsie, nie je v tom priamy pravny problem Tak som si to teda cele nastudoval, a vidim ze som sa mylil, lebo v tom EU dokumente je explicitne povedane, ze clenske staty NESMU sprisnit podmienky tak aby sa niektore modely lokalnou upravou vylucili (tie co by inak boli OK podla EU upravy) ... a to sa tym limitom >4kg pre C4 stalo. Takze fakticky ktokolvek moze podat podnet na prokuraturu ze DU konal "v rozpore ..." a dufat ze sa to za 5 rokov vyriesi. ... alebo zaklopat s usmevom na DU a poprosit aby ten cloviecik co ho z dani platime popracoval este 2 hodinky a precital si to posebe este raz
|
|
Nahoru |
|
|
mior
|
Napsal: pon 04.11.2019 8:50 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 21.9.2008 Příspěvky: 3152 Bydliště: Nové Mesto nad Váhom, SK
|
macil píše: Hovorí sa niekde v Rozhodnutí DÚ 1/2019 o automatickej identifikácii? Toto rozhodnutie sa v poznámkach pod čiarou odkazuje na Nariadenie EU a tam je to pre triedy C1, C2 a C3 presne dané...
_________________ Realistické RC modely - http://rcmodely.cevaro.sk
Naposledy upravil mior dne pon 04.11.2019 9:07, celkově upraveno 1
|
|
Nahoru |
|
|
romko1
|
Napsal: pon 04.11.2019 9:00 |
|
Zkušený debatér
|
|
|
Registrován: 25.11.2009 Příspěvky: 431 Bydliště: Trnava, SR
|
A co modely C4? Ciste kocurkovo
_________________ H8mini+TX06,Leader160HM,Leader130HM,Leader125HM,ThunderTigerXXT,HydrotekF1+SKY-HD01,Taranis X9D+
|
|
Nahoru |
|
|
leone
|
Napsal: pon 04.11.2019 10:33 |
|
Protřelejší uživatel
|
|
|
Registrován: 10.3.2010 Příspěvky: 170
|
igorb píše: ... v tom EU dokumente je explicitne povedane, ze clenske staty NESMU sprisnit podmienky tak aby sa niektore modely lokalnou upravou vylucili (tie co by inak boli OK podla EU upravy) ... Igor, veľká - veľká vďaka za aspoň trochu dobrú správu. Len by som ťa chcel poprosiť: Ja nie som žiadny Lumen a neviem sa v oficiálnych dokumentoch orientovať, takže neviem, kde to, čo uvádzaš, je spomínané. Ak, prosím ťa, môžeš, ktorý dokument, číslo stránky, odstavec ... Ešte raz sa ospravedlňujem za svoju ťarbavosť .
|
|
Nahoru |
|
|
igorb
|
Napsal: pon 04.11.2019 11:13 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 22.3.2007 Příspěvky: 4778 Bydliště: SK Bratislava
|
No hlavne - ja nie som pravnik, ale nie som uplne strateny v tychto veciach, lebo mam blizko "navodcu". Vsetko tu uz zaznelo, ale skusim zhrnut ako to vidim JA. Je v tom taky hokej ze pri pouziti pravidla dvaja pravnici = tri pravne nazory je moj pohlad silne subjektivny, takze nekamenujte ak som niekde ustrelil: Komisia EU vydala toto rozhodnutie ktore je zavezne pre clenske krajiny. Rozumie sa tym ze ho musia zaviest do pravneho poriadku. Fakticky je to sada dovodov a ramcovych pravidiel kam sa musia clenske krajiny "vojst": https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 45&from=ENTak dopravny urad slovenska vydal na zaklade toho toto rozhodnutie: http://letectvo.nsat.sk/wp-content/uplo ... -20191.pdfJe to ovela mensi a jednoduchsi dokument, trik je ale v tom ze sa odvolava na povodny dokument v definiciach a pravidlach cim si DU zjednodusil pracu. A to menovite v: Článok 11 Podmienky vykonania letu bezpilotným leteckým systémom (1) Bezpilotným leteckým systémom triedy C041) možno vykonať let za podmienok, ktoré sa vzťahujú na vykonanie letu bezpilotným lietadlom triedy C0. (2) Bezpilotným leteckým systémom triedy C142) možno vykonať let za podmienok, ktoré sa vzťahujú na vykonanie letu bezpilotným lietadlom triedy C1. (3) Bezpilotným leteckým systémom triedy C243) možno vykonať let za podmienok, ktoré sa vzťahujú na vykonanie letu bezpilotným lietadlom triedy C2. (4) Bezpilotným leteckým systémom triedy C344) možno vykonať let za podmienok, ktoré sa vzťahujú na vykonanie letu bezpilotným lietadlom triedy C3. (5) Bezpilotným leteckým systémom triedy C445) možno vykonať let za podmienok, ktoré sa vzťahujú na vykonanie letu bezpilotným lietadlom triedy C4. (6) Prevádzkovateľom bezpilotného lietadla sa na účely tohto rozhodnutia rozumie aj prevádzkovateľ bezpilotného leteckého systému podľa odsekov 1 až 5. a ten spomenuty trik je v odkaze 41) ktory smeruje do povodnej upravy EU. Tym su kategorie C0 az C4 DU a EU spojene. Pri com DU definuje ktore modely do nich patria a EU definuje podmienky za ktorych sa pouzivaju. Cely problem je teraz v tom ze zatial co EU uprava vytvara kategoriu C4 ako "zlahcenu" a to z explicitne stanoveneho dovodu: (4) Vzhľadom na dobrú úroveň bezpečnosti modelov lietadiel, ktoré už boli sprístupnené na trhu, je vhodné vytvoriť pre prevádzkovateľov modelov lietadiel triedu C4 UAS, na ktorú by sa nemali vzťahovať neprimerané technické požiadavky. Tak uprava DU chape C4 ako nadstavbu C0 az C3: g) bezpilotným lietadlom triedy C0 diaľkovo riadené lietadlo alebo model lietadla s maximálnou vzletovou hmotnosťou,12) ktorá neprekračuje 250 g, h) bezpilotným lietadlom triedy C1 diaľkovo riadené lietadlo alebo model lietadla s maximálnou vzletovou hmotnosťou,12) ktorá je väčšia ako 250 g a neprekračuje 900 g, i) bezpilotným lietadlom triedy C2 diaľkovo riadené lietadlo alebo model lietadla s maximálnou vzletovou hmotnosťou,12) ktorá je väčšia ako 900 g a neprekračuje ako 4 kg, j) bezpilotným lietadlom triedy C3 diaľkovo riadené lietadlo s maximálnou vzletovou hmotnosťou,12) ktorá je väčšia ako 4 kg a neprekračuje 25 kg a s typickým rozmerom menej ako 3 m, k) bezpilotným lietadlom triedy C4 model lietadla s maximálnou vzletovou hmotnosťou,12) ktorá je väčšia ako 4 kg a neprekračuje 25 kg, Proste C4 je pre DU C# s vecsim rozpetim a nie kategoria so znizenymi narokmi ako v EU a teraz .... (17) Bezpilotné lietadlo triedy C0 až C4 a bezpilotné lietadlo s maximálnou vzletovou hmotnosťou12) 25 kg a väčšou musí byť vybavené záložným systémom rádiového spojenia a ovládania, ktorým sa pri prerušení alebo zlyhaní akejkoľvek časti systému diaľkovo riadeného lietadla, najmä prostriedkov riadenia a kontroly letu, vrátane dátového spojenia na riadenie a kontrolu letu, vykoná bezpečné vynútené pristátie alebo, ak to konštrukcia bezpilotného lietadla neumožňuje, tak musí byť vybavené záložným nezávislým bezpečnostným systémom, ktorý vypne motor a kormidlá alebo iné riadiace prvky lietadla sa uvedú do preddefinovanej spravidla krajnej polohy; to neplatí, ak ide o bezpilotný letecký systém triedy C0 až C4 podľa osobitného predpisu.31) Ta 31) je prave to kde sa vyzaduje "odpovedac" v kategoriach C0 az C3. Tym padom male modely (spodny limit 4 kila) padaju do kategorie "s odpovedacom". Cim sa "vylucuju" niektore typy modelov co je v rozpore s : 2.Členské štáty nesmú vzhľadom na aspekty uvedené v tejto kapitole zakazovať, obmedzovať alebo brániť tomu, aby sa výrobky, ktoré spĺňajú požiadavky tejto kapitoly, sprístupňovali na trhu. Nie som si ale isty ci priloha sa tiez chape ako poziadavka kapitoly. aje ja myslim ze co som napisal ukazuje ze ta definicia C4 proste nesuhlasi, je nepochopena a v rozpore urcite s jednym pravidlom a minimalne pol dalsieho. ... ale ako hovorim, pravnik nie som a je to len moj pohlad
|
|
Nahoru |
|
|
mior
|
Napsal: pon 04.11.2019 11:34 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 21.9.2008 Příspěvky: 3152 Bydliště: Nové Mesto nad Váhom, SK
|
igorb píše: Cim sa "vylucuju" niektore typy modelov co je v rozpore s :
2.Členské štáty nesmú vzhľadom na aspekty uvedené v tejto kapitole zakazovať, obmedzovať alebo brániť tomu, aby sa výrobky, ktoré spĺňajú požiadavky tejto kapitoly, sprístupňovali na trhu.
Áno, Igor, myslím, že si ti presne trafil! Mám ešte takú inú, ale s tým súvisiacu otázku, či otázky: - kde je napísané, kto bude robiť kontroly? (to ten pán, čo to ani nevie riadne odpísať?) - aké sú sankcie za nesplnenie podmienok?
_________________ Realistické RC modely - http://rcmodely.cevaro.sk
|
|
Nahoru |
|
|
igorb
|
Napsal: pon 04.11.2019 11:43 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 22.3.2007 Příspěvky: 4778 Bydliště: SK Bratislava
|
To sa mna nepytaj, nie som pravnik, ale nechcel by so sa o tom rozpravat s policajtom, ani nechcel aby mi zobral lietadlo, aby si na mna vymyslel verejne ohrozenie, nezaplatili z poistovne ak sa stane nejaky prieser, zavreli nam klub alebo letisko, proste cesta je vyriesit to s DU, a nie anarchia.
|
|
Nahoru |
|
|
mior
|
Napsal: pon 04.11.2019 12:17 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 21.9.2008 Příspěvky: 3152 Bydliště: Nové Mesto nad Váhom, SK
|
igorb píše: To sa mna nepytaj, nie som pravnik, ale nechcel by so sa o tom rozpravat s policajtom, ani nechcel aby mi zobral lietadlo, aby si na mna vymyslel verejne ohrozenie, nezaplatili z poistovne ak sa stane nejaky prieser, zavreli nam klub alebo letisko, proste cesta je vyriesit to s DU, a nie anarchia. Moje otázky nesmerovali tak, že chcem anarchiu, to ja isto nie. Preto tu aj poukazujem na nezhody DU a EU. (kedy som bol "anarchista", tak čuším ako voš pod chrastou a lietam si ako chcem a kašlem na všetkých... a neupozorňoval tu na problémy.) Len že som odpoveď na moje otázky nikde nevidel...
_________________ Realistické RC modely - http://rcmodely.cevaro.sk
|
|
Nahoru |
|
|
TomasC
|
Napsal: pon 04.11.2019 14:29 |
|
Administrátor serveru
|
|
|
Registrován: 24.4.2003 Příspěvky: 10764 Bydliště: Praha Hloubětín ČR Obrázky: 266
Blog: Zobrazit blog (3)
|
Chtělo by SK problém pořádně prostudovat. Na první pohled musím souhlasit s tím, že pro C4 DÚ aplikoval přísnější pohled než EU.
Ale zase povolil draky/šarkany, které jsou v nariadeni a Európskeho Parlamentua Rady (EÚ)2018/1139 povolené do 50metrů. A tam jsou taky vyřešeny upoutané modely nad 1kg (Příloha 1 na konci). ( jen trocha ironie, která by ve vypjaté chvíli nemusela být pochopena)
Nařízení EU jsou ve členských státech přímo účinná. Státy by měli uvést lokální legislativu do stavu, aby nebyla jiná, ale platí Nařízení.
|
|
Nahoru |
|
|
romko1
|
Napsal: pon 04.11.2019 15:44 |
|
Zkušený debatér
|
|
|
Registrován: 25.11.2009 Příspěvky: 431 Bydliště: Trnava, SR
|
igorb píše: Tak uprava DU chape C4 ako nadstavbu C0 az C3:
g) bezpilotným lietadlom triedy C0 diaľkovo riadené lietadlo alebo model lietadla s maximálnou vzletovou hmotnosťou,12) ktorá neprekračuje 250 g, h) bezpilotným lietadlom triedy C1 diaľkovo riadené lietadlo alebo model lietadla s maximálnou vzletovou hmotnosťou,12) ktorá je väčšia ako 250 g a neprekračuje 900 g, i) bezpilotným lietadlom triedy C2 diaľkovo riadené lietadlo alebo model lietadla s maximálnou vzletovou hmotnosťou,12) ktorá je väčšia ako 900 g a neprekračuje ako 4 kg, j) bezpilotným lietadlom triedy C3 diaľkovo riadené lietadlo s maximálnou vzletovou hmotnosťou,12) ktorá je väčšia ako 4 kg a neprekračuje 25 kg a s typickým rozmerom menej ako 3 m, k) bezpilotným lietadlom triedy C4 model lietadla s maximálnou vzletovou hmotnosťou,12) ktorá je väčšia ako 4 kg a neprekračuje 25 kg,
Proste C4 je pre DU C# s vecsim rozpetim a nie kategoria so znizenymi narokmi ako v EU a teraz ....
(17) Bezpilotné lietadlo triedy C0 až C4 a bezpilotné lietadlo s maximálnou vzletovou hmotnosťou12) 25 kg a väčšou musí byť vybavené záložným systémom rádiového spojenia a ovládania, ktorým sa pri prerušení alebo zlyhaní akejkoľvek časti systému diaľkovo riadeného lietadla, najmä prostriedkov riadenia a kontroly letu, vrátane dátového spojenia na riadenie a kontrolu letu, vykoná bezpečné vynútené pristátie alebo, ak to konštrukcia bezpilotného lietadla neumožňuje, tak musí byť vybavené záložným nezávislým bezpečnostným systémom, ktorý vypne motor a kormidlá alebo iné riadiace prvky lietadla sa uvedú do preddefinovanej spravidla krajnej polohy; to neplatí, ak ide o bezpilotný letecký systém triedy C0 až C4 podľa osobitného predpisu.31)
Ta 31) je prave to kde sa vyzaduje "odpovedac" v kategoriach C0 az C3.
Tym padom male modely (spodny limit 4 kila) padaju do kategorie "s odpovedacom".
Cim sa "vylucuju" niektore typy modelov co je v rozpore s :
2.Členské štáty nesmú vzhľadom na aspekty uvedené v tejto kapitole zakazovať, obmedzovať alebo brániť tomu, aby sa výrobky, ktoré spĺňajú požiadavky tejto kapitoly, sprístupňovali na trhu.
Co je to odpovedac -> podla vyjadrenia DU: Každý model má byť vybavený failsafe-om ( ... systémom, ktorý vypne motor a kormidlá alebo iné riadiace prvky lietadla sa uvedú do preddefinovanej spravidla krajnej polohy...). Odkaz pod čiarou č. 31 hovorí, že ustanovenie ods. 17 sa nevzťahuje na bezpilotný letecký systém triedy C0 až C4 (t.j. UAS ktoré spĺňajú požiadavky Nariadenia 2018/945, sú overené podľa tohto nariadenia a označené podľa tohto nariadenia. Povinnosť, vybaviť akékoľvek bezpilotné lietadlo odpovedačom sekundárneho radaru sa nenachádza v rozhodnutí 1/2019 ani v inom predpise...
_________________ H8mini+TX06,Leader160HM,Leader130HM,Leader125HM,ThunderTigerXXT,HydrotekF1+SKY-HD01,Taranis X9D+
|
|
Nahoru |
|
|
mior
|
Napsal: pon 04.11.2019 16:14 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 21.9.2008 Příspěvky: 3152 Bydliště: Nové Mesto nad Váhom, SK
|
romko1 píše: Co je to odpovedac -> podla vyjadrenia DU: Každý model má byť vybavený failsafe-om ( ... systémom, ktorý vypne motor a kormidlá alebo iné riadiace prvky lietadla sa uvedú do preddefinovanej spravidla krajnej polohy...). Odkaz pod čiarou č. 31 hovorí, že ustanovenie ods. 17 sa nevzťahuje na bezpilotný letecký systém triedy C0 až C4 (t.j. UAS ktoré spĺňajú požiadavky Nariadenia 2018/945, sú overené podľa tohto nariadenia a označené podľa tohto nariadenia. Povinnosť, vybaviť akékoľvek bezpilotné lietadlo odpovedačom sekundárneho radaru sa nenachádza v rozhodnutí 1/2019 ani v inom predpise... Mýliš sa! Pozri Rozhodnutie DU, Piata hlava, čl. 11 - Podmienky vykonania letu bezpilotným leteckým systémom. Odkazy pod čiarou č. 42,43 a 44 ťa odkazuje na príslušnú časť Prílohy delegovaného nariadenia (EÚ) 2019/945, kde je presne napísané, že UAS triedy C1, C2 a C3 musia mať: - systém priamej diaľkovej identifikácie - georeferenčný výstražný systém - svetlá a iné.... Iba trieda C4 to nepotrebuje! Inak o odpovedači sekundárneho radaru tu nerozprávame, toto nepoznám. Či? Čiže previazanosť tu je - bohužiaľ zmätočná, lebo sa tieto dva (dokonca 3) dokumenty navzájom rozporujú. Treba si uvedomiť, že existujú 3 dokumenty: - Rozhodnutie č. 1/2019 z 30. 10. 2019 slovenského Dopravného úradu - DELEGOVANÉ NARIADENIE KOMISIE (EÚ) 2019/945 z EU - VYKONÁVACIE NARIADENIE KOMISIE (EÚ) 2019/947 Tieto dokumenty sa navzájom odkazujú jeden na druhý, druhý na tretí a ten zase na prvý. Treba to poriadne poštudovať, ležím v tom už hodiny a hodiny a preskakujem medzi nimi.
_________________ Realistické RC modely - http://rcmodely.cevaro.sk
|
|
Nahoru |
|
|
mior
|
Napsal: pon 04.11.2019 16:24 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 21.9.2008 Příspěvky: 3152 Bydliště: Nové Mesto nad Váhom, SK
|
A to tu ešte nechcem rozoberať, že prevádzkovateľ UAS sa musí registrovať, ak lieta s prostriedkom, ktorý pri náraze na človeka mu môže odovzdať kinetickú energiu väčšiu ako 80 Joulov (Nariadenie EU).
Ak vieme fyziku a vieme, že kinetická energia sa počíta podľa vzorca: Ek = (m.v2)/2,,
tak sebemenší model túto hodnotu prekoná a všetci budeme musieť byť na DU registrovaní, vrátane modelov...
To len na okraj, nechcem vás nasr...diť!
_________________ Realistické RC modely - http://rcmodely.cevaro.sk
|
|
Nahoru |
|
|
mior
|
Napsal: pon 04.11.2019 16:31 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 21.9.2008 Příspěvky: 3152 Bydliště: Nové Mesto nad Váhom, SK
|
TomasC píše: Chtělo by SK problém pořádně prostudovat. Na první pohled musím souhlasit s tím, že pro C4 DÚ aplikoval přísnější pohled než EU. ....
Neaplikoval prísnejšie podmienky, ale omylom spôsobil, že vynechal asi najširšiu skupinu modelov o hmotnosti medzi 250 gramov až 4 kg, ktoré bez príslušnej elektroniky (systém priamej diaľkovej identifikácie, georeferenčný výstražný systém, svetlá) niet kam zaradiť. Ako IgorB správne poznamenal, trieda C4 nie je hmotnostným pokračovateľom tried C1, C2 a C3, ale SAMOSTATNOU triedou, uľahčujúcou podmienky pre modelárov.... Prosím, podbajte, aby to u vás v ČR takisto takto nedoj.bali!
_________________ Realistické RC modely - http://rcmodely.cevaro.sk
|
|
Nahoru |
|
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Celeron, Google [Bot], kope a 20 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|