|
Stránka 1 z 1
|
[ Příspěvků: 12 ] |
|
DAF
|
Napsal: ned 17.11.2019 0:26 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 9.1.2007 Příspěvky: 9141 Bydliště: Praha 8, ČR Obrázky: 9
|
Aby mu bylo "jedno", jestli letí normálně, nebo na zádech. Akrobaty přímo nelétám, ale tak mi to bylo vysvětleno. P.S. Navíc vektor tahu půjde bodem působiště vztlaku a nebude tam vznikat žádný moment, který by bylo třeba kompenzovat.
_________________ Hitec Aurora 9X
|
|
Nahoru |
|
|
blesk
|
Napsal: ned 17.11.2019 8:37 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 22.11.2005 Příspěvky: 7132 Bydliště: Vsetín
|
Pokud je motor v podélné ose těžiště, tak nevzniká žádný klopný moment od motoru. Pokud je souměrný profil, tak ten v nulovém úhlu negeneruje žádný vztlak v jakékoliv rychlosti a klopný moment je také nulový. Všechno v nule = stejné chování na zádech i normálně. U klasického letadla totiž s rychlostí rozte vztlak a hlavně klopný moment Cm od profilu křídla. Klopný moment by měla zachytit vyskovka ( pokud je správný úhel seřízení a těžiště tam kde má být) a rostoucí vztlak s tím že model má snahu "stoupat" vyrovnává to vyoseni motoru dolů - motor táhne letadlo čumákem dolů. Vyosení do prava je z důvodu reakčního momentu. Odpor vrtule se snaží model stočit doleva (jako by křidélka) a motor vyosený doprava tento moment vyrovnává tím, že letadlo tahá do pravé zatáčky. Všechno je to popsáno velmi zjednodušeně, cpát tu integrály asi nemá smysl, už s nimi mám problém i já a pak tam jsou další vlivy jako je uplav, nestejnoměrné obtékání ocasních ploch a trupu (on se ten vzduch za motorem točí...)
|
|
Nahoru |
|
|
zdzd
|
Napsal: ned 17.11.2019 8:53 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 4.5.2003 Příspěvky: 11191 Bydliště: Břeclav, ČR
|
blesk píše: Vyosení do prava je z důvodu reakčního momentu. Odpor vrtule se snaží model stočit doleva (jako by křidélka) a motor vyosený doprava tento moment vyrovnává tím, že letadlo tahá do pravé zatáčky. Toto není přesné. Správně je to tak, že vrtule roztáčí vzduchový proud, který pak podél trupu postupuje nikoliv podélně, ale ve spirále. No a na konci narazí na směrovku. Do té se pak opírá z boku a model stáčí. A to se eliminuje tím vyosením. V případě, že je směrovka dvoudílná se stejnou plochou pod i nad trupem, vyosení není třeba. Pokud se jedná o případ, kdy je směrovka pod trupem, je nutné vyosení na opačnou stranu.
|
|
Nahoru |
|
|
jyrry
|
Napsal: ned 17.11.2019 10:21 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 28.2.2005 Příspěvky: 20845 Bydliště: Rakovník, CZ Obrázky: 0
|
No jestli on tam nehraje roli taky reakční moment... Hřídel přenáší na vrtuli určitý kroutící moment a tedy nutně musí vzniknout reakce na jeho zachycení... Dobře to je vidět u visoletů, které pro ustálení rotace potřebují jistou protivýchylku křidélek. A kde je směrovka, to je tomu reakčnímu momentu tak nějak jedno. Jo a vrtulníky jsou toho taky důkazem Kdo tomu nevěří, může si v ruce podržet nějaký výkonnější pohon, nebo pustit vrtulník bez vyrovnávacího rotoru... nebo si o tom něco přečíst
_________________ jyrry.webnode.cz
|
|
Nahoru |
|
|
TomasC
|
Napsal: ned 17.11.2019 18:51 |
|
Administrátor serveru
|
|
|
Registrován: 25.4.2003 Příspěvky: 10799 Bydliště: Praha Hloubětín ČR Obrázky: 266
Blog: Zobrazit blog (3)
|
Vyosení motoru je záležitost zalétání konkrétního modelu. Nejde to napsat zcela univerzálně. Těžiště (ale ve všech osách !!!!), výchylky, vyosení motoru. Tohle je potřeba nastavit tak, aby byl konkrétní pilot spokojen. Je skoro jedno s čím člověk začne, ale postupně se propracovat k řádnému výsledku. Zde na rcmania je skoro 20 let starý návod. archiv/images/servis/trimchart.htm nebo z posledních RCMODELU.
|
|
Nahoru |
|
|
kocispavel
|
Napsal: ned 17.11.2019 21:42 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 23.7.2009 Příspěvky: 778 Bydliště: Hodonín
|
TomasC píše: Vyosení motoru je záležitost zalétání konkrétního modelu. Nejde to napsat zcela univerzálně. Těžiště (ale ve všech osách !!!!), výchylky, vyosení motoru. Tohle je potřeba nastavit tak, aby byl konkrétní pilot spokojen. Je skoro jedno s čím člověk začne, ale postupně se propracovat k řádnému výsledku. Zde na rcmania je skoro 20 let starý návod. http://www.rcmania.cz/archiv/images/ser ... mchart.htm nebo z posledních RCMODELU. Ahojte a díky za rady. Seznam testů při zalétávání jsem si stáhnul teď ještě dotaz - testování obratů a reakcí se provádí na půl plynu, na plný plyn nebo jak které obraty? Visení asi na plný, ne?
|
|
Nahoru |
|
|
blesk
|
Napsal: ned 17.11.2019 22:58 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 22.11.2005 Příspěvky: 7132 Bydliště: Vsetín
|
Asi bych to nazval spíše tak, že testovat na "cestovní" rychlosti.
|
|
Nahoru |
|
|
pepinozbrna
|
Napsal: pon 18.11.2019 10:54 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 1.5.2014 Příspěvky: 1500 Bydliště: Mikulov na Moravě Obrázky: 6
|
TomasC píše: Vyosení motoru je záležitost zalétání konkrétního modelu. Nejde to napsat zcela univerzálně. Zde na rcmania je skoro 20 let starý návod. archiv/images/servis/trimchart.htm nebo z posledních RCMODELU. Tuto tabulku bych pevně usadil na první stranu fora - dle mého názoru po jejím prostudování by bylo tímto zodpovězeno asi tisíc dotazů, které se zde velmi často opakuji
_________________ Nahoru to půjde ... dolů musí.
|
|
Nahoru |
|
|
TomasC
|
Napsal: pon 18.11.2019 13:06 |
|
Administrátor serveru
|
|
|
Registrován: 25.4.2003 Příspěvky: 10799 Bydliště: Praha Hloubětín ČR Obrázky: 266
Blog: Zobrazit blog (3)
|
kocispavel píše: testování obratů a reakcí se provádí na půl plynu, na plný plyn nebo jak které obraty? Visení asi na plný, ne? Provádí se to při příslušné rychlosti pro obrat a styl letu. Třeba visení... Mě F3A model o hmotnosti k 5kg visel za 25A (10článek), ale plný plyn jsem měl někde k 75A. Tedy s velkou rezervou. Ono je ta tabulka naprosto extrémní pro zálet akrobatů. Pro zálet polomakety by šla jistě zjednodušit. ALe opravdu doporučuji si nějakého akrobata opravdu zalétat perfektně. Teprve pak si člověk uvědomí rozdíl a to pohodlí.
|
|
Nahoru |
|
|
helifish
|
Napsal: pon 18.11.2019 16:58 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 17.11.2007 Příspěvky: 606 Bydliště: Most
|
Vyoseni jsem taky kdysi řešil pořád jsem se jej snažil nějak měřit popravde moc to nešlo, zjišťoval jsem taky o kolik atd. Nakonec to dopadlo tak že jsem jel s vyosenym motorem od výrobce letadla. Přijel jsem na letiště říkám to klukům že nevím kolik atd. Bylo mi řečeno "něco tam máš hoď to do vzduchu". "Leť pomalou rychlostí a pak prudce přidej plyn, pokud se éro bude vzpínat nahoru je motor málo vyosený dolů pokud uhne do strany je málo do strany". Po tomto startu a adrenalovem přistání mi bylo řečeno "přidej pod motor na horní levý šroub dvě podložky. "Dal jsem podložky a další start éro letělo jak po kolejích jak téměř na pádové rychlosti tak na plný plyn aniž by uhýbalo ze směru ani při prudkém přidání plynu. Je konstrukční Ultimate 1000 mm rozpětí. Od té doby to dělám na ostatních letadlech stejně. Od výrobce už nějaké vyosení bývá a zbytek udělám na letišti po testech s prudkým přidání plynu.
_________________ TRex500, letadla AMR - Ultimate,VA models - Trinity, Ultimate, FMS - MSX v2, rádio Horus X10
|
|
Nahoru |
|
|
|
Stránka 1 z 1
|
[ Příspěvků: 12 ] |
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 18 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|