Autor |
Zpráva |
Rosta2
|
Napsal: pát 24.01.2020 10:56 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 23.2.2011 Příspěvky: 742 Bydliště: Slavkov u Brna Obrázky: 0
|
Psal jsem tento dotaz, který bude následovat, prodejci titanové kulatiny, jednalo se o kvalitu grade 5, odpověď žádná. Takže jak se bude chovat titanová tyč (kulatina) jako spojka křídla. Takže jaký ten stav bude, nebo jaké jsou možnosti. Při zatížení se tyč bude prohýbat (propružovat) ale vráti se po skončení zatížení do původního stavu něco jako pružinová ocel. Při velkém zatížení se tyč bude propružovat, až dojde k trvalé deformaci a tyč se ohne, třeba ne moc, ale ohne se a zůstane ohlá. Nebo poslední varianta je ta, že se při velkém zatížení ohne, a při větším ohybu se ulomí. Takže třeba tyč z nerezi, jako spojka křídla se jenom ohne, ale neulomí. Ale právě, že titan je o dost lehčí než ocel, tak koketuji s myšlenkou použít ten titan na tu spojku, ale nevím jak ten titan se bude chovat, jako ta spojka křídla.
|
|
Nahoru |
|
|
|
|
|
igorb
|
Napsal: pát 24.01.2020 20:26 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 22.3.2007 Příspěvky: 4778 Bydliště: SK Bratislava
|
No pretoze tvoja otazka je zalozena na relacii do tvojich pocitov :- ))) tu mas data, tak si mozes spocitat objektivne co ta zaujima http://asm.matweb.com/search/SpecificMa ... num=MTP642este si k tomu pripocitaj ze tie tyce budu nejako mechabicky a/alebo tepelne spracovane, takze tie cisla nemusia byt uplne zodpovedajuce tomu co si u niekoho kupis
|
|
Nahoru |
|
|
Grugh
|
Napsal: pát 24.01.2020 21:26 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 24.11.2013 Příspěvky: 627 Bydliště: Praha 10, ČR Obrázky: 9
|
V souvislosti s pevností a pružností materiálů existují pojmy jako mez kluzu, mez pevnosti, nízkocyklová a vysokocyková únava a spoustu dalších. https://cs.wikipedia.org/wiki/PružnostMez kluzu (více typů, yield strength) určuje přechod mezi elastickou a plastickou deformací. Plastická část deformace je trvalá a znamená přímé poškození materiálu. Mez pevnosti (ultimate strength) je síla, resp. napětí, které je daný materiál schopen maximálně snést. Když dojde k překročení meze pevnosti, tak u spojky křídel to stejně znamená konec. Je jedno jestli je z něho měkká žvejka nebo se čistě zlomí. I když nedojde k překročení meze pevnosti i meze kluzu, tak po určitém počtu cyklů stejně dojde k lomu. Vyjímkou jsou materiály s tzv. mezí únavy (fatigue strength, endurance limit), které vydrží "nekonečný" počet cyklů pod touto mezí únavy. https://cs.wikipedia.org/wiki/Únava_materiáluCelá problematika je ještě složitější (např. lomová houževnatost, závislost na teplotě nebo korozivnosti prostředí apod.) Podle mě není důležité, jak se bude chovat titanová spojka, ale kdy se tak bude chovat.
|
|
Nahoru |
|
|
guchar
|
Napsal: sob 25.01.2020 6:39 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 7.5.2015 Příspěvky: 7413 Bydliště: ČR Obrázky: 8
|
|
Nahoru |
|
|
Woita
|
Napsal: sob 25.01.2020 10:06 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 8.7.2011 Příspěvky: 6960 Bydliště: Písek, ČR
|
Přihřál bych si polívčičku zde ve vlákně: K vrtulníku Devil 505 (tj. helina o průměru rotoru přes metr) se prodává jako tuningový díl dvojice titanových šroubků, které drží vrtulku na příčné hřídeli vrtulky. Jsou namáhané na tah a vibracemi. Běžně tyto šroubky bývají z oceli 12.9. Síla na ně bude ukrutná, dala by se spočítat, ale raději jí počítat nebudu abych se vevyděsil, otáčky ocasní vrtulky jsou opravdu vysolé Ve stavebnici té heli byly ty ocelové šroubky, avšak dodavatel (a současně výrobce) k tomu rovnou dal pytlíček s těmi tuningovými - titanovými. Takže jsem tam osadil ty titanové, ve víře, že jsou OK. Chvíli jsem se snažil zjišťovat, jestli není nebezpečné je tam použít, jsou opravdu dost namáhané a pro bezpečnost letu mají zásadní význam. Mám je na dvou heli už déle než rok, a zatím neupadly. Tohle jsou oni: https://www.banggood.com/4Pcs-ALZRC-TSH ... rehouse=CNCo vy na to, strojařští znalci, věřili byste spíš ocelovým, nebo titanovým? (složení titanové slitiny těch šroubků je samozřejmě neznámé)
_________________ FrSky Horus, letadla, heli+koptéry. http://rc.ludl.cz
|
|
Nahoru |
|
|
misamltr
|
Napsal: sob 25.01.2020 10:22 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 15.3.2014 Příspěvky: 1248 Bydliště: Třebíč Obrázky: 0
|
Titanu z banggoodo bych opravdu věřil:-)
|
|
Nahoru |
|
|
Woita
|
Napsal: sob 25.01.2020 10:34 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 8.7.2011 Příspěvky: 6960 Bydliště: Písek, ČR
|
Celý ten vrtulník je z Banggoodu Ty šroubky jsem si pak koupil ještě zvlášť, a jeden jsem trápil (testoval), snažil jsem se mu inbusem ukroutit hlavičku, a jevil se mi dobře. Až potom jsem je dal na tu vrtulku, právě proto, že se mi to při mých amatérských testech zdálo dobré. Nechme stranou, co je tento konkrétní výrobek za slitinu, jaká je jeho kvalita atd... titanové šroubky se dají koupit i kvalitní, od renomovaných výrobců/dodavatelů. Spíš jsem mířil otázkou, zdali (obecně) na namáhané spoje je vhodné použít titanové šroubky namísto ocelových, nebo jestli je to jednoznačně blbost a 12.9 jsou určitě lepší? Právě že jsem nikde nedohledal porovnání titanu x oceli na šroubových spojích. Ocel je jasná: https://www.sroubamatka.cz/cs/technicke ... roubu.html
_________________ FrSky Horus, letadla, heli+koptéry. http://rc.ludl.cz
|
|
Nahoru |
|
|
guchar
|
Napsal: sob 25.01.2020 13:50 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 7.5.2015 Příspěvky: 7413 Bydliště: ČR Obrázky: 8
|
@Woita Pokud víš do které třídy oceli (v anglické klasifikaci (mild / high-tensile steel) _ 12.9 (12.9 nejvyšší Pevnostní třída dle mne high-tensile) patří tak jedna z obecných odpovědí říká Titanium bolts can be as strong as mild steel or stainless steel bolts. Titanium bolts are not as strong as high-tensile steel bolts. _ Pokud tam vyhoví pevnost středních tříd (nebo nerez) oceli, a hlavní je HMOTNOST je titan OK _ Je tu ještě jedna drobnost, a to materiál (matice) protikusu ten by měl být stejné třídy, tedy 12, aby byla zaručena pevnost spoje 12. Pokud u spoje vyhoví nižší třída asi ten protikus může mít třídu vyšší. _ Nejsem technolog a z patra neodhadnu zda jsou jiná PROTI spoji ŠROUB TITAN - PROTIKUS OCEL 12.9 -- TOLIK TEDY PAPÍROVĚ - chtělo by to ještě PRAKTIKA ==edit02 Tento odkaz říká TITAN není vhodný pro pevnostní třídy 8.8 a vyšší (šroubové spoje - jízdní kola) DO NOT replace 10.9 or 12.9 bolts with Ti. Syntace titanium bolts are no substitute for bolts above 8.8 strength (Titanium bolts come closest to steel in terms of strength but Ti is 47% lighter.) http://faqload.com/faqs/bicycle-components/bolt-tuning-replacing-heavy-steel-bolts-with-titanium-aluminum-and-carbon-fiber
|
|
Nahoru |
|
|
Woita
|
Napsal: sob 25.01.2020 16:34 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 8.7.2011 Příspěvky: 6960 Bydliště: Písek, ČR
|
Hmmm... protikus je závit v příčné hřídeli, nějaká ocel, ale těžko nějaká superpevná. Tedy myslím že titanové šroubky "stačí", a jejich plus bude nízká hmotnost (ale popravdě, hmotnost tady nebude hrát nějakou extra roli). Asi nebude tak důležité, jestli vydrží závit, je ho v té hřídeli zatočeno dost, myslím že tak 6mm, spíš bych čekal, že to upadne těsně za hlavou šroubu. Pro klid duše by bylo asi lepší požít co nejlepší šroubky, tedy ocel 12.9. Ten titanový upgrade, to bude spíš taková blbost, aby dotyčný mohl říkat, že to má "samý titan a kevlar" Guchar, děkuju za info!
_________________ FrSky Horus, letadla, heli+koptéry. http://rc.ludl.cz
|
|
Nahoru |
|
|
Grugh
|
Napsal: sob 25.01.2020 23:49 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 24.11.2013 Příspěvky: 627 Bydliště: Praha 10, ČR Obrázky: 9
|
guchar píše: U použití SPOJKA KŘÍDLA bych asi chtěl spíš ohnout než prasknout. ... Dokud se nedostanete nad mez pevnosti (sníženou o únavu), tak nic nepraskne. A naopak pokud síla překročí mez pevnosti, tak spojka tuto sílu neudrží a křídla tak jako tak zatleskají. Ať už je to brutálním ohnutím (a prasknutím) nebo prasknutím. Který materiál je na obrázku v následujícím odkaze lepší? https://en.wikipedia.org/wiki/File:Stress_v_strain_A36_2.svgTen, který bez varování praskne ( modrý) nebo ten, co přestane držet sílu, začne se ohýbat (nebo natahovat) a nakonec také praskne ( červený). Uvažujte hlavně s ohledem na to že vaše zatěžování probíhá spíš v síle než v deformaci. Podle mě je jasný vítěz ten modrý, protože vydrží mnohem větší sílu (o více než 50%!!!). Mimochodem, co dělá podle mě v letectví nejoblíbenější materiál - uhlíkové vlákno? https://www.google.com/search?tbm=isch&q=tensile+stress+strain+carbon+fibreNejlepší je se této situaci vyhnout a použít správně nadimenzovanou spojku. Tj. pohybovat se za všech okolnosti dokonce pod mezí kluzu (bod 2 na obrázku).
|
|
Nahoru |
|
|
igorb
|
Napsal: sob 25.01.2020 23:59 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 22.3.2007 Příspěvky: 4778 Bydliště: SK Bratislava
|
Grugh píše: Který materiál je na obrázku v následujícím odkaze lepší? https://en.wikipedia.org/wiki/File:Stress_v_strain_A36_2.svgTen, který bez varování praskne ( modrý) nebo ten, co přestane držet sílu, začne se ohýbat (nebo natahovat) a nakonec také praskne ( červený). Uvažujte hlavně s ohledem na to že vaše zatěžování probíhá spíš v síle než v deformaci. Podle mě je jasný vítěz ten modrý, protože vydrží mnohem větší sílu (o více než 50%!!!). To A aj B (modra / cervena) je predsa jeden a ten isty material :- )))))
|
|
Nahoru |
|
|
Grugh
|
Napsal: ned 26.01.2020 0:16 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 24.11.2013 Příspěvky: 627 Bydliště: Praha 10, ČR Obrázky: 9
|
igorb píše: To A aj B (modra / cervena) je predsa jeden a ten isty material :- ))))) Ano, to je pravda, ale použil jsem to jako příklad chování ohnutí vs prasknutí (zde kvůli jinému způsobu zatěžování). Co jsem chtěl naznačit, že chování ohnutí / prasknutí nejsou při zatěžování tak důležité, jako charakteristické hodnoty materiálu. Hlavní je mez kluzu pro dlouhodobé používání a mez pevnosti pro jednorázovou událost. Při ráně při přistání (s překročením meze pevnosti) je jedno jestli spojka praskla nebo se hodně ohnula. Stejně je nutná výměna protože už spojka není pevná. A ve vzduchu třeba při dýsingu je to také jedno, protože při překročení meze pevnosti se křídlo zbortí, protože je zatěžováno v síle.
|
|
Nahoru |
|
|
guchar
|
Napsal: ned 26.01.2020 4:32 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 7.5.2015 Příspěvky: 7413 Bydliště: ČR Obrázky: 8
|
@Woita Souhlas, že u heli rotoru přes metr, váha šroubků M3x6 mm bude nevýznamná vůči listům a hlavě Takže upgrade TITAN je o pocitu uživatele a ceně, kterou lze nasadit je-li součástí setu titan upgrade, Přitom jak slova TITAN tak UPGRADE jen navozují dojem lepšího řešení, než OCEL a PŮVODNÍ = NOT UPGRADE
|
|
Nahoru |
|
|
MPml
|
Napsal: ned 26.01.2020 12:24 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 16.1.2013 Příspěvky: 1166
|
Woita píše: Přihřál bych si polívčičku zde ve vlákně: K vrtulníku Devil 505 (tj. helina o průměru rotoru přes metr) se prodává jako tuningový díl dvojice titanových šroubků, které drží vrtulku na příčné hřídeli vrtulky. Jsou namáhané na tah a vibracemi. Běžně tyto šroubky bývají z oceli 12.9. Síla na ně bude ukrutná, dala by se spočítat, ale raději jí počítat nebudu abych se vevyděsil, otáčky ocasní vrtulky jsou opravdu vysolé Ve stavebnici té heli byly ty ocelové šroubky, avšak dodavatel (a současně výrobce) k tomu rovnou dal pytlíček s těmi tuningovými - titanovými. Takže jsem tam osadil ty titanové, ve víře, že jsou OK. Chvíli jsem se snažil zjišťovat, jestli není nebezpečné je tam použít, jsou opravdu dost namáhané a pro bezpečnost letu mají zásadní význam. Mám je na dvou heli už déle než rok, a zatím neupadly. Tohle jsou oni: https://www.banggood.com/4Pcs-ALZRC-TSH ... rehouse=CNCo vy na to, strojařští znalci, věřili byste spíš ocelovým, nebo titanovým? (složení titanové slitiny těch šroubků je samozřejmě neznámé) pokud je šroub definovaný jako "Titanium Alloy" (nic víc tam nevidím), tak bych řekl, že ani nemá cenu k tomu cokoli dodávat.
|
|
Nahoru |
|
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 48 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|