Autor |
Zpráva |
VTjr
|
Napsal: stř 29.01.2020 18:08 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 9.2.2010 Příspěvky: 6838 Bydliště: Žilina, SK Obrázky: 15
|
Zdravím všechny, dostal jsem za facku motor CRRC-pro GF45i. Motor se zdál být v slušném stavu, evidentně toho moc nenaběhal. Jenže pak jsem si všiml, že vrtule i s unašečem trochu hází. Když jsem se na to důkladně podíval, tak jsem z hlavy imbusového utahovacího šroubu na vrtuli vyloupl kousek hlíny , tedy to je jasná známka, že to oralo zem. Darovanému koni na zuby nehleď, ale opatrně jsem vyzvídal a dárce pak připustil, že s tím třísknul. No a le co s tím? Motor se prodával cca před 10 lety, dnes tento typ se už neprodává a zřejmě ani nevyrábí. Je to jakási čína, i když to zpracování vypadá velmi slušně (no prostě jeden z motorů, co má původ v nějakém křoviňáku nebo pile). Zkoušel jsem to vyrovnávat, ale nejde to. Po sundání duralového prodlouženého unašeče, který je osazen na kuželový výstup hřidele, pojištěn perem, jsem indikátorem změřil, že konec kuželu hází asi 0,15mm. Na unašeči se to jeho délkou násobí ňa 0,5 mm, nebo ještě víc. Když jsem pak půl dne pátral po Internetu, tak jsem našel hodně podobných klikových hřídelí a je mi jasné, že patrně se to neohlo v hřídeli samotné (ta je na to dost silná), ale nejspíš v ojničním čepu, který vlastně spojuje dvě půlky hřídele. A nakonec i logicky , čelný náraz se přenese přes líc kliky na čep jako ohybový moment. Klika je ze dvou částí spojených přes vlisovaný čep a je uložena vepředu asi ve dvou ložiscích a vzadu ještě ve třetím. Ale ta přední ložiska jsou hned vedle sebe, takže asi svou radiální vůlí nezabrání tomu, aby hřídel kmitala +/-0,075mm. Zde je foto jak vypadá ta hřídel Příloha:
MCP45G.jpg [ 17.22 KiB | Zobrazeno 6085 krát ]
A zde je podobný motor v rozsypu (jeho větší bratr GF50i, který se liší asi jen o 1mm větším zdvihem). Příloha:
CRRC50_3.jpg [ 67.08 KiB | Zobrazeno 6085 krát ]
EDIT: No, jak jsem později zjistil, liší se i konstrukcí uložení přední části klikovky, je tam ložisko navíc (díl 50111), a taky sestava unašeče 50150 je o dost kratší - je konstruována trochu jinak. Evidentně po zkušenostech z provozu GF45i zjistili, že právě tenhle úzel při úpravě křoviňákového motoru podcenili a nenavrhli dobře, tak to překonstruovali o poznání lépe. Každopádně mé bláhové pokusy vyrovnat to bez rozebrání byly neúspěšné, protože výrazně silněji do toho třísknout kladivem si už netroufám a asi by to ani nemělo smysl. Ale kdo hledá najde, tak jsem nakonec po dlouhém hledání objevil jeden E-šop, kde ještě díly na tyto motory mají, a sice zde https://aerialconcepts.co.za/cgi-bin/ae ... Crankshaft crrc (gf45i) sls. Objednal jsem to, no s dopravou píšou, že to bude stát 16,84€, z toho 9,32€ doprava. To by šlo, když je to z druhého konce světa přes celou Afriku z Johanesburgu. Jen je otázka, nakolik je to solidní ešop. Má někdo z Vás s ním zkušenost? Když jsem studoval ten jejich web, tak jsem narazil dokonce na to, že prodávají i benziňáky od MVVS , tak snad to nebudou podvodníci. Jen mi furt nechodí od nich faktura (co v potvrzujícím e-mailu slíbili), tak nevím jestli to nakonec budou vůbec ochotni poslat. EDIT: Jak se ale později ukázalo, dopravu v faktuře pro platbu nakonec vyčíslili na 66€, tak to už pak opravdu přelousknout nešlo.
Tak co o tom soudíte, jednak možnost vyrovnání (tedy po rozebrání), a taky ohledně zkušeností s tím jihoafrickým webem.
_________________ Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Naposledy upravil VTjr dne úte 04.02.2020 11:24, celkově upraveno 4
|
|
Nahoru |
|
|
|
|
|
ellet
|
Napsal: stř 29.01.2020 18:37 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 12.2.2016 Příspěvky: 1975 Bydliště: Vysočina, ČR
|
VTjr píše: A nakonec i logicky , čelný náraz se přenese přes líc kliky na čep jako ohybový moment... A nešlo by tomu pomoct zpátky trochu rozepřením proti čepu, t.j. mezi závažími?
|
|
Nahoru |
|
|
VTjr
|
Napsal: stř 29.01.2020 19:28 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 9.2.2010 Příspěvky: 6838 Bydliště: Žilina, SK Obrázky: 15
|
Asi ano , ale když už ho budu rozebírat a náhradní díl nakonec dojde, tak to tu celou kliku rovnou vyměním. Možná s tou starou se pak pohraji, třeba ji pak budu mít jako záložnou. Ono to vlastně nespěchá vůbec, stejně na to nemám model, ještě ani nápad do čeho by to mohlo jít. Každopádně, pokud je ohnutý i jen ten čep, tak ani jeho vyrovnání asi není sranda. Ty čepy bývají buď celé kalené nebo cementované, tudíž je ten materiál křehký buď celý, nebo jen jeho vrstva na povrchu. I jedno i druhé se rádo láme. A pokud by se nechal ohnutý, tak nejspíš by brzo odešla jak ložiska kliky (pokud už nejsou dávno načaté tím nárazem), tak i jehlové ložisko ojnice. Opravdu nejlepší situace na opravu by byla, kdyby byla ohnuta jen ta hřídel samotná, ale to mi připadá málo pravděpodobné. Studoval jsem různá fóra, tak na ruském v jednom vláknu opravovali motor s ožužlaným čepem tak, že ho rozlisovali a nahradili jehlou z velkého jehlového ložiska, tedy samozřejmě vhodného průměru. Ale ani to není sranda hřídel rozlisovat a pak zase ve správné poloze slisovat. Bez přípravku to asi nepůjde a zřejmě by to nakonec stálo mnohem víc než ta nová klika. Totiž, pokud někdo dělá ve fabrice, kde má na to vybavení a čas, tak jó, ale pro kutila, byť s nadprůmerným strojním vybavením (jako mám já), si to stejně nedovedu dost dobře představit. Snad by to šlo lisovat i na velkém soustruhu, jedna půlka do univerzálky a druhá do koníka, nahřívat to hořákem a tlačit.
_________________ Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
|
|
Nahoru |
|
|
martin250
|
Napsal: stř 29.01.2020 20:07 |
|
Protřelejší uživatel
|
|
Registrován: 20.12.2013 Příspěvky: 115
|
Klikovka nemusí být nutně geometricky ohnutá, může být tzv. "rozhozená", to znamená, že setrvačníky jsou na ojničním čepu vůčí sobě kousek pootočeny. Kliku dej mezi špičky soustruhu a měř na hřídeli indikátorem. Když to hází, jemným poklepem kladívkem do setrvačníků se to pokus "narovnat" pootočením setrvačníků proti sobě. Nemělo by to házet, myslím, víc jak 0,03mm na konci hřídele. Mezi špičkama stahovat velmi jemně.
|
|
Nahoru |
|
|
kozlik327
|
Napsal: stř 29.01.2020 20:29 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 5.12.2013 Příspěvky: 565 Bydliště: okr.Vyškov
|
|
Nahoru |
|
|
VTjr
|
Napsal: čtv 30.01.2020 0:28 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 9.2.2010 Příspěvky: 6838 Bydliště: Žilina, SK Obrázky: 15
|
martin250 píše: Klikovka nemusí být nutně geometricky ohnutá, může být tzv. "rozhozená" ... Vidíš, to mě nenapadlo. Jakmile ta vrtule byla náhle zastavena, tak skutečnĕ mohlo dojít k protočení zalisovaného čepu a to by se skutečně projevilo jakoby se ohla. Díky za tuto radu. Rozeberu to a zkontroluji.
_________________ Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
|
|
Nahoru |
|
|
VTjr
|
Napsal: čtv 30.01.2020 0:31 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 9.2.2010 Příspěvky: 6838 Bydliště: Žilina, SK Obrázky: 15
|
kozlik327 píše: Díky za odkaz. Na jejich stránkách není nic o náhradních dílech, ale zkusím jim napsat, zeptat se.
_________________ Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
|
|
Nahoru |
|
|
jakub37
|
Napsal: čtv 30.01.2020 9:37 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 13.3.2009 Příspěvky: 383 Bydliště: Strakonice, ČR
|
martin250 píše: Kliku dej mezi špičky soustruhu a měř na hřídeli indikátorem. Když to hází, jemným poklepem kladívkem do setrvačníků se to pokus "narovnat" pootočením setrvačníků proti sobě. Kladívkem nee, na tohle se používá měděná palička, aby jsi kliku nepomlátil, někdy to potřebuje docela slušnou ránu. Jako druhý nástroj ještě potřebuješ kus plocháče ( cca 8-10x40, dlouhý asi 500), když je třeba kliku jakoby otevřít u protizávaží. Základ je kontrolovat vždy 2 body proti sobě - dobrý je si fixem označit čtyři polohy po obvodu hřídele, jako když máš na hodinách 3, 6, 9, 12 tak aby 12 byla pod ojničním čepem. Potom při rovnání snáz klepeš z boku (poloha 3,9), rozvíráš (plocháč na 6), nebo svíráš (palička na 6) - to všechno na části s unašečem.
_________________ Jeti DC-24, Element F5J, Enjoy3, Piper 2,8 lodě Tito Neri, Smit Japan, Parat, Ragazza, Genesis.
|
|
Nahoru |
|
|
VTjr
|
Napsal: čtv 30.01.2020 10:10 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 9.2.2010 Příspěvky: 6838 Bydliště: Žilina, SK Obrázky: 15
|
Pochopitelně, že kladivem ne přímo po hřídeli. Na ten účel jsem tam obětoval matku a tloukl po ní. Tady jsem udělal pár fotek, aby bylo vidět v jaké konfiguraci jsem se to snažil rovnat. Příloha:
rovnanie_CRRC-pro_GF45i_01m.jpg [ 87.24 KiB | Zobrazeno 5640 krát ]
Příloha:
rovnanie_CRRC-pro_GF45i_02m.jpg [ 72.36 KiB | Zobrazeno 5640 krát ]
Příloha:
rovnanie_CRRC-pro_GF45i_03m.jpg [ 96.75 KiB | Zobrazeno 5640 krát ]
Ale v důsledku včerejší diskuse a Vašich cenných rad, jsem si to nechal projít hlavou a teď jsem na 90% přesvědčen, že to nebude ohnuté v hřídeli, ale asi ani v tom čepu, nýbrž jen opravdu rozhozené, tedy pootočené v tom zalisovaném čepu. Ono to opravdu dává logiku, když se rychle točící vrtule náhle zastaví o matičku Zem, tak setrvačnost zadní části klikovky, ojnice a pístu může způsobit to protočení. No a rozhozená klikovka se bude v těch ložiscích mírně křížit, co se navenek projeví házením. Ale tohle opravdu nejde srovnat bez demontáže klikovky. A nakonec je i dobře, že jsem do toho netřískal moc silně, protože v tom uspořádáni na fotkách bych určitě to rozhození nesrovnal, nanejvýš bych osu kliky opravdu ohnul a tím ja načisto znehodnotil. Nemluvě o tom, že by se mohl zdeformovat/prasknout blok, rozbít ložisko a pod. Takže to teď rozeberu, upnu mezi hroty a pak dám vědět co jsem naměřil. Když tak o tom uvažuji. Co tak zadní část kliky upnout do kleštiny a kdyby byla přední část rozhozena, tak bude házet. Asi by to pak chtělo nahřát aspoň na 300°C a doklepat. Jen zas ta kleština na doklepávání moc dobrá není. Asi to zkusím v univerzálce, tam ale nelze 100% zaručit upnutí bez házení.
_________________ Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
|
|
Nahoru |
|
|
VTjr
|
Napsal: čtv 30.01.2020 10:22 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 9.2.2010 Příspěvky: 6838 Bydliště: Žilina, SK Obrázky: 15
|
kozlik327 píše: Teď zrovna mi přišla od nich odpověď na můj dotaz: Citace: Dobrý den omlouváme se ale Vámi požadované zboží bylo vyprodáno a nebude k dispozici.Spozdravem RCmodelyshop.cz
Takže tady bohužel nic , zbývá jen čekat jak se zachová ten jihoafrický ešop. Faktura na zaplacení již zaregistrované objednávky stále nechodí. Tak nevím, jestli tam mají svátek, nebo jim hoří les, nebo nevědí co si počít s objednávkou z Evropy. Ale kdyby takové objednávky nevyřizovali, proč by potom měli na ešopu možnost volby až 4 různých měn (ZAR, GBP, USD a EUR), jaký by to mělo smysl?
_________________ Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
|
|
Nahoru |
|
|
VTjr
|
Napsal: čtv 30.01.2020 16:14 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 9.2.2010 Příspěvky: 6838 Bydliště: Žilina, SK Obrázky: 15
|
Ve smyslu přispěvků diskuse jsem upravil název tématu.
_________________ Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
|
|
Nahoru |
|
|
VTjr
|
Napsal: čtv 30.01.2020 17:00 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 9.2.2010 Příspěvky: 6838 Bydliště: Žilina, SK Obrázky: 15
|
Dane, máš pravdu, že podporuje jen platbu kartou, nebo převodem. Vzhledem na výši poplatků bych samozřejme asi volil spíš tu kartu. Jen teprve teď jsem si povšiml vlevo dole poznámku, že "World-Wide Shipping On orders over R500". Over R500 znamená více než cca 31€. No sakra, možná v tom je problém. Ono se to zobrazuje jen když si dáš úvodní home stránku toho jejich ešopu, proto jsem to neviděl. Takže oni asi jen samotnou kliku nebudou chtít poslat. Uvažoval jsem ale, kdybych k ní objednal díly pro celou generálku (klikovka, válec, píst, 2 pístní kroužky, pístní čep, jen jehlové ložisko do horního oka tam nikde nevidím), tak by to komplet vyšlo na R593,17 co je 36,80€, k tomu ta doprava 9,32€, spolu tedy 46,12€. To na generálku není zas tak špatné, i když by mi to na celnici oDéPéHáčkovali dalšími 20%. Problém je však v tom, že motor je jako nový a generálku zatím nepotřebuje, jen srovnat tu kliku. No jinak díky za ten odkaz na Motorenovu. Nejprve rozeberu motor, vyndám tu kliku, změřím co s ní je a pak zkusím tam napsat, kolik by to stálo. Je to sice od ruky v Hradci, musel bych to řešit poštou, ale co nadělám?
_________________ Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
|
|
Nahoru |
|
|
jakub37
|
Napsal: čtv 30.01.2020 17:33 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 13.3.2009 Příspěvky: 383 Bydliště: Strakonice, ČR
|
VTjr píše: Když tak o tom uvažuji. Co tak zadní část kliky upnout do kleštiny a kdyby byla přední část rozhozena, tak bude házet. Asi by to pak chtělo nahřát aspoň na 300°C a doklepat. Jen zas ta kleština na doklepávání moc dobrá není. Asi to zkusím v univerzálce, tam ale nelze 100% zaručit upnutí bez házení. Na kleštinu zapomeň, každá trochu hází a nic nepoznáš. Kontrolovat jedině mezi STOJÍCÍMA špičkama. Pamatovat si (označit) nejvyšší bod, VYNDAT ze špiček ven a v ruce doklepnout - o nic neopírat. A znova do špiček, zkontrolovat, vyndat, doklepnout a tak pořád dokola, až se to povede - ideálně do max 0,02mm, jinak ti budou odcházet ložiska. Hlavně nic neohřívej! Žádnou kliku nikdy nemůžeš rovnat zamontovanou v motoru!!!
_________________ Jeti DC-24, Element F5J, Enjoy3, Piper 2,8 lodě Tito Neri, Smit Japan, Parat, Ragazza, Genesis.
|
|
Nahoru |
|
|
martin250
|
Napsal: čtv 30.01.2020 20:08 |
|
Protřelejší uživatel
|
|
Registrován: 20.12.2013 Příspěvky: 115
|
jakub37 píše: Na kleštinu zapomeň, každá trochu hází a nic nepoznáš. Kontrolovat jedině mezi STOJÍCÍMA špičkama. Pamatovat si (označit) nejvyšší bod, VYNDAT ze špiček ven a v ruce doklepnout - o nic neopírat. A znova do špiček, zkontrolovat, vyndat, doklepnout a tak pořád dokola, až se to povede - ideálně do max 0,02mm, jinak ti budou odcházet ložiska. Hlavně nic neohřívej! Žádnou kliku nikdy nemůžeš rovnat zamontovanou v motoru!!! Přesně tak. Pevné špičky, svírat velmi lehce, klepat v ruce.Nic neohřívat. Měřit se dá i upnuté na špičkách v místě ložisek. Klepe se lehce. I neopatrné klepnutí klikou o těžký stůl ji může rozhodit. Zkus najít v okolí někoho, kdo opravuje motorkové klikovky a nech to udělat tam. Většinou ti poradí motoveteránisti, komu to odvézt.
|
|
Nahoru |
|
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 12 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|