Autor |
Zpráva |
Celeron
|
Napsal: ned 02.02.2020 23:08 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 22.4.2010 Příspěvky: 10498 Bydliště: Nový Bydžov ČR Obrázky: 14
|
Před pár týdny mi za letu odešlo křidýlkový servo FMS 3103. Najednou se přestalo hejbat, naštěstí zůstalo poblíž středu a tak to šlo upáčkovat. Protože jsem měl ještě to samý Emax 3103 s vylomeným zubem, tak jsem si řekl, že ze dvou sesadím jedno funkční. Po rozmontování jsem zjistil, že v tom odešlým za letu má motor nulovej odpor a na dvou tranzistorech můstku servozesilovače jsou "čepice" jak bouchly. Ten motor mě překvapil a tak jsem mu sundal deklík s kartáčky. No a celkem veliký překvápko. Příloha:
FMS_detail.jpg [ 295.75 KiB | Zobrazeno 6677 krát ]
Jak je vidět, kartáčky jsou jen 3 x nastřihnutá planžeta. Jeden kartáček je zcela přebroušenej a upálenej, na druhým je ubroušená jen jedna ze tří planžet. Kartáčky byly zcela určitě šluslý na jednom vývodu komutátoru. Na Emaxu s vylomeným zubem jsou taky na dvou tranzistorech můstku "čepice", motor je v pořádku. Zde asi vylomenej zub zablokoval převodovku a velkým odběrem motoru odešly tranzistory. Když už jsem se hrabal v nefunkčních servech, tak jsem rozebral i Turnigy TGY 90 a GO-09 od Pelikána. Turnigy se občas nerozbíhalo, motor měl občas nekonečno, elektronika byla OK. GO-09 nešlo vůbec, motor stále nekonečno, elektronika OK. V obojím je naprosto stejnej motor. Příloha:
TGY90_GO09.jpg [ 297.99 KiB | Zobrazeno 6677 krát ]
Jak je vidět, v jednom motoru je zcela upálenej jeden kartáček, ve druhým je na jednom kartáčku pouze jedna planžeta ze tří. Příloha:
TGY90_detail.jpg [ 295.28 KiB | Zobrazeno 6677 krát ]
No docela drsný, ze čtyř serv ve třech servech různých typů naprosto stejná závada. Docela nebezpečný, nikdo nemůže tušit, kdy se ty kartáčky předrbou. Pokud se motor zkratuje, odejde i elektronika a zkrat v můstku může stáhnout napětí přijímače natolik, že vypadne řízení a jde to do země. Všechny serva byly jen v bublinovejch elektrikách FMS Sbach a RC Factory Yak, doba provozu 2-3 roky, letovej čas odhadem do 30 hodin. Výdrž tedy nic moc....
|
|
Nahoru |
|
|
|
|
|
VTjr
|
Napsal: pon 03.02.2020 1:00 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 9.2.2010 Příspěvky: 6838 Bydliště: Žilina, SK Obrázky: 15
|
A co jsi čekal, že v tĕch levných servech bude? Teda mne to vůbec nepřekvapilo. Jsou to přece serva/modely na 1 použití.
_________________ Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
|
|
Nahoru |
|
|
Petr686
|
Napsal: pon 03.02.2020 4:00 |
|
Nováček serveru
|
|
Registrován: 23.7.2019 Příspěvky: 30 Bydliště: Hradec Králové
|
Změň název vlákna na "Bacha na laciná mikro a piko serva", protože jinak se to nechá považovat za šíření poplašné zprávy... Ale teď vážně. Mám stejný názor jako VTjr. Vyměň ta původní za solidní serva a máš klid. Např. já v bublinkách používám Savox a nikdy jsem neměl jediný problém. Jsou serva a "serva". To máš jako s tím točeným salámem ze super-hyper kvelbu za 50,-/kg. Taky nemůžeš očekávat, že je v tom maso...
|
|
Nahoru |
|
|
Celeron
|
Napsal: pon 03.02.2020 11:16 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 22.4.2010 Příspěvky: 10498 Bydliště: Nový Bydžov ČR Obrázky: 14
|
No paráda, všichni chytrý jak sáňky v létě. Ještě mi laskavě řekněte, jak před koupí poznám podle ceny, že v tom není motor stejnýho provedení! Oba jste určitě věděli, jak jsou v tom motoru udělaný kartáčky a co po čase udělají, akorát jste se o tom zde jaksi pozapoměli zmínit a varovat jiné. A Petr 686, na ten tvůj vychvalovanej Savox SC 251MG jsem spadnul s Extrou na MVVS 12,7. Vevnitř byl skřípnutý přívod na hranu desky a chvěním od motoru se po čase proklepal a zkratoval. Chyba montáže, kdo by to od veleváženýho Savoxe čekal, co?
|
|
Nahoru |
|
|
DAF
|
Napsal: pon 03.02.2020 12:54 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 9.1.2007 Příspěvky: 9109 Bydliště: Praha 8, ČR Obrázky: 9
|
Nečil se, rozčilovat se má člověk pouze do výše svého postu a rozčilovat znamená ničit si zdraví pro blbost jinych . Já třeba SG 90 (jiný název pro GO 09, HXT 900 a další stejná serva) používám v malých modelech, které stavíme na kroužku a zatím dobrý, žádný pád, nebo jiná komplikace. Ale padnul jsem na závadu u HS 55, která stála asi 4x tolik. Určitě se podle ceny nepozná vše, ale něco odhadnout jde. Kdysi jsem koupil nějaký mikro serva, chodila, ale v modelu nedržela nulu, vždycky zůstávala malinko viset na stranu, kde před tím byla výchylka. I ten "fous" stačil k tomu, že jsem ten model musel v podstatě furt řídit. Stála kolem stovky. Koupil jsem (zvenku) stejně vypadající Futaby, asi za 2 stovky kus, ta chodí dodnes bez problémů. Dá se předpokládat, že u levnějšího zboží budou použity levnější materiály a konstrukce může být ošulena. Nemusí to jednoznačně znamenat, že to bude šmejd, ale neměl bych od toho čekat zázraky. V každém případě beru tvou informaci na vědomí a budu si na ně dávat pozor.
_________________ Hitec Aurora 9X
|
|
Nahoru |
|
|
sopta
|
Napsal: pon 03.02.2020 13:40 |
|
Zkušený debatér
|
|
|
Registrován: 19.9.2005 Příspěvky: 312 Bydliště: Brno, Velká Bíteš
|
To bych rád viděl rozdělaný kartáčový plechovkový motor z lepších serv... Najdi 5 rozdílů... Ty motorky se dělají v milionových seriích a dělá je v číně kde kdo. Výrobce motoru může hlídat materiál, úhel a vzdálenost kartáčků nic víc tam nevykouzlí. Výrobce serva maximálně udělá životnostní test. Pokud je tam něco navíc v motoru, tak se s tím výrobce serva určitě rád pochlubí, třeba uhlíkové kartáčky. Jinak se bojím, že při koupi toho moc nepoznám a budu se řídit cena,hmotnost letadla odpovídá ceně serva.
|
|
Nahoru |
|
|
sky59
|
Napsal: pon 03.02.2020 17:43 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 21.9.2015 Příspěvky: 991
|
..... a preto ja nechavam nove serva (aspon typovo uz ked nie vsetky) cyklovat na testeri veeelmi dlho, ale to som uz pisal pred rokmi
najlepsie je jedno servo obetovat kolko vydrzi a ostatne pocyklovat na testeri aspon 10% zivotnosti
staci na to arduino nano alebo "profi" tester s fpga, myslim ze obe verzie som tu uploadol
|
|
Nahoru |
|
|
pert
|
Napsal: pon 03.02.2020 21:31 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 16.10.2005 Příspěvky: 1636 Bydliště: mezi Práglem a Kralupama n/Vlt.
|
Zdravím, Já osobně mám zkušenost následující. Servo HS-82MG cenově okolo 500,- Létané ve větroni kategorie RC-VS, tedy řízena směrovka+výškovka. Model spíše do slabších podmínek. Takový lehký ploužidlo. Dal jsem na značku a osadil dvě HS-82MG. První rok bez problémů. Další rok se mi při jednom startu na gumicuku, přesně v momentě vypnutí, tedy potlačení, servo zastavilo v pozici potlačeno a byl jsem už jenom pouhý divák. Z výšky +/- 100m několik obrácených přemetů a ten poslední vyšel přesně na čumec. Jelikož je to "ušák" tak o nějákem záchranném letu na zádech jsem si mohl nechat jenom zdát. Při oddělání kabinky, abych mohl vypnout baterku, se z trupu linul smrádeček z vypáleného serva. Co bylo příčinou, netuším. Model byl do týdne opraven a serva jsem vyměnil za Corona digital DS939HV která jsou za 1/2 ceny toho HS a zatím bez připomínek. Takže názor, že dražší je lepší neberu. Letu zdar všem. P.
|
|
Nahoru |
|
|
tomashr
|
Napsal: pon 03.02.2020 23:04 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 21.6.2008 Příspěvky: 6022 Bydliště: Praha ČR
|
Petr686 píše: Např. já v bublinkách používám Savox a nikdy jsem neměl jediný problém. Jsou serva a "serva". A díval ses u toho Savoxu dovnitř motoru? Ony ty kartáče totiž budou nejspíš dost podobné, nějakých lepších řešení s uhlíky je naprosté minimum. Reálně to je spíš o celkové volbě motoru a jeho zátěži, v mnoha případech i takto primitivní řešení slouží dobře a docela dlouho a spolehlivě, pokud je to ale navrženo víc na hraně a případně tomu nějakým blbým řešením ještě "pomůže" modelář, tak pak nastane problém.
|
|
Nahoru |
|
|
Petr686
|
Napsal: úte 04.02.2020 2:53 |
|
Nováček serveru
|
|
Registrován: 23.7.2019 Příspěvky: 30 Bydliště: Hradec Králové
|
tomashr píše: A díval ses u toho Savoxu dovnitř motoru? Ony ty kartáče totiž budou nejspíš dost podobné, nějakých lepších řešení s uhlíky je naprosté minimum. Reálně to je spíš o celkové volbě motoru a jeho zátěži, v mnoha případech i takto primitivní řešení slouží dobře a docela dlouho a spolehlivě, pokud je to ale navrženo víc na hraně a případně tomu nějakým blbým řešením ještě "pomůže" modelář, tak pak nastane problém.
Až se některé ze serv podělá, tak se dovnitř určitě podívám. Zatím za cca 8 let nebyl důvod, všech 16 ks co mám v bublinkových poletuchách funguje bezvadně. A aby nedošlo k nějaké mýlce, netvrdím že jsou to ta nejlepší a nejspolehlivější serva na světě, třeba jsem měl jen štěstí. Ovšem dovolím si trochu polemizovat o kvalitě serv zhruba stejné kategorie za 200,- a 1.200,-, to snad mohu, ne...? Vzpomínám si, že serva této značky jsem nakoupil na základě recenze a rozborky v RCrevue, ale už nevím jaké kartáče v nich jsou. Popravdě mne také trochu udivuje reakce Celerona na to, když někdo vyjádří svůj názor... Citace: No paráda, všichni chytrý jak sáňky v létě. Citace: A Petr 686, na ten tvůj vychvalovanej Savox SC 251MG jsem spadnul s Extrou na MVVS 12,7. Vevnitř byl skřípnutý přívod na hranu desky a chvěním od motoru se po čase proklepal a zkratoval. Chyba montáže, kdo by to od veleváženýho Savoxe čekal, co? Příjde mi to jako reakce nedůtklivého a nerudného dědka, kterému když nedáš za pravdu, tak je oheň na střeše. Každý přeci můžeme mít jiné zkušenosti a názor na ten či onen výrobek. Technická, či konstrukční vada se může vyskytnout u všeho, ovšem obrazně u Trabanata spíše, než u Mercedesu.
|
|
Nahoru |
|
|
VTjr
|
Napsal: úte 04.02.2020 4:46 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 9.2.2010 Příspěvky: 6838 Bydliště: Žilina, SK Obrázky: 15
|
tomashr píše: ... Reálně to je spíš o celkové volbě motoru a jeho zátěži, v mnoha případech i takto primitivní řešení slouží dobře a docela dlouho a spolehlivě, pokud je to ale navrženo víc na hraně a případně tomu nějakým blbým řešením ještě "pomůže" modelář, tak pak nastane problém. Konečně to tu padlo. O tom to je, když například servo používáme místo na 4,8V na 6,0V nebo i na 7,2V, tak musíme nutnĕ počítat s kratší životností, zejména těch kartáčů komutátoru. A to i v případĕ, že to má servo v papírech povoleno. Konec konců, o tomhle se tu už víckrát diskutovalo, jestli je vhodné napájet palubní síť 4 nebo 5-článkem NiMH? Já, za sebe, jsem si z toho vyvodil závĕr, že je lepší zůstat u 4-článku a pokud potřebuji větší sílu a rychlost kormidla, tak koupím prostě silnĕjší servo. Ten závěr mi byl podpořen argumentem, když mi odešly v jednom modelu s 5-článkem postupnĕ 2 serva, první jen na RC karbu (to jsem jen dolétal palivo v nádrži na plný plyn), ale druhé bylo křídélkové servo (na obĕ), kde se mi podařilo jen velmi šťastnou náhodou s tím praštit tak, že to nebylo na třísky, ale šlo to docela snadno opravit. V tu ránu šel 1 článek z baterie pryč a od té doby po výmĕnĕ serv zatím pohoda. Ano, nerozhoduje motor v servu jako takový, ale jeho správná volba konstruktérem vyrobce a taky modelář nesmí jit na hranu mezních parametrů. Ale často i blbá náhoda, co si budeme povídat. Navíc do serva není vidĕt a do jeho motoru už vůbec ne. Když nĕkteré modely provozujeme více let, tak kdy je nutno všechna serva už preventivnĕ vyměnit? Když si teď představím nĕkteré názory ohlednĕ budoucnosti pohybu všudypřítomných autonomních dronů, roznášejících kde co, tak potěš pánbů. Kdo zajistí bezpečnost nebe. Kdo zajistí to, že ta elektronika v nich nepůjde na hranĕ a že to, co je třeba preventivně měnit bude taky včas vymĕnĕno dřív než to odejde?
_________________ Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
|
|
Nahoru |
|
|
MPml
|
Napsal: úte 04.02.2020 6:33 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 16.1.2013 Příspěvky: 1166
|
tomashr píše: A díval ses u toho Savoxu dovnitř motoru? Ony ty kartáče totiž budou nejspíš dost podobné, nějakých lepších řešení s uhlíky je naprosté minimum. Reálně to je spíš o celkové volbě motoru a jeho zátěži, v mnoha případech i takto primitivní řešení slouží dobře a docela dlouho a spolehlivě, pokud je to ale navrženo víc na hraně a případně tomu nějakým blbým řešením ještě "pomůže" modelář, tak pak nastane problém.
--------------- místo nesmyslných teoretických diskuzí, bych doporučoval ty dražší serva si zkusit rozebrat a zjistit, jestli v nich jsou opravdu stejný motory, jako v těch noname ultra low cost. Mj, všichni výrobci plechovek, co znám, dodávají vždy obě (pouze planžety, ale i uhlíky) verze, co si odběratel vybere (zaplatí), to má. Nehledal bych v tom (v případě serv) nic jiného, než cenu.
|
|
Nahoru |
|
|
LV
|
Napsal: úte 04.02.2020 8:56 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 5.1.2007 Příspěvky: 9185 Bydliště: Trenčianska Turná Obrázky: 0
|
Futaba S3777 SV Ale ci je to rovnaky material? Příloha:
IMG_20200204_065608.jpg [ 123.61 KiB | Zobrazeno 5430 krát ]
_________________ Nie som zlý.... iba rýpem www.elektromodely.sk
|
|
Nahoru |
|
|
Celeron
|
Napsal: úte 04.02.2020 12:01 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 22.4.2010 Příspěvky: 10498 Bydliště: Nový Bydžov ČR Obrázky: 14
|
Taky levný servo? Na netu jsem S3777 SV našel v přepočtu za pouhých 1250 kaček. LV, vem prosím lupu a koukni jak jsou hluboko projetý ty planžety.
|
|
Nahoru |
|
|
VTjr
|
Napsal: úte 04.02.2020 12:22 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 9.2.2010 Příspěvky: 6838 Bydliště: Žilina, SK Obrázky: 15
|
Ja si myslím, že toto riešenie je celkom bežné a normálne a nemusí vôbec znamenať nejakú nekvalitu. Podstatné je hlavne to, aby sa motor nepreťažoval, lebo u komutátorového motora je práve komutátor a kefky vždy to prvé, čo odíde. Tak ako som písal vyššie, aj na krabičkách najlacnejších noname serv píšu často parametre momentu a rýchlosti pohybu pre 4,8V, ale aj pre 6V. No a bežný neskúsený modelár (navyše neelektrikár) si to prečíta a samozrejme zatúži po väčšej rýchlosti a vyššom momente. Tak tam rubne NiMH 5-článok, či dokonca LiFeP dvojčlánok a teší sa ako mu to pekne rýchlo a silno funguje. Lenže teší sa len krátko , lebo jeho serva trpia už aj pri pohybe kormidiel naprázdno a čo už potom za letu, keď budú musieť vyvodzovať aj nejaký silnejší moment na prekonanie aerodynamických síl. A to nehovoriac o tom, že tie na krabičke uvádzané hodnoty napätí 4,8/6,0V - to sú nominálne napätia nie pre NiMH, ale NiCd akumulátory, ktoré pri plnom nabití majú 1,35V a nie 1,55 ako NiMH, navyše toto ich napätie veľmi rýchlo klesne na menovitých 1,2-1,25V, zatiaľ čo u NiMH to nejde dole tak strmo. Na túto tému som tu už raz rozpútal diskusiu. teda ako máme chápať tie napätia . Názor bol, že sa tým myslí 4/5 článok, ale ten úzus sa zrejme zaužíval v časoch, keď ešte NiMH neexistovali. Pri nich by som bol s 5-článkom naozaj opatrný. Otázkou však je aj to, aké napätie dodáva konkrétny BEC. 5V? 6V? Ja som napríklad kedysi so servami Futaba FP-S12 (jedny s prvých čo sa u nás predávali po 500Kčs) lietal na baterku z 5 NiCd článkov 900mAh od Bateria Slaný (také 2-krát dlhšie tužkové s letovacími plieškami) a bez problémov (tie servá sú funkčné dodnes, ale už ich samozrejme nedám do žiadneho modelu lietadla). Pokiaľ si ale pamätám, tak na tých starých servách často odchádzali výkonové integrované obvody H-mostíka (tie sme nahrádzali tranzistormi 2x KD139 + 2x KD140). Takých opráv som urobil asi 10 (kamarátom, a lietali s nimi v pohode ďalej). Ale s tým, že by tam odchádzal komutátor motorčeka, s tým som sa ja nikdy nestretol. Možno boli vtedy tie motorčeky kvalitnejšie, netuším. Mohlo to tak byť, však aj cena serv bola vysoká. Pre nás to bola dokonca 1/6 priemerného platu, ale ani pre západniarov to asi nebola celkom malina.
_________________ Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
|
|
Nahoru |
|
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 20 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|