Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 44 ]  Přejít na stránku 1, 2, 3  Další
Autor Zpráva
PříspěvekNapsal: stř 05.02.2020 23:52 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 30.4.2008
Příspěvky: 12768
Bydliště: praha 5
Ahoj, ve víkendovém autě mám víc autobaterií, celkem včetně klasické autobaterie dalších 8ks--cca 55ah tak nějak lety vyhnilejch, o co mi jde, jestli je mohu mít připojené --setrvale i pro dobijení z autoalternátoru auta

PS :neřeším paralení spojení autobaterií, to už dávno vím, že to zásadní problém není, řeším jediné, jestli dobijením těch více autobateríí nemohu přetížit alternátor auta a odpravit ho dlouhodobým přetížením--v podstatě vícekapacitní autobaterie, než na co byl alternátor toho auta stavěný--koncipovaný--jako že max bude dobijet třeba do mrtě vybitou max 70ah autobaterii , ale já dobijim do mrtě vybitou třeba 300Ah autobaterii----ono mi to takto funguje, ale vím prd, jestli nemám jen kliku ---jako že by to fungovat nemělo a alternátor to dřív, nebo později vzdá.


Nahoru
 Profil  
 
 
PříspěvekNapsal: čtv 06.02.2020 5:11 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 17.8.2011
Příspěvky: 713
Bydliště: Ružindol,SK
Obrázky: 9
Nemalo by sa nič stať. Pocul som jeden pribeh dedinskeho závodníka off Road, svetelná rampa na aute mala väčší odber v amperoch ako mohol dodať alternator, alternátor nestíhal dobíjať akumulátor, a auto počas jazdy zdechlo na vybitu batériu.

_________________
Futaba FC-16, Frsky Taranis +, Fun Cub, Easy star, Easy glider4, Filip600T, kopia Tourist elektro,


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: čtv 06.02.2020 7:25 
Mazák
Mazák

Registrován: 21.9.2015
Příspěvky: 991
zmeraj si prud najjednoduchsie kliestovym ampermetrom (DC) aky je ked nabijas "do mrtě vybitou" bateriu

pokial prud bude zodpovedat max prudu ktory ma alternator tak je vsetko OK

ak by bol prud podstatne vyssi tak asi budes musie najst pricinu preco

ale alternator musi mat prudove obmedzenie (cez obmedzenie prudu budenia, pokial to nejde aj cez riadiacu slucku cez riadiacu jednotku v zavislosti aj od napatia) pretoze aj hlboko vybita kapacitne mensia bateria by mohla sposobit vysoky prud aj ked na kratsiu dobu, vnutorne odpory Pb akumulatorov su velmi nizke v porovnani s alternatorom takze je v podstate jedno kolko ich je paralelne z pohladu alternatora


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: čtv 06.02.2020 8:50 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 1.5.2003
Příspěvky: 1696
Bydliště: Jaroměř, ČR
Obrázky: 0
pepin píše:
Ahoj, ve víkendovém autě mám víc autobaterií, celkem včetně klasické autobaterie dalších 8ks--cca 55ah tak nějak lety vyhnilejch, o co mi jde, jestli je mohu mít připojené --setrvale i pro dobijení z autoalternátoru auta


Tady bych se bál jen jedné věci. Že používáš "načnuté" baterky a pokud se v některé zhroutí desky, tak si vybiješ i startovací. Lepší by bylo tu "elektrárnu" připojovat (relé?) po nastartování motoru. Ochránit startovací baterku od zbytku.

pepin píše:
řeším jediné, jestli dobijením těch více autobateríí nemohu přetížit alternátor auta a odpravit ho dlouhodobým přetížením--v podstatě vícekapacitní autobaterie, než na co byl alternátor toho auta stavěný--koncipovaný--jako že max bude dobijet třeba do mrtě vybitou max 70ah autobaterii , ale já dobijim do mrtě vybitou třeba 300Ah autobaterii----ono mi to takto funguje, ale vím prd, jestli nemám jen kliku ---jako že by to fungovat nemělo a alternátor to dřív, nebo později vzdá.


Jestli jsou ty baterky už nevhodné pro startování auta, jak říkáš vyhnilé, tak si žádný velký proud nevezmou. I když jsou propojené paralelně. Připoj na větev s baterkami V a A metr a hned uvidíš. Chvilku tam poteče pár desítek ampér, vyskočí napětí na max. co dává regulace a pak už se to bude jen tak šolíchat.
Mluvím tady o autě, která má regulaci a systém dobíjení CC / CV.
Jestli máš auto s řízeným dobíjením, tak si ho napíchni na PC a uvidíš to hned. Spotřebu el. autem, kolik je schopné ještě auto dodat el. energie a spoustu dalších věcí.
Tam vidíš třeba alternátor 200A, aktuální spotřeba 48A, při daném napětí v autě (kecá do toho i teplota) je k dispozici ještě 120A a baterka se bude dobíjet tak, jak ŘJ potřebuje.
A že 120 a 48 není 200? No protože při daných otáčkách, venkovní teplotě, zatížení motoru (do toho zase i kecá chemická továrna ve výuku) nedá tolik, aby byla v prvé řadě obsloužená startovací baterka.

Moc si nevšímej názoru sky59, protože to je blbost. Zajímá se jen o proud, ale na napětí nějak zapomněl.
Třeba tahle věta: ale alternator musi mat prudove obmedzenie
Pokud se budeme bavit o autě s klasickým systémem dobíjení (CC/CV) tak proudové omezení začne fungovat až při dosažení max. nastaveného dobíjecího napětí. Do té doby to tam alternátor valí hlava nehlava a neber na nic ohledy. Ani na kabeláž v autě...třeba.

Pro svůj klid si změř průběh nabíjení těch baterek (jen jich samotných bez auta) a bude jasno hned. Myslím, že se ani nepřiblížíš k odběru podobnému jako u vyhřívaného předního okna, nebo sedadel.

PS: Jestli chceš, tak zavolej :)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: čtv 06.02.2020 11:54 
Mazák
Mazák

Registrován: 21.9.2015
Příspěvky: 991
pepin, vsetkemu co ti napise novfra nemozes verit, mozno je dobry vo vymienani baterii ale ostatne neviem

a pokusim sa ta ukludnit, ak by si tam nemal ziadnu limitu tak pri tych tvojich 300Ah hlboko vybitej banke baterii
by uz bol davno alternator v nebicku

nasiel som na ukazku autoalternator aj s charakteristikami, mozes ho tocit aj do 6000ot ale viac prudu ako na kolko je stavany nedoda, ci uz pre elektronicke obmedzenie v budeni alebo aj samotne energeticke limity vyplyvajuce z rozmerov, vinuti atd...

Příloha:
alter.png
alter.png
[ 339.89 KiB | Zobrazeno 4354 krát ]



Příloha:
graf.png
graf.png
[ 219.65 KiB | Zobrazeno 4354 krát ]



Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: čtv 06.02.2020 12:58 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 30.4.2008
Příspěvky: 12768
Bydliště: praha 5
Pánové díky a nehádejte se :D

ted to bude předpokládám v pohodě--před připojením jsem ty externí autobaterie nejdřív dobil autonabiječkou, ale v létě, v sezoně, když ty externí autobaterie používám k dobijení koloběžek bych je právě rád třeba při přejezdu autem na jiné místo nejdřív dobijel jízdou--alternátorem a teprve v dalším kempu je píchnul zase na autonabiječku.

Klasickou autobaterku --pro auto mám pod podlahou u řidiče, takže propojit to s autobaterkama za přední sedačkou nebyl problém, spojovací konektor--kam mohu i zastrčit wattmetr mám po ruce u ruční brzdy, tak já se ozvu až v sezoně, až uvidím, kolik mi při jízdě teče přez ten wattmetr do těch vysoslých autobaterek.

ted v zimě mi to jenom pomáhá se startováním, jak je okolo nuly a méně, tak ani po výměně žhavících svíček se tomu moc startovat nechtělo--možná už slabší i ta autobaterie, tak jsem si právě říkal, proč kupovat novou autobaterii, když mám za zadkem dalších 8 autobaterií na který už nastartuju. To auto už má něco najeto, takže podle servisu by mohl být problém spíš než v měkké autobaterce v menších tlacích ve válcích, což za pár korun nevyřeším a ani se mi to moc řešit nechce, v zimě s ním jedu jen vyjímečně, když potřebuji převést něco, co už se nevejde do zafiry, jinak to slouží jen jako sezonní bydlík


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: čtv 06.02.2020 13:12 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 1.5.2003
Příspěvky: 1696
Bydliště: Jaroměř, ČR
Obrázky: 0
pepin píše:
kolik mi při jízdě teče přez ten wattmetr do těch vysoslých autobaterek.


Napiš mi klidně do pošty, jaké je to auto.
Jestli dobíjí klasicky CC/CV 14,4V, tak to bude tak nějak OK. (výhody převyšují nevýhody) Jestli máš řízené dobíjení, tak si odrovnáš jak těch 8 baterek, tak i tu devátou startovací. Řízené dobíjení používá jinou charakteristiku a ta je už mimo "obálku" zaplavené baterky.
Na údaje z wattmetru jsem zvědavý a i když netuším, jaký máš alternátor, tak proud do prázdné sestavy Tvých baterek bude do 40A a to jen po velmi krátkou dobu.

PS: pořiď si ještě otáčkoměr na alternátor :lol:
sky59 píše:

nasiel som na ukazku autoalternator aj s charakteristikami, mozes ho tocit aj do 6000ot


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: čtv 06.02.2020 13:17 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 30.4.2008
Příspěvky: 12768
Bydliště: praha 5
opel vivaro 2,5 DTI L2H rok výroby tuším 2010.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: čtv 06.02.2020 16:05 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 1.5.2003
Příspěvky: 1696
Bydliště: Jaroměř, ČR
Obrázky: 0
pepin píše:
opel vivaro 2,5 DTI L2H rok výroby tuším 2010.


Jestli nebyl Opel v roce 2010 nějak moc ekologicky aktivní, tak by si to měl mít v pohodě.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: čtv 06.02.2020 17:58 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 30.4.2008
Příspěvky: 12768
Bydliště: praha 5
novfra píše:

Jestli nebyl Opel v roce 2010 nějak moc ekologicky aktivní, tak by si to měl mít v pohodě.


jestli se nepletu, tak to má ještě euro 3 a mám pocit, že v podstatě jediný duvod prodeje byl problém s vjezdem v zahraničí do některých měst, Puvodní majitel s tím a ještě karavanem objížděl se synem nějaké soutěže, hned kupoval opět vivaro, ale typově novější.Dám vědět v sezoně, kolik přez ten wattmetr a jak dlouho protejká.

Já kdysi od někoho slyšel, že když dáš do auta vícekapacitní autobaterii, než je předepsaná, že s tím má pak alternátor problém a muže odejít, tak jsem se bál, abych zase něco nepodělal :D


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: čtv 06.02.2020 18:18 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 1.5.2003
Příspěvky: 1696
Bydliště: Jaroměř, ČR
Obrázky: 0
ingwarr píše:
Nemalo by sa nič stať. Pocul som jeden pribeh dedinskeho závodníka off Road, svetelná rampa na aute mala väčší odber v amperoch ako mohol dodať alternator, alternátor nestíhal dobíjať akumulátor, a auto počas jazdy zdechlo na vybitu batériu.


Na to nepotřebuješ ani světelnou rampu. Na to stačí běžné sériové auto.
Loni v zimě přišla kolegyně z práce, že ji ráno, když v mrazu vyjíždí z parkoviště zdechne motor. Dvakrát dopředu, dvakrát dozadu vždy s plným rejdem, jednou doleva, pak doprava a auto zdechlo. Nastartovat se podařilo až za nějaký (cca 10minut?) a pak auto fungovalo celý den.
Po návštěvě servisu přišla s tím, že si musí za nějaký strašný peníze koupit nový posilovač řízení.
Tak jsem ji to auto napíchl a poradil ji, ať si koupí novou baterku, nebo parkuje tak, ať ty kudrlinky dělá večer při parkování a odjíždí pokud možno "rovně". (čti bez kudrlinek)
Ono když si posilovač sebere pro sebe 60A, tak s alternátorem, který se dává do jedničkové Fábie bez přidané výbavy si slabší akumulátor už neporadí.
Před odchodem z práce jsem se ji ptal, stále tam má tu baterku, neměnila ji, jen jinak parkuje.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: čtv 06.02.2020 18:43 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 1.5.2003
Příspěvky: 1696
Bydliště: Jaroměř, ČR
Obrázky: 0
pepin píše:

jestli se nepletu, tak to má ještě euro 3

Buď v klidu :)

pepin píše:
Dám vědět v sezoně, kolik přez ten wattmetr a jak dlouho protejká.


Jo, to mě zajímá, díky.

pepin píše:
Já kdysi od někoho slyšel, že když dáš do auta vícekapacitní autobaterii, než je předepsaná, že s tím má pak alternátor problém a muže odejít,


Ano i ne. Ale to záleží na okolnostech.
Na start 4 válcového nafťáku s cca? 3-5s žhavením se z baterky spotřebuje do 300mAh. To mám osobně změřeno s LiFe.
Jaký je rozdíl, jestli se takový rozdíl (úbytek) musí dobít do 60Ah akumulátoru, nebo do 300Ah akumulátoru?

Ale můžeme za příklad vzít Tvoji situaci. Startovací baterka (třeba 80Ah?) tvrdá. A pak 300Ah měkkých (čti odpor) baterek pro malé, oproti startování, ale dlouhodobé odběry.
Kam poteče nejdřív (větší) nabíjecí proud? Do baterek s velkým odporem, nebo do baterek s malým odporem? Ta startovací bude nabitá daleko dřív a větším proudem, čti víc dodané energie, (za stavu 14,4V) , než ten kapacitně násobně větší "zbytek".
Teď mě ještě napadlo: píšeš, že jezdil s karavanem? Takže to auto má závěs? Má 13 pólovou přípojku? Tam je oddělené - napájení a + spínané za běhu motoru právě pro karavany a jeho baterky. https://www.karavany-kounice.cz/rady-navody/zasuvky-pro-pripojeni-karavanu/


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: čtv 06.02.2020 18:46 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 1.5.2003
Příspěvky: 1696
Bydliště: Jaroměř, ČR
Obrázky: 0
Ono se to stejně postupně bude měnit. V autech už se objevují 48V technologie (ne pro pohon, ale jako palubní napětí) z několika důvodů a můžete si tipnout, jakou kapacitu takový akumulátor má.
Mám ji zrovna na stole...


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: čtv 06.02.2020 19:26 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 3.5.2003
Příspěvky: 11187
Bydliště: Břeclav, ČR
novfra píše:
Ono se to stejně postupně bude měnit. V autech už se objevují 48V technologie (ne pro pohon, ale jako palubní napětí) z několika důvodů a můžete si tipnout, jakou kapacitu takový akumulátor má.
Mám ji zrovna na stole...


Malou. Jednotky Ah?

Záleží ale na tom, jestli to má živit taky start/stop kurvítko.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: čtv 06.02.2020 19:30 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 1.5.2003
Příspěvky: 1696
Bydliště: Jaroměř, ČR
Obrázky: 0
zdzd píše:



Záleží ale na tom, jestli to má živit taky start/stop kurvítko.


Ano, má. Bez toho to snad dnes už nejde.


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 44 ]  Přejít na stránku 1, 2, 3  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 12 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz