Registrován: 17.1.2017 Příspěvky: 1339 Bydliště: Brno
Zajímavý nápad. Kladky i s ložiskama mám z rekonstrukce 3D tiskárny. Akorát teda nějak zajistit, aby uvolněná řidička z té kladky nespadla. A ten pilot tím pádem má ruky fixně nahoře, že?
Ale myslím si, že těch 12 cm by mohlo být snad dost, co tak píšou. Ještě můžu změnit kinematiku páky tím, že servo otočím tisícihranem dolů, což mi umožní dát páku víc nahoru a bliž tomu očku, kterým prochází řidička, a tak dosáhnout lepšího využití délky chodu serva.
Je možné že když s víc uvolněnými řidičkami šel padák nadhazovat daleko snadněji, tak toto je spíš ta správná délka řidiček, než ta se kterou to šlo řídit, ale hůř nadhazovat? Co jsem tak viděl, tak řidičky byly při tom prvním letu úplně prověšené dozadu, třeba tak 10-20 cm směrem dozadu oproti odhadu "napnuté" polohy.
Ještě k větru: podle předpovědi mělo být 3 m/s, ale podle mě snad ani to ne (anemometr jsem ale s sebou neměl).
Registrován: 4.5.2003 Příspěvky: 11191 Bydliště: Břeclav, ČR
Mimochodem, jak ho při tom startu držíš?
Pokud jako letadlo, tedy čumákem vpřed, tak ho při správném nastavení do vzduchu nedostaneš. Nevyběhne nahoru a bude to jen brzdicí padák.
Při startu musíš krosnu držet dole a k padáku natočenou horní stranou, tedy vzájemné polohy jako za letu. Pak padák nahoru musí jít. Vrtule Ti při tom fouká na nohy.
Vodorovně škubnout k sobě, padák vyběhne a pak ho obloukem rukou dostat nad halvu a vypustit.
Registrován: 17.1.2017 Příspěvky: 1339 Bydliště: Brno
Držím to vrtulí k zemi, ale včera jsem si uvědomil, že tím košem při hodu vlastně trochu deformuju šňůry. Dneska jsem na to zkusil dávat víc pozor - ono když padák není přímo pod krosnou ale třeba metr za, tak to tak akorát vyjde, aby se při škubnutí k sobě nedotkly šňůry koše. Ale musí se na to dávat pozor, to zas jo.
Vrtule mi nikam nefouká, jsem srab a zapínám motor až po vypuštění do vzduchu.
Příloha:
paraglide1.jpg [ 234.18 KiB | Zobrazeno 4860 krát ]
Včera večer jsem vytiskl nové ruce a otočil servo tisícihranem dolů, vyrobil výškoměr a druhé čidlo napětí (když mám Rx baterku a motorovou baterku tak vlastně potřebuju dvě měření). Páky teď nechodí pod úroveň dna krosny, tak snad budou míň na raně při přistávání.
Otočil jsem koš polámanou stranou dolů, ať ta nepolámaná strana chrání šňůry.
Koupil jsem v Tesku za čtyři koruny nějakou půllitrovou petflašku jako zátěž a přilepil izolačkou. Bohužel to nešlo podélně, jak jsem původně zamýšlel - to už bylo těžiště moc vpředu. Tak jsem to dal napříč. Foukalo víc než včera - předpověď byla 4 m/s, a občas to i bylo turbulentní. Přemýšlel jsem, jestli vůbec jít do vzduchu, no ale nakonec jsem to risknul. Nejdřív jsem ladil délku řidiček s novými pákami tak, ať to vůbec jde nadhodit nad sebe. Pak při prvním pokusu padák zatáčel jen doprava, tak jsem rychle přistál. Izolačka praskla, tak jsem to vyměnil za skelná vlákna, a to pomohlo. Nakonec délka řidiček vyšla tak, že značka těch 649 mm je tak 5 mm nad tím horním očkem, na které jsou navázány všechny ostatní šňůry. Takže zřejmě se těch 649 mm myslí odsud jako u ostatních šňůr, ne od toho spodního D-kroužku, kterým řidička taky prochází.
Příloha:
paraglide2.jpg [ 201.55 KiB | Zobrazeno 4860 krát ]
No a pak už to fakt letělo. Dal jsem na starou 2200 mAh 3S baterku 11 minut motorového letu. Vodorovný let zhruba na půl plynu. Ke konci už to moc netáhlo - zjistil jsem, že jsem si včera při testování nechal alarm na úrovni 2S, nikoliv 3S. No ale po dolítání cca 11.2 V, uvidíme kolik večer dobiju.
zdzd, díky za tip s tím zaklaplým uchem - použil jsem - přibrzdit jednu stranu a zapumpovat druhou, a ucho se fakt odklaplo.
Pak jsem ještě zkoušel druhou baterku, ale to už foukalo dost, a hlavně to dělalo turbulence - padák se mlel na všechny strany a krosna se rozhoupávala. Tak jsem toho nechal. Ještě se mi zdá, že to mírně táhne doprava, možná nevyvážením krosny tou petflaškou, možná ještě poštelovat řidičky. Ale to až za bezvětří.
Zjistil jsem, že jsem místo "rozpažení" při přistání instinktivně zatáhl za výškovku jako u letadla, což tady nic nedělá. Naštěstí jsem přistával proti větru, téměř kolmo dolů i bez přibrždění.
Párkrát jsem si spletl strany - asi si budu muset na krosnu dát z boku nějaké LEDky. A ty zpožděné reakce, to je fakt mazec. No, mám se ještě co učit. Teď už jen aby přišel ten větší motor.
Registrován: 3.8.2008 Příspěvky: 1566 Bydliště: Pelhřimov, ČR Obrázky:1
Zapínat motor až v poloze krosna nad hlavou nebo až po vypuštění rozhodně není srabárna - minimalizuje to možnost posekání od vrtule, ať prstů nebo šňůr. Dělám to tak u každého startu od samejch začátků. Ještě zmíním jednu věc - pokud vrchlík nahodíš nad hlavu a není to ok, tak takhle s nezapnutým motorem je snadné přerušit start a neodhazovat krosnu. Pokud je vrchlík nad hlavou nakřivo, tak pomůže popoběhnout na tu stranu kam je vrchlík nakloněný. Ale já spíš takový start přeruším a v klidu to položím pomalu do trávy a znovu si to rozprostřu pro opakování. Pro mě je opakování startů dost běžnou součástí lítání, nijak se tím nenechám rozhodit. Mám svoje modely rád, nechci si je rozbít, lítám pro radost a pro pohodu. Některý dny prostě nejsou podmínky na snadný starty.
Registrován: 26.10.2015 Příspěvky: 538 Bydliště: Spišská Nová Ves Obrázky: 0
martin z píše:
Zapínat motor až v poloze krosna nad hlavou nebo až po vypuštění rozhodně není srabárna - minimalizuje to možnost posekání od vrtule, ať prstů nebo šňůr. Dělám to tak u každého startu od samejch začátků. Ještě zmíním jednu věc - pokud vrchlík nahodíš nad hlavu a není to ok, tak takhle s nezapnutým motorem je snadné přerušit start a neodhazovat krosnu. Pokud je vrchlík nad hlavou nakřivo, tak pomůže popoběhnout na tu stranu kam je vrchlík nakloněný. Ale já spíš takový start přeruším a v klidu to položím pomalu do trávy a znovu si to rozprostřu pro opakování. Pro mě je opakování startů dost běžnou součástí lítání, nijak se tím nenechám rozhodit. Mám svoje modely rád, nechci si je rozbít, lítám pro radost a pro pohodu. Některý dny prostě nejsou podmínky na snadný starty.
Ja stale zapinam motor ale vždy mam ruku na plyne kdyby se neco nepovedlo.
Já jsem měl při posledním letu řidičky o cca 5-8 mm delší než těch 649 mm - řídit to šlo v pohodě, ale jak trochu fouklo, tak se to začalo rozhoupávat dopředu a dozadu. A zřejmě tohle je ten důvod - trochu přitažená odtokovka u singleskinu vyrovnává pokles tlaku pod křídlem a tím dopředný pohyb křídla, když víc foukne (zjednodušeně řečeno, podívejte se na video). Tak to příště zkusím ještě přitáhnout.
Registrován: 17.1.2017 Příspěvky: 1339 Bydliště: Brno
Ještě teda: jedna nevýhoda řízení dvěma kniplama (levá a pravá řidička zvlášť) kterou jsem si předtím neuvědomil je, že při startu v módu 2 když člověk přidržuje plynový/levý knipl u dolního okraje, tak s ním občas může nechtěně posunout doleva, což jednak ovlivní směr nadhození vrchlíku, a jednak může člověku přiskřípnout prsty pod pákou levého serva.
Registrován: 26.10.2015 Příspěvky: 538 Bydliště: Spišská Nová Ves Obrázky: 0
YenyaKas píše:
Ještě teda: jedna nevýhoda řízení dvěma kniplama (levá a pravá řidička zvlášť) kterou jsem si předtím neuvědomil je, že při startu v módu 2 když člověk přidržuje plynový/levý knipl u dolního okraje, tak s ním občas může nechtěně posunout doleva, což jednak ovlivní směr nadhození vrchlíku, a jednak může člověku přiskřípnout prsty pod pákou levého serva.
A ešťe musim vyskušať aj take štarty tu na videjku mu to ide.
Registrován: 17.1.2017 Příspěvky: 1339 Bydliště: Brno
Koupil jsem olovo jako zátěž, ale přijde mi líto vozit mrtvou váhu, tak jsem spáchal podvozek:
Příloha:
podvozek.jpg [ 69.98 KiB | Zobrazeno 4467 krát ]
100mm mechovková kolečka, 10x10x1 alu profil, 4mm ocelová oska (v zadní nápravě průběžná po celém rochodu). Celková hmotnost 380 g. Pokusné sestavení s novou krosnou:
Příloha:
podvozek-krosna.jpg [ 68.41 KiB | Zobrazeno 4467 krát ]
Asi tu krosnu osadím. Myslel jsem, že s tím počkám, dokud nedojde nový motor z banggood, ale nějak se to rozbilo - skoro dva měsíce a motor furt nikde. Mezitím aspoň probíhá konkurz na pilota:
Příloha:
podvozek-krosna-samorost.jpg [ 72.11 KiB | Zobrazeno 4467 krát ]
Registrován: 17.1.2017 Příspěvky: 1339 Bydliště: Brno
Pokus o zálet nic moc - měl jsem na dolní stěně krosny čtyři štěrbiny pro dva proužky suchého zipu, proti nim jsem vytiskl stejné i do toho podvozku. přední z těch dvou sucháčů jistil i baterky, zadní jen krosnu k podvozku. Vypadalo to, že to drží docela fest. Dneska teda trochu pofukovalo, tak jsme se synem trénovali starty a tak, ale pak že přecejen půjdu do vzduchu. No, po několikátém nadhození jsem si řekl že teda teď už je to možná ono, pustil jsem podvozek a přidal plyn. Nicméně poryv větru sfoukl gondolu na stranu do země. Při dopadu se na rozhraní gondoly a podvozku ve všech čtyřech dírách ty sucháče přestřihly. Jinak teda žádné poškození, tak možná by to šlo prohlásit za destrukční zónu a za vlastnost. Náhradní jsem neměl, takže jsme přešli na letadla, ale vítr sílil, takže i tak nic moc.
Jen teď přemýšlím, jak udělat pružnější spoj mezi gondolou a podvozkem.
Uvažoval jsem, že bych mezi gondolu a podvozek dal ještě třeba 5 mm LDPE desku, která by přecejen v dopředném směru při nárazu o pár mm zapružila. Co myslíte? Nebo s sebou prostě nosit na letiště roli sucháče?
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 návštevníků
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru