Autor |
Zpráva |
VTjr
|
Napsal: stř 12.02.2020 18:50 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 9.2.2010 Příspěvky: 6838 Bydliště: Žilina, SK Obrázky: 15
|
No sympatie jsou jedna věc , vzhledem k mnou zjištěným výhradám, taky jich moc nemám a nový bych ho určitě nekoupil (přitom stále je kupodivu k mání u Čemecha teď v akci za "pouhých" 6000CZK - nejspíš neprodejná skladová položka). Ale ho mám prakticky zadara (za mírnou protislužbu), k tomu i elektronické zapalko, 2 tlumiče a myslím, že je mi škoda ho nevyužít. Jenže pokud postavím k němu nějaký model, začnu provozovat, tak co když dojde k zadření, nebo ta moje oprava se ukáže jako nedostatečná, resp klika se po čase znovu samovolně rozhodí? Pak ty náhradní díly ale už nemusí být nikde k mání, a já budu nucen sehnat jiný, podobný motor, do toho tehdy už existujícího modelu, který ale bude stát určitě řádově víc, než tyto díly z JAR na generálku. No fakt intesivně zvažuji. Kdyby byla klika ve 3 ložiscích, tak neváhám. Taky jsem uvažoval, pohánět tím motorem dlouhou hřídel přes spojku, to by pak motor nendostával žádné gyroskopické momenty. To mě hned napadl model Airacobry P-39, tam i originální stíhačky měly motor za sedadlem pilota, od něj spodem trupu vedl dlouhý hřídel do reduktoru ve předku trupu, který pak byl pln výzbroje, zejména 37mm kanónu se zásobou munice, který pak střílel dutým hřídelem vrtule. Motor v nich měl ale někdy potíže s chlazením, jelikož vstup vzduchu za kabinou byl málo účinný. I proto se to Američanům v bojích v tropech Pacifiku neosvědčilo, naproti tomu sovětští letci si je v kruté ruské zimě pochvalovali. Až na 3-kolový podvozek, který přece jen vyžadoval o dost kvalitnější plochu letiště, než běžné ostruhové dvoukoláky. Ale to je jen taková vize, stavět něco takového by asi bylo dost komplikované. Ale jednu Airacobru mám, elektrickou polystyrénovou od Alferyho (zatím pořád v krabici). Jardo, Tys mi v tom moc nepomohl , spíš ještě přidal měšec dalších pochybností. Teď ale asi napíšeš proč se ptám, stejně jsem se už rozhodl to koupit? Inu nerozhodl. Chtělo by to ten motor dát na stojan a nahodit, vyzkoušet jak vrčí. On možná ani nebude vrčet, může být zalepený karbec, nebo rozsušené membrány a bude vyžadovat další a další investice. Na druhé straně Walbra jsou standart a určitě jsou servisovatelné. Jenže v tomto zimním odobí není kde a jak ho zkoušet. Jardo, zkus se vžít do situace, kdybys i Ty dostal ten motor zadara, odložil bys ho, nebo opravil, použil a zásobil se do foroty i dostupnými díly. Jinak, když jsem opravoval ten křoviňák, tak jen za nový válec, píst a dva pístní kroužky jsem dal s poštovným cca 70€ (a to byl prodejce/dovozce ze Slovenska). Tady je za menší cenu k tomu ještě klika s ojnicí a pístní čep a půjde to přes půl zeměkoule.
_________________ Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Naposledy upravil VTjr dne čtv 13.02.2020 10:15, celkově upraveno 2
|
|
Nahoru |
|
|
|
|
|
JardaRůžička
|
Napsal: čtv 13.02.2020 9:14 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 2.3.2012 Příspěvky: 2716 Bydliště: Ústí nad Labem
|
VTjr píše: kdybys i Ty dostal ten motor zadara, odložil bys ho, nebo opravil, použil a zásobil se do foroty i dostupnými díly. Inu - to je jiná situace, to bych se taky snažil ho rozdýchat. Ten svůj nedostatek sympatií jsem myslel jako obecný pocit z motoru, o kterém jsem usoudil, že bych si ho nepořídil (= nekoupil). Kromě Tebou zmíněných nepříjemností nemám v oblibě celkovou koncepci vyplachování napříč (sání řízené pístem, karburátor na boku a výfuk na protilehlé straně). Motor je tak hodně široký a jestliže já nemám rád motory nějak ošklivě trčící z přídě éra, zbývá pro něj slušná montáž prakticky jen do krytu hvězdicového motoru.
|
|
Nahoru |
|
|
VTjr
|
Napsal: čtv 13.02.2020 10:05 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 9.2.2010 Příspěvky: 6838 Bydliště: Žilina, SK Obrázky: 15
|
No, to jsou do jisté míry i mé výhrady. Je to ale poplatné tomu, že vznikl jako předělávka nějakého zahradního dříče a jeho základní koncepci tím pádem příliš neměnili. Vyplachování tam ale není příčné , je dvoukanálové vratné! V výše citovaném článku s redakčním testem toho motoru je další chyba, kde autor uvádí mylně že má motor 3-kanálové vyplachování, no nemá! To vyplachování je něco na způsob jak mívaly MVVSky ze 60. let (2,5TR, TRS/RL, D7/G7, 10RL a pod), tedy poměrně moderní a výkonné, Fakticky ten 3. busterový kanál (vratné Schnürle), nebo další rozšířené, či zdokonalené 4 a 5-kanálové verze, se výhodně uplatňují jen při velmi vysokých otáčkách, čili pro tyto motory jsou asi zbytečné. Sání pístem má ale nespornou výhodu v jednoduchosti, vyšší životnosti bez nutných servisních zásahů a tím i spolehlivosti. Pro někoho může být výhodou i snadná reverzibilita směru otáčení. Nevýhodou je samozřejmě horší efektivita plnění klikové skříně nasávanou směsí (dokonce její částečné vyfukování zpět), tím pádem menší dosažitelný výkon. Ale v zahradní technice je jednoznačně upřednostněna jednoduchost před vyšším výkonem. Prostě já si nedovedu představit, že bych v křoviňáku nebo motorové pile musel rok co rok měnit např. unavené membránové ventily. Jednoznačně motory jako ROTO, MVVS nebo i DLE, které vznikaly od začátku jako modelářské, jsou výkonově lepší, ale taky jsem slyšel i bajky o tom jak často se ty sací ventily musí měnit. Tedy netuším kolik je na tom pravdy. S tím širokým čumákem - to máš pravdu. Na mé fotce to není, ale v tom článku z časopisu ano, on měl mít od výroby na vstupu karurátoru ještě takový plastový nátrubek, který ale u toho mého byl ulomen, patrně při havárii. Takže to ho udělá ještě širším. Uvažuji, že vytočím něco na ten způsob z duralu, ale pohrávám se i s myšlenkou vyklonit ho mírně dopředu o 30°. Tedy z teorie vím, že 60° úhel sacího hrdla vůči ose klikovky (směru letu) je ten optimální. Při ostřejším úhlu proud nabíhajícího vduchu zvyšuje tlak v difuzéru, při úhlu větším než těch 60° ho naopak snižuje, pří 90°a víc může dokonce vyvolávat i podtlak. Samozřejmě pokud je to kryté haubnou, tak ty tlakové poměry mohou být zcela odlišné. Otázkou je, zda při použití haubny je ten nátrubek vůbec potřebný? Já ale plánují k němu postavit model s nějakým velmi jednoduchým bedýnkovým trupem a ani moc nepočítám, že bych k tomu tvořil nějakou haubnu. Většinou se takhle staví účelové vlečné, ale já mám spíš zálusk na většího účelového akrobata, možná i 2-plocha, aby to bylo kompaktnější pro dopravu autem. Žádnou maketu, ani polo, prostě něco takového, aby to bylo stavebně hodně jednoduché. Možná Ty bys mi mohl poradit nějaký vhodný model?
_________________ Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
|
|
Nahoru |
|
|
JardaRůžička
|
Napsal: čtv 13.02.2020 11:58 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 2.3.2012 Příspěvky: 2716 Bydliště: Ústí nad Labem
|
|
Nahoru |
|
|
VTjr
|
Napsal: pát 14.02.2020 9:42 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 9.2.2010 Příspěvky: 6838 Bydliště: Žilina, SK Obrázky: 15
|
Jardo, díky za odkazy! No, z toho všeho budu volit asi něco jako ten Stik , i když vzhledově ten model vypadá opravdu otřesně (ale ve vzduchu se to nepozná). Ale jak jsem si všiml, k dispozici už stejně není, takže jedině si ho postavit z prkýnek vlastní stavbou. Ta konstrukce je vcelku dost triviální. Koneckonců podobnou "nestvůru" si asi dovedu namalovat i já sám. Spíš bude trochu problém v tom, že já nemám zkušeností s návrhem tak velkých modelů. Ono při menších se pochopitelně používaly nějaké osvědčené konstrukční postupy, tedy i rozměry/materiály nosníků a pod, tady je asi nutno už něco i propočítat, aby to bylo dostatečně pevné, ale přitom ne zas zbytečně, tím pádem těžké. Taky se mi docela zamlouvá ten Čmelák , jen je otázka nakolik by mne bavilo s ním létat. Na akrobacii to jistě není a dělat "práškovací" lety, to by mi dlouho nevydrželo. Pro nedostatek adrenalinu by pak ten model jen zabíral místo ve sklepě.
_________________ Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
|
|
Nahoru |
|
|
JardaRůžička
|
Napsal: pát 14.02.2020 10:39 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 2.3.2012 Příspěvky: 2716 Bydliště: Ústí nad Labem
|
|
Nahoru |
|
|
VTjr
|
Napsal: úte 18.02.2020 12:58 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 9.2.2010 Příspěvky: 6838 Bydliště: Žilina, SK Obrázky: 15
|
Ahoj Jardo, no koukal jsem se na toho Stika, rozpětí 100" délka 75", čili 2540x1905mm, tedy pěkně veliké "hovado". Podle fotky jsem vypočítal hloubku křídla, vyšla kolem 600mm. Tak to křídlo je velké jak hajzlové dvěře , tedy ještě o půl metru delší. No nevím, jesli se mi chce do tak velikého modelu, vždyť ty půlky křídel ani nedám do auta! Stejně se mi to zdá na 45cm3 benzín příliš velké. Když si přepočítám svého Diablotina-mini, který má rozpětí 1300mm a motorizace desítkou MVVS mi přijde tak akorát (i dvanáctku by to pro 3D asi sneslo), tak když uvažuji že při 7500 ot/min má ten motor max výkom 4,2HP, zatím co desítka MVVS má při 12500 ot/min asi 1,5HP, tak 3. odmocnina poměrů výkonů je cca 1,4, takže pro cca stejný letový projev by stačilo rozpětí x délka jen 1800 x 1350 mm, hloubka křídla by pak byla cca 450 mm - a to je už pro mne rozměr na přepravu vcelku snesitelný. Asi to bude mírně přemotorované, ale pro ten můj styl létání asi ani moc ne. A stáhnot plyn se dá vždy, že? Každopádně ja to nechci na nějaké maketové vyhlídkové lety, ja se potřebuji s tím vydovádět. Když už stavět model pro vyhlídkové lety, tak to pak radši práškovat s Čmeldou.
_________________ Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
|
|
Nahoru |
|
|
VTjr
|
Napsal: úte 18.02.2020 16:23 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 9.2.2010 Příspěvky: 6838 Bydliště: Žilina, SK Obrázky: 15
|
Jinak ty díly jsem nakonec objednal a zaplatil: 1pc klikový hřídel Crankshaft crrc (gf45i) sls MCP45G (CRRC & Others) €7.441pc válec Cylinder crrc (gf45i) (45020) sls MCP45B (CRRC & Others) €16.751pc píst Piston crrc (gf45i & 50i) sls MCP50E (CRRC & Others) €3.971pc pístní čep Piston pin crrc (gf45i & 50i) sls MCP50D (CRRC & Others) €3.97
2pcs pístní kroužek Piston rings crrc (gf45i & 50i) sls MCP50C (CRRC & Others) €2.991pc jehlové ložisko small end bgr 10x13x15 sl (gf45i & 50i) sls MCP50F (CRRC & Others) €2,30
A ještě jsem k tomu vzal tlumič výfuku, který netrčí do boku, ale je otočen dozadu za válec 1pc Tlumič výfuku Muffler crrc pitts style gf45 & 50i sls MCP50PM (CRRC & Others) €12.53 Takže celý nákup za 52,94€ a k tomu doprava (po doplnění objednávky již mírně vyšší) za 15.37€. Tedy spolu to činí 1110,45 těch jejich Randů (ZAR), co je v přepočtu 68,31€ (po odečtení výfuku, který nesouvisí s generálkou vychází cena dílů pro generálku 55,78€, to docela jde, že?). Teď ještě uvidíme, zda to proklouzne přes celnici bez DPH nebo budu muset ještě zaplatit 20% navíc (tím cena nákupu nakonec vzroste asi na 81,97€). Spíš předpokládám, že ano a docela mě to mrzí , protože tím pádem po tom co jsem zaplatil 14% DPH-áčky Jižní Africe tak ještě po druhé 20% Slovensku. Asi s nimi nemáme potřebnou smlouvu o zamezení dvojího zdanění? No, teď nezbývá než počkat 4-8 týdnů než to sem dopluje.
_________________ Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
|
|
Nahoru |
|
|
VTjr
|
Napsal: pát 03.04.2020 8:30 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 9.2.2010 Příspěvky: 6838 Bydliště: Žilina, SK Obrázky: 15
|
Tak balíček z Jižní Afriky už dorazil na Slovensko, teď leží ve skladu na vyclívací poště a já poprvé v životě jdu řešit takové to soukromé proclení pro osobní potřebu. Je jasné, že budu platit DPH, jen nevím jestli do základu zahrnou i poštovné, nebo jen cenu zboží, a taky jaký kurs bude použit. Tedy z kterého data. Vyhovoval by spíš dnešní, protože ten jejich Rand spadl z cca 16 ZAR/EUR na dnešních >20 ZAR/EUR. No kdybych věděl, že bude pandemie a že to tolik zamává devizovým trhem, tak to objednám až dnes, nebo spíš vůbec. Pro mé dědice to bude stejně jen další šrot na vyhození. No nic, poslal jsem doklady e-mailem na vyclívačku a čekám.
_________________ Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
|
|
Nahoru |
|
|
macil
|
Napsal: sob 04.04.2020 15:40 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 24.5.2003 Příspěvky: 2327 Bydliště: Košice, SK
|
Áno, pre výpočet DPH sa zahŕňa k cene tovaru aj poštovné.
|
|
Nahoru |
|
|
VTjr
|
Napsal: úte 07.04.2020 16:36 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 9.2.2010 Příspěvky: 6838 Bydliště: Žilina, SK Obrázky: 15
|
Tak už je to už aj preclené , dnes došiel žltý lístok, že si to mám vyzdvihnúť na pošte. A samozrejme doplatiť 14,61€. To ale nie je len colný dlh, teda DPH, ta by mala byť len 11,01€, ale pošta si ešte účtuje 3,60€ za svoje služby. No čo už, zdá sa, že síce drahšie než som čakal, ale nakoniec to úspešne dostanem. Pošta je však otvorená až zajtra, tak uvidíme. V podstate to, čo som pri DPH-áčke ušetil na oslabení kurzu Randu, to pohltili poštové poplatky. Takže celá ta sranda (teda diely na generálku + tzv. Pitts type tlmič + poštovné + preclenie) ma vyšla na 84,10€. No neviem, podobný motor v slušnom stave by som za to asi kúpil na bazoši. A keby som to objednával dnes, tak len na prepade kurzu Randu by som ušetril asi 14€ (ale kto to mohol vedieť). Ale ja sa nesťažujem, bolo to moje rozhodnutie. Každopádne mám novú skúsenosť s dovozom mimo EÚ a viem aj to, že juhoafrický e-šop Aerial Concepts je zrejme solidna firma.
_________________ Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
|
|
Nahoru |
|
|
VTjr
|
Napsal: čtv 09.04.2020 17:11 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 9.2.2010 Příspěvky: 6838 Bydliště: Žilina, SK Obrázky: 15
|
Včera som vyzdvihol balík z pošty a zaplatil colný dlh s tým poplatkom. Všetky diely sú zdá sa v poriadku. Ale som zvedavý, keď v klieštine frézky premeriam tú kľukovku, nakoľko bude presná, či nebude potrebovať zrovnávať. Lebo je celkom možné, že tie kusy, čo neprejdu OTK pri výrobe, sa odložia na náhradné diely. Po vybalení to vyzeralo takto: Příloha:
mCRRC_ND.jpg [ 130.89 KiB | Zobrazeno 2639 krát ]
Detailnejší záber na kľukovku s ojnicou, piestny čap a ihlové ložisko do horného oka ojnice: Příloha:
mCRRC_klukovy_mech.jpg [ 121.39 KiB | Zobrazeno 2639 krát ]
Piest a 2 krúžky: Příloha:
mCRRC_piest_kruzky.jpg [ 104.95 KiB | Zobrazeno 2639 krát ]
A tu je vidieť chromované vnútro valca AAC (na motore je zvonku čierny, nový je ale červený): Příloha:
mCRRC_valec.jpg [ 84.68 KiB | Zobrazeno 2639 krát ]
_________________ Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
|
|
Nahoru |
|
|
VTjr
|
Napsal: čtv 09.04.2020 17:15 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 9.2.2010 Příspěvky: 6838 Bydliště: Žilina, SK Obrázky: 15
|
No ale zatiaľ z toho všetkého použijem len ten tlmič typu Pitts. Ostatné až pri prípadnej generálke. Příloha:
mCRRC_motor_s_tlmicom_pitts_02.jpg [ 52.77 KiB | Zobrazeno 2638 krát ]
Příloha:
mCRRC_motor_s_tlmicom_pitts_01.JPG [ 35.22 KiB | Zobrazeno 2638 krát ]
Tento tlmič fakt nemá chybu. A je aj veľmi ľahučký.
_________________ Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
|
|
Nahoru |
|
|
VTjr
|
Napsal: stř 29.04.2020 15:42 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 9.2.2010 Příspěvky: 6838 Bydliště: Žilina, SK Obrázky: 15
|
JardaRůžička píše: ... Motor je tak hodně široký a jestliže já nemám rád motory nějak ošklivě trčící z přídě éra, zbývá pro něj slušná montáž prakticky jen do krytu hvězdicového motoru. I z tohoto důvodu jsem do objednávky přihodil i ten tlumič. Myslím si, že s ním to s šířkou čumáku nebude tak zlé. Sedím teď doma na OČR, jenže stejnĕ i pracuji. Myslel jsem si, že ten čas využiji a nĕco nového postavím nebo starého opravím. Jenže muž v domácnosti, který navíc na dálku a po večerech i v reálu, řídí malou firmu, nemá nakonec na nic čas. Dovedu se teď vžít do situace těch důchdců, co tvrdí že nic nestíhaj.
_________________ Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
|
|
Nahoru |
|
|
JardaRůžička
|
Napsal: stř 29.04.2020 19:31 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 2.3.2012 Příspěvky: 2716 Bydliště: Ústí nad Labem
|
Pravda, tím tlumičem jsi mu oproti standardnímu čelní průřez dost polepšil.
|
|
Nahoru |
|
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 26 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|