Registrován: 7.5.2015 Příspěvky: 7415 Bydliště: ČR Obrázky:8
@SHU Na některých videích některých ledoborců jsem zahlédl "divný" tvar čumáku - přídě. (Je možné, že ji mají i některé ne-ledoborce.) Nikde jsem nezakopl o její význam - funkci. Aniž bych to zkoušel najít, první nápad byl, zda to u ledoborců není součást rychlého přečerpávání balastu v podélném směru. Podporující prolamování ledu zvýšeným tlakem přídě na led.
Kdybych to sem nedal dozvěděl bych se houby. Takhle mám tip. Hledat mezi příďová vlna - lepší obtékání. Dík. "Hruškovitá příď může mít různé rozměry a tvar, obecně však připomíná trubku velkého průměru s kuželovitým zakončením. Základním hydrodynamickým principem je vytváření takzvané sekundární vlny od proudící vody, která se sráží s primární vlnou, následující destruktivní interference má za následek snížení aerodynamického odporu. Z fyzikálního hlediska voda, která prochází přes vršek hruškovité přídě vyvíjí tlak působící směrem dolů, který udržuje záď lodi od ponoru (mění zanoření zádě) (stern squatting), toto působí kladně na vyvážení lodi, její pohyb po vlnách a následně i na snížení odporu při pohybu. "
@ufon13 Проект 10570 ледокол оффшорного типа cca 6:08 až 6:10 . 4 kulaté, uprostřed hranatá, roury Něco mírnící zpětné zamrzání proud vody z větší hloubky, bublinky, pára, ... Nebo jsem vedle jak ta jedle. https://youtu.be/o45isqbFTqo?t=368
diky vsem za komentare a zajimave odkazy. plan je drzet se striktne funkcniho modelu v duchu predchoziho modleu (bez klasicke modelarske paluby atd.).......a prolamovat led shora
Registrován: 30.10.2011 Příspěvky: 1722 Bydliště: uhlířská lhota 74
tenhle zrovna prolamuje nájezdem nahoru nad led a vahou rozlomí jen to je blbě naanimované , ale fakt je že už používají i bublinky ale trošku jinak používají je jako mazivo mezi ledem a trupem je to na jedné z ruských nákladních lodí (tuším , že to byl tanker pro dopravu ropy od plošiny k terminálu)pro obsluhu severních přístavů jen si nevzpomenu jak se jmenuje . Ta má ještě jednu zvláštnost umí totiž i lámat led při couvání a drtí ho na tříš´t pomocí pohonných šroubů byl o tom i dokument na některém doku-kanálu na satelitu zhruba před rokem, popisovali tam, že je plně soběstačná a ledoborce nepotřebuje .
Registrován: 30.10.2011 Příspěvky: 1722 Bydliště: uhlířská lhota 74
Samaelith píše:
diky vsem za komentare a zajimave odkazy. plan je drzet se striktne funkcniho modelu v duchu predchoziho modleu (bez klasicke modelarske paluby atd.).......a prolamovat led shora
pak tedy jen výkon motorů a velká váha lodi (aby nevyjela na led a nezustala na něm) s dostatečně ,,okovanou,, šikmou přídí. Absence paluby a nástaveb to ale řadí tak trošku mimo modelářské zvyklosti a uplně by stačilo se tím ledem projet pomocí kanoe.
Registrován: 21.6.2008 Příspěvky: 6022 Bydliště: Praha ČR
Klasické ruské/sovětské ledoborce před WWII (nejstarší vlastně již před WW1 - za "prototyp moderního ledodorce" se pokládá Jermak již z roku 1898!!) pracovaly vesměs tou kombinací zkosené přídě, vejčitého trupu a pozor, ještě také přítěžových nádrží. V silném ledu se totiž běžně pracovalo s těžištěm - voda do zadní nádrže k odlehčení přídě aby vyjela víc nahoru a pak přečerpání dopředu k prolomení pole shora. Tímto způsobem lze celkem v pohodě prorážet led až něco k 1,5m, nejsilnější jednotky zvládají i silnější (přes 3 metry) Takto to funguje dodnes, zásadní u nejvýkonnějších ledoborců byl jaderný pohon, který umožnil neomezené trvání operace při trvale vysokém výkonu, plavby na severní pól se tak staly téměř rutinou, zatímco u naftových moderních ledoborců je to pořád extrémní riziko (tuším cca 70x byly na pólu jaderné ledoborce, zatímco počet cest naftových není ani 10).
Varianty se šroubem vepředu pro lámání ledu proudem vody se užívají spíš jako přístavní ledoborce pro rozrušování slabšího ledu, pro několikametrové pole by neměly šanci. To už se spíš laboruje s "bublinkami" v roli "maziva", jak tu už v diskusi padlo...
Registrován: 7.5.2015 Příspěvky: 7415 Bydliště: ČR Obrázky:8
Měl jsem ještě rozepsáno a asi neodeslal ani neuložil. Nevím zda jen projekty nebo i částečná realizace.
Velké lodě se zesíleným trupem pro plavbu v zamrzlých vodách Severního moře. (Navržené tak, aby v případě potřeby šly snadno upravit na mateřské letadlové lodě.) SA-15 je projekt pro řadu víceúčelových nákladních lodí (ledoborců) postavených ve Finsku pro Sovětský svaz https://en.wikipedia.org/wiki/SA-15_(ship)
Registrován: 30.10.2011 Příspěvky: 1722 Bydliště: uhlířská lhota 74
tomashr píše:
Klasické ruské/sovětské ledoborce před WWII (nejstarší vlastně již před WW1 - za "prototyp moderního ledodorce" se pokládá Jermak již z roku 1898!!) pracovaly vesměs tou kombinací zkosené přídě, vejčitého trupu a pozor, ještě také přítěžových nádrží. V silném ledu se totiž běžně pracovalo s těžištěm - voda do zadní nádrže k odlehčení přídě aby vyjela víc nahoru a pak přečerpání dopředu k prolomení pole shora. Tímto způsobem lze celkem v pohodě prorážet led až něco k 1,5m, nejsilnější jednotky zvládají i silnější (přes 3 metry) Takto to funguje dodnes, zásadní u nejvýkonnějších ledoborců byl jaderný pohon, který umožnil neomezené trvání operace při trvale vysokém výkonu, plavby na severní pól se tak staly téměř rutinou, zatímco u naftových moderních ledoborců je to pořád extrémní riziko (tuším cca 70x byly na pólu jaderné ledoborce, zatímco počet cest naftových není ani 10).
Varianty se šroubem vepředu pro lámání ledu proudem vody se užívají spíš jako přístavní ledoborce pro rozrušování slabšího ledu, pro několikametrové pole by neměly šanci. To už se spíš laboruje s "bublinkami" v roli "maziva", jak tu už v diskusi padlo...
já bych místo ,,jermak,, spíše vzpoměl ,,KRASIN,, Ten sic né nejstarším moderním, ale právě ten má co říci nám Čechům a funguje po mnoha přestavbách dodnes i když spíše jako plovoucí muzeum.
Registrován: 7.5.2015 Příspěvky: 7415 Bydliště: ČR Obrázky:8
Nevím co to byl za odkaz kde se psalo o "rychlé přečerpávání = přitížení přídě"
Tady se píše o "bočním kolébání přídě - balastní nádrže" při vlastním uváznutí. Jak dieselelektrické, (pokud samy uváznou, uvolní se bočním kolébáním vyvolaným rychlým přečerpáváním několika set tun vody za minutu v bočních nádržích ze strany na stranu.)
tak atomové LENIN (ledy nad 2,5 m zdolával najížděním klínovitou přídí svou hmotností, zvětšovanou podle potřeby přečerpáváním vodní zátěže.) ARKTIKA (Postup se zpomalil až na 5 km/h, když musela neustálým přečerpáváním vody kolébáním prolamovat až šestimetrový led.)
ATOMOVÉ ŘÍČNÍ (NOVÉ TECHNOLOGIE PRO TŘETÍ GENERACI "POLÁRNÍCH BULDOZERŮ" Jestramovými tryskami jsou vybaveny i tři atomové říční ledoborce NS. Tajmyr, NS.Vajgach a kontejnerový ledoborný nosič NS.Sevmorpuť s ponorem sníženým na 6 m, operující v ústí Jeniseje.)
(Heinrich Waas, hlavní konstruktér loděnic Thyssen, na objednávku Severomořského flotu r. 1990 nahradil klínovitou příď širokou a plochou přídí, která prolamuje led ostrými bočními svislými noži. Rozříznutý pás se pod přídí dostává na vystupující kýlový klín který je rozlomí a působením Jeframových trysek kry odsunuje stranou pod okolní souvislý led. Plavba je plynulá a takto vybavený experimentální ledoborec MS. Mudjug s úsporou až třetiny energie oproti ledoborcům s klínovou přídí za sebou zanechává ker zbavený kanál,)
Registrován: 21.6.2008 Příspěvky: 6022 Bydliště: Praha ČR
ufon13 píše:
já bych místo ,,jermak,, spíše vzpoměl ,,KRASIN,, Ten sic né nejstarším moderním, ale právě ten má co říci nám Čechům a funguje po mnoha přestavbách dodnes i když spíše jako plovoucí muzeum.
Chápu že narážíš na Běhounka a expedici Italia, kde Krasin hrál velkou roli, ale fakt je, že vynechat Jermak nejde, první je prostě jen jeden
Registrován: 7.5.2015 Příspěvky: 7415 Bydliště: ČR Obrázky:8
3 odkazy od "tomashr" mi házely "Wikipedia does not have an article with this exact name." A absolutně nevím proč. Žádný důvod jsem nenašel. Takže hokus-pokus
Registrován: 7.5.2015 Příspěvky: 7415 Bydliště: ČR Obrázky:8
@TomasC Až teď jsem si to řádně prohlédl včetně barvy znaků modrá/černá Koncové pravé závorky tam jsou, ale nejsou součásti řetězců odkazů. To plyne z jejich černé barvy = běžný text Je to otázka web prohlížeče které části řetězce jsou povinné, a které nepovinné (ty si prohlížeč jako by doplní). Ono taky když se k odkazu přiblížím kurzorem myši, červené podtržení mi ukazuje co je a co není odkaz. A zase jeden zub moudrosti navíc. Jenže zbrklost ani sebe víc zubů nenahradí.
Registrován: 7.5.2015 Příspěvky: 7415 Bydliště: ČR Obrázky:8
guchar píše:
A zase jeden zub moudrosti navíc. Jenže zbrklost ani sebe víc zubů nenahradí.
Edit02 Chtěl jsem dát upravit, což pro "stáří" nebo "smetiště" nešlo. Tak doplnění zkusím přec "citaci". Jak láme ledy ledoborec Ural (je pro moře - větší ponor i do řek - menší ponor. Jako trubky je video od začátku, od času 19:16 je to dáno přes "URL" Youtube odkaz neumí "strávit" přidané znaky "posun času". Ледокол Урал
Návod jak vložit video do příspěvku na RCMANIA.cz Přídě tvaru "hruška" nebo "sekera" (Ax) jsou zmíněny (i jiné lodě než ledoborce) ve vláknu "RC Models of Ships with Bow Ax Shape (CZ příď tvaru sekera)"
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 24 návštevníků
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru