Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 24 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2
Autor Zpráva
PříspěvekNapsal: pon 20.04.2020 10:38 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 9.1.2007
Příspěvky: 7131
Bydliště: Praha 8, ČR
Obrázky: 8
Fakt už si důvod, proč to nedělat, nepamatuju. Proto jsem to ani nerozebíral a jen poznamenal. Nevím, jak se třeba bude chovat olej v palivu, jestli se třeba nebude nějak vázat na skalici (vcucne se do krystalů, nejsem chemik, netuším). Palivo kupuju namíchané a i pokud jsem ho měl delší dobu uskladněné, motor na to šel bez problémů. Když už jsme začali tuhle debatu, palivo mívá čistotu metylu nějakých 97 % (nebo kolik). Kolik vody (v %) může palivo nabrat, aby ještě fungovalo, resp od jaké hranice už bude nepoužitelné.

_________________
Hitec Aurora 9X


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 
PříspěvekNapsal: úte 21.04.2020 12:41 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 5628
Bydliště: Žilina SR
Bez ohledu na to, že jsi si nepamatoval ty důvody, je opravdu velmi dobře, že jsi na to upozornil. :wink: Minimálnĕ jsi mu tím zachránil ten pracnĕ získaný methanol (možna i drahý olej), který by pak musel vylít, jako já do ohništĕ na zahradĕ. V ještĕ horším případĕ be na tom lítal a potkal se se stejnými problémy a důsledky jako já. :cry:
Chemická koroze železných dílů byla značná, ložiska jsem všechny vymĕnil, dvaapůlka GRR má dodnes na bocích litinového pístu mědĕné fleky, ale zdá se, že to však chodu nijak nevadí. V desítce Raduga jsem taky vymĕnil ložiska, ABC výbrusu to přímo neublížilo. Ale po nĕjakém čase se motor zničil tím, že vypadla jedna z ocelových pojistek pístního čepu, co samozřejmĕ znamenalio konec výbrusu ABC. Jestli došlo k jejímu zlomení v dúsledku koroze od CuSO4, to se už asi nikdy nedovím. :roll:
Jinak zbavit se těch krystalických usazenin, co mi ucpali kanály, bylo nejsnadnĕjši ze všeho - stačilo oprat ty díly v horké vodĕ.

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 21.04.2020 20:33 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 9.1.2007
Příspěvky: 7131
Bydliště: Praha 8, ČR
Obrázky: 8
V této souvislosti mě napadla otázka, která by mohla zajímat i další, hlavně sváteční a velikonoční motoráře /kteří z nostalgie vytáhnou čuďáka, jestli ještě vůbec funguje). Když je palivo delší dobu skladováno, může do sebe "natáhnout" vodu. Metyl do paliva mívá čistou kolem 97% (pokud se nemýlím). Víte někdo, kolik vody takto může absorbovat, aby se dalo ještě jako palivo použít? Předpokládám, že to budou řádově procenta (čisto by mohla spadnout na nějakých 94 - 95%?), ale žádný výzkum jsem v tomto směru nedělal a ani na to nemám potřebné vybavení.

_________________
Hitec Aurora 9X


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: stř 22.04.2020 7:16 
Mazák
Mazák

Registrován: 2.3.2012
Příspěvky: 2454
Bydliště: Ústí nad Labem
DAF píše:
ale žádný výzkum jsem v tomto směru nedělal a ani na to nemám potřebné vybavení.
No právě že na to stejně žádné vybavení nemáš (jako asi málokdo z nás), tak konkrétní číslo není moc důležité. Rozhodující je důsledek - že motor není ochotný "mokré" palivo požít bez žhavení. Nastartuješ, ale po odpojení žhavení motor chcípne. Navíc konkrétní "tolerance na vodu" nebude u různých motorů stejná, takže rozhodující je vyzkoušení vzorku paliva s motorem, pro který je určeno.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř 22.04.2020 11:52 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 9.1.2007
Příspěvky: 7131
Bydliště: Praha 8, ČR
Obrázky: 8
I když jsem měl palivo někdy skladované delší dobu (našel jsem v dílně zbytek ve flašce po několika letech, zkusil a šlo to, slil jsem proto s jiným používaným a vše spotřeboval). Jinak u malých motorů (1 - 2,5 ccm), kde je spotřeba malá, mi 5 litrový kanystr vydrží i přes zimu nebo dvě (nádržky 25, 80 a 110 ml nejsou ani poznat, létám i s jinými modely a střídám to). Nikdy jsem nezaznamenal žádné potíže s chodem modelu. Takže, i když toto riziko hrozí, při dobrém uskladnění bude minimální. U větších motorů je samozřejmě spotřeba větší, tam stejně velký kanystr tak dlouho nevydrží.

_________________
Hitec Aurora 9X


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: stř 22.04.2020 12:18 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 5628
Bydliště: Žilina SR
Malé motory jsou na to citlivější, než ty větší. :wink: Desítka bez reptání spapá všechno, i to na čem by dvaapůlka už začala stávkovat. :roll:
I když já pro dvaapůlky a desítky míchám trochu rozdílná paliva. Liší se obsahem a složením oleje a taky nitra. Zatím co pro MVVS 2,5GRR RC připravuji palivovou smes s 10% syntetického a 10% ricínového oleje a 10% nitromethanu (zbytek methanol) tak pro desítku MVVS 10 GFS RC míchám 10% syntetického, 3,5% ricínového oleje a 5% nitromethanu (zbytek methanol). Samozřejme jsou to zaběhnuté motory.
Míchám to do litrových flašek od mléka, tak málokdy něco namíchaného zbyde do další sezóny (i když vlastně ani nevím, kdy mi ta sezóna končí, protože lítám i v zimě, i když méně často). Spíš zbyde to palivo pro dvaapůlku, ale to ta desítka ochotně spapá taky, nebo zbytyek prostě vleju do načaté flašky s jejim palivem. Až budu konečně provozovat osmnáctku Yamadu, tak bude pro ni zas nová 3. sorta paliva. Nejspíš ale budu pro ni kupovat 20 nebo 30% nitrované vrtulníkové palivo. :mrgreen:

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř 22.04.2020 12:46 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 5628
Bydliště: Žilina SR
Jinak, dodám, že já bez zardění ochotně sbírám jakékoli zbytky paliva od kolegů z okolí, kteří už přestali provozovat čouďáky, jakož i ingrediencie (ricín, methanol, občas dokonce i nitro, nebo éther). To všechno spaluji a nepamatuji si, že bych s něčím od nich měl problém. :) Posledně jsem získal za babku cca 60l methanolu, který měl starý pán uskladněn v kovovém sudu v jámě garáže pod autem. A měl ho ještě ze svazarmovských dob, kdy se kupoval na jedové povolení velký sud pro celý klub, který si pak modeláři mezi sebou po bratsky dělili. Ačkoli takto ležel ve vlhku a chladu přes 30 let, jeho kvalita je výborná (ještě jsem ho ani celý nespotřeboval).
Ono totiž s tou hydroskopičností methanolu to není tak zlé jako u ethanolu. Ethanol i ten nejlepší má v sobě 4% vody a ochotně ji ze vzduchu nasává i dále. Přitom ten 96% je na palivo dobrý, problémy vznikají až když se podíl vody přehoupne přes 8-10%. Domnívám se, že i s methanolem to bude podobné. :roll:

Jednou jsem spaloval palivo, které bylo opravdu špatné.
Byla to moje asi 35-letá uloženka v plastové litrovce od lepidla na tapety (uzávěr nic moc, bez závitu, jen takový "cvak"). Ani nepamatuji, zda to bylo namícháno z methanolu nebo denaturáku, spíš asi to poslední, protože tehdy byl pro mne methanol velmi vzácný, takže jsem hodně lítal na odvodněný denaturák. No, pamětníci vědí, že denaturák býval občas dost mizerné kvality a to jeho "vysušování" vyžíhanou skalicí byl denní chlebíček mnoha modelářů, co na něj lítali. Ono totiž čerstvě namíchané palivo z dokonale odvodněného ethanolu (denaturáku) si ničím nezadalo s palivem methanolovým. Motory se jen trochu víc hřály ale měli znatelně menší spotřebu (tu zaznamenali především U-čkaři F2B, kdy museli zmenšovat nádrž, aby nepřekročili dobu letu). Aby se odvodněnému ethanolu snížila hydroskopičnost, tak se do něj přidávalo asi 5% benzínu Super (olovnatý 96 okt), ale to dnes nedoporučuji kvůli silikonovým hadičkám a těsnením (tenkrát silikonové ještě tolik rozšířené nebyly a používalo se lecos, nejčastěji měkčené chlorvinylové, které časem tvrdly na kámen).
A tak na to moje 35 let staré palivo každý motor po odpojení žhavení do 10 vteřin zhasínal. Ale použil jsem ho na záběh upravené Radugy-7 (je o tom tady vlákno). Prostě jsem celý čas záběhu přižhavoval. Myslím si, že nadbytek vody tomu motoru při záběhu nikterak neublížil, naopak asi zlepšoval vnitřní chlazení, co je při záběhu potřeba.

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 24.04.2020 20:39 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 23.1.2008
Příspěvky: 294
Bydliště: Městec Králové
Obrázky: 0
Tak dnes jsem se konečně dostal ke zkoušce v praxi. Pro jistotu jsem palivo 2x přefiltroval a kupodivu, byť motor minimálně dva roky neběžel a ani jsem ho nečistil, start úplně v pohodě a chod v podstatě bez problémů. Jen ho chtělo po prvním letu (bohatší směs) trošku doladit. Bohužel při třetím letu po nepovedeném mezipřistání zaškobrtnutí o trávu a pocuchaný podvozek. Už se ale opravuje a příští týden doufám další pokusy.
Každopádně to potvrdilo, že methylové palivo, i když se skladuje poměrně dlouho (v mém případě údajně několik let), tak je dále použitelné.


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: pát 24.04.2020 21:29 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 5628
Bydliště: Žilina SR
Tak to mĕ opravdu tĕší. A i to, že se připomnĕlo to mé upozornĕní v souvisejícím vláknu viewtopic.php?f=8&t=81479&start=0, že vyžíhaná modrá skalice do metylu nepatří. Ono ůplnĕ stači, že jsem si to ke své škodĕ otestoval jen já a nikdo druhý nemusel opakovat mou chybu.

Tak ať Ti to vrčí a létá. :mrgreen:

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 24 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 13 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz