Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 7 ] 
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Potahování folií
PříspěvekNapsal: úte 28.04.2020 11:10 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 23.7.2009
Příspěvky: 611
Bydliště: Hodonín
Ahojte,

dodnes potahuji Vliesem - úplně klasicky jako kdysi s Mikelantou, pás Vliesu přilakuji lepicím lakem a pak lakuji napínacím.
Nyní mám v pořadí modely, kde už bude potah folií. Kterou normálně sehnatelnou byste mi doporučili? Oracover, Oratex, Solartex..... Je to zatím na elektrovětroně a elektromotoráky. Naprosto standardní - na naučení potahování. Pořídím modelářskou žehličku s řízením teploty a co na ořezávání přesahů? Dodnes jsem si vystačil s žiletkou do hoblíku. A ještě dotaz - u folií je uvedena hmotnost 60 - 110 g na 1m2. To jako fakt? nebo je to i s e separační vrstvou? Rozměry předpokládám 60 x 100 cm v 1 návinu.
Jo a někde jsem četl, že kostra pod folii se nemá lakovat, jen brousit 320tkou.
Jak a čím to děláte Vy?
Díky.
Pavel


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 
 Předmět příspěvku: Re: Potahování folií
PříspěvekNapsal: úte 28.04.2020 12:11 
Platící zákazník RCManie
Platící zákazník RCManie
Uživatelský avatar

Registrován: 17.12.2008
Příspěvky: 3340
Bydliště: Bohumileč 15
Obrázky: 0
Poznatky ze zivota.... na vylakovnou drevenou konstrukci je rozumne Vlies,nebo papir lepit cistym acetonem ( na zdejsim df jsem o tom psal jiz vickrat). Ma to celkem dost vyhod , oproti lepicimu laku. Tomu se pro jistotu radeji u modelu vyhybam. Je urcen pro lepeni potahovych platen na kovove a drevene konstrukce velkych letadel.

Ad nelakovana konstrukce pod potah folii ... vec na fotce (r. 1986) ma folii nazehlenou na Mikelantou potazeny a vylakovany povrch ... to jen na nepotvrzeni toho co se poruznu traduje. :)

Příloha:
muno 1986_001.jpg
muno 1986_001.jpg
[ 120.5 KiB | Zobrazeno 1517 krát ]




veka1


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Potahování folií
PříspěvekNapsal: úte 28.04.2020 13:29 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 30.4.2011
Příspěvky: 3042
Bydliště: Praha Letňany
Ahoj, Solartex už asi z úvah můžeš vyškrtnout, skončila výroba a je v podstatě nesehnatelný. Zmkusím napsat co používám já (netrvrdím, že je to naprosto správný a určitě ne jediný způsob -snad mne zkušenější potahovací guruové "nesežerou"). Potahuju na nelakovanou kostru, ale to je spíš proto, že když jsem s tím začínal tak jsem načítal vědomosti a většinou se psalo nelakovat. Jak psal Veka v předchozím příspěvku, tak je vidět, že "nelakovat" určitě není dogma.
Na větší větroně používám Oracover. Na menší větroně a tam, kde jdu po váze, jsem používal Solarfilm, ale to je stejný příběh jako Solartex - už skončila výroba) nebo Oralight. Na polomakety WW I Solartex (dokud byl, teď Oratex nebo Ceconite, ale Ceconite není nažehlovací fólie). S jinými typy fólii (Monocote, Easy Coat, Hobby King a pod) nemám zkušenost.
Co se týká těch hmotností, tak ta se liší i podle barvy a tady:
https://www.oracover.de/downloads/viewc ... l-products

najdeš (skoro dole v dokumentu) tabulku s hmotnostmi jednotlivých barev (pro Oracover/Oralight).
Žehličku mám tu nejobyčejnější, ale kdybych kupoval teď, tak si přidám a koupím takovou, kde se dá teplota nastavit přesněji (tj. s displejem). Na ořezávání používám taky žiletky - je potřeba často měnit, chce to fakt ostrou. Někde tady na fóru se dají najít ukázky takových šikovných udělátek, kde máš nastavenou různou šířku oříznutého kraje.

_________________
Wind Dragon slow 2,4 GHz byl první...


Naposledy upravil kope dne úte 28.04.2020 22:12, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Potahování folií
PříspěvekNapsal: úte 28.04.2020 16:28 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 23.4.2010
Příspěvky: 8149
Bydliště: Nový Bydžov ČR
Obrázky: 14
Jen k žiletkám. U Tetky mají už jen dva typy Astra Superior, Platinum a Stainless. Platinum nebrat, při ořezávání jednou nalakovanýho Ceconite byla po cca půlmetrovým řezu zcela tupá. Stainless zvládla několik metrů ale musela se otáčet asi po metru, takže celkem 4 metry. Experti tvrdí, že to pokovení platinou je dělaný na příčnej řez při holení a podélnej při ořezávání se pokovení žiletky strhne. Na fólii Oracover mi Stainles vydržela na asi 8 m řezu ale ke konci to už nebylo ono.


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Potahování folií
PříspěvekNapsal: úte 28.04.2020 16:41 
Mazák
Mazák

Registrován: 28.2.2014
Příspěvky: 1457
Bydliště: Blatnica, SR
Čo orezávate tými žiletkami?
Však to vymerám, potom odrežem orezávakom, alebo nožnicami, alebo olfou na podložke a prirovnávam na krídlo. Ak to mám už cca tak, ako som chcel, tak začnem žehliť. Najskôr to požehlím po obvode. Nechám tak. Potom to vypnem natesno teplovzuškou, až potom prežehlím všetky styčné plochy. Takto som bol naučený kolegom a toho sa aj držím.
Dôležité je, každý diel robiť naraz zhora aj zdola a medzi prvotným okrajovým prižehlením, prvotným ofúknutím a prvotným dožehlením všetkých styčných plôch nechať dostatočný čas... Kľudne aj deň. Ale zakladám ešte tému, nechcem to tu miešať. "oracover vs. rc film".


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Potahování folií
PříspěvekNapsal: úte 28.04.2020 20:01 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 23.7.2009
Příspěvky: 611
Bydliště: Hodonín
já tedy používám žiletky do hoblíku narex. Normální žiletky jsou na nic.


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Potahování folií
PříspěvekNapsal: úte 28.04.2020 22:07 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 30.4.2011
Příspěvky: 3042
Bydliště: Praha Letňany
automet píše:
Čo orezávate tými žiletkami?
Však to vymerám, potom odrežem orezávakom, alebo nožnicami, alebo olfou na podložke a prirovnávam na krídlo. Ak to mám už cca tak, ako som chcel, tak začnem žehliť. Najskôr to požehlím po obvode. Nechám tak. Potom to vypnem natesno teplovzuškou, až potom prežehlím všetky styčné plochy. Takto som bol naučený kolegom a toho sa aj držím.
Dôležité je, každý diel robiť naraz zhora aj zdola a medzi prvotným okrajovým prižehlením, prvotným ofúknutím a prvotným dožehlením všetkých styčných plôch nechať dostatočný čas... Kľudne aj deň. Ale zakladám ešte tému, nechcem to tu miešať. "oracover vs. rc film".


No já když jsem začínal s potahováním fólií, tak jsem našel tenhle "fotonávod":
https://jenda01.rajce.idnes.cz/Technolo ... HC-/#album

A z toho "žiju" v podstatě dodnes.
Mimochodem, jak řešíš při tom tvém popsaném postupu (přesné oříznutí folie před položením na potahovaný kus) potahování složitějších tvarů - koncové oblouky a pod? Já si tam musím nechat přesah, abych to měl za co chytit a se současným prohříváním fólie (žehlička na vyšší teplotu) jí natahuju přes koncový oblouk a přižehluju po obvodu konstrukce. Když prozradíš jiný tip, jak na to, budu rád.
Jinak horkovzdušku jsem si kdysi koupil, ale v podstatě jí nepoužívám. Kromě výše uvedeného fotonávodu se držím návodu, který je u každé role Oracoveru (podobný byl i u Solatrexu).:
1) nabodovat mírně napnutou fólii po okraji (rozhodně nemusí být jako kůže na bubnu :) ) - nejprve spodní stranu profilu
2) přižehlit takto přichycenou fólii po celém okraji (u křídla tedy náběžka, odtokovka koncový oblouk, kořenové žebro)
3) totéž na horní straně profilu.
4) přižehlit fólii k žebrům - opět z obou stran
5) pak teprve nastavit žehličku na vyšší teplotu a vypnout plochy mezi žebry pomocí žehličky.

_________________
Wind Dragon slow 2,4 GHz byl první...


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 7 ] 

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: hozyy a 15 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz