|
Stránka 1 z 1
|
[ Příspěvků: 15 ] |
|
Autor |
Zpráva |
Kuta33
|
Napsal: stř 29.07.2020 18:51 |
|
Zkušený debatér
|
|
|
Registrován: 21.9.2014 Příspěvky: 459 Bydliště: Český Těšín, ČR
|
Mám jednu prosbu o radu zkušenějších.
Zrovna stavím další poletuchu, pro mne první s říditelnou ostruhou. Do trupu zespodu před osu pantů SOP jsem vlepil epoxidem pouzdro se závitem, ostruha je pak otočná v závitu a bude přichycená tenkou ocelovou strunou k SOP. Pouzdro jsem ale vlepil kolmo na osu trupu, teď při postavení na kompletní podvozek má ostruha trošku snahu uhýbat z přímého směru. Uvědomuji si, že by asi bylo lepší pouzdro ostruhy vlepovat kolmo k podložce (terénu), případně mírně zaklonit.
Teď otázka pro kolegy, kteří podobný podvozek používají. Může v takovém případě ostruha dělat nějaké problémy? Případně jaké. Má cenu to předělávat, nebo řeším hlouposti?
Jedná se o letadlo typu Piper, rozpětí 1200 mm, plánovaná hmotnost lehce nad 1kg.
Přikládám foto ostruhy a ocasu se šroubem místo ostruhy podloženým do zhruba stejné výše, aby byla vidět osa ostruhy proti podložce.
Přílohy: |
IMG_20200729_190452.jpg [ 61.34 KiB | Zobrazeno 3595 krát ]
|
IMG_20200729_191022.jpg [ 58.88 KiB | Zobrazeno 3595 krát ]
|
|
_________________ Rozdíl mezi chlapcem a mužem je pouze v ceně jeho hraček.
|
|
Nahoru |
|
|
|
|
|
HavelAircraft
|
Napsal: čtv 30.07.2020 5:53 |
|
Platící zákazník RCManie
|
|
|
Registrován: 14.11.2013 Příspěvky: 1386 Bydliště: Chocerady
|
Nemá to cenu předělávat. Jestli jsem to pochopil dobře. Tak drobné odchylky nijak zvlášť nevadí. U kilového letadla už vůbec.
_________________ www.havelaircraft.cz info@havelaircraft.cz Facebook- Havelaircraft
|
|
Nahoru |
|
|
jyrry
|
Napsal: čtv 30.07.2020 6:39 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 28.2.2005 Příspěvky: 20822 Bydliště: Rakovník, CZ Obrázky: 0
|
Když je ostruhové kolo takto vlečené, na poloze osy otáčení tak moc nezáleží - valivý odpor kola vždy vytvoří moment vůči té ose a kolo se potáhne za osou. Horší jsou všeobecné vlastnosti takto uspořádaného podvozku (na rozdíl od "tříkoláku" s příďovým kolem), éro může hlavně při rozjezdu dost "tancovat" - vybočovat ze směru, hlavně vlivem bočního větru - ten odtlačí směrovku. Pak je vhodné přiměřeně pracovat se směrovkou, mít dobře seřízenou geometrii předních kol, zvolit správný průběh rozjezdu...
_________________ jyrry.webnode.cz
|
|
Nahoru |
|
|
Kuta33
|
Napsal: čtv 30.07.2020 13:45 |
|
Zkušený debatér
|
|
|
Registrován: 21.9.2014 Příspěvky: 459 Bydliště: Český Těšín, ČR
|
Díky, v podobné odpovědi jsem doufal. Nechám to tak, jak to je. O problémech s ostruhou při rozjezdu vím, do teď jsem používal pevné ostruhy, vzlet celkem v pohodě, ale při přistávání mě štvalo odskakování ostruhy od nerovností asfaltu, což pravidelně končilo otočením a hoblováním křídel. (dvou a trojplochy 600 až 800 mm, hmotnost 350 až 600g) Uvidím, co na to řízená ostruha. U větších modelů nastavení ostruhy řešíte, nebo je to taky v rozumných mezích jedno? Geometrie, sbíhavost předních kol je mi jasná.
_________________ Rozdíl mezi chlapcem a mužem je pouze v ceně jeho hraček.
|
|
Nahoru |
|
|
Celeron
|
Napsal: pát 31.07.2020 1:39 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 22.4.2010 Příspěvky: 10498 Bydliště: Nový Bydžov ČR Obrázky: 14
|
Záleží na letadle. Čím je delší zadek a dvoukolák je víc před těžištěm, tak je směrově stabilnější při rozjezdu a "odlepení" ostruhy. Náběh křídla proti zemi je taky docela zásadní. U krátkých zadků při odlepení ostruhy se musí ihned upravit směrovka, jinak se éro na ploše rozjančí. Zrovna Pipery, co jsem dosud viděl jsou velcí "rejdiči". Mám Z50 LS a u ní se taky musí hodně opatrně páčkovat směrovka.
|
|
Nahoru |
|
|
Kuta33
|
Napsal: pát 31.07.2020 15:48 |
|
Zkušený debatér
|
|
|
Registrován: 21.9.2014 Příspěvky: 459 Bydliště: Český Těšín, ČR
|
Větší stabilitu delšího trupu jsem si ověřil v praxi, tedy užší rozchod předního podvozku spolu s větší vzdáleností ostruhy. Mám však za to, že směrově stabilnější při rozjezdu bude přední podvozek blíže těžišti. Náběh křídla proti zemi je výhodnější asi menší, pochopil jsem správně?
Jinak moje představa dobrého podvozku je asi tato: Přední dvoukolový podvozek dle teorie, kterou jsem někde vyčetl 12 až 18 stupňů před těžiště, víc vpředu omezí překlápění (kotrmelce), víc vzadu omezí jančení, takže rozumný kompromis. Přední kola souosá, raději mírnou sbíhavost. Výška podvozku co nejnižší s ohledem na terén a vrtuli. Úhel celého podvozku proti křídlu raději menší s ohledem na předchozí příspěvek. No a kvůli ostruze jsem zakládal toto vlákno.
Uvažuji správně?
_________________ Rozdíl mezi chlapcem a mužem je pouze v ceně jeho hraček.
|
|
Nahoru |
|
|
Kuta33
|
Napsal: ned 02.08.2020 6:52 |
|
Zkušený debatér
|
|
|
Registrován: 21.9.2014 Příspěvky: 459 Bydliště: Český Těšín, ČR
|
Ostruha ze stejného zdroje, trefa Líbila se mi její jednoduchost, uvidím, co vydrží. Pokud se neosvědčí předělám.
_________________ Rozdíl mezi chlapcem a mužem je pouze v ceně jeho hraček.
|
|
Nahoru |
|
|
Woita
|
Napsal: ned 02.08.2020 8:33 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 8.7.2011 Příspěvky: 6961 Bydliště: Písek, ČR
|
Kuta33 píše: ............ Geometrie, sbíhavost předních kol je mi jasná. No.. okolo sbíhavosti / rozbíhavosti se vedou nekonečné diskuse. Polovina je zastánců sbíhavosti a polovina rozbíhavosti, každý má své argumenty. Viz tady: viewtopic.php?f=11&t=75524Sám jsem zkoušel obojí a ruku do ohně nedám ani za jedno. Třeba teď mám na Piperovi (od Hangar 9, něco málo přes 2m) mírnou rozbíhavost a při startu je to hodné, jak se zvedne ocas, tak to nikam neutíká a startuje to rovně jako podle pravítka. Roztancuje se to ale při přistání. Přistanu rovně, ale jak to dojíždí, zatočí na stranu, letadlo se i nakloní na bok a pak nepomůže ani korekce směrovkou - jízda končí zatáčkou, takže často letadlo sjede mimo dráhu. Toto platí na asfaltu. Při přistání na trávě se toto nestane, přistane rovně a nevybočuje.
_________________ FrSky Horus, letadla, heli+koptéry. http://rc.ludl.cz
|
|
Nahoru |
|
|
DAF
|
Napsal: ned 02.08.2020 8:56 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 9.1.2007 Příspěvky: 9109 Bydliště: Praha 8, ČR Obrázky: 9
|
Takže nejspíš stavíš stejný model. Já delal ostruhu z drátu do kola a použil nipl se závitem, zalepený do trupu. Zlobilo to právě v ohybu u niplu. I když bude drat kalený, tím že ho ohneš, dojde k plastické deformaci a materiál bude už pořád v tomto miste "měkčí", bude tak ochotnejší k dalším plastickým deformacím. Navíc místo ohybu je zároveň místem největšího ohybového momentu.
_________________ Hitec Aurora 9X
|
|
Nahoru |
|
|
Kuta33
|
Napsal: ned 02.08.2020 9:44 |
|
Zkušený debatér
|
|
|
Registrován: 21.9.2014 Příspěvky: 459 Bydliště: Český Těšín, ČR
|
S modelem máš pravdu. Ostruhu mám z ocelového drátu 1,5 mm, vložený do provrtaného šroubku 3 mm a propájeno tvrdou pájkou, včetně toho ohybu, řídící drát je 0,6 mm. Uvidím, upravit nebo předělat to můžu vždycky. Už chybí jenom potah a prosklení. Dvě fotky z mobilu:
Přílohy: |
IMG_20200802_090829.jpg [ 86.84 KiB | Zobrazeno 2749 krát ]
|
IMG_20200802_090905.jpg [ 79.91 KiB | Zobrazeno 2749 krát ]
|
|
_________________ Rozdíl mezi chlapcem a mužem je pouze v ceně jeho hraček.
|
|
Nahoru |
|
|
DAF
|
Napsal: ned 02.08.2020 10:21 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 9.1.2007 Příspěvky: 9109 Bydliště: Praha 8, ČR Obrázky: 9
|
Koukám, že jsi to upravil a odlehčil. Pokud bych to stavěl znovu, také bych udělal odlehčující změny. Jen pozor na výchylky kormidel, jsou to dost velké plácačky. Až to doděláš, dej vědět, jak to létá.
_________________ Hitec Aurora 9X
|
|
Nahoru |
|
|
Celeron
|
Napsal: ned 02.08.2020 17:24 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 22.4.2010 Příspěvky: 10498 Bydliště: Nový Bydžov ČR Obrázky: 14
|
Woita píše: No.. okolo sbíhavosti / rozbíhavosti se vedou nekonečné diskuse. Na FMS Sbach je podvozek z ne příliš tvrdýho drátu a při i dost jemným přistání se postupně ohýbá dozadu. Když je ohnutej dopředu má sbíhavost. Když se po 5-10 přistáních ohne moc dozadu, tak má rozbíhavost a to docela dost velkou. Posuv kol je od jednoho extrému do druhýho cca 7 cm. Při startu ale kupodivu není žádnej rozdíl, pořád na asfaltu jede rovně. Přistání to samý. Dokonce ani nemá moc velkej vliv když je jedno kolo víc vepředu než druhý. Když je podvozek hodně ohnutej dozadu tak povolím spodní kryt podvozku a otočím ho o 180 st. aby byl zase ohnutej dopředu. A tak furt dokola.
|
|
Nahoru |
|
|
Kuta33
|
Napsal: pát 13.11.2020 11:57 |
|
Zkušený debatér
|
|
|
Registrován: 21.9.2014 Příspěvky: 459 Bydliště: Český Těšín, ČR
|
Jenom informativně: Ostruha už má za sebou "zkoušku bojem" Funguje výborně, pojíždění v pohodě, vzlety z asfaltu bez problémů. Přistávání zatím do neupravené podzimní louky, dojezd nějaké dva metry, bez kotrmelce. Ostruha při tom funguje podobně, jako hák na letadlové lodi. Při letové hmotnosti 1050 gramů a ostruze z ocelového drátu 1,5 mm se nic neohýbá. Konstrukčně, na výrobu, jednoduché, velké plus vidím v ovládání pružným spojením ostruhy se směrovkou, kde nehrozí nějaké poškození směrovky, nebo serva rázy od podvozku. Za mě solidní jednoduché řešení v takové hmotnostní kategorii.
Přílohy: |
IMG_20201113_113552.jpg [ 67.44 KiB | Zobrazeno 1558 krát ]
|
|
_________________ Rozdíl mezi chlapcem a mužem je pouze v ceně jeho hraček.
|
|
Nahoru |
|
|
Woita
|
Napsal: pát 13.11.2020 15:26 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 8.7.2011 Příspěvky: 6961 Bydliště: Písek, ČR
|
To řešení s tím druhým drátkem ke směrovce, to vypadá funkčně, určitě to dobře filtruje rázy.
_________________ FrSky Horus, letadla, heli+koptéry. http://rc.ludl.cz
|
|
Nahoru |
|
|
|
Stránka 1 z 1
|
[ Příspěvků: 15 ] |
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: JirkaA, uherlu a 46 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|