Autor |
Zpráva |
BoBik_CZ
|
Napsal: čtv 14.01.2021 21:16 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 15.2.2016 Příspěvky: 501 Bydliště: Frýdek-Místek
|
Rád bych se zeptal, co všechno u LiPolky způsobí, když ji budu trvale skladovat při napětím blízkému plně nabitému stavu nebo plně nabitou? To, že časem "změkne" vím. Ale může to mít vliv i něco jiného, např. bezpečnost skladování?
Jde o to, že jsem si pořídil polní nabíječku a k ní jako zdroj LiPolku 4S 6600mAh. A protože dost často chodím na letiště spontánně, tak bych se rád nezdržoval ještě nabíjením zdrojové baterky. Jak jsem psal výše, změknutí mi nevadí, do letadla ta baterka nikdy nepůjde a při nabíjení z ní budu tahat maximálně 2C.
Díky
|
|
Nahoru |
|
|
|
|
|
Miro_V
|
Napsal: čtv 14.01.2021 21:35 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 26.7.2020 Příspěvky: 1099 Bydliště: Žilina, let.Hôrky-Brezovec , SK Obrázky: 7
|
Dlhodobe skladovanie okrem ineho casom nenavratne znizi kapacitu LiPol baterie.
Videl som niekolko testov , ale boli to len amaterske a s malo presnymi meraniami. Pokles kapacity po niekolkych rokoch skladovania na full oproti Storage bol pomerne vyrazny (desiatky percent) , ale boli to len kusove testy s malou vypovednou hodnotou. Na kvalitne testy by okrem presnejsich testov boli nutne aj velke mnozstva baterii na testy aby sa vylucila alebo aspon zmensila chyba vzniknuta pri nahodne horsej ci lepsej bateii.
_________________ Radiomaster TX16s / FrSky Horus X12s / Spektrum Dx8 G2 + pár lietadielok....
|
|
Nahoru |
|
|
Smartyn34
|
Napsal: čtv 14.01.2021 21:53 |
|
Zkušený debatér
|
|
Registrován: 31.10.2006 Příspěvky: 237 Bydliště: Strakonice
|
Takhle jsem si jednou nabil baterie, že půjdu lítat, ale nakonec z toho sešlo, samou pečlivostí jsem se na ně zapomněl. Smůla byla, že přišla zima a já je našel po zimně nafouklé. Měli pár cyklů, dvě sady 4s 4000Ah. Od té doby baterie vždy do Storage. toť moje zkušenost
|
|
Nahoru |
|
|
OPR
|
Napsal: čtv 14.01.2021 23:03 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 20.7.2010 Příspěvky: 5680 Bydliště: Kamenice - Praha východ Obrázky: 1
Blog: Zobrazit blog (2)
|
Z pohledu vrtulníkáře je uživateli pohonnné lipol accu vlastní se starat o pohonné baterie jelikož je to to co nás drží ve vzduchu a pokud za letu "vyschne" tak pak má člověk velké problémy. Z pohledu udržení co nejdelší životnosti a dobré kondice pohonné sady u mě platí dlouhodobým provozem odzkoušené ukončování nabíjení na 4,10V. A po dolétání aby pohonná accu ukazovala něco okolo 3,7V - v ten moment považuji sadu za připravenou pro uskladnění. V případě že nejdu létat a mám nabito, ještě ten večer (nebo nejbližší termín ) baterku vybiji na 3,8V. Toť vše z pohledu péče už při samotném provozu pohonné accu. U Tebe a v tvém případě je ale potřeba se kousnout do jazyku a uvědomit si, že tu baterii máš prvoplánově na to aby jsi ji záměrně ničil tím že bude pohotovostně nabitá. Jediné co pro ni můžeš udělat je, že ji nebudeš nabíjet do plna ale taky třeba na nějakých 4,0 - 4,10V a jednou za nějaký čas jí uděláš jeden vybíjecí, nabíjecí a druhý vybíjecí cyklus na nabíječce. Na tvém místě bych se spíš poohlídl po jiném řešení - třeba vyřazené autobaterii -pokud to můžeš sebou vozit v autě. Pokud chodíš na letiště pěšky nebo někam na svah - pak se musíš kousnout do jazyku.
|
|
Nahoru |
|
|
blesk
|
Napsal: čtv 14.01.2021 23:08 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 22.11.2005 Příspěvky: 7121 Bydliště: Vsetín
|
Případně pořiď Liion baterii, té skladování nabité vadí o trochu méně. Nicméně se vší co psali kolegové se můžu totožnít.
|
|
Nahoru |
|
|
guchar
|
Napsal: čtv 14.01.2021 23:19 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 7.5.2015 Příspěvky: 7414 Bydliště: ČR Obrázky: 8
|
Veškeré záložní zdroje (i přes odlišný typ výstupu DC nebo AC, úložiště - PowerBank) mají smysl pouze potud pokud ve stavu připravenosti (většina provozní doby) mají akumulátory blízko stavu plného nabití.
PowerBank (PB) užívané jako nabíječky pohonných RC LiPo akumulátorů, mívají režim rekuperačního vyb/nab (-íjení )pohonných accu. Vybíjená energie se ukládá do ACCU v záložním zdroji. Rekuperační vybíjení může mít dán podmíněný konec vybíjení při Uaccu_pohon na hodnotu pro skladování (Storage Voltage LiPo)
Z uvedeného je patrno, že není LiPo jako LiPo. Jejich chemie jim může dát odlišné vlastnosti výhodnější pro pohon nebo výhodnější pro skladování (úložiště) elektrické energie PowerBank.
Pokud je nutná nepřetržitá pohotovost PB, dobíjí se jejich accu na 100% vždy po návratu z výjezdu. Jsou-li výjezdy plánovány s předstihem, je možno nabíjet na 100% potřebnou dobu před plánovaným výjezdem
A protože nejlepší údržbou accu je jejich pravidelné používání. je dobré 1 až 2x ročně cvičně provést sled procesů NABÍT - VYBÍT - NABÍT. V každém sledu měření Ah, a na začátku a konci sledu info test Ri (článků).
|
|
Nahoru |
|
|
TomasC
|
Napsal: pát 15.01.2021 0:44 |
|
Administrátor serveru
|
|
|
Registrován: 24.4.2003 Příspěvky: 10764 Bydliště: Praha Hloubětín ČR Obrázky: 266
Blog: Zobrazit blog (3)
|
BoBik_CZ píše: jako zdroj LiPolku 4S 6600mAh Mám to tak. Sadu 4S 16Ah na menší akce. A 50Ah 4S na celodenní akce. Moc to neřeším. Sady mám tak nějak nabité, když vím, že jdu létat, tak nabíjím. Ale nabíjím na 4,1V. Několik let bez problémů.
|
|
Nahoru |
|
|
BoBik_CZ
|
Napsal: pát 15.01.2021 7:28 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 15.2.2016 Příspěvky: 501 Bydliště: Frýdek-Místek
|
TomasC píše: Mám to tak. Sadu 4S 16Ah na menší akce. A 50Ah 4S na celodenní akce. Moc to neřeším. Sady mám tak nějak nabité, když vím, že jdu létat, tak nabíjím. Ale nabíjím na 4,1V.
Několik let bez problémů. Díky to jsem chtěl slyšet. Nebudu nabíjet do plna, a jinak se nestarám. Když vydrží pár let, tak super, pak se koupí nová.
|
|
Nahoru |
|
|
BoBik_CZ
|
Napsal: pát 15.01.2021 7:32 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 15.2.2016 Příspěvky: 501 Bydliště: Frýdek-Místek
|
OPR píše: Z pohledu vrtulníkáře je uživateli pohonnné lipol accu vlastní se starat o pohonné baterie jelikož je to to co nás drží ve vzduchu a pokud za letu "vyschne" tak pak má člověk velké problémy. Z pohledu udržení co nejdelší životnosti a dobré kondice pohonné sady u mě platí dlouhodobým provozem odzkoušené ukončování nabíjení na 4,10V. A po dolétání aby pohonná accu ukazovala něco okolo 3,7V - v ten moment považuji sadu za připravenou pro uskladnění. V případě že nejdu létat a mám nabito, ještě ten večer (nebo nejbližší termín ) baterku vybiji na 3,8V. Toť vše z pohledu péče už při samotném provozu pohonné accu. U Tebe a v tvém případě je ale potřeba se kousnout do jazyku a uvědomit si, že tu baterii máš prvoplánově na to aby jsi ji záměrně ničil tím že bude pohotovostně nabitá. Jediné co pro ni můžeš udělat je, že ji nebudeš nabíjet do plna ale taky třeba na nějakých 4,0 - 4,10V a jednou za nějaký čas jí uděláš jeden vybíjecí, nabíjecí a druhý vybíjecí cyklus na nabíječce. Na tvém místě bych se spíš poohlídl po jiném řešení - třeba vyřazené autobaterii -pokud to můžeš sebou vozit v autě. Pokud chodíš na letiště pěšky nebo někam na svah - pak se musíš kousnout do jazyku. Upřímě, to s tím kousáním do jazyka jsem nepochopil. Jak to zlepší proces skladování baterky? Teď vážně: kdybych chtěl Pb, tak mám Pb. Na letiště sice jezdím zásadně autem, ale létám RCEV a F5J, takže nabíjím malé kapacity a absolutně odmítám mít jako zdrojovou baterku něco, co se nevejde do kapsy. To že tím té baterce neprospívám je mi jasné, ale jak jsem psal, do letadla nikdy nepůjde. S tím, že její životnost nebude nekonečná jsem smířený.
|
|
Nahoru |
|
|
jirinovo
|
Napsal: pát 15.01.2021 8:15 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 5.6.2011 Příspěvky: 768 Bydliště: Odolena Voda Obrázky: 4
Blog: Zobrazit blog (9)
|
pokud déle leží, taky storage a v lednici. Po pár letech pořád v pohodě, nefouklé
|
|
Nahoru |
|
|
eddiex
|
Napsal: pát 15.01.2021 16:27 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 24.6.2013 Příspěvky: 950 Bydliště: MidWest of Ireland
|
Prosim, v te lednici pri jake teplote priblizne?
_________________ Taranis B; F450 s APM 2.5; Bixler 2
|
|
Nahoru |
|
|
jirinovo
|
Napsal: pát 15.01.2021 16:34 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 5.6.2011 Příspěvky: 768 Bydliště: Odolena Voda Obrázky: 4
Blog: Zobrazit blog (9)
|
mám je hozený dole mezi bramborama V mrazáku ne. Prostě jsou v chladnu.
|
|
Nahoru |
|
|
Celeron
|
Napsal: pát 15.01.2021 17:57 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 22.4.2010 Příspěvky: 10494 Bydliště: Nový Bydžov ČR Obrázky: 14
|
Já jsem na nabíjecí Power banku použil 10S2P NiMH Saft 9Ah, velikost D, (celkem 12V/18Ah), co mi zbyly z nějakýho jinýho projektu. Mám dva bloky už 10 let a stále mají kolem 17Ah. Těm nabíjení na skladování na dorazu nevadí. Tobě by stačilo 10S1P, dnes pořídíš kolem 4 tisíc.
|
|
Nahoru |
|
|
hugon
|
Napsal: pát 15.01.2021 18:41 |
|
Nováček serveru
|
|
Registrován: 2.12.2018 Příspěvky: 26
|
Já teda vycházím ze zde často prezentovaného názoru, že baterka je spotřebák . Takže baterie po návratu pokud jsou vybité, automaticky natlačím do plna. Nemíním řešit, když chci jít lítat, že musím nejdřív nabít, to bych tam taky už nemusel ten den třeba jít. Jen když chodím na svah, tak je většinou nevybiju, takže je mám třeba natřikrát. Asi bych storage dával třeba na zimu - ale při těchto zimách chodím chodím taky lítat, takže je mám nabité celý rok. Je zajímavé, že výrobci elektrokol uvádějí, že kolo po výletu zásadně nabít do plna. Přitom se používají v principu stejné aku - lipol, lion. Režim storage se tam v podstatě vůbec nezmiňuje. Já takto baterii na elektrokole používám a subjektivně má po 6 letech provozu cca o čtvrtinu menší kapacitu. Takže co ?
|
|
Nahoru |
|
|
jyrry
|
Napsal: pát 15.01.2021 19:17 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 28.2.2005 Příspěvky: 20822 Bydliště: Rakovník, CZ Obrázky: 0
|
hugon píše: Já teda vycházím ze zde často prezentovaného názoru, že baterka je spotřebák . Takže baterie po návratu pokud jsou vybité, automaticky natlačím do plna. Nemíním řešit, když chci jít lítat, že musím nejdřív nabít, to bych tam taky už nemusel ten den třeba jít. Jen když chodím na svah, tak je většinou nevybiju, takže je mám třeba natřikrát. Asi bych storage dával třeba na zimu - ale při těchto zimách chodím chodím taky lítat, takže je mám nabité celý rok. ... Kromě toho svahu (nemám svaháče) to mám zcela stejně. Místo toho kola mám elektrokoloběžku Pak ještě doplním - používám baterky max 20-25C a nikdy se výrazně nenafoukly ani neshnily, jen se jim malinko snížila využitelná kapacita což mě ale nevadí, protože mi to lítá na nějakých 10C. Prostě z toho nedělám vědu
_________________ jyrry.webnode.cz
|
|
Nahoru |
|
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 10 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|