ferrad píše:
Díky všem!
Některé videa a články jsem už viděl, ale znova si je projdu. Zatím to vypadá na ty motory MIG 2025 6V x3.
Vidím, že mě kolegové předešli a již vložili odkazy na články o mé Musaši. Z nich bys snad mohl načerpat dost užitečných informací. Ještě přidávám poslední aktualizaci
http://www.mo-na-ko.cz/php/portal/view ... hp?id=4726 Ten článek o Musaši po X letech dále vyšel v aktualizované podobě v RC revue 9/2020.
Potom jsem si vzpomněl, že tu jeden Tirpitz už někdy byl
viewtopic.php?f=32&t=80035Jinak co dodat. Původní návrh pohonu byl silně přestřelený, to by bylo adekvátní pro bitevní loď 1:150 a ne 1:350. A 400 motory jsou tak na šrouby 30 mm, zatímco zde to vychází na 13,5 mm, což je málo i na 280. Spolehlivě je utáhnou ty malé ploché motorky MIG 2025 (stejně vypadající často bývají v různých hračkách, ale u nich bývají otázkou parametry, zatímco k MIGům jsou k dispozici přesné údaje). Případně podobné velikosti MIG 200, či Speed 320, ale s nimi nemám zkušenost a přijdou mi zbytečně vysokootáčkové. Z variant motoru MIG 2025 bych právě preferoval tu pomalejší (6V). Dle zkušeností s Musaši netřeba moc vysoké otáčky. Použitý motor 280 má asi 14000 ot/min (6V), ale ta převodovka je dost snižuje (asi 1:4) a přesto to stačí na maketově rychlou plavbu. Možná by tedy stačilo napájení pouze 1S Li-XX, ale když bude vyšší, nemusí to vadit. Vždycky lze rychlost omezit na vysílači, zatímco když se výkonu/otáček nedostává, tak je to horší.
Regulátory mám oblíbené DSYS, ale zrovna nemají žádný malý a 20A je zbytečně moc. Proudový odběr bude tak do 1A. Pohon Musaši si bral na 2S cca ten 1A a v současnosti na 1S polovic. Každopádně pro loď to chce obousměrný regl. Také servo netřeba žádné velké, plně postačí obyčejné mikroservo.
Koncepce pohonu je na zvážení, možností je více. Jistě lze využít originální převodovku ze stavebnice (jako jsem učinil). Pro začátečníka je to nejsnazší, ovšem zásadní nevýhoda vysoká hlučnost (viz. video). Proto zřejmě dost lidí volí ten přímý pohon více malými motorky (viz. další videa). Sám bych to dnes udělal také tak. Šrouby nemusí být nutně poháněné všechny. Jeden by zřejmě postačil, ale potom asi raději vyšší otáčky. Obecně však jeden šroub není optimální řešení (špatné couvání a další nectnosti). Pokud tomu nic zásadního nebrání, spíše bych volil dva poháněné (a prostřední jen jako nepohyblivá atrapa). Tak to je ostatně tuším řešeno ve stavebnici (převodovka s rozvodem na 2 hřídele, prostřední vynechán). Ale nic nebrání udělat pohon plně maketově se všemi 3 šrouby funkčními. Při použití více motorů se zapojí paralelně.
Kormidla byla v originále dvě, ale možno nemaketově nahradit jedním. Také se běžně pro větší účinnost mírně zvětšuje plocha. Dvě kormidla budou maketovější, ale mechanika ovládání bude trochu složitější. Vhodné, aby kormidlo(a) leželo(a) v proudu vody od šroubů, jinak by mohlo mít horší účinnost. Také šrouby lze mírně zvětšit pro lepší účinnost, ale zřejmě to nebude třeba. Šrouby mohou být plastové ze stavebnice (maketové), ale na Musaši jsem dle návodu použil přiložené funkční šrouby (odlišný tvar, houževnatější plast). Případně by bylo možno aplikovat šrouby mosazné (nejhezčí vzhled, ale problém vyrobit či sehnat).
Na hřídele pozor, řešení dle stavebnice (pouze skrz otvor v trupu, těsnění vazelínou) není dostatečné proti zatékání. Na druhou stranu jsou zřejmě zbytečné klasické hřídele s kluznými ložisky. Rozumným kompromisem mohou být trubičky vhodného průměru (hladký chod hřídele bez nadměrné vůle) na průchodu trupem. Rovněž jsou zřejmě zbytečné kardany a jiné sofistikované spojky. Dobře vyhoví silikonové hadičky apod.
Výtlak dle přepočtu (měřítko na třetí) vychází asi ten 1kg či trošku přes (Musaši má ještě o něco více). Dobré si ověřit ve vaně (zatížit na vodorysku a pak zvážit. Podle všeho by to neměl být problém a zřejmě loď přijde ještě dost dovažovat (viz. gelovka v Musaši). O stabilitu bych se také nebál, takový problém jsem zaznamenal s křižníkem 1:350, ale bitevní loď má o dost výhodnější proporce.
Každopádně to ale na vodě nebude žádný obr, ovšem netřeba se vyloženě bát každé vlnky. Možno ještě pořešit vodotěsnost a ochranu elektroniky před vodou, ale vyloženě nutné to není. Přeci jen lodím této velikosti nejlépe vyhovuje klidná hladina a jezdit ve větších vlnách nedává smysl.
Tak ať se dílo zdaří a případně se klidně ptej dál.