Na rady diskutérů se v tomto vláknem těším. Do nikoho se nenavazim, jen předpokládám ze diskuze bude jak u rádia, které je lepší - Futaba,Frsky, Jeti atd.
Za sebe jednoznačně F3Be. Je to univerzal do všech podmínek. Dá se s tím lítat jak termika, tak jde naložit do větru ať na rovině, nebo na svahu. Na svah ideálně vzít ještě klasický trup. Aspoň člověk nebude mít strach při tvrdším přistání, že poškodí motor. Váhově při rozpětí 3m budeš s elektrotrupem cca 2100g
Termika - pokud nevyzaduješ točení úzké termicke nulky na uchu ve 20m a chceš mít možnost vrátit se z větší vzdálenosti, tak F3Be bude agilnejsi a pronikavejsi.
Když bude vzduch zivejsi tak můžeš do spojky naložit až cca 1 kg olova. Startu s elektropohonem by se vůbec nebál. U výrobců F3B je již dost odzkoušených variant.
Na svahu bude výhodnější rozpětí 3 m. Přistaneš i s větším ptákem, jen musíš mít trochu víc prostoru. S 3m přistaneš kdekoliv.
F5J co jsem viděl, nebo jsem měl možnost mít půjčené na páčkách, bylo vždy pomalejší ( lepší na kroužení v úzkých termikách ), když fučelo, tak nešlo tolik naložit, abych mělo lepší pronikavost. Na svahu letí, ale nějak to není ono.
Mě u většiny F5J vadí typ ocasních ploch. Málokdy jsem viděl motýla. Ten umožňuje bezpečněji přistávat do vyšší trávy ať na letišti, nebo na svahu, bez toho aby došlo k poškození. Každý nemá k dispozici celoročně vysekané golfové hřiště.
Co vyloženě nemám rád je plovoucí VOP - neviděl jsem zatím, že by se tam po čase nevytvořila vůle. A VOP na kozlíku, protože je hodně nízko nad zemí. U F5J jsou to celkem plácačky, díky tomu náchylnější na poškození při najetí na drn, nebo do vyšší trávy.
Škoda, že výrobci F3B modelů nedělají křídla plná ( nevím o nikom, že by dělal, ale netvrdím že mám aktuálně přehled o všech modelech co jsou na trhu ) Dají se díky této technologii udělat lehčí, než křídla dutá, přitom je pevnost stejná, ne-li vyšší. Na druhou stranu, musí být jádra frézovaná, čím se celá výroba prodražuje. Otázkou je, jestli by to zákazník zaplatil.
Toliko můj pohled na to co zvolit.