Pravidla fóra


Pokud bude tlachání ve Smetišti zcela mimo téma modelářství, případně ohrožující pověst modelářství, bude příspěvek/téma odstraněno.
Životnost vláken bude 31dní. Pokud se neobjeví nový příspěvek tak bude vlákno likvidováno.



Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 24 ]  Přejít na stránku 1, 2  Další
Autor Zpráva
PříspěvekNapsal: čtv 13.05.2021 11:22 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 6.1.2012
Příspěvky: 3699
Bydliště: Řečkovice
Obrázky: 0
--Je to sice taková blbost, ale dva jednosměrné ESC doma mám obousměrný ne.
Když je ESC "vypnutý" a nemá nastavenou brzdu, snesl by napětí z druhého ESC? Že by byl jeden esc zapojený jakoby dopředu druhý dozadu s tím, že jeden by byl vždycky vypnutý.

Šlo by to?

_________________
(šroubovák | kleště | měřák | pájka | drátky | poletuchy | 24ch volantovka)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 
PříspěvekNapsal: čtv 13.05.2021 11:54 
Celkem nový uživatel
Celkem nový uživatel

Registrován: 23.3.2021
Příspěvky: 76
Bydliště: ČR
prikrylm píše:
--Je to sice taková blbost, ale dva jednosměrné ESC doma mám obousměrný ne.
Když je ESC "vypnutý" a nemá nastavenou brzdu, snesl by napětí z druhého ESC? Že by byl jeden esc zapojený jakoby dopředu druhý dozadu s tím, že jeden by byl vždycky vypnutý.

Šlo by to?

Kdysi dávno jsem na auta 1:10 používal obyč. regulátor (dnes tomu říkáte ESC) na zpátečku stačilo výkonnější relátko.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: čtv 13.05.2021 12:35 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 6.1.2012
Příspěvky: 3699
Bydliště: Řečkovice
Obrázky: 0
Relátko je jasné, ale to bych ho musel kupovat a vymýšlet ovládání přes PWM, dva ESC mám. Pokud by byly dráty těmi koncovými tranzistory úpolně odpojené, tak by se teoreticky ty dva ESC dohromady použít daly...

_________________
(šroubovák | kleště | měřák | pájka | drátky | poletuchy | 24ch volantovka)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: čtv 13.05.2021 14:15 
Mazák
Mazák

Registrován: 7.5.2015
Příspěvky: 7414
Bydliště: ČR
Obrázky: 8
V dalším ESC je jednosměrný ESC
Je to složitější. Tím relátkem snadno přehodíš polaritu na vývodech toho DC Motoru.
Měl jsem to u DIY ESC z diskrétních (polovodiče = tranzistory) součástek
A není nutná žádná blokace stavu 1. a 2. ESC sepnuty současně

V dobách nedostatku komplementárních tranzistorů (i Modela) serva neměla (full-)bridge ale jen half-bridge
Aby to fungovalo používal se zdroj s vyvedeným středem +2,4V-+2.4V-

Ještě si to musím namalovat zda lze dát fungující ochranné diody možná tam kde nevadí váha
by mohly být k 1. a 2. ESC také 1. a 2. MOTOR Takové řešení (dva motory) asi nebudeš chtít

Motor je jedním koncem pevně k plus nebo mínus pólu V druhé větvi je ESC
Jak ten pevně připojený konec motoru chceš odpojovat (přepojovat)?

Pro motorky s malým odběrem se místo dvou ESC používá elektronika z vadného serva
tedy obousměrný RÉGL


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: čtv 13.05.2021 15:12 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 6.1.2012
Příspěvky: 3699
Bydliště: Řečkovice
Obrázky: 0
... zapomněl jsem napsat, že jsou to ESC na BL motory, omlouvám se.
Chci pohánět BL motor. Tam by ten ESC měl jednotlivé "dráty" připojovat buď na + baterky nebo na - nebo "odpojit" a na tento stav bych "hřešil", kdyby pracoval druhý ESC.

_________________
(šroubovák | kleště | měřák | pájka | drátky | poletuchy | 24ch volantovka)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: čtv 13.05.2021 15:51 
Mazák
Mazák

Registrován: 7.5.2015
Příspěvky: 7414
Bydliště: ČR
Obrázky: 8
Takže brushless (BL)=(AC) motor 3 dráty K tomu ESC1 točí CW a ještě ESC2 co tímtéž točí CCW
Tak to záleží jaké tam jsou na konci spínací prvky. Hlavou se mi honí, že byly vyvinuty
třístavové spínače OFF - ON - vysoká impedance To by na první pohled šlo

Pokud bude nějak zajištěno, že pro ESC1 v ON/OFF zůstanou spínače ESC2 ve stavu "vysoká impedance"


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: čtv 13.05.2021 17:34 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 6.1.2012
Příspěvky: 3699
Bydliště: Řečkovice
Obrázky: 0
Jestli jsem se správně díval, tak 3 dráty k motoru jsou mezi dvěma (n-ticemi?) FETy, které ty dráty postupně připínají k + a k -. Kdyby ty FETy zůstaly všechny zavřené, tak by s tím druhým ESC neměl být problém. A na to se ptám.

Pokud nikdo nenapíše "jsi ...(píp)... ani to nezkoušej", tak se asi pomodlím a zkusím to. :)

Nakonec, zapojím ESC a poměřím odpory drátů k motoru vůči baterce, TO by mohlo dát odpověď.

_________________
(šroubovák | kleště | měřák | pájka | drátky | poletuchy | 24ch volantovka)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: čtv 13.05.2021 20:43 
Mazák
Mazák

Registrován: 7.5.2015
Příspěvky: 7414
Bydliště: ČR
Obrázky: 8
V principu je to jak píšeš. Už mi to pálí pomalu, nevím co jsi prohlížel.
Tak si ještě zkus prohlédnout i tohle, se mnou. Nevím jak moc budeš nedočkavý.

https://www.monolithicpower.com/en/mp6530.html
https://electronics.stackexchange.com/questions/402645/what-pwm-inputs-are-needed-to-drive-a-3-phase-bldc-using-the-hip4086-ic-driver-c

==edit02 Mezi každou dvojicí drátů jsou vždy dvě cívky vinutí motoru v sérii (hvězda).
Rozdíl mezi stojícím a točícím se motorem u cívek je jen zda vytvářené magnetické pole stojí nebo se točí.
Z toho mi plyne, že i u stojícího se musí některé páry otevřít a jinak než ty druhé.
Jen se takový děj kruhově neposouvá. Podle mne neplatí ESC netočícího se motoru spínací prvky má trvale OFF
To ovšem nemusí platit pro netočící se motor, v nezabržděném stavu


Naposledy upravil guchar dne čtv 13.05.2021 21:36, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: čtv 13.05.2021 21:22 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 6.1.2012
Příspěvky: 3699
Bydliště: Řečkovice
Obrázky: 0
Díky za schemata. Jde mi právě o to, jak by mohly reagovat ty "sledovací" vstupy (AHS, BHS, CHS - z druhého schematu).
Trochu se utěšuju, že když vypnu "pohon" a motor se ještě točí, tak se na těch vstupech stejně nějaké "cizí" napětí objevuje.

Asi to prostě zkusím. :) Ale dneska už ne.

_________________
(šroubovák | kleště | měřák | pájka | drátky | poletuchy | 24ch volantovka)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: čtv 13.05.2021 22:22 
Mazák
Mazák

Registrován: 7.5.2015
Příspěvky: 7414
Bydliště: ČR
Obrázky: 8
@prikrylm Než (AC=BS) ESC1 a ESC2 zapojíš na jeden motor, pokud doma najdeš použitelné přepínací relé,
tak jej zkus spínat ESC2. Mezi dva dráty Graetz ze čtyř Shottkyho diod (vzhledem ke kmitočtu ESC)
Mezi společné anody a katody cívku relátka Vyhlazovací kondenzátor paralelně k cívce nebude nutný keram. M1


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: pát 14.05.2021 7:11 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 16.8.2008
Příspěvky: 6896
Bydliště: Moravský kras
Dva ESC na jeden motor je kravina. Nezaručíš, že nedojde ke stavu, kdy bude na jedné fázi na jednom ESC orevřený spodní FET a na druhém horní. Už po zapnutí při inicializaci ESC..

_________________
OK2WY


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 14.05.2021 7:37 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 6.1.2012
Příspěvky: 3699
Bydliště: Řečkovice
Obrázky: 0
No jo vlastně. Po zapnutí...

Tohle jsem potřeboval k odrazení od činu. Dík. :)

_________________
(šroubovák | kleště | měřák | pájka | drátky | poletuchy | 24ch volantovka)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: pát 14.05.2021 10:15 
Mazák
Mazák

Registrován: 7.5.2015
Příspěvky: 7414
Bydliště: ČR
Obrázky: 8
@prikrylm Už jen ze zvědavosti: Ty dva uvažované BS(=AC) ESC1 a ESC2, konkrétní typ(-y) jsou?

Pozn.: "po zapnutí"
Některé IO a zařízení jsou navrženy tak, aby po ON se pomocí SET se dostaly do definovaného stavu
Další otázkou je zda po zapnutí napájení, v ESC neproběhne krátký SELFTEST.


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: sob 15.05.2021 12:00 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 6.1.2012
Příspěvky: 3699
Bydliště: Řečkovice
Obrázky: 0
Konkrétně se mi tu válí 20A Afro.

Jestli by nešel "flashnot" na nějaký ten BLHeli - tam se dá nastavit i zpátečka, žejo?

_________________
(šroubovák | kleště | měřák | pájka | drátky | poletuchy | 24ch volantovka)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: sob 15.05.2021 13:34 
Mazák
Mazák

Registrován: 7.5.2015
Příspěvky: 7414
Bydliště: ČR
Obrázky: 8
@prikrylm Při pátrání po ESC Afro 20A jsem našel
* Afro 20A Muti-Rotor ESC (SimonK Firmware) - Discontinued Product
https://hobbyking.com/en_us/afro-20a-multi-rotor-esc-simonk-firmware.html?___store=en_us

** AfroESC 20A USER MANUAL - Flying Tech
https://www.flyingtech.co.uk/sites/default/files/product_files/AfroESC%2020A%20USER%20MANUAL_0.pdf
kde se píše: The AfroESC series ship with SimonK software,
suitable for multi-rotor use without the need to program or adjust settings

Z čeho vyplývá, že ten tvůj AfroESC 20A je letecký = umí jen jeden směr otáčení?
V některých setech by setový TX mohl do RX posílat jen pulsy
od střed až max. délka (nebo střed až min. délka?

A taky by to taky mohlo jít jen nastavením (bez nutnosti FLASH)
Manuálně se kalibrace provádí: The calibration may be performed manually. First, remove all propellers!
Disconnect the power to the ESCs. Connect the ESC PWM input directly
to the receiver's throttle channel, or to a servo tester.
Set the radio throttle or servo tester to the highest position, then connect power to the ESC.
The motor should produce a series of initialization beeps increasing in pitch,
followed by another beep matching the pitch of the last initialization beep.
This indicates that the calibration mode has been entered, and the pulse length has been learned.

Move the stick or knob to the lowest position. Two beeps of the same pitch should be emitted.
This indicates that the low pulse length has been learned.
If the RC Car-style reversible mode has been enabled (RC_PULS_NEUTRAL),
move the stick or knob to the center, and wait for three beeps.
This indicates that the neutral (center) pulse length has been learned


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 24 ]  Přejít na stránku 1, 2  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 20 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz