Autor |
Zpráva |
Libor
|
Napsal: pát 10.09.2021 8:07 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 30.4.2003 Příspěvky: 1259 Bydliště: Teplice v Čechách
|
Wormsnake píše: Ještě bych měl dotaz... Jak se pracuje s plynem? V manuálu hlídám plyn já. V ANGLE a HORIZON asi taky já? V GPS modech Position Hold a Alt Hold se taky starám o plyn já? (abych sešel do pádové rychlosti) Umí ANGE a HORIZON využít GPS k zafixování kurzu?
Ano, Inav umožňuje let v daném směru. Odpověď na otázku k řízení výkonu motoru závisí od toho, jaký je tvůj cíl. Mojí motivací pro instalaci FC do letadla byla možnost záchrany letadla, když při FPV letu ztratím obraz v brýlích nebo nebo spojení vysílač přijímač. Létám v kopcovitém terénu a snadno se to stane i v malých vzdálenostech. Očekávám od toho, že model přejde do fail safe a aktivuje se mód RTH, nebo RTH aktivuji sám, model nastoupá a doletí nade mne. To jsem si i vyzkoušel, model stoupá s bezpečným přebytkem plynu. Mým cílem není létat automatizovaně po předem zadané trase ani využívat částečné programování letu, třeba let zadaným kurzem ve stejné výšce. O tom jsem uvažoval, že to budu využívat při filmování z modelu jako stabilizaci záběru kamery, ale ukázalo se to jako slepá ulička. V praxi využívám jen POSHOLD, kdy mohu letadlo zaparkovat ve vzduchu a třeba něco kutit na brýlích. Plyn si to ovládá samo, za větru je dobře slyšet, jak během otáčky FC s plynem pracuje. Zkoušel jsem používat i další módy, kterými jsem si ulehčoval řízení při přeletu z místa A do místa B, třeba ALTHOLD, plyn jsem přitom ovládal sám (zpětnou vazbou je chování letadla pozorované v brýlích a koukám v brýlích na Ampéry). Nezabýval jsem se tedy hlouběji tím, jak FC ovládá plyn během letu po trase. Protože potřeba plynu závisí na tom, zda prolétávám stoupáky nebo klesáky, zda je turbulentní nebo klidný vzduch, zda prolétávám z návětrné na závětrnou stranu kopce atd. atd. A to FC nedokáže hodnotit, musí být proto FC nastaven tak, aby řídil letadlo s o dost větším plynem, než ho řídím já ručně. Aby byla rezerva. Když ta rezerva není dostatečná, spadne občas letadlo řízené FC do vrtáku. Nebo musí letět o dost rychleji, než je mi milo. S větší spotřebou a hlavně za většího hluku. Prakticky to třeba u Twin Stara znamená v automatickém režimu letět 11A, ručně stačí 7A.
|
|
Nahoru |
|
|
|
|
|
Wormsnake
|
Napsal: pát 10.09.2021 20:57 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 22.2.2015 Příspěvky: 1421 Bydliště: Šternberk, ČR
|
Ja zatim nemam s inav jasny cil. Filmovani se venovat zatim nechci. Fpv bude taky az podruzna zabava. Bracha lita upne bez telemetrie na cas na pipak a uci se letat akrobacii na modelu funcub. Pro me by to bylo moc rychle agilni a divoke letadlo. Ja litam vetrone a jen tak si poletuju mam telemetrii a bavi me koukat na sledovat za kolik amper letim kolik sem spotreboval jestli sem vletel do stoupaku. Bavi me hrat si s tou elektronikou a mit ji tam co nejvic. Inav je dalsi krok. Asistencni letove mody automni letove mody bude me bavit jenom proste si s tim hrat jak s hrackou. Letam se zetou fx-61 a zvladnu jeji pilotaz i bez jednotky jen na prijimac. Chci si hlavne hrat, jen sem mel trochu obavy abych nehavaroval na nejake nedorozumeni mezi mnou a inav letovou jednotkou. Ale co sem si precetl tvuj navod si zacinam verit.
_________________ NazaM F550-Rozebraná, RCT800-Padená rozbitá Vektor XXL, EasyGlider,Taranis HB-D8T Brushless
|
|
Nahoru |
|
|
DidaJI
|
Napsal: úte 05.10.2021 11:22 |
|
Zkušený debatér
|
|
Registrován: 22.6.2012 Příspěvky: 216 Bydliště: Jihlava
|
Ahoj, chtěl bych se zeptat někoho zkušenějšího s iNAVem na několik dotazů. Mám to zatím v ZOHD Drift, jednotka HLGRC Wing s GPS a kompasem. V zásadě vše funguje a nikdy mě jednotka nezklamala, všechny módy jedou, ale jsou tu nějaké drobnosti: 1. Pokud zapnu držení pozice (mám nastaven průměr zatáčky 50m), tak letadlo v průběhu okruhu mění výšku a to cca i o 8m. Řekl bych, že je to dost ovlivněno větrem. Prostě v jednom místě vyklesává a pak zase dostoupává. Zkoušel jsem ho nechal lítat takto nepřetržitě 90 minut a dělalo to furt stejně. Baročidlem to podle mě není, protože když zapnu NAV CRUISE, tak to třeba na kilometrové trasa udrží výšku +- 1m. Mění se to pouze v NAV POSHOLD. Díky tomuto bych třeba na rovině nemohl tuto funkci bezpečně použít v nižší výšce než je cca 10m. Stejně tak to samozřejmě dělá v RTH po dosáhnutí homepointu. 2. Kruh držení pozice je kruh pouze za bezvětří, pokud více fouká, tak se z něj stává ovál. Letadlo se vždy lehce odkloní a pak musí letět mimo kruhový tvar, aby se vrátilo na pozici. Opět to není nijak drastické, ale spíš mě zajímá, jestli se to dá nějak kompenzovat. 3. Pokud letím v NAV CRUISE, tak opět při silnějším bočním větru se stane to, že letadlo se po nějaké době stočí z kurzu a pak to násilně zkoriguje zpět. Opět nic hrozného, výsledek je, že doletí kam má, ale ne po přímce, ale po přímce s malými pilovými zuby. Za bezvětří jsem toto nepozoroval. Dovedu si představit, že by autopilot mohl reagovat okamžitě a ne až když se vychýlí třeba o 10° a pak to prudce rovná. Co se týče těchto prvních 3 bodů, tak mě napadlo, jestli by to nemohlo být tím, že ZOHD Drift nemá směrovku a že prostě autopilot do toho zasahuje křidélky až moc pozdě. Ale nezdá se mi to moc pravděpodobné. 4. Jde nějak nastavit, aby autopilot fungoval i když je vypnutý motor? Pokud lítám v termice (současné letadlo na to není zrovna vhodné, ale jde to ), tak mám zapnutý ACRO režim a vše je to OK. Pokud mám ale třeba větší výšku a chtěl bych se domů vracet na Autopilota bez motoru, tak se automaticky zapíná motor. To jde sice nastavit, aby se ovládal manuálně, ale stejně na letadle bez motoru funguje stabilizace špatně. Letadlo se prostě snaží držet i výšku, což bez motoru samozřejmě nejde a výsledkem je, že je stále přetažené a kolébá se ze strany na stranu. Jak tohle řešíte? Je tam nějaké nastavení "pro větroně"? Stavím totiž druhé letadlo (MPX Herona) a tam by se držení kurzu bez zapnutého motoru hodilo mnohem více. 5. Jak řešíte zvukové vário? Já zatím jedu na vário v OSD, ale není to úplně ono. Používám na řízení Taranis X9D s R9 modulem a tam běží v EU módu telemetrie tuším jen do 25mW. Mám doma už FrSky vário, tak řešením by asi bylo flashnout modul a RX na FCC mód, nebo zkusit jestli mi nebude 25mW stačit. Je nějaké jiné jednoduché řešení, jak dostat dolů pípání vária bez dalších přídavných věcí? 6. Zkoušel iNAV někdo poslední době porovnávat s ARDUPILOTEM? Já jsem to jen tak zběžně procházel a pro větroně by to bylo možná vhodnější. Jinak musím říct, že točení FPV termiky je neskutečná pecka a moc mě to baví. Budu moc rád pokud by se ozvali podobně postižení pro výměnu zkušeností. Příloha:
IMG_9858.jpg [ 286.62 KiB | Zobrazeno 5159 krát ]
|
|
Nahoru |
|
|
Marek_Km
|
Napsal: úte 05.10.2021 12:20 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 27.5.2012 Příspěvky: 1687 Bydliště: Kroměříž Obrázky: 38
|
DidaJI píše: ... tak řešením by asi bylo flashnout modul a RX na FCC mód, ... Víš, s čím by sis zahrával a že by to byla poukázka na slušný průser?
|
|
Nahoru |
|
|
DidaJI
|
Napsal: úte 05.10.2021 13:35 |
|
Zkušený debatér
|
|
Registrován: 22.6.2012 Příspěvky: 216 Bydliště: Jihlava
|
Souhlasím, je to blbost, protože se to potom posouvá na u nás nepovolené frekvence. Jen je prostě škoda, že v FCC módu jede plná telemetrie i u větších výkonů a u LBT je to pouze do 25mW.
|
|
Nahoru |
|
|
Libor
|
Napsal: úte 05.10.2021 15:19 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 30.4.2003 Příspěvky: 1259 Bydliště: Teplice v Čechách
|
DidaJI píše: 1. Pokud zapnu držení pozice (mám nastaven průměr zatáčky 50m), tak letadlo v průběhu okruhu mění výšku a to cca i o 8m. Řekl bych, že je to dost ovlivněno větrem. Prostě v jednom místě vyklesává a pak zase dostoupává. Zkoušel jsem ho nechal lítat takto nepřetržitě 90 minut a dělalo to furt stejně. Baročidlem to podle mě není, protože když zapnu NAV CRUISE, tak to třeba na kilometrové trasa udrží výšku +- 1m. Mění se to pouze v NAV POSHOLD. Díky tomuto bych třeba na rovině nemohl tuto funkci bezpečně použít v nižší výšce než je cca 10m. Stejně tak to samozřejmě dělá v RTH po dosáhnutí homepointu.
Mě to létá kruhy ve stejné výšce. Vyzkoušeno i za silného větru a v členitém terénu.
|
|
Nahoru |
|
|
DidaJI
|
Napsal: úte 05.10.2021 15:34 |
|
Zkušený debatér
|
|
Registrován: 22.6.2012 Příspěvky: 216 Bydliště: Jihlava
|
Aha, tak to bude asi něco v nastavení. Divné je, že v přímém letu to drží výšku perfektně. Budu to ještě testovat. Vypozoroval jsem, že pokud zvětším průměr zatáčky zpět na původních 75m, tak se to výrazně zlepší. Trochu opravdu podezřívám tu absenci směrovky, protože se ta zatáčka přes křidélka jakoby utahuje a v té fázi to i klesá. Ještě se si projdu nastavení. Byly tam ještě tuším nějaké závislosti kolik to má kompenzovat výškovku v náklonu, nebo tak něco.
|
|
Nahoru |
|
|
Libor
|
Napsal: úte 05.10.2021 15:41 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 30.4.2003 Příspěvky: 1259 Bydliště: Teplice v Čechách
|
DidaJI píše: 2. Kruh držení pozice je kruh pouze za bezvětří, pokud více fouká, tak se z něj stává ovál. Letadlo se vždy lehce odkloní a pak musí letět mimo kruhový tvar, aby se vrátilo na pozici. Opět to není nijak drastické, ale spíš mě zajímá, jestli se to dá nějak kompenzovat.
Znamená to, že ti letadlo létá nějak výrazně mimo zadaný průměr kruhu a pozici? Mě to krouží na místě a ten kruh to drží s odchylkama, které nevnímám. Že to není kroužek a letadlo v poryvech a turbulenci letí nějaký méně přesný tvar, je asi přirozené, nezaletěl bych to na ruce o moc lépe.
|
|
Nahoru |
|
|
Libor
|
Napsal: úte 05.10.2021 15:46 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 30.4.2003 Příspěvky: 1259 Bydliště: Teplice v Čechách
|
DidaJI píše: ... jestli by to nemohlo být tím, že ZOHD Drift nemá směrovku a že prostě autopilot do toho zasahuje křidélky až moc pozdě Letadlo letí do zatáčky díky příčnému náklonu. Ten náklon umí křidélka dobře. Takže že to nemá směrovku, tím to nebude.
|
|
Nahoru |
|
|
Libor
|
Napsal: úte 05.10.2021 15:55 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 30.4.2003 Příspěvky: 1259 Bydliště: Teplice v Čechách
|
DidaJI píše: 4. Jde nějak nastavit, aby autopilot fungoval i když je vypnutý motor? ... pokud mám ale třeba větší výšku a chtěl bych se domů vracet na Autopilota ... Tohle zadání mi nejde dohromady s Tvým nadšením pro FPV plachtění. Letím-li s větroněm FPV, chci ho řídit po celou dobu. Autopilot je pro mě jen backup, když vypadne obraz a potřebuji letadlo zachránit.
|
|
Nahoru |
|
|
Libor
|
Napsal: úte 05.10.2021 16:00 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 30.4.2003 Příspěvky: 1259 Bydliště: Teplice v Čechách
|
DidaJI píše: Jak řešíte zvukové vário? Já zatím jedu na vário v OSD, ale není to úplně ono. Používám na řízení Taranis X9D s R9 modulem a tam běží v EU módu telemetrie tuším jen do 25mW. Mám doma už FrSky vário, tak řešením by asi bylo flashnout modul a RX na FCC mód, nebo zkusit jestli mi nebude 25mW stačit. Je nějaké jiné jednoduché řešení, jak dostat dolů pípání vária bez dalších přídavných věcí?
Nač potřebuješ na létání FPV termiky více než 25mW. Jak daleko chceš letět? Jak vysoko chceš kroužit? Za mě je těch 25 mW dostatečný výkon s dostatečným dosahem.
|
|
Nahoru |
|
|
Libor
|
Napsal: úte 05.10.2021 16:12 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 30.4.2003 Příspěvky: 1259 Bydliště: Teplice v Čechách
|
Pro mě je FC v letadle bezpečnostní doplněk řízení letadla při FPV létání. Létání s větroněm v automatických modech mi nedává smysl, buď si chci užít, že jsem ten pilot a užívám si to, nebo jsem operátor, který může ovládat letadlo zadáváním parametrů na notebooku (nadsázka) a doma se kochat natočeným záznamem.
Let v automatických / poloautomatických modech je i nebezpečný, FC nezvládá některé situace a celkem snadno letadlo spadne do vývrtky. Je něco jiného řídit FC letadlo letící s přebytkem výkonu a přebytkem rychlosti, nebo řídit letadlo, které letí / klouže v nějakém optimálním režimu. Ten FC není až tak chytrý a ani nemá potřebné vstupy, aby dokázal správně v některých situacích, které za běžného létání občas nastávají, reagovat.
|
|
Nahoru |
|
|
DidaJI
|
Napsal: úte 05.10.2021 17:26 |
|
Zkušený debatér
|
|
Registrován: 22.6.2012 Příspěvky: 216 Bydliště: Jihlava
|
Libor píše: Znamená to, že ti letadlo létá nějak výrazně mimo zadaný průměr kruhu a pozici? Mě to krouží na místě a ten kruh to drží s odchylkama, které nevnímám. Že to není kroužek a letadlo v poryvech a turbulenci letí nějaký méně přesný tvar, je asi přirozené, nezaletěl bych to na ruce o moc lépe. Ano, není to přesný kruh. Na ruce bych to určitě zaletěl lépe. Pokud je bezvětří, tak je to asi dost přesné, pokud fouká, tak se letadlo po větru protahuje a pak musí proti větru zase natahovat. Není to o moc, ale přesný kruh to není.
|
|
Nahoru |
|
|
DidaJI
|
Napsal: úte 05.10.2021 17:32 |
|
Zkušený debatér
|
|
Registrován: 22.6.2012 Příspěvky: 216 Bydliště: Jihlava
|
Libor píše: Tohle zadání mi nejde dohromady s Tvým nadšením pro FPV plachtění. Letím-li s větroněm FPV, chci ho řídit po celou dobu. Autopilot je pro mě jen backup, když vypadne obraz a potřebuji letadlo zachránit. Ano, to je v zásadě pravda. Prostě to jen byla úvaha, proč to nedokáže držet kurz i bez motoru. Například pokud přelétám na jiné místo, tak by se na chvíli dalo zapnout držení kurzu. Létám na Lionky různého stáří a už se mi stalo, že díky měkkosti baterek nešel už zapnout motor a pak jsou všechny bezpečnostní funkce prostě k ničemu, přesto že by to v pohodě domů doklouzalo. Kdyby náhodou vypadl vlivem zarušení obraz, tak je to v...
|
|
Nahoru |
|
|
DidaJI
|
Napsal: úte 05.10.2021 17:33 |
|
Zkušený debatér
|
|
Registrován: 22.6.2012 Příspěvky: 216 Bydliště: Jihlava
|
Libor píše: Nač potřebuješ na létání FPV termiky více než 25mW. Jak daleko chceš letět? Jak vysoko chceš kroužit? Za mě je těch 25 mW dostatečný výkon s dostatečným dosahem. Máš pravdu, na přímou viditelnost je 25mW naprosto dostatečných.
|
|
Nahoru |
|
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 10 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|