Nenašel jsem vlákno, kde by byly shromažďovány informace o tomto stále více oblíbeném koaxiálním dvou-rotoru Esky Lama V4.
Věřím, že i další z jejích majitelů přispějí svou troškou postřehů a ušetří tak novým majitelům mnoho objevování "Amerik"
Lamu za dobrou cenu i s hliníkovým kufříkem lze pořídit na
ehirobo.com.
Na
DealExtremu ji zase mají za bezkonkurenčně nejnižší cenu (s poštovným <1600 Kč).
Oboje uváděné možnosti ověřeny prakticky! Clo ani DPH jsem platit nemusel, balíky přišly s razítkem "bez cla"...
V ČR je možností mnoho a nerad bych tu propagoval jeden obchod na úkor jiného
Odkaz na příspěvek popisující funkci jednotlivých kanálů přijímače - pro použití jiného, než standardně dodávaného vysílače.
-------------------------
letové vlastnosti
Je dobrou volbou pro ty, co se chtějí naučit ovládat RC helikoptéru v základním letovém režimu - vis, přesuny, osmičky. Rozhodně zábavnější než simulátor
Lze ovládat klonění (posuv vlevo/vpravo), klopení (vpřed/vzad) i bočení (rotace kolem osy).
I když to není žádný prcek, tak rozhodně NENÍ vhodná na létání venku. Ideální je větší místnost, tělocvična nebo hala. Za bezvětří i venkovní prostor.
Je to stabilní heli - co čekat od dvourotoru
- ale v žádném případě nečekejte, že ji "postavíte" metr nad zem a můžete zajít na sváču! Díky malé hmotnosti se lehce nechá "odfouknout" odraženým proudem vzduchu. Proto je pro začátek lepší trénovat ve větší místnosti ve volném prostoru (ideální tělocvična nebo alespoň prázdná dvougaráž).
Průlety mezi rámy dveří zvládne hravě, až to zvládnou ruce řidiče...
Není řízena kolektivem - stoupání (tah) je ovládán pouze rychlostí otáček rotoru. Proto je poněkud náročnější udržet stejnou výšku - vyžaduje to cvik, předvídavost a neustálou práci s trimem plynu.
Motory Lamy jsou stejnosměrné plechovky třídy 180 - pokud chcete zvýšit jejich životnost, nelétejte v kuse více jak jedny aku! Pokud se bude motor dlouhodobě přehřívat, dojde rychleji k odmagnetování a razantnímu poklesu jejich výkonu!
Druhou možností je častější vyměňování za nové motory
-------------------------
listy rotoru
Originální listy jsou kompromisem mezi pružností, odolností a stabilitou letu. Subjektivně mohu říci, že vydrželi nejvíc nárazů a karambolů předtím, než praskly.
Heli s nimi je poměrně stabilní, ale je zase těžší ji přimět k rychlejšímu dopřednému pohybu.
Levné listy z DealExtrému (2$ za 2xA a 2xB) jsou VELICE křehké a i menší škobrtnutí znamená odlomení kusu listu. Na druhou stranu mají větší tuhost a heli je s nimi živější/rychlejší. Ovšem také neposednější!
Velice zajímavé jsou i
extrémní listy. Jejich cena je vysoká
a snadno se štípnou. Ovšem díky jejich tuhosti se podstatně lépe udržuje konstantní letová hladina.
-------------------------
akumulátory/proudový odběr
Přijímač 4in1 v Lamě (EK2-0705B) má aktivní proudovou ochranu. Nehrozí tak přetížení akumulátoru a za normálních okolností ani regulátoru. Maximální přípustný proud je 8 A - při jeho překročení dojde k automatickému "stažení" plynu pod hranici 8A odběru. Proto lze bez obav používat i pouze 10C aku (800mAh).
Při visu je odběr cca 3,5-4,5 A (podle nabití aku a typu listů rotoru)
Nejvýhodněji lze pořídit baterie
Mystery 15C 900mAh, opět z DealExtremu. Zatím mají 40 cyklů a žádný znatelný pokles kapacity (při měření vybíjím 810-830mAh podle kusu).
pozn.: Na boku přijímače je zelená LED - rozsvítí se červeně, právě v okamžiku, kdy začne automaticky omezovat odběr pod 8 A.
-------------------------
Nastavení gyra
Citlivost (sens.) je vhodnější nastavit na nižší, omezí se tak záškuby ocasu a lépe se řídí při letu do zatáček.
Samovolnou rotaci lze vyladit pomocí otáčení druhým trimem na přijímači (prop.).
POZOR - všechny změny v nastaveních trimů přijímače se projeví až po "restartu". Tedy po změně polohy trimu je třeba odpojit a znovu připojit baterii - dojde k nové kalibraci gyra (několikrát za sebou bliká LED zeleně).
Při kalibraci gyra (po každém připojení napájení) je důležité, aby heli byla pokud možno ve vodorovné poloze a bez chvění nebo pohybu. Jinak gyro nestabilizuje uspokojivým způsobem!
-------------------------
Omlouvám se za tak dlouhý příspěvek
Další postřehy majitelů Lamy přivítám