Autor |
Zpráva |
tpk
|
Napsal: úte 06.11.2012 11:35 |
|
Zkušený debatér
|
|
Registrován: 27.1.2012 Příspěvky: 465 Bydliště: Kousek od Brna
|
Ahoj kolegové, podařilo se mi pořídit první celokompizitové letadlo. Letadlo je ve slušném stavu, jen k jeho škodě jeden z předchozích majitelů naplácal na letadlo hroznou spoustu barvy. Skoro všude je zbytečně silná vrsta a někde je celý nátěr stečený do kapek. Chtěl bych barvu nějak šetrně dostat dolů a pak křídlo i trup nalakovat znovu. Doporučíte mi vhodný postup? Hlavně mě zajímá jak NEPOSTUPOVAT a které chemikálie NEPOUŽÍVAT abych předešel poškození laminátu trupu a křídel. Bohužel nevím o jakou barvu se jedná. Je mi jasné že nejšetrnější by bylo vybroušení smirkem, ale s ohledem na to jaká je tam vrstva by to bylo dost pracné. Díky za tipy Tomáš
|
|
Nahoru |
|
|
|
|
|
veka1
|
Napsal: úte 06.11.2012 11:51 |
|
Platící zákazník RCManie
|
|
|
Registrován: 17.12.2008 Příspěvky: 3951 Bydliště: Bohumileč 15 Obrázky: 0
|
tpk píše: Ahoj kolegové, podařilo se mi pořídit první celokompizitové letadlo. Letadlo je ve slušném stavu, jen k jeho škodě jeden z předchozích majitelů naplácal na letadlo hroznou spoustu barvy. Skoro všude je zbytečně silná vrsta a někde je celý nátěr stečený do kapek. Chtěl bych barvu nějak šetrně dostat dolů a pak křídlo i trup nalakovat znovu. Doporučíte mi vhodný postup? Hlavně mě zajímá jak NEPOSTUPOVAT a které chemikálie NEPOUŽÍVAT abych předešel poškození laminátu trupu a křídel. Bohužel nevím o jakou barvu se jedná. Je mi jasné že nejšetrnější by bylo vybroušení smirkem, ale s ohledem na to jaká je tam vrstva by to bylo dost pracné. Díky za tipy Tomáš ... normální je použít čistý aceton, papírové obrousky a kus igelitu. Barva po chvíli sleze sama. Pozn. V případě že jde o jednosložkovou barvu ( spray) je možné vynechat i ten igelit. Něco málo o použití acetonu při odstraňování starých potahů je v tomto vláknu: viewtopic.php?f=26&t=51718&hilit=+sejmut%C3%AD+potahuveka1
Naposledy upravil veka1 dne úte 06.11.2012 12:56, celkově upraveno 2
|
|
Nahoru |
|
|
tpk
|
Napsal: úte 06.11.2012 11:59 |
|
Zkušený debatér
|
|
Registrován: 27.1.2012 Příspěvky: 465 Bydliště: Kousek od Brna
|
Takže aceton nenaleptá laminát? A funguje i na dvousložkové barvy?
|
|
Nahoru |
|
|
JirkaA
|
Napsal: úte 06.11.2012 12:08 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 16.8.2008 Příspěvky: 6897 Bydliště: Moravský kras
|
na dvousložkové barvy bude fungovat jen bruska..
_________________ OK2WY
|
|
Nahoru |
|
|
Buckeye-Blitz
|
Napsal: úte 06.11.2012 12:17 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 12.12.2009 Příspěvky: 542
|
Použil jsem odstraňovač starých nátěrů na nitro bázi, pod kterým vrstva barvy povolila a šla dolů. Nicméně, takto očištěný povrch bylo stejně potřeba přebrousit jemným smirkem pod vodou a následně křídlo znova nastříkat. Naštěstí se jednalo jen o horní stranu křídla. Kdyby to byl celý model, tak bych to určitě nedělal.
_________________ Myšlenka,kterou nelze vyjádřit stručně, nezasluhuje, aby byla vůbec vyslovena.
|
|
Nahoru |
|
|
veka1
|
Napsal: úte 06.11.2012 12:23 |
|
Platící zákazník RCManie
|
|
|
Registrován: 17.12.2008 Příspěvky: 3951 Bydliště: Bohumileč 15 Obrázky: 0
|
JirkaA píše: na dvousložkové barvy bude fungovat jen bruska.. ... hmm, hmm. Takto dopadla dvousložková barva, na laminátové kapotě Cap 232, po cca 5 minutách působení acetonu. Příloha:
kapota_barva_001.JPG [ 145.42 KiB | Zobrazeno 6999 krát ]
Příloha:
kapota _barva _002.JPG [ 191.04 KiB | Zobrazeno 6999 krát ]
Příloha:
kapota_barva_ 003.JPG [ 187.24 KiB | Zobrazeno 6999 krát ]
Stačí na povrch položit papírový ubrousek, polít ho zmíněnou kapalinou a zabalit do igelitu. Poté je možné barvu bezproblémově sejmout. Pozn. V druhém kole slezl dolu i ten šedý plnič. veka1
|
|
Nahoru |
|
|
veka1
|
Napsal: úte 06.11.2012 12:38 |
|
Platící zákazník RCManie
|
|
|
Registrován: 17.12.2008 Příspěvky: 3951 Bydliště: Bohumileč 15 Obrázky: 0
|
... takto si aceton poradí s jednosložkovou barvou. Příloha:
odstranění barvy_001.JPG [ 185.05 KiB | Zobrazeno 6992 krát ]
Příloha:
odstranění barvy_002.JPG [ 163.63 KiB | Zobrazeno 6992 krát ]
Příloha:
odstranění barvy_ 003.JPG [ 203.69 KiB | Zobrazeno 6992 krát ]
To bílé je původní gelcoat na trupu, který někdo přestříkal šedým plničem a bílým sprayem, při opravách těch fleků ( mají barvu přírodního laminátu). Pozn. žádné místo na trupu v okamžiku focení ještě nebylo broušené. Lehké přebroušení opravovaných míst i původního gelcoatu ( cca 400-800 brusný papír) a protažení korundovou žíní před nástřikem nového plniče a barvy následovalo až po nafocení. veka1
|
|
Nahoru |
|
|
veka1
|
Napsal: úte 06.11.2012 12:44 |
|
Platící zákazník RCManie
|
|
|
Registrován: 17.12.2008 Příspěvky: 3951 Bydliště: Bohumileč 15 Obrázky: 0
|
Buckeye-Blitz píše: Použil jsem odstraňovač starých nátěrů na nitro bázi, pod kterým vrstva barvy povolila a šla dolů. Nicméně, takto očištěný povrch bylo stejně potřeba přebrousit jemným smirkem pod vodou a následně křídlo znova nastříkat. Naštěstí se jednalo jen o horní stranu křídla. Kdyby to byl celý model, tak bych to určitě nedělal. ... můžeš uvést konkrétní typ toho odstraňovače a potvrdit,že po jeho aplikaci v mikroporech laminátu po něm nezůstanou žádné zbytky ,které by se mohli po následném nástřiku rozpustit a nadifundovat do plniče, případně barvy? Pozn. jak by jsi tedy sejmul barvu z celého letadla, viz tvá poslední věta v příspěvku? veka1
|
|
Nahoru |
|
|
tpk
|
Napsal: úte 06.11.2012 13:17 |
|
Zkušený debatér
|
|
Registrován: 27.1.2012 Příspěvky: 465 Bydliště: Kousek od Brna
|
Ahoj, díky za rychlou reakci a tip. Na aceton jsem myslel jen jsem neměl jistotu, že nenaleptá samotný laminát. Mám tady plechovku technického acetonu tak zkusím kousek kabinky. Díky T.
|
|
Nahoru |
|
|
Buckeye-Blitz
|
Napsal: úte 06.11.2012 13:53 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 12.12.2009 Příspěvky: 542
|
Otázka : ... můžeš uvést konkrétní typ toho odstraňovače a potvrdit,že po jeho aplikaci v mikroporech laminátu po něm nezůstanou žádné zbytky ,které by se mohli po následném nástřiku rozpustit a nadifundovat do plniče, případně barvy? Odpověď : Po letech nejsem schopen říci konkrétní typ. Nevím sice co je míněno pod požadavkem na potvrzení (viz otázka). V každém případě jsem křídlo nastříkal plničem, vybrousil, nastříkal požadovaným odstínem a ochranným lakem a bylo hotovo - žádná krupička, žadné puchýře, praskliny od roku 2004 dosud. Otázka : Pozn. jak by jsi tedy sejmul barvu z celého letadla, viz tvá poslední věta v příspěvku? Odpověď : Vždyť to píšu - nijak. Kdyby nešlo jen o zpackanou povrchovou úpravu křídla, tak bych ten model od původního majitele nekupoval .
_________________ Myšlenka,kterou nelze vyjádřit stručně, nezasluhuje, aby byla vůbec vyslovena.
|
|
Nahoru |
|
|
veka1
|
Napsal: úte 06.11.2012 14:55 |
|
Platící zákazník RCManie
|
|
|
Registrován: 17.12.2008 Příspěvky: 3951 Bydliště: Bohumileč 15 Obrázky: 0
|
pro Buckeye-Blitz. Moje zkušenosti s odstraňovači starých nátěrů jsou takové,že u porézních materiálů,nebo u povrchu s různymi štěrbinami nejdou odstranit beze zbytku. Stalo se mi např. že po odstranění ruských hvězd na směrovkách SU 25UBK ( poslední dve mašiny- spárky,které knám rusáci dodali) a nastříkání bílého podkladu pro naše výsostní znaky,jsem na druhý den ráno našel v hangáru letadla s růžovými kolečky a čárkami na směrovkách. A celý proces odstraňování a čištění povrchu mohl začít nanovo... Prostě ten růžový odstraňovač zatekl pod hlavy nýtů a šroubů i do spár mezi plechy tak, že nebyl po umytí vidět a následně po nastříkání barvy do ni sprostě navzlínal Další nedobrá zkušenost byla s nějakou opravovanou kapotou z laminátu, z které borec sejmul barvu odstranovačem... stříkal a brousil jsem ji ca 4x . Pořád jsem se nemohl zbavit barevných flíčků a mikroteček v barvě. Pomohlo důkladné vybroušení zlobivých míst a natažení plniče štětcem. Proto jsem se ptal na typ odstraňovače a výsledek po aplikaci. Vzhledem k výše popsaným zkušenostem jsem posledních 18 roků "odstraňovač starých nátěrů " nepoužil na žádný opravovaný povrch, tak mě zajímá co se bude dít,když bych ho použil. veka1
|
|
Nahoru |
|
|
Woita
|
Napsal: úte 06.11.2012 19:13 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 8.7.2011 Příspěvky: 6961 Bydliště: Písek, ČR
|
Potřeboval jsem odstranit barvu z kompozitového trupu. Byly na něm dvě vrstvy barvy (autolak s vrchní průhlednou vrstvou, a to celé dvakrát). Zjistil jsem, kolik to váží, a jelikož to je větroň, a vepředu jsem dovažoval 100g olova, rozhodl jsem se barvu kompletně sundat a nastříkat tenkou vrstvou barvy. Odlehčilo se to tak, že olovo netřeba Ale to jen na navození situace. Na odstranění barvy jsem použil tento Odstraňovač od fy Colorlak: Příloha:
DSC04101.JPG [ 87.75 KiB | Zobrazeno 6806 krát ]
V drogerii mi ho doporučili, že si ho berou restaurátoři... Dolů to šlo velmi dobře, vzal jsem si na to igelitové rukavice od benzínky, natíral jsem štětcem, a pak stíral kreditkou. Ty jsem zlikvidoval za ten večer v garáži tři. Doporučuju na zem spoustu papíru (staré letáky) a jedeš. Loupe se to v podobě mazlavé husté kaše. Laminátu to pokud mohu posoudit vůbec neuškodilo. Vzal jsem to až na holý laminát (skelný, kevlar i uhlík). Pak jsem to doma osprchoval ve vaně, mýdlo + voda, brusný papír 360, 800, 1000. To ti nedá když už máš tu barvu dole to pořádně neohladit. Plus jsem tmelil lehkým tmelem na plasty (černým) a zase brousil. Žádný plnič, šel jsem po té hmotnosti. A nástřik bílým lakem na mercedesy-náklaďáky, prý je tvrdý (kamarád stříknul), tenká vrstva. Výsledek tady: http://rc.ludl.cz/index.php/nase-rc-mod ... -frantisekNa fotkách je vidět, že je to dobře hladké a bez kazů. Takže za mně: Barvožrout (odstraňovač) ANO. P.S: Ruce mi to sežralo i přes ty rukavice (natrhly se). Měl jsem pár hodin úplně necitlivé prsty, ale přes noc se to úplně zregenerovalo.
_________________ FrSky Horus, letadla, heli+koptéry. http://rc.ludl.cz
|
|
Nahoru |
|
|
Buckeye-Blitz
|
Napsal: stř 07.11.2012 14:18 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 12.12.2009 Příspěvky: 542
|
pro veka 1 Teď už tomu dotazu rozumím - já jsem nastříkal povrch křídla olivovou zelenou, u které by snad ani nešlo poznat nějaké provzlínání. Navíc, pokud se nic neprojevilo ani na plniči pórů světle béžové barvy, tak nepřipadalo v úvahu, aby něco bylo na svrchní barvě. Křídlo nemělo ani spáry ani nýty, takže nemělo co kam zatéct. Jinak ten odstraňovač barvy měl načervenalou barvu, takže se jednalo asi o tentýž, o kterém se zmiňuješ. Nicméně, z Tvých zkušeností lze vyvodit závěr, že aplikovat bílou nebo světlé odstíny barev na povrch, ze kterého byly odstraněny barvy tmavších odstínů, nemusí dopadnout podle představ a naopak může být příčinou dalších komplikací při povrchové úpravě.
_________________ Myšlenka,kterou nelze vyjádřit stručně, nezasluhuje, aby byla vůbec vyslovena.
|
|
Nahoru |
|
|
jyrry
|
Napsal: úte 26.07.2016 16:25 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 28.2.2005 Příspěvky: 20822 Bydliště: Rakovník, CZ Obrázky: 0
|
Tak jsem využil informací a zahájil vlastní práce s odstraňováním barvy. Asi není barva jako barva; zde chválený aceton nezabral... Octan ethylnatý - ethylacetát - to je v mém případě to správné kouzelné zaříkávadlo
_________________ jyrry.webnode.cz
|
|
Nahoru |
|
|
jyrry
|
Napsal: úte 26.07.2016 16:44 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 28.2.2005 Příspěvky: 20822 Bydliště: Rakovník, CZ Obrázky: 0
|
divné... tak na druhém krytu nezabírá ani ethylacetát Přitom jsem oba stříkal stejným přestřikovým matným lakem... edit: přesunuto z viewtopic.php?f=15&t=65745
_________________ jyrry.webnode.cz
|
|
Nahoru |
|
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: hozyy a 10 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|