Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 310 ]  Přejít na stránku Předchozí  1 ... 16, 17, 18, 19, 20, 21  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: KASAMA 90E
PříspěvekNapsal: sob 02.03.2013 15:40 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 13.1.2007
Příspěvky: 6689
Bydliště: Berounsko
Tak uz litaji Kasamy ?

_________________
Bell 206, Mi-8, nejaka letadla, Jeti DS-16


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 
 Předmět příspěvku: Re: KASAMA 90E
PříspěvekNapsal: čtv 07.03.2013 11:05 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 13.3.2010
Příspěvky: 282
Bydliště: Plzeň
Omlouvám se za zpoždění s odpovědí, ale stavba mě úplně pohltila. Navíc se okolo nás staví další dvě Kasamy a technická podpora také nějaký čas zabere.
Nejdříve bych odpověděl k dřívějšímu: Nerezové šrouby jsem koupil už dávno. Problém ale je, že se mně nedaří sehnat šrouby přesně podle DIN 912, ale jen šrouby se závitem k hlavě. Nějak se mně nelíbí, že by se měly všechny sevřené díly opírat o závit a vibracemi se o něj brousit. Válcový dřík je myslím lepší. Možná je ale má obava naprosto bezpředmětná, ale zatím jsem je nenamontoval.

Jak jsem již psal, rád se zasekávám na kabeláži, a v tomto případě byl největší oříšek Mezon. Přesně se vešel mezi bočnice a chladič jako by byl svým rozměrem navržený pro Srimoka. Pokud se ale umístil jeho přívody směrem vpřed, nepěkně ven vyčnívala hliníková základní deska regulátoru. Regulátor je velice pěkně provedený a na zmíněnou desku jsou připevněny kabely aby nedošlo nedopatřením k jejich vytržení, ale pro tuto aplikaci to bylo nehezké. Pokusil jsem se tedy regulátor otočit, protože v obrácené poloze zapadl do rámu jak ulitý. Jen přívody a vývody byly přesně opačně než je třeba. To se v případě vývodů k motoru docela hodilo, protože se mně podařilo natočit motor tak, aby jeho přívodní kabely vyústily mezi bočnice a kabely z regulátoru úplně přesně prošly pod horní deskou baterie. Napájení motoru pak působí velmi učesaně. Problém však nastal s přívodními kabely. Ty bylo možné buď vyvést ven okolo motoru, ale tam bylo nebezpečí kontaktu s rotujícím pláštěm, nebo bylo možné je nastavit a vyvést ven klasicky směrem vpřed. Po několika dnech laborování jsem zvolil druhou možnost a regulátor mezi bočnice zabouchl. Další výhodou tohoto uspořádání je, že BEC kabely dosáhly k bezpádlu a k přijímači bez nastavování.

Přikládám několik obrázků s namontovanou elektronikou. Vzhledem k tomu, že je všechno ostatní kromě regulátoru pěkně pohromadě, je zapojení zbytku velice jednoduché a v rámu vlastně uprostřed mezi propojenými komponentami je pěkně místo kam naskládat přebytečné délky kabelů. Jak bezpádlo, tak přijímač jsou pomocí suchých zipů nalepeny na rám. Kasama je jediný výrobce vrtulníků o kterém vím, který se obtěžuje udělat něco pro majitele vysílaček Futaba. Vždy mám problém vymyslet jak pěkně připevnit antény přijímače a na Srimokovi jsou připravené vsuvky pro pouzdra antén. Konečně řešení pohledné na oko.

Pro Srimoka je typický způsob připojení serv k pákám. Pan Kasama se rozhodl pro planžetové spojky a hřídele s pákami. Posuvná síla je tak zachytávána zejména ložisky v rámu a ložiska serv jsou tak chráněna. Použití planžetových spojek je naprosto bez vůlí. Každá planžeta je složena ze tří tenkých nerezových plechů a axiálně pěkně pruží. Takže úplně jiný přístup k věci než dnes moderní způsob "vše na přímo" jehož hlavní výhodou je zejména nízká cena. Nějak mi tento trend připomíná nahrazování víceprvkových zadních náprav jednoduchou torzní příčkou a za ušetřený peníz se zákazníkovi nabídne slušivý spojler na víko kufru ;-).

Tak a do příště budu muset vymyslet zase nějaké ty nevýhody :-).


Přílohy:
SrimokElectronics1.JPG
SrimokElectronics1.JPG
[ 147.15 KiB | Zobrazeno 2758 krát ]

SrimokElectronics2.JPG
SrimokElectronics2.JPG
[ 155.92 KiB | Zobrazeno 2758 krát ]

SrimokElectronics3.JPG
SrimokElectronics3.JPG
[ 156.34 KiB | Zobrazeno 2758 krát ]

SrimokElectronics4.JPG
SrimokElectronics4.JPG
[ 137.14 KiB | Zobrazeno 2758 krát ]


_________________
REX 250, 500; KASAMA Srimok; LOGO 690, 700; JR Forza 700, Gaui X3, X7; VBar Control
Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: KASAMA 90E
PříspěvekNapsal: čtv 07.03.2013 11:07 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 13.3.2010
Příspěvky: 282
Bydliště: Plzeň
Zbylé dva obrazky.


Přílohy:
SrimokElectronics5.JPG
SrimokElectronics5.JPG
[ 149.54 KiB | Zobrazeno 2758 krát ]

SrimokElectronics6.JPG
SrimokElectronics6.JPG
[ 138.17 KiB | Zobrazeno 2758 krát ]


_________________
REX 250, 500; KASAMA Srimok; LOGO 690, 700; JR Forza 700, Gaui X3, X7; VBar Control
Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: KASAMA 90E
PříspěvekNapsal: čtv 07.03.2013 11:17 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 6.2.2011
Příspěvky: 1040
Bydliště: Šurany
Obrázky: 7
To co je ten strasny mechanizmus na servach cykliky? To tam dali dalsie velmi dobre kurvitko? Ani nechcem vidiet co to spravi v pripade crashu.
A druha vec ktora mi hned udrela do oci je to uchytenie kabiny, nebolo by to lepsie z plastu alebo ovela tensie aby to v pripade crashu pohltilo energiu a nie rozmrdalo cele uhlikove bocnice?

_________________
T-Rex600E@Spirit T-Rex600N@Spirit T-Rex450@Spirit RaptorG4E720@Spirit Chase360@Spirit


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: KASAMA 90E
PříspěvekNapsal: čtv 07.03.2013 11:34 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 13.1.2007
Příspěvky: 6689
Bydliště: Berounsko
Srouby jsem koupil presne stejne jako v jsou v kitu. Jen asi o tri, ctyri mm delsi. Udelal jsem si jednoduchy pripravek a vsechny zkratil na potrebnou delku.
Prepakovani serv se mi libi. Ano, je to slozitejsi, ale servo neni namahane bocnimi silami.
Ty planzetove talirky maji otvory posunute o cca 5 stupnu, takze se da ( pokud nevyjde paka na vystupnim tisicihranu presne ) jeste mirne doladit neutralni pozice. U me Kasamy jsem mel vsechny subtrimy v nule.

_________________
Bell 206, Mi-8, nejaka letadla, Jeti DS-16


Naposledy upravil pkotatko dne čtv 07.03.2013 11:35, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: KASAMA 90E
PříspěvekNapsal: čtv 07.03.2013 11:35 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 13.3.2010
Příspěvky: 282
Bydliště: Plzeň
Co se týče odolnosti proti haváriím tak myslím že Multiplex vyrábí něco vhodného. S tím se prý může mydlit o zem pořád :wink:. Kasama je bohužel spíše o létání něž o padání a když je človék šikovný tak stejně rozstříkne cokoliv. Mám bohaté zkušenosti :D .

A co se týče spodního masivního držáku kanopy, tak ten je průchozí a na bočnice je připevněn pomocí silentbloků pojištěných závlačkami. Takže případnou ránu chytí poměrně masivní tyč a síla do bočnice by se měla utlumit v silentbloku a rozložit ve výztuze okolo otvoru v bočnici.

_________________
REX 250, 500; KASAMA Srimok; LOGO 690, 700; JR Forza 700, Gaui X3, X7; VBar Control


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: KASAMA 90E
PříspěvekNapsal: úte 12.03.2013 13:00 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 13.3.2010
Příspěvky: 282
Bydliště: Plzeň
Dnes bych zejména pro některé členy fóra rád uveřejnil několik lascivních obrázků obnažených ozubených kol. Jedná se o hlavní a autorotační kolo. Při fotografování tohoto aktu mně přišlo zajímavé porovnat ozubená kolo Srimoka s nějakým známým etalonem a vymontoval jsem tedy hlavní kolo z T-REXe 700E. Hned po vybalení hlavního kola Srimoka jsem si řekl, že je něco asi špatně, protože můj palec je i přes veškerou snahu trochu širší než hlavní kolo. Do teď se nemohu rozhodnout, jestli mám tuto skutečnost reklamovat u Kasamy, nebo u mých rodičů :-).
Na tomto místě bych se pozastavil u pohonného systému Srimoka jako celku: V celém vrtulníku se nacházejí jen tři záběry ozubených kol. Tedy žádné orgie na téma různě rafinovaných kombinací ozubených kol, řemínků a kladek. Prostě žádné vodiče tam nejsou ;-). Jen šest kol, přičemž jen dvě jsou plastová. A právě tato dvě plastová kola jsou předmětem obrázků. Jak hlavní, tak autorotační kolo jsou obráběná z plného materiálu, tedy bez použití vstřikovaného polotovaru a za materiál je zvolen klasický PA66. Hlavní kolo je našroubováno na masivní náboj celokrytované volnoběžky s trvalou tukovou náplní. Materiál náboje je stejně jako u zbytku stroje SWISS 7075 a spojení mezi autorotačním kolem a volnoběžkou obstarává klasické pero. Tato jednoduchost pohonu však přináší i jistou nevýhodu, kterou je absence "blbuvzdornosti". Zejména kuželová ozubená kola jsou choulostivá na správné seřízení zubové vůle a tuhost uložení. I z tohoto důvodu je hlavní hřídel vybaven axiálními ložisky, které potřebnou tuhost uložení zajišťují. Kuželový pastorek je vybaven excentrem, pomocí kterého je možné zubovou vůli pohodlně nastavit. Pokud se ale pilot necítí dostatečně technicky zdatný ozubená kola zvládnout a spíše si rozumí s převody na cirkulárce doporučil bych mu raději jinou značku vrtulníku využívající takový způsob náhonu, protože Kasama je opravdu citlivé technické náčiní ;-).


Přílohy:
P1020327.JPG
P1020327.JPG
[ 160.97 KiB | Zobrazeno 2586 krát ]

P1020328.JPG
P1020328.JPG
[ 148.19 KiB | Zobrazeno 2586 krát ]

P1020329.JPG
P1020329.JPG
[ 151.82 KiB | Zobrazeno 2586 krát ]


_________________
REX 250, 500; KASAMA Srimok; LOGO 690, 700; JR Forza 700, Gaui X3, X7; VBar Control
Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: KASAMA 90E
PříspěvekNapsal: sob 23.03.2013 13:47 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 13.3.2010
Příspěvky: 282
Bydliště: Plzeň
Hlásím že Kasamy v Plzni už létají. První lety byly poznamenány velkým množstvím nových a neosahaných věcí. Kromně pro mě úplně nového vrtulníku se bylo nutné seznámit s firmwarem 1.31 Futaby CGY 750, na který fóra pějí jen chválu a s chováním Regulátoru Mezon. I když jsem si celou uplynulou sezonu užíval listů Edge, Edge SE byly pro mě také nové. Takže opravdu hodně dojmů najednou. Než se mně je podaří utřídit, měl bych ještě dva detaily ze stavby a to sestavu vrtulky a rotorovou hlavu.
Celá sestava vrtulky je naprosto unikátní. Jednak kuželový převod je tvořen dvěma kovovými kuželovými koly se spirálními boky zubů a je zcela uzavřen v hliníkové skříni s náplní tuku. Skříň je opatřená zátkou pro doplňování tuku a vizuální kontrolu zubů. Nezbytnou vůli v ozubení lze nastavovat na hřídeli náhonu pomocí posuvné vložky a na hřídeli vrtulky pomocí příložek. Cela vrtulka je na poměry třídy 700 neuvěřitelně subtilní a využívá násobně větší pevnosti ocelových kol oproti plastovým.
Přepákování vrtulky se skládá z úhlové páky ovládané karbonovým táhlem, která ovšem neovládá přímo smykátko, ale dlouhou těhlici připojenou ke smykátku. Jak úhlová páka tak i táhlo se kývají na masivních čepech zachycujících třecí sílu v ložisku smykátka. Takováto kinematika využívá oproti klasickým smykátkům jen jeden díl navíc (dlouhou těhlici), který ovšem výrazně linearizuje posun smykátka po hřídeli vrtulky a zamezuje pootáčení smykátka v průběhu zdvihu. Táhla ke gripům vrtulky jsou uložena na kuličkových ložiscích a jsou ukončena kulovými čepy s poměrně velkou plochou slibující za provozu minimální otlačení. Sestava má překvapivě malou vůli a nádherně volný chod.
Jistou nevýhodou této propracované konstrukce může být potřeba znalosti jak se chovat ke kuželovým převodovkám. Nastavení správného záběru je kritické a periodická kontrola tukové náplně je rovněž nutná. Výrobce ovšem dodává převodovku smontovanou a s nastavenou vůlí. Můj názor ovšem je, že pilot se vztahem k technice údržbu bez problému zvládne a bude ho naopak spíše těšit.
Rotorová hlava nemá překvapivě přímá táhla ke gripům, ale využívá vahadel s dvojí možností převodu pomocí posunutí táhla k, či od osy kývání vahadla. Výhodou tohoto uspořádání je poloviční síla na táhla i na serva a z toho mimo jiné plyne i teoreticky dvojnásobná životnost oček táhel. Hlavní síla z gripů je zachytávána rozměrným ložiskem uprostřed vahadla. Celkovou hodnotu převodu lze měnit nejen dříve zmíněnou polohou hlavního táhla, ale i rozpěrným kroužkem mezi vahadlem a ramenem gripu a i umístěním kulových čepů směrem ven či dovnitř. Velkou výhodou takto modifikovatelné hlavy je snadné přizpůsobení geometrickým potřebám bezpádlové jednotky bez nutnosti vymýšlet náhradní řešení či se smířit s kompromisním nastavením. Velice příjemná jsou zkracovací táhla s pravým a levým závitem M3, ke kterým je dodáván klíč, použitá nejen na hlavě, ale na celém vrtulníku. Při nastavování tak není nutné vycvaknout ani jediné očko.
Rotorová hlava není "rigid", je ale poměrně hodně tuhá. Tlumící elementy jsou tvořeny sadami "O" kroužků nasazených na speciálních drážkovaných vložkách kterými prochází příčná hřídel.
Deska cykliky je opět poměrně minimalistická. Pěknou drobností je kuličkové ložisko na čepu procházejícím momentovým vodítkem.
Výše popsané je ilustrováno přiloženými obrázky.


Přílohy:
TailRotor.JPG
TailRotor.JPG
[ 180.95 KiB | Zobrazeno 2442 krát ]

TailRotor2.JPG
TailRotor2.JPG
[ 196.43 KiB | Zobrazeno 2442 krát ]

MainRotorHead.JPG
MainRotorHead.JPG
[ 118.71 KiB | Zobrazeno 2442 krát ]


_________________
REX 250, 500; KASAMA Srimok; LOGO 690, 700; JR Forza 700, Gaui X3, X7; VBar Control
Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: KASAMA 90E
PříspěvekNapsal: sob 23.03.2013 15:36 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 20.7.2010
Příspěvky: 5680
Bydliště: Kamenice - Praha východ
Obrázky: 1
Blog: Zobrazit blog (2)
Hum4nfrog píše:
....
Rotorová hlava není "rigid", je ale poměrně hodně tuhá. Tlumící elementy jsou tvořeny sadami "O" kroužků nasazených na speciálních drážkovaných vložkách kterými prochází příčná hřídel.
....


To mi připomělo jednu věc .... má tahle vymoženost techniky, taky takovou vychytávku, jako je gumové měkčení na ližinách podvozku?


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: KASAMA 90E
PříspěvekNapsal: sob 23.03.2013 15:57 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 13.3.2010
Příspěvky: 282
Bydliště: Plzeň
Tak tohle je zajímavé. Nemá. Zatím jsem nezjistil proč takovouto věc Kasama nedodává a to jsem se ptal přímo u zdroje. Můj názor je, že se jedná čistě o estetické hledisko vycházející s podvozku Srimoka Nitro. Ten má podvozkové nohy karbonové a ližiny obepínají jen tenké nerezové pásky. Tam by gumové bambule působily obzvláště nehezky. Nicméně kolegové si montují gumy z Rexe 700 a padnou přesně. Já jsem se zatím nerozhodl a létám bez gum. Futaba si zatím nijak nestěžuje. Jen si brousím ony pěkné podvozkové nohy o asfalt. Asi ale gumy namontuji. V Thajsku maji možná jen zatravněná letiště a tak to neřeší :)

_________________
REX 250, 500; KASAMA Srimok; LOGO 690, 700; JR Forza 700, Gaui X3, X7; VBar Control


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: KASAMA 90E
PříspěvekNapsal: sob 23.03.2013 16:04 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 20.7.2010
Příspěvky: 5680
Bydliště: Kamenice - Praha východ
Obrázky: 1
Blog: Zobrazit blog (2)
Ale ty gumy se tam dávají za nějakým účelem ... to není kvuli estetice. Jiná věc by byla, kdyby kvli těm CF nosníkum podvozku tam být nesměli. I to je možné, ale docela bych se divil.


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: KASAMA 90E
PříspěvekNapsal: sob 23.03.2013 16:18 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 13.3.2010
Příspěvky: 282
Bydliště: Plzeň
O užitečnosti gum na ližinách při startu z tvrdých povrchů se nepřu. Zvlášť u některých bezpádel. (U HC3 jsou dokonce v návodu předepsané) Byla to jen volná úvaha na to proč asi nejsou dodávány. Myslím že by nic nebránilo je použít i na nitro verzi.

_________________
REX 250, 500; KASAMA Srimok; LOGO 690, 700; JR Forza 700, Gaui X3, X7; VBar Control


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: KASAMA 90E
PříspěvekNapsal: sob 23.03.2013 16:32 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 29.3.2009
Příspěvky: 397
Bydliště: SR
Hum4nfrog píše:
... Myslím že by nic nebránilo je použít i na nitro verzi.

To rozhodne ;)
https://picasaweb.google.com/1097926975 ... 7896111330

Sice tam svietia ako semafor :lol: , ale rozhodne to stoji zato.

_________________
KASAMA Srimok 90N CYBERHEAD + SPIRIT
TREX 450PRO + Beast
Futaba T14SG 2,4GHz


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: KASAMA 90E
PříspěvekNapsal: sob 23.03.2013 18:57 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 13.3.2010
Příspěvky: 282
Bydliště: Plzeň
Moc pěkný stroj. Nitro bych někdy rád vyzkoušel. Pořídit si ho ale bohužel nemůžu, protože bych si s ním zřídka zalétal. Létáme prakticky na sídlišti a rachot Edgú je tak na hranici únosnosti. S nitrem by nás asi Městská policie brzy vyhnala. (takhle se chodí jen koukat :D )

Zeptal bych se na jednu věc která se mě zatím nepodařila rozklíčovat: Hrozně se mně líbí lineární ložisko na táhlu vrtulky na nitro verzi. Nemůžu ale pořád přijít na to, který díl se pohybuje uvnitř ložiska. Můžete mně poradit?

_________________
REX 250, 500; KASAMA Srimok; LOGO 690, 700; JR Forza 700, Gaui X3, X7; VBar Control


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: KASAMA 90E
PříspěvekNapsal: sob 23.03.2013 19:27 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 20.7.2010
Příspěvky: 5680
Bydliště: Kamenice - Praha východ
Obrázky: 1
Blog: Zobrazit blog (2)
Mimo téma ale krásně to šustí. :D

http://www.youtube.com/watch?v=Yi__GO2OxRA


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 310 ]  Přejít na stránku Předchozí  1 ... 16, 17, 18, 19, 20, 21  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 10 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz