Jak vybrat spravne listy pro muj vrtulnik ?
Tato otazka se pomerne casto opakuje. Byt se zda jednoducha, odpoved na ni zdaleka tak jednoducha neni. Promita se do toho hodne parametru jako vaha heliny, otacky rotoru, letovy styl, pilotni umeni a nemalou merou je to i o pocitech z rizeni. Kazdemu vyhovuje neco jineho. Budes mit dve naprosto stejne a stejne nastavene heli a kazdemu majiteli budou vyhovovat odlisne listy.
U listu hraje roli snad naprosto vsechno. Delka, vaha, sirka, posazeni podelneho a pricneho teziste, profil, koncovy oblouk, material ze ktereho je vyroben, tvrdost v ohybu a krutu. Taky mam zkusenost, ze ne kazdy vyrobce je schopen vyrobit stejne se chovajici list v ruznych velikostech. Ato plati i u tech nejdrazsich listu.Pokud je list uzsi nez unasec, neni zadny problem pridat z obou stran velkoplosnou podlozku z plastu nebo duralu. Nekteri vyrobci tyto podloky rovnou do baleni pridavaji. Neni se ceho bat.
Koupit levny nebo drahy list ? List zasadnim zpusobem ovlivni chovani cele heli.
1)Pro prvni krucky, poskakovani nad zemi a vis staci klidne drevene nebo levne cinske listy. Pilot stejne nema sanci neco poznat a riziko jejich zniceni je velike. Tady bych se zameril v postate na jedno a to je serizeni stopy. Nektere levne listy bohuzel maji kazdy jinou tvrdost a stopa, i kdyz je serizena v nule spravne, tak se ve visu rozjede. Pak heli vibruje a nechce se ji presne poslouchat povely pilota. Na to pozor. Takze pokud se stopa nerozjizdi, vic vlastnosti v tomto okamziku me nezajima.
2)Pro letani osmicek, polohovek a prvni "velke" akrobacie. Tady doporucim list laminatovy, mekci ale uz kvalitni. Laminat je ohebnejsi a takovy list vede dobre stopu. Pritom je tupejsi na rizeni cykliky i kolektivu, takze odpusti hodne chyb pilota. Letani s takovym liste je hodne prijemne a ladne. Typickym zastupcem takovych listu jsou bile laminatove listy od MS Composit . Vrele doporucuji pokrocilejsim zacatecnikum.
3)Pro 3D akrobacii. Hmm, tak tady uz je tezko radit. Clovek uz vetsinou ma nejake navyky, potreby a predstavy co od listu ocekava. Aby taky ne, po tech stovkach odletanych hodin
. Mam zkusenost s listy Radix. Nazval bych je takovym etalonem letovych vlastnosti ve vsech velikostech. Krasne drzi stopu, jsou prijemne na litani. Na ladnou akro i na hozenou motyku. Jedine co me na nich vadi, je trosku nelinearni odezva na kolektiv. Okolo nuly se dlouho nic nedeje a pak list najednou zprudka zabere. Ale zase treba pro nacvik prvku, ktere se provadi s nulovym nabehem je to lepsi. List odpusti ne uplne presne packovani okolo stredu drahy kniplu. Mam uz takovy zvyk, ze u nove heliny nasadim Radixy, heli si na nich odladim, dostanu ji do ruky a pak teprve jdu, porovnavam a hledam list co by mi vyhovoval lepe. Dost dobre jsou treba listy Edge. Jsou rychlejsi na cyklice nez Radixy a velmi linearni na kolektivu. Listy KOK Extreme, vyborne listy na tvdrou 3D, ale na ladnou akro nevedou stopu. KOK Aerodynamic jsem bohuzel nemel moznost vyzkouset. MSC Champion, to jsou listy ktere deli lidi do dvou skupin. Na ty co je miluji a na ty co jim nemuzou prijit na jmeno. Nic mezi tim. Listy jsou hodne tvrde, reaguji rychle. Staci jim mensi uhly na cyklice i kolektivu. Musi se s nimi clovek naucit letat. Jinak budou zrat pomerne vic energie nez treba Radix. Ja to neumim. Listy Align, to jsou listy ktere mam docela oblibene ve velikosti 325mm. Hlavne D a F . Ty Fka jsou velmi ostre na cyklice. Listy V Blades jsem zkousel. Vlastnostmi velmi podobne jako Edge ale vyrazne vetsi spotreba energie. Dal se chystam vyzkouset Spin Blades, Torsion Solid a hlavne jsem moc natesenej na nove listy Mavrikk G5WC. Jsou sirsi nez standartni listy a jdou o nich velmi zajimave informace.
Ahoj pkotatko! Odvtedy hodne casu uplynulo. Ake listy si medzicas vyskusal? Aky mas nazor treba na Rail blades a FunKey-Rotortech blades?