Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 45 ]  Přejít na stránku 1, 2, 3  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Titanová spojka křídla.
PříspěvekNapsal: pát 24.01.2020 10:56 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 23.2.2011
Příspěvky: 731
Bydliště: Slavkov u Brna
Obrázky: 0
Psal jsem tento dotaz, který bude následovat, prodejci titanové kulatiny, jednalo se o kvalitu grade 5, odpověď žádná. Takže jak se bude chovat titanová tyč (kulatina) jako spojka křídla. Takže jaký ten stav bude, nebo jaké jsou možnosti. Při zatížení se tyč bude prohýbat (propružovat) ale vráti se po skončení zatížení do původního stavu něco jako pružinová ocel. Při velkém zatížení se tyč bude propružovat, až dojde k trvalé deformaci a tyč se ohne, třeba ne moc, ale ohne se a zůstane ohlá. Nebo poslední varianta je ta, že se při velkém zatížení ohne, a při větším ohybu se ulomí.
Takže třeba tyč z nerezi, jako spojka křídla se jenom ohne, ale neulomí. Ale právě, že titan je o dost lehčí než ocel, tak koketuji s myšlenkou použít ten titan na tu spojku, ale nevím jak ten titan se bude chovat, jako ta spojka křídla.


Nahoru
 Profil  
 
 
 Předmět příspěvku: Re: Titanová spojka křídla.
PříspěvekNapsal: pát 24.01.2020 19:25 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.4.2010
Příspěvky: 7804
Bydliště: Nový Bydžov ČR
Obrázky: 14
Zkus se zeptat nějakýho horolezce, co jim dělaj titanový kotvící šrouby do ledu a nebo karabiny. Jeden mi říkal, že po pádu ve stěně, tedy dynamickým rázu, se musí vyřadit i když jim nic pohledově není. Odhadoval bych, že to může být spojeno s možností mikroprasklin při extrémní dynamický námaze. Samozřejmě že jisticí matoš má řádově náročnější předpisy než spojka křídla. :)


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Titanová spojka křídla.
PříspěvekNapsal: pát 24.01.2020 20:26 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 22.3.2007
Příspěvky: 4148
Bydliště: SK Bratislava
No pretoze tvoja otazka je zalozena na relacii do tvojich pocitov :- )))

tu mas data, tak si mozes spocitat objektivne co ta zaujima

http://asm.matweb.com/search/SpecificMa ... num=MTP642

este si k tomu pripocitaj ze tie tyce budu nejako mechabicky a/alebo tepelne spracovane, takze tie cisla nemusia byt uplne zodpovedajuce tomu co si u niekoho kupis


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Titanová spojka křídla.
PříspěvekNapsal: pát 24.01.2020 21:26 
Mazák
Mazák

Registrován: 24.11.2013
Příspěvky: 632
Bydliště: Praha 10
Obrázky: 9
V souvislosti s pevností a pružností materiálů existují pojmy jako mez kluzu, mez pevnosti, nízkocyklová a vysokocyková únava a spoustu dalších.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Pružnost
Mez kluzu (více typů, yield strength) určuje přechod mezi elastickou a plastickou deformací. Plastická část deformace je trvalá a znamená přímé poškození materiálu.
Mez pevnosti (ultimate strength) je síla, resp. napětí, které je daný materiál schopen maximálně snést. Když dojde k překročení meze pevnosti, tak u spojky křídel to stejně znamená konec. Je jedno jestli je z něho měkká žvejka nebo se čistě zlomí.
I když nedojde k překročení meze pevnosti i meze kluzu, tak po určitém počtu cyklů stejně dojde k lomu. Vyjímkou jsou materiály s tzv. mezí únavy (fatigue strength, endurance limit), které vydrží "nekonečný" počet cyklů pod touto mezí únavy.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Únava_materiálu
Celá problematika je ještě složitější (např. lomová houževnatost, závislost na teplotě nebo korozivnosti prostředí apod.)

Podle mě není důležité, jak se bude chovat titanová spojka, ale kdy se tak bude chovat.


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Titanová spojka křídla.
PříspěvekNapsal: sob 25.01.2020 6:39 
Mazák
Mazák

Registrován: 7.5.2015
Příspěvky: 4390
Bydliště: ČR
Obrázky: 1
U použití SPOJKA KŘÍDLA bych asi chtěl spíš ohnout než prasknout. Jak jsem se díval grade 5 spíš pevný křehký
A pokud titan spojka dostala větší ránu - projeví se únavou materiálu - nutná preventivní výměna

Titanové slitiny Grade 1-11
https://www.inkosas.cz/templates/titanove-slitiny-tyce-plechy-draty-trubky.php
https://www.inkosas.cz/download/titanove-slitiny-grade/titan-grade-2.pdf
https://www.inkosas.cz/download/titanove-slitiny-grade/titan-grade-5.pdf

DISKUSE SPOJKA KŘÍDEL TRUBKA TITAN nebo DURAL? nebo KLASIKA?
Titanové trubky
http://www.rcmania.cz/viewtopic.php?f=18&t=85503


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Titanová spojka křídla.
PříspěvekNapsal: sob 25.01.2020 10:06 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 8.7.2011
Příspěvky: 6694
Bydliště: Písek, ČR
Přihřál bych si polívčičku zde ve vlákně:
K vrtulníku Devil 505 (tj. helina o průměru rotoru přes metr) se prodává jako tuningový díl dvojice titanových šroubků, které drží vrtulku na příčné hřídeli vrtulky. Jsou namáhané na tah a vibracemi. Běžně tyto šroubky bývají z oceli 12.9.
Síla na ně bude ukrutná, dala by se spočítat, ale raději jí počítat nebudu abych se vevyděsil, otáčky ocasní vrtulky jsou opravdu vysolé :?
Ve stavebnici té heli byly ty ocelové šroubky, avšak dodavatel (a současně výrobce) k tomu rovnou dal pytlíček s těmi tuningovými - titanovými. Takže jsem tam osadil ty titanové, ve víře, že jsou OK.
Chvíli jsem se snažil zjišťovat, jestli není nebezpečné je tam použít, jsou opravdu dost namáhané a pro bezpečnost letu mají zásadní význam. Mám je na dvou heli už déle než rok, a zatím neupadly.
Tohle jsou oni:
https://www.banggood.com/4Pcs-ALZRC-TSH ... rehouse=CN

Co vy na to, strojařští znalci, věřili byste spíš ocelovým, nebo titanovým? (složení titanové slitiny těch šroubků je samozřejmě neznámé)

_________________
FrSky Horus, letadla, heli+koptéry.
http://rc.ludl.cz


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Titanová spojka křídla.
PříspěvekNapsal: sob 25.01.2020 10:22 
Mazák
Mazák

Registrován: 15.3.2014
Příspěvky: 1181
Bydliště: Třebíč
Obrázky: 0
Titanu z banggoodo bych opravdu věřil:-)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Titanová spojka křídla.
PříspěvekNapsal: sob 25.01.2020 10:34 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 8.7.2011
Příspěvky: 6694
Bydliště: Písek, ČR
Celý ten vrtulník je z Banggoodu :?
Ty šroubky jsem si pak koupil ještě zvlášť, a jeden jsem trápil (testoval), snažil jsem se mu inbusem ukroutit hlavičku, a jevil se mi dobře. Až potom jsem je dal na tu vrtulku, právě proto, že se mi to při mých amatérských testech zdálo dobré.
Nechme stranou, co je tento konkrétní výrobek za slitinu, jaká je jeho kvalita atd... titanové šroubky se dají koupit i kvalitní, od renomovaných výrobců/dodavatelů. Spíš jsem mířil otázkou, zdali (obecně) na namáhané spoje je vhodné použít titanové šroubky namísto ocelových, nebo jestli je to jednoznačně blbost a 12.9 jsou určitě lepší?
Právě že jsem nikde nedohledal porovnání titanu x oceli na šroubových spojích.

Ocel je jasná:
https://www.sroubamatka.cz/cs/technicke ... roubu.html

_________________
FrSky Horus, letadla, heli+koptéry.
http://rc.ludl.cz


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Titanová spojka křídla.
PříspěvekNapsal: sob 25.01.2020 13:50 
Mazák
Mazák

Registrován: 7.5.2015
Příspěvky: 4390
Bydliště: ČR
Obrázky: 1
@Woita Pokud víš do které třídy oceli (v anglické klasifikaci (mild / high-tensile steel)
_ 12.9 (12.9 nejvyšší Pevnostní třída dle mne high-tensile) patří tak jedna z obecných odpovědí říká
Titanium bolts can be as strong as mild steel or stainless steel bolts.
Titanium bolts are not as strong as high-tensile steel bolts.
_ Pokud tam vyhoví pevnost středních tříd (nebo nerez) oceli, a hlavní je HMOTNOST je titan OK
_ Je tu ještě jedna drobnost, a to materiál (matice) protikusu ten by měl být stejné třídy, tedy 12, aby byla
zaručena pevnost spoje 12. Pokud u spoje vyhoví nižší třída asi ten protikus může mít třídu vyšší.
_ Nejsem technolog a z patra neodhadnu zda jsou jiná PROTI spoji ŠROUB TITAN - PROTIKUS OCEL 12.9
-- TOLIK TEDY PAPÍROVĚ - chtělo by to ještě PRAKTIKA

==edit02 Tento odkaz říká TITAN není vhodný pro pevnostní třídy 8.8 a vyšší (šroubové spoje - jízdní kola)
DO NOT replace 10.9 or 12.9 bolts with Ti.
Syntace titanium bolts are no substitute for bolts above 8.8 strength
(Titanium bolts come closest to steel in terms of strength but Ti is 47% lighter.)
http://faqload.com/faqs/bicycle-components/bolt-tuning-replacing-heavy-steel-bolts-with-titanium-aluminum-and-carbon-fiber


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Titanová spojka křídla.
PříspěvekNapsal: sob 25.01.2020 16:34 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 8.7.2011
Příspěvky: 6694
Bydliště: Písek, ČR
Hmmm...
protikus je závit v příčné hřídeli, nějaká ocel, ale těžko nějaká superpevná. Tedy myslím že titanové šroubky "stačí", a jejich plus bude nízká hmotnost (ale popravdě, hmotnost tady nebude hrát nějakou extra roli).
Asi nebude tak důležité, jestli vydrží závit, je ho v té hřídeli zatočeno dost, myslím že tak 6mm, spíš bych čekal, že to upadne těsně za hlavou šroubu.
Pro klid duše by bylo asi lepší požít co nejlepší šroubky, tedy ocel 12.9. Ten titanový upgrade, to bude spíš taková blbost, aby dotyčný mohl říkat, že to má "samý titan a kevlar" :lol:

Guchar, děkuju za info!

_________________
FrSky Horus, letadla, heli+koptéry.
http://rc.ludl.cz


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Titanová spojka křídla.
PříspěvekNapsal: sob 25.01.2020 23:49 
Mazák
Mazák

Registrován: 24.11.2013
Příspěvky: 632
Bydliště: Praha 10
Obrázky: 9
guchar píše:
U použití SPOJKA KŘÍDLA bych asi chtěl spíš ohnout než prasknout. ...

Dokud se nedostanete nad mez pevnosti (sníženou o únavu), tak nic nepraskne.
A naopak pokud síla překročí mez pevnosti, tak spojka tuto sílu neudrží a křídla tak jako tak zatleskají.
Ať už je to brutálním ohnutím (a prasknutím) nebo prasknutím.

Který materiál je na obrázku v následujícím odkaze lepší?
https://en.wikipedia.org/wiki/File:Stress_v_strain_A36_2.svg
Ten, který bez varování praskne (modrý) nebo ten, co přestane držet sílu, začne se ohýbat (nebo natahovat) a nakonec také praskne (červený).
Uvažujte hlavně s ohledem na to že vaše zatěžování probíhá spíš v síle než v deformaci.
Podle mě je jasný vítěz ten modrý, protože vydrží mnohem větší sílu (o více než 50%!!!).

Mimochodem, co dělá podle mě v letectví nejoblíbenější materiál - uhlíkové vlákno?
https://www.google.com/search?tbm=isch&q=tensile+stress+strain+carbon+fibre

Nejlepší je se této situaci vyhnout a použít správně nadimenzovanou spojku. Tj. pohybovat se za všech okolnosti dokonce pod mezí kluzu (bod 2 na obrázku).


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Titanová spojka křídla.
PříspěvekNapsal: sob 25.01.2020 23:59 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 22.3.2007
Příspěvky: 4148
Bydliště: SK Bratislava
Grugh píše:

Který materiál je na obrázku v následujícím odkaze lepší?
https://en.wikipedia.org/wiki/File:Stress_v_strain_A36_2.svg
Ten, který bez varování praskne (modrý) nebo ten, co přestane držet sílu, začne se ohýbat (nebo natahovat) a nakonec také praskne (červený).
Uvažujte hlavně s ohledem na to že vaše zatěžování probíhá spíš v síle než v deformaci.
Podle mě je jasný vítěz ten modrý, protože vydrží mnohem větší sílu (o více než 50%!!!).


To A aj B (modra / cervena) je predsa jeden a ten isty material :- )))))


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Titanová spojka křídla.
PříspěvekNapsal: ned 26.01.2020 0:16 
Mazák
Mazák

Registrován: 24.11.2013
Příspěvky: 632
Bydliště: Praha 10
Obrázky: 9
igorb píše:
To A aj B (modra / cervena) je predsa jeden a ten isty material :- )))))

Ano, to je pravda, ale použil jsem to jako příklad chování ohnutí vs prasknutí (zde kvůli jinému způsobu zatěžování).
Co jsem chtěl naznačit, že chování ohnutí / prasknutí nejsou při zatěžování tak důležité, jako charakteristické hodnoty materiálu. Hlavní je mez kluzu pro dlouhodobé používání a mez pevnosti pro jednorázovou událost.
Při ráně při přistání (s překročením meze pevnosti) je jedno jestli spojka praskla nebo se hodně ohnula. Stejně je nutná výměna protože už spojka není pevná.
A ve vzduchu třeba při dýsingu je to také jedno, protože při překročení meze pevnosti se křídlo zbortí, protože je zatěžováno v síle.


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Titanová spojka křídla.
PříspěvekNapsal: ned 26.01.2020 4:32 
Mazák
Mazák

Registrován: 7.5.2015
Příspěvky: 4390
Bydliště: ČR
Obrázky: 1
@Woita Souhlas, že u heli rotoru přes metr, váha šroubků M3x6 mm bude nevýznamná vůči listům a hlavě
Takže upgrade TITAN je o pocitu uživatele a ceně, kterou lze nasadit je-li součástí setu titan upgrade,
Přitom jak slova TITAN tak UPGRADE jen navozují dojem lepšího řešení, než OCEL a PŮVODNÍ = NOT UPGRADE


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Titanová spojka křídla.
PříspěvekNapsal: ned 26.01.2020 12:24 
Zkušený debatér
Zkušený debatér

Registrován: 16.1.2013
Příspěvky: 437
Woita píše:
Přihřál bych si polívčičku zde ve vlákně:
K vrtulníku Devil 505 (tj. helina o průměru rotoru přes metr) se prodává jako tuningový díl dvojice titanových šroubků, které drží vrtulku na příčné hřídeli vrtulky. Jsou namáhané na tah a vibracemi. Běžně tyto šroubky bývají z oceli 12.9.
Síla na ně bude ukrutná, dala by se spočítat, ale raději jí počítat nebudu abych se vevyděsil, otáčky ocasní vrtulky jsou opravdu vysolé :?
Ve stavebnici té heli byly ty ocelové šroubky, avšak dodavatel (a současně výrobce) k tomu rovnou dal pytlíček s těmi tuningovými - titanovými. Takže jsem tam osadil ty titanové, ve víře, že jsou OK.
Chvíli jsem se snažil zjišťovat, jestli není nebezpečné je tam použít, jsou opravdu dost namáhané a pro bezpečnost letu mají zásadní význam. Mám je na dvou heli už déle než rok, a zatím neupadly.
Tohle jsou oni:
https://www.banggood.com/4Pcs-ALZRC-TSH ... rehouse=CN

Co vy na to, strojařští znalci, věřili byste spíš ocelovým, nebo titanovým? (složení titanové slitiny těch šroubků je samozřejmě neznámé)

pokud je šroub definovaný jako "Titanium Alloy" :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: (nic víc tam nevidím), tak bych řekl, že ani nemá cenu k tomu cokoli dodávat.


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 45 ]  Přejít na stránku 1, 2, 3  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 9 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz