Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 18 ]  Přejít na stránku 1, 2  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Seřízení dvouplošníku Pitts S-2A
PříspěvekNapsal: čtv 09.07.2020 17:25 
Nováček serveru
Nováček serveru

Registrován: 6.3.2019
Příspěvky: 21
Bydliště: ČR
Vážení kolegové, mohli by jste mi prosím poradit úpravu seřízení mého dvouplošníku Pitts S-2A.
Při záletu v normální poloze se model vzpínal a musel jsem hodně potlačit výškovku. Po prvním letu jsem zkusil zvětšil vyosení motoru z 1,5° na 3° směrem dolů. Při druhém letu jsem mohl sice potlačení výškovky o něco málo zmenšit, ale stále musím mít potlačeno (1,5cm na konci kormidla výškovky), aby letadlo v normálním letu letělo rovně (resp. lehce opadávalo). Letadlo létá podobně na snížený i plný plyn.
Problém je při letu na zádech! Letadlo má snahu letět nahoru, po dvou sekundách po přetočení na záda už letí kolmo nahoru (bez dalšího zásahu do výškovky, kterou mám vytrimovanou - potlačenou- pro normální let). Zkoušel jsem ještě kolmý let vzhůru, tam se letadlo chová normálně. Vzhledem k tomu, že se zatím letadlo chová nestandardně, tak jsem neměl odvahu zkoušet kolmé klesání.
V modelu mám benzínový motor DLE 55. Rozpětí 1,83m, letová hmotnost včetně benzínu (0,7L) 11 kg.
Jedná se o model klasické konstrukční konstrukce (smrkové nosníky, balsa, překližka, ..) podle stažených plánků z internetu.
Profil křídel souměrný NACA 0012, úhel nastavení spodního křídla +0,5°, horního +0 (vůči výškovce).
Těžiště mám na hraně spodního křídla, spíše je to těžší na předek.
Co by jste mi poradili upravit, aby letadlo letělo podobně v normální poloze i na zádech?


Naposledy upravil Karel Charlie dne čtv 09.07.2020 17:35, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil  
 
 
PříspěvekNapsal: čtv 09.07.2020 17:33 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.11.2005
Příspěvky: 6015
Bydliště: Vsetín
To vypadá jak kdyby ti ustřelil úhel seřízení, buď jednoho, nebo obou křídel, případně VOP.


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: čtv 09.07.2020 17:55 
Mazák
Mazák

Registrován: 22.4.2014
Příspěvky: 1125
Bydliště: ostrava-svinov
Vyzkoušel těžiště na horním křídle.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: čtv 09.07.2020 21:30 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 23.4.2010
Příspěvky: 8173
Bydliště: Nový Bydžov ČR
Obrázky: 14
Zrovna to samý s trochu větším S3 Challenger řeším ve vedlejším vlákně. http://www.rcmania.cz/viewtopic.php?f=18&t=78356 Zatím nikdo nic...


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: čtv 09.07.2020 22:04 
Zkušený debatér
Zkušený debatér

Registrován: 8.6.2005
Příspěvky: 421
Bydliště: Praha1
Zdar, mrkni na toto: http://www.minfo.cz/rcxxl/main.php?kat=clanek&clid=27&access=
Tento postup mi vždy fungoval a éra pak lítala jak po kolejích.
Pokud to má lítat jako akrobat dal bych vše do nuly motor-krídla-výškovka a zkusil posunout těžiště dopředu. Předpoklad je nezkroucené éro.:)


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: čtv 09.07.2020 22:50 
Platící zákazník RCManie
Platící zákazník RCManie
Uživatelský avatar

Registrován: 14.11.2013
Příspěvky: 1350
Bydliště: Chocerady
Vůči výškovce??? A výškovka je v rovině osy letadla??

_________________
www.havelaircraft.cz
info@havelaircraft.cz
Facebook- Havelaircraft


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: čtv 09.07.2020 22:54 
Nováček serveru
Nováček serveru

Registrován: 6.3.2019
Příspěvky: 21
Bydliště: ČR
Úhly křídel jsem přeměřoval několikrát. Na výškovku jsem dal vodováhu, vypodložil zadní ostruhové kolečko a vyrovnal letadlo s výškovkou do vodorovné polohy. Pak jsem měřil nastavení křídel vůči VOP, křídla jsou symetrická, tak ze středu náběžky ke středu odtokovky- udělal jsem si na to jednoduchý přípravek a použil stejnou vodováhu. Mělo by to být ±změřeno správně, rozdíl 1° nastavení křídla by měl dělat na konci křídla 5,7mm, tak to jsem měřil v určitě v menší toleranci. Ještě jednou přeměřím, protože to mě napadlo taky jako první, že bude asi špatně ...
Pro určení těžiště na letadle jsem chytil letadlo za horní křídlo a nyní těžiště vychází (půdorysně) asi 1 cm před náběžkou (směrem k motoru) spodního křídla.Tato poloha těžiště byla na všech plánkách tohoto typu dvouplošníku.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: čtv 09.07.2020 22:56 
Nováček serveru
Nováček serveru

Registrován: 6.3.2019
Příspěvky: 21
Bydliště: ČR
HavelAircraft píše:
Vůči výškovce??? A výškovka je v rovině osy letadla??


Ano, výškovka je rovnoběžná s osou letadla, alespoň na plánu, podle kterého jsem stavěl.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: čtv 09.07.2020 23:48 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 19.5.2009
Příspěvky: 218
Bydliště: Kunčice u Nechanic => u HK
Obrázky: 0
pro Honzisk a i ostatní . .
Před pár roky jsem si postavil svůj dvouploch na 15ccm MVVS . . symetrické profily na křídlech ... i na VOP :-)
Křídla 0° osa trupu 0° motor dolů ani ne 2° a něco vpravo . . a vop taky °. . . Nebylo to ono a tak jsem si vzpomněl na pilota a modeláře
p. Zd. Bedřicha. Spodní křídlo větší úhel nastavení . . Tak jsem hornímu ubral, drobně šláh do vejškovky a do těžiště víc na hlavu . .
A výkruty bez sudovosti a záda s lehkým odtlačením . .
Příloha:
P1010290.JPG
P1010290.JPG
[ 149.9 KiB | Zobrazeno 1621 krát ]


V Americe to dělají obráceně ... O tom co proč a jak psával na Akademii i Ing JL . .asi je to složité . . odstup křídel, stupnění, profiláž . .
Mám doma knížku pana tehdy jen Ing Sekaniny z roku 26, později profesora . . letecký konstruktér:
Příloha:
dvouploch Ing Sekanina nast kř.jpg
dvouploch Ing Sekanina nast kř.jpg
[ 63.82 KiB | Zobrazeno 1621 krát ]


Už mne přestalo bavit si éra kreslit a a roky běží . . . Abych si užil lenosti, koupil jsem Bü 131 ARF . . 1m85 . . 7kg bez benzinu a 30ccm . .
A tam nastavení křídel bylo americké ... horní větší, než spodní . . tak jsem do toho šláh . . horní jsem potlačil . . mám s tím po úpravě
dva starty a je to příjemnější na pilotáž zejména po stažení plynu a klesání na přistání . . .třetí, čtvrtá . .
A ještě přidám z nedávných časů zkušenost jiného modeláře:
Příloha:
Avia 534 seřízení.jpg
Avia 534 seřízení.jpg
[ 138.29 KiB | Zobrazeno 1621 krát ]



Tak asi tak . .
Leon po "dištancu" . . .


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 10.07.2020 0:42 
Nováček serveru
Nováček serveru

Registrován: 6.3.2019
Příspěvky: 21
Bydliště: ČR
Leone moc děkuji za praktické zkušenosti! Měl jsem v plánu vyzkoušet zmenšit nastavení horního křídla vypodložením podložkou na baldachýnu a to jsi mi potvrdil, že ti pomohlo. Se spodním křídlem by se dělaly úpravy složitěji.
Úhly nastavení křídel dvouplošníku jsou v článku na stránkách:
http://www.vekamodel.cz/aerodynamika-a- ... ni-modelu/


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 10.07.2020 11:36 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 7.6.2010
Příspěvky: 718
Bydliště: Praha 10
Zdravím,
řešil jsem před lety. Nastavení křídel dvouplošníků jsem našel v literatuře zcela protichůdná, takže mi to nepomohlo. Co jsem ale pochopil, že horní křídlo, zvlášť pokud je předsazené, má podstatně větší "autoritu". Takže jsem dal spodní křídlo do nuly a laboroval jen s horním a podařilo se.
Pat

_________________
Futaba T14SG
Velox II, Piper clipped w., Bücker 133 Jungmeister, Slow Poke


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: pát 10.07.2020 12:34 
Mazák
Mazák

Registrován: 2.3.2012
Příspěvky: 2437
Bydliště: Ústí nad Labem
Leon píše:
motor dolů ani ne 2° a něco vpravo . . a vop taky °. . .
Popravdě řečeno - tomuhle moc nerozumím. Předpokládám, že u VOP emigrovala nula.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 10.07.2020 16:02 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 19.5.2009
Příspěvky: 218
Bydliště: Kunčice u Nechanic => u HK
Obrázky: 0
. . . Jardo. když jsem to "ladil" tak se psal rok 2009 . . . Kdo si to má pak pamatovat. Když si to nakreslíš, tak ti nic jinýho nezbejvá, než poopravit své prvotní vize, nejsem dokonalý, aby první pokus vyšel ... Proto jsem vložil pár obrázků, kde i
Ing Sekanina naznačuje více možností. A troufnu si jeden přidat:
Příloha:
dvouplošné letadýlko.JPG
dvouplošné letadýlko.JPG
[ 100.94 KiB | Zobrazeno 1195 krát ]



A že to mnou na stará kolena zakoupená stavebnice měla jinak ( když se trochu setmělo, vzal jsem lejzr, éro a šel ke stodole, dílnu mám malou . . . ) mne překvapilo. A jestli to zde chce, ty dvě varianty nastavení teoreticky rozebrat, rád
si počtu . . A éra si "maluji " už od 15ti let . . někdo jede podle osvědčených plánků . .
Je veselé zjištění, jak se silně rozchází poloha T výrobce a i mezi sebou dvou sw na výpočet těžiště . . já tedy dal na
výrobce a na zálet dobré . . našly se jiné mouchy . .
Leon


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 10.07.2020 16:10 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 19.5.2009
Příspěvky: 218
Bydliště: Kunčice u Nechanic => u HK
Obrázky: 0
. . . pro Karla Čárlího . . Ing Alfery u Veky tak nějak potvrzuje i ten můj poslední obrázek . . nebo obrázek podporuje
tvrzení pana Ing Alferyho . .
:-)
L


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 10.07.2020 16:33 
Nováček serveru
Nováček serveru

Registrován: 6.3.2019
Příspěvky: 21
Bydliště: ČR
Dnes jsem si byl zalétat s Pittsem, u kterého jsem snížil úhel seřízení horního křídla o 2°. Pomohlo to, nyní mám výškovku potlačenu už jen trochu a letadlo při přistání má delší "výdrž" ve vzduchu. Na zádech se stále snaží letět do nebes, ale už ne kolmo nahoru. Zkusím úhel horního křídla ještě trochu snížit.
Pak se dostanu na horní křídlo cca -2,5°, spodní křídlo +0,5°, VOP 0°, motor -3°.
Toni Clark měl na Pitts S1 obě křídla 0°, VOP +2°, motor nevím.


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 18 ]  Přejít na stránku 1, 2  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz