Reklama

 





Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 118 ]  Přejít na stránku 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Asp FS 61 AR prasklá ojnice
PříspěvekNapsal: úte 11.08.2020 17:16 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 15.5.2008
Příspěvky: 525
Bydliště: Praha
Dneska na letišti asi tři lety v pohodě.Natankuju,normální start motoru,prdí si na volnoběh roluju na start.Zastavím,chci přidat a najednou kovová rána a vrtule se zastavila na fleku.Po příjezdu domů jsem zjistil,že praskla ojnice pod horním okem.Naštěstí to vypadá,že nevzala sebou nic dalšího.Po jejím odstranění se klika točí a ventily stříhají.Motor jsem koupil z druhé ruky a asi měl něco naběháno,ale šlapal v pohodě.Byl nainstalován invertně.Po rozebrání bylo oleje všude dost.Nebyl suchý.Palivo Tornado fuel 5%nitro ze starých zásob.Vrtule Ma 13x6.Točil s ní cca 10000 ot./min.Včera nalítal cca 1,5 hodiny ve vzduchu a v pohodě.Nehonil jsem ho.Model je typu Piper ne stíhačka.Čili let na půl plynu sem tam plnej na looping a výkrut.Když jsem ho koupil,tak na něm byla vrtule 12x 6 a s tou už podle mě dostával.za uši a točil hodně přes 10000 ot./min.Vím,že to bude vaření z vody,ale nemohla být ojnice už načatá?Nejsem si vědom nějaké chyby.Ventily seřízené pravidelně atd.Jen nevím co teď s tím.Nová se asi sehnat nedá,jedině koupit nějaké torzo motoru.se starší ojnicí.Nemáte kluci někdo nějakej tip?


Nahoru
 Profil  
 
 
 Předmět příspěvku: Re: Asp FS 61 AR prasklá ojnice
PříspěvekNapsal: úte 11.08.2020 18:11 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 5628
Bydliště: Žilina SR
Nebo si vyrobit novou. :wink: Ojnice není zas tak složitá součástka, dá se "vypižlat" i na koleně. Chce to jen kousek dobrého duralu (např. DIN 7075 http://www.alunet.cz/ENAW-7075) a na stojanové vrtačce vyvrtat a vystružit rovnběžně 2 díry. Bronzová pouzdra vytočit na soustruhu a zalisovat. První ojnici jsem si vyrobil když mi bylo 15 let (do OTM2,5 Sokola) a motor šlapal. 8)

Ale zkusil bych ještě hledat na webu pro značky PH nebo Magnum (to jsou klony stejných motorů jako ASP, Magnum bývalo zde https://www.mikegoesflying.com/product- ... ine-parts/).
A nejspíš by tam pasovala i ojnice od OS FS52 (to je osmapůlka, ale se stejným zdvihem, i když se už léta nevyrábí). Zkusil bych stránky http://www.rcjapan.net, nebo přímo u OS. :wink:

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Asp FS 61 AR prasklá ojnice
PříspěvekNapsal: úte 11.08.2020 18:18 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 5628
Bydliště: Žilina SR
Koukám https://www.mikegoesflying.com/shop/eng ... cting-rod/ tam ji už nemají. :(
Ale aspoň máš klíčové slovo "Connecting Rod FS52" nebo "Connecting Rod FS61" a můžeš hledat. :wink:

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Naposledy upravil VTjr dne stř 12.08.2020 14:18, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Asp FS 61 AR prasklá ojnice
PříspěvekNapsal: úte 11.08.2020 21:25 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 15.5.2008
Příspěvky: 525
Bydliště: Praha
Jj.Dík moc.Na výrobu si netroufám.Ale pokusím se jí sehnat.Problém je s mojí angličtinou :oops: .Snad to s pomocí překladače nějak dám.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Asp FS 61 AR prasklá ojnice
PříspěvekNapsal: úte 11.08.2020 21:54 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 9.1.2007
Příspěvky: 7131
Bydliště: Praha 8, ČR
Obrázky: 8
VTjr píše:
Nebo si vyrobit novou. :wink: Ojnice není zas tak složitá součástka, dá se "vypižlat" i na koleně. Chce to jen kousek dobrého duralu (např. DIN 7075 http://www.alunet.cz/ENAW-7075) a na stojanové vrtačce vyvrtat a vystružit rovnběžně 2 díry. Bronzová pouzdra vytočit na soustruhu a zalisovat. První ojnici jsem si vyrobil když mi bylo 15 let (do OTM2,5 Sokola) a motor šlapal. 8) ...


Tak to jsi fakt frajer. V podstatě v ruce vyvrtat dva otvory, aby osy byly rovnoběžné a kolmé k rovině otáčení, navíc, ale to odhaduju na základě jiných informací, předpokládám, že vzdálenost os čepů by měla být v toleranci setin, ne několika desetin milimetru. Ohlodat vnější tvar bych si asi troufnul, klidně s pilníkem ve svěráku, ale ty ďoury bych asi popisovanou technologií nedal.

_________________
Hitec Aurora 9X


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Asp FS 61 AR prasklá ojnice
PříspěvekNapsal: úte 11.08.2020 22:12 
Celkem nový uživatel
Celkem nový uživatel
Uživatelský avatar

Registrován: 24.1.2018
Příspěvky: 94
Bydliště: ČR, v blízkosti Olomouce
Neviděl bych ve výrobě ojnice problém, přesnější rozteče otvorů by šlo docílit vrtáním na frézce. Sám jsem takto ojnici vyráběl na benzínového Felgiebela.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Asp FS 61 AR prasklá ojnice
PříspěvekNapsal: stř 12.08.2020 6:11 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 9.1.2007
Příspěvky: 7131
Bydliště: Praha 8, ČR
Obrázky: 8
Pokud budu mít k dispozici frézku, nevidím problém. Ale pouze se stolní vrtačkou, pokud nemáš trochu výbavu (třeba křížový svěrák), to je vodvaz. Tolerance bude v nejlepším případě 0.1 mm, ale může být i větší. Tím neříkám, že se to i na té vrtačce nemusí podařit.

_________________
Hitec Aurora 9X


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Asp FS 61 AR prasklá ojnice
PříspěvekNapsal: stř 12.08.2020 6:57 
Mazák
Mazák

Registrován: 2.3.2012
Příspěvky: 2454
Bydliště: Ústí nad Labem
Mosquito píše:
Tak to jsi fakt frajer.
Věř Vladovi, opravdu to není tak mimořádný úkon, také jsem jich pár vyrobil.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Asp FS 61 AR prasklá ojnice
PříspěvekNapsal: stř 12.08.2020 10:39 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 23.4.2010
Příspěvky: 8325
Bydliště: Nový Bydžov ČR
Obrázky: 14
On je trochu problém stanovit na zlomený ojnici vzdálenost obou čepů. Nějakej důvod, proč ojnice prdla je, většinou se trochu natáhne.
Takže bez oměření zdravý je stanovení přesný rozteče dost složitá záležitost.
Jo a taky mám zkušenost, že na ojnice není matroš jako matroš. Kdysi jsme s kámošem udělali pár ojnic na MVVS 6,5 GRRT a titanový točily asi o 7% míň než originály. Asi byly příliš lehký a motor nebyl optinálně vyváženej. Nejlepší ojnice byly z kovanýho duralu z vrtulí pro Avii AV-14, ty točily asi o 4% víc než originál.


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Asp FS 61 AR prasklá ojnice
PříspěvekNapsal: stř 12.08.2020 13:08 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 5628
Bydliště: Žilina SR
DAF píše:
Tak to jsi fakt frajer. V podstatě v ruce vyvrtat dva otvory, aby osy byly rovnoběžné a kolmé k rovině otáčení, navíc, ale to odhaduju na základě jiných informací, předpokládám, že vzdálenost os čepů by měla být v toleranci setin, ne několika desetin milimetru. Ohlodat vnější tvar bych si asi troufnul, klidně s pilníkem ve svěráku, ale ty ďoury bych asi popisovanou technologií nedal.

Já někde napsal, že v ruce? :o Napsal jsem, že v stojanové vrtačce, samozřejmě nejlépe na frézce. :wink:

Jinak ale souhlasím, že ta tolerance vzdáleností je dost důležitá. :roll:
Tedy u detoňáku OTM-2,5 Sokol mi asi nevadil ani milimetrový rozdíl, ale u žhavíků už ano. Pokud by šla chyba do plusu, tak delší ojnice by se dala vykompenzovat podložkami pod hlavu válce (u 4t jen do té míry, kdy ještě půjdou seřídit ventily). Ale s kratší by byl pochopitelně problém, tedy nanejvýš nějaká desetina by se snad dala získat výměnou existující těsnící podložky za tenčí ale víc už ne (nepředpokládám, že by někdo frézoval dosedací plochu válce pro vložku, to už radši vyrobit další ojnici).

Ale dodržet tu vzdálenost otvorů na vrtačce s křížovým stolem, neřku na frézce, podle mne není nic složitého. :P Větší problém je, jak správně napsal Celeron, zjistit jaká má být ta správná délka (možná by se to dalo najít někde na webu, určitě jsou i jiní, co se setkali s podobným problémem, a teď když ASP skončilo s výrobou jich bude víc). Z té zlomené ojnice je to opravdu problém, je třeba najít někoho se stejným motorem, který by byl ochoten ho rozebrat a změřit. Já takový motor mám, ale zabudován v modelu a rozebírat se mi ho opravdu nechce (a pak vše zas nastavovat, vůle ventilů a pod.), když teď chodí dobře, nechce se mi do něj vrtat.

Délka ojnice má zásadní vliv na velikost spalovacího prostoru, tedy i na kompresní poměr, který by měl být pro žhavíky v rozsahu 1:8-10. Kolik má původní ASP FS-61AR, nevím, ale dá se to změřit i bez rozebírání motoru. To se píst nastaví přesně do horní úvrati a malo stříkačkou se tam naleje palivo, nebo líh po dolní okraj otvoru pro svíčku a odečte přesný objem. Délku ojnice z toho pak lze spočítat. Udělal bych ji o 0.1 mm delší než vypočtenou a pak po složení motoru doladil velikost spalovacího prostoru podložkami pod hlavu.

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Asp FS 61 AR prasklá ojnice
PříspěvekNapsal: stř 12.08.2020 13:39 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 5628
Bydliště: Žilina SR
Celeron píše:
On je trochu problém stanovit na zlomený ojnici vzdálenost obou čepů. Nějakej důvod, proč ojnice prdla je, většinou se trochu natáhne.
Takže bez oměření zdravý je stanovení přesný rozteče dost složitá záležitost.
Jo a taky mám zkušenost, že na ojnice není matroš jako matroš. Kdysi jsme s kámošem udělali pár ojnic na MVVS 6,5 GRRT a titanový točily asi o 7% míň než originály. Asi byly příliš lehký a motor nebyl optimálně vyváženej. Nejlepší ojnice byly z kovanýho duralu z vrtulí pro Avii AV-14, ty točily asi o 4% víc než originál.

Natáhne se většinou u ABC 2T motorů s konickou vložkou při neodborném záběhu (neřku při absolutně nedoporučovaném studeném záběhu, kdy klikovka doslova vytrhává píst z horní úvrati ať už z důvodu porušení mazacího filmu příliš bohatou směsí, nevhodným nebo nedostatečným množstvím oleje, nebo nesprávným teplotním režimem). Jenže ASP FS-61AR má sice vložku chromovanou, ale válcovou a píst je s kroužkem, tam něco takového nehrozí. Tam bych spíš předpokládal, že se časem oka ojnice změní na ovály a ta vzdálenost osí se tím se naopak zkrátí. :roll:
Matroš, který jsem uvedl je ten nejlepší, nejpevnější dural, který se dá normálně koupit. Kovaný dural z vrtule letadla může být dobrý, o tom nepochybuji, ale je to taková nereprodukovatelná záležitost a na to bych moc nesázel. Navíc u kovaného duralu dost záleží i na tom ve kterém směru se ten kousek materiálu pro ojnici z toho listu vyřeže (zda napříč, nebo podélně, tedy lepší je asi podélně).
Jediná věc, na kterou si u duralu 7075 je potřeba dát bacha, je jeho malá vrubová houževnatost. :o Finální povrch ojnice musí být maximálně hladký, bez zářezů a ostrých koutů (všude musí být rádiusy a povrch je nejlépe vyleštit). Jakýkoli vrub může vést při cyklické zátěži na ohyb k zlomení v tom místě. :(
Nakonec i to může být taky důvod, proč se ojnice zlomila, nějaký vrub, který vznikl při neodborné demontáži/montáži motoru, nebo už od výroby. Ono všechny ty pevné duraly jsou na ty vruby dost citlivé. :cry:
To vyvážení klikového mechanizmu bych neviděl zas tak tragicky. :roll: Je přece rozdíl mezi pylonářským MVVS 6,5 GRRT, který točí i 30 000 ot/min a spotřebního čtyřtaktu, kterému sice v papírech píšou max. 10 500 ot/min, ale v reálu se používá nanejvýš do 9 000 ot/min. Tam drobné nevyvážení nehraje až takovou roli. Nicméně ty úlomky původní ojnice lze přece odvážit a při finálním opracování nové ojnice se dopracovat k podobnému výsledku. :wink:

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Asp FS 61 AR prasklá ojnice
PříspěvekNapsal: stř 12.08.2020 13:45 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 5628
Bydliště: Žilina SR
DAF píše:
Pokud budu mít k dispozici frézku, nevidím problém. Ale pouze se stolní vrtačkou, pokud nemáš trochu výbavu (třeba křížový svěrák), to je vodvaz. Tolerance bude v nejlepším případě 0.1 mm, ale může být i větší. Tím neříkám, že se to i na té vrtačce nemusí podařit.

Ale tak frézku má dnes kdekdo, v každé i té nejmenší vesnici se někdo takový najde. Je potřeba rozhodit sítě v nejbližší hospodě. :lol:
Horší je sehnat ten matroš a zjistit správnou rozteč osí těch otvorů. :roll: Vzhledem k původu konstrukce a tomu, že se v něm střídají metrické a palcové standarty, bych na nejakou okrouhlou metrickou míru nespoléhal. :?

Jinak já jsem jako první reagoval a nešel jsem moc do těch detailů, které teď řešíme, ale které mi byly samozřejmě známy. Možná on nakonec tu ojnici někde sežene a řešit její výrobu je v dané chvíli zbytečné a předčasné. Myslím si, že teď už jsme ho od výroby spolehlivě odradili. :lol: A to je možná škoda. :oops:

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Naposledy upravil VTjr dne stř 12.08.2020 14:15, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Asp FS 61 AR prasklá ojnice
PříspěvekNapsal: stř 12.08.2020 14:09 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 5628
Bydliště: Žilina SR
Mosquito píše:
Jj.Dík moc.Na výrobu si netroufám.Ale pokusím se jí sehnat.Problém je s mojí angličtinou :oops: .Snad to s pomocí překladače nějak dám.

Však jsem Ti napsal klíčová slova! :P

Jak se to nazývá anglicky teď víš, no a hledej pro ASP FS61AR nebo i pro FS52AR. Tyto motory mají stejný zdvih 20,6mm a liší se jen vrtáním, kde 52-ka má 23,0mm, ale 61-čka ho má 24,8mm. No a OS vyráběl jen ty 52-jky, které pák Číňané od ASP opajcovali a pak ještě vyrobili provrtaný klon do stejného odlitku skříně, čímž vznikla velmi lehká 4T desítka (je dokonce o pár gramů lehčí než původní osmapůlka).

Jenže to pouhé zvětšení vrtání bez toho, aby se zesílila klikovka a ojnice mohlo nakonec vést právě k tomu, co se Ti přihodilo, tedy ke zkrácení životnosti motoru. :(
Větší objem, a tím i větší výkon, má pochopitelně vliv na velikost sil a setrvačných momentů působící na díly klikového ústrojí. Takže, klikovka se tlakem plynů v desítce víc ohýbá, co pak vede i k cyklické ohybové deformaci ojnice, no a pak stačí jen nepatrný vrub a ona se v tom místě může zlomit. Tys napsal, že se zlomila pod horným okem, tedy ne, že se rozletělo to oko. Totiž, když se rozerve oko, tak tam bývá příčinou spíš špatné mazání a následné jeho přehřívání, ale když se zlomí stopka, tak je to jednoznačně v důsledku cyklických ohybů. Tedy např. přetěžování příliš těžkou vrtulí (aerodynamicky těžkou). Si myslím já. Větším otáčkám bych to nepřipisoval, 10 000 ot/min pro klikový mechanizmus desítky není žádná hrůza, a u 4T otáčkami trpí spíš rozvody ventilů.

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Asp FS 61 AR prasklá ojnice
PříspěvekNapsal: stř 12.08.2020 14:52 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 15.5.2008
Příspěvky: 525
Bydliště: Praha
Too Vtjr:No vrtule tam byla Ma 13x6.Lítám s tím dost dlouho a myslím,že na ten motor těžká není.Dosahuje s ní cca 10 000 ot.Což jsou otáčky maximálního výkonu.Ale jestli by byla lepší 12x6,tak jí mám taky.Nechám si poradit.mám i 11x8,ale to je spíš do akrobata.Jinak za odkazy děkuju,ale asi nejsem tak zdatný abych to dokázal najít.Když už jsem něco vygooglil,tak doprava stála jednou tolik co ojnice.Nedokázal byste ji případně někdo vyhledat a objednat?Nechtěl bych to zadarmo,na honoráři bysme se dohodli a peníze bych poslal předem na účet.Uznávám,že jsem asi neschopný jelito,ale s mojí jazykovou výbavou si na to prostě netroufám.Nenajde se někdo ochotnej pomoci?


Naposledy upravil Mosquito dne stř 12.08.2020 16:55, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Asp FS 61 AR prasklá ojnice
PříspěvekNapsal: stř 12.08.2020 16:16 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 7.1.2007
Příspěvky: 4123
Bydliště: KLADNO
Obrázky: 0
Sakra to jsem nevěděl,že je nás víc co si dělali novou ojnici na 2,5 Sokola doma v podstatě na koleně i když díry se vrtaly v Poldovce o přestávkách na svačinu-jo to bývaly časy

_________________
Pravda začíná tam kde končí signál České televize.
Nevěřím ničemu, co vláda říká.


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 118 ]  Přejít na stránku 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Michael Gulyj a 12 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz