Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 11 ] 
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Plechový obal na DC motoru ano či ne
PříspěvekNapsal: stř 22.03.2017 23:23 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 4.1.2008
Příspěvky: 1351
Bydliště: Praha
Zdravim přátelé, mám tu zase takový malý špek. Plechový pásek, který obepíná DC motory, řada ať už 400 nebo 550 a výše. Má smysl nebo ne.
Proč se ptám. Došly mi krásné chladiče na motory speed 500 a větší, krásně na motory pasují, jsou trochu předpjaté, takže na motoru se zaklapnou a těsní po celém obvodu pláště motoru.

Jenže problém je v tom, že motor musí být holý, bez toho plechu,který na těchto DC motorech bývá. Asi by se to dalo "narvat" na mnotor i s tim plechem, ale pak už je to o 1,6mm větší na průměru a chladič se opře o motor jen ve dvou bodech, což je nanic.
Já vím, že ten pásek má zlepšovat magnetický tok v motoru a tím asi i účinnost, ale prostě překáží :?

Udělal jsem v rychlosti malý test, chod motoru s tím páskem a bez něho. Motor ROBBE 600/24 a na něm vrtule 9/4. Neměřil jsem otáčky, jen napětí a proud. Zdroj byl čistě ss, né PWM regulace. Při 2,5V byl proud 3,2 A s plechem a 3,9 A bez toho opásání. Při 5V byl proud s plechem 8,8A a bez plechu 10 A. Jasně tedy vyplývá, že proud vzrůstal min.asi i +- 10%

Ale zajímavější je, že při napájení zdrojem s PWM regulací - což je i případ regulace v modelech - nejsou tyto rozdíly tak nápadné.
Při 2,5 V s plechem teklo 2,33 A a bez plechu 2,5 A. Při 5 V teklo 9,2 A s plechem a 9,35 A bez toho plechu.
Tady už nejsou rozdíly tak velké a asi by stálo za to ten plech vyhodit a mít dobře usazené chladiče na motoru.

Jak jistě víte, je to zase do lodí a pro rekreační provoz ze 3S1P Li-Polek s regulací PWM. Dík za názory :idea:


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 
PříspěvekNapsal: čtv 23.03.2017 6:44 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 8.5.2006
Příspěvky: 9047
Bydliště: Bratislava dnv SK
Sila magnetov statoru, ktorú ten plechový krúžok akoby zvýšil tým že pole z vonkajšej strany lepšie uzavrie,
nemá na účinnosť motoru vplyv - čistá teória, proste magnetické pole nevstupuje do vzorčekov pre jej výpočet.
Ale mení KV motoru, t.j. čím silnejšie (aj lepšie uzavreté) mg pole, tým menšie otáčky a naopak.
Toľko teória (na jedno oko slepá).

V reálnom použití je ale KV presne to, čo sa snažíme znižovať - cenou za pridaný závit na vinutí je vyšší odpor tenšieho a dlhšieho vodiča, ktorý sa tam pri vyššom počte závitov vinutia, proste mechanicky zmestí.
- takže, motor bez krúžku je úplne iný motor než ten istý s krúžkom, lebo má iné KV.
- ťažko mi rozhodnúť či motor ktorý by bez krúžku mal rovnaké KV, by bol lepší či nie. Aj si myslím že by sa dal urobiť lepší, len ten krúžok zlepšuje vlastnosti jednoducho zjavne za najmenej peňazí a navyše dovolí do parametrov napísať hmotnosť bez neho a vlastnosti s ním..?

K chladičom - som skeptik, mne sa vždy pálili komutátory a uhlíky, a na tie môže dať výrobca leda vrtuľku na rotor, aj tá funguje len ak nezavriem diery v čele.. ferit podľa mňa znesie dosť vysoké teploty a chladič tam byť nemusí.... aj keď samozrejme s teplotou ktorú kontroluje človek zvonku motora to pomôže výrazne


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: čtv 23.03.2017 12:42 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 4.1.2008
Příspěvky: 1351
Bydliště: Praha
to coro - díky za objasnění, nač tam ten kroužek je. Pravda je, že víc asi trpí komutátor s uhlíkama, než ostatní části motoru. :wink:


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: čtv 23.03.2017 17:50 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 21.6.2008
Příspěvky: 6012
Bydliště: Praha ČR
Hlavně je to docela nesmysl u lodi, tam je ve všech ohledech lepší vodní chlazení - koupíš duralovou trubičku a namotáš pár závitů kolem motoru. Účinnost úplně jinde, protože to teplo aktivně odvádí pryč, tohle se mimochodem pozná i na těch uhlících, pokles teploty je opravdu značný. U aut se o těch nacvakávacích chladičích diskutovat dá, ale u lodí mi to přijde dost mimo.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: čtv 23.03.2017 19:59 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 4.1.2008
Příspěvky: 1351
Bydliště: Praha
...tomashr - jasně, to vím, ale motory nebudou až tak přetěžovány - a hlavně, ty chladiče se mi moc líbí :lol:


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: pát 24.03.2017 16:15 
Mazák
Mazák

Registrován: 7.5.2015
Příspěvky: 7404
Bydliště: ČR
Obrázky: 8
A co doplnit stejně silný plech pod celým chládičem + případně nějaká teplo-vodivá pasta?
U motorů 500/550 se vzduchovým aktivním (ventilátor) uvádí snížení teploty až o 30 °C.
» LODNÍ PŘÍSLUŠENSTVÍ »Vodní chlazení


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: pát 24.03.2017 17:00 
Mazák
Mazák

Registrován: 22.1.2016
Příspěvky: 758
Bydliště: Brno-Maloměřice
Ono s tou duralovou trubičkou to také není nic moc - styčná plocha je minimální. Mnohem účinnější je celoplášťové chlazení. Třeba toto: https://emotors.cz/193-vodni-chlazeni
Nicméně je to celé tak trochu mimo: do rekreační lodě je lepší použít takové motory, aby se nemusely chladit vůbec. Pokud by tam přece mělo být to chlazení lamelovým plechem, tak s malým ventilátorkem do PC. Uvnitř trupu se vzduch skoro vůbec nepohybuje a tak ten ventilátorek ten teplejší vzduch u chladiče aspoň odfoukne jinam.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 24.03.2017 18:23 
Mazák
Mazák

Registrován: 4.7.2012
Příspěvky: 2651
Bydliště: Havířov
Obrázky: 0
A proto bych dal já osobně na loďku někde vpředu nasávací průduchy a vzadu vyfukovací. Ještě lepší řešení co jsem kdysy viděl náhodou někde na netu, že je na elektromotorek použit ten chladič s ventilátorkem, který byl ale jakoby částečně ven na palubě a asi foukal nahoru. Tím pádem odsával z chladiče přebytečné teplo a vyfukoval ven.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: sob 25.03.2017 9:48 
Mazák
Mazák

Registrován: 7.5.2015
Příspěvky: 7404
Bydliště: ČR
Obrázky: 8
"varok" Díry do lodi, kterými vzduch prochází a voda ne. No nevím.
_Snad u nějaké zavážecí loďky s minimálním rizikem nabrání vodní spršky či překlopení.
"Bořík" Plášťové chladiče. Jak se u nich zajišťuje co nejmenší tepelný odpor (=velký přestup tepla)?
_Jasně že nejlepší je nechladit. Vzniklé teplo se během jízdy pohltí a vyzáří konstrukcí bez zvláštního chladiče.
_Mimo motor, zdrojem tepla, uvnitř jsou regulátor a baterka. U lodi se nějaký ten odvod do vody přímo nabízí.
- Jednou z nevýhod "vodníků", v soutěži se vzduchovým chlazením, byla voda. Tahle nevýhoda, u lodí odpadá.


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: sob 25.03.2017 12:04 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 8.5.2006
Příspěvky: 9047
Bydliště: Bratislava dnv SK
V niečom poloponorenom do studenej vody, predsa nemôže byť problém s teplom.. hlavne keď na hmotnosti takmer nezáleží.
Kúp si pár medených zemniacich pásov a od motora ich prilep po dne lode, toľko to teplo prejde aj cez laminát že budú studené (a to aj predtým ako sa tam načľape voda), a teplo vedú dobre. Asi by som ich aj priletoval o vývody motoru (tie podľa mňa hrejú najviac, len sa to nesmie skratnúť..), ale ak chcete chladiť feritové magnety tak môžte aj omotať kol motora.
Ad prestup tepla - no keď to niekto nechce priletovať cínom, stačia pasty čo sa predávajú k chladičom k pc.. vedú dobre. Dokonca obojstranná teplovodivá samolepka vedie parádne a prekvapivo aj naozaj lepí - len tá stojí X násobok.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: sob 25.03.2017 12:36 
Mazák
Mazák

Registrován: 7.5.2015
Příspěvky: 7404
Bydliště: ČR
Obrázky: 8
CHLADICÍ SPIRÁLA KOLEM MOTORU NEMUSÍ BÝT Z HLINÍKU. Právě jsem narazil na tohle.
Asi palivová hadička(6:14) Uchycení tavným lepidlem dává tušit, že teplota povrchu nebude až tak vysoká.
How To Make A Big RC Boat
==edit02
Silikonová hadice na (bez-)nízko-tlakou dopravu, -40°C až +200°C, balení 25 m,např. 8/12mm , 53.80 bez DPH
DRINKTEC SILIKON - Beztlaká silikonová hadice pro potravinářské produkty -40až+200°C


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 11 ] 

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 6 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz