Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 10 ] 
Autor Zpráva
PříspěvekNapsal: stř 19.07.2017 21:43 
Zkušený debatér
Zkušený debatér

Registrován: 18.4.2017
Příspěvky: 246
Dobrý den,

prosím o Vaše zkušenosti s jednotlivými značkami a typy rotorových listů.

Dosavadní zkušenosti mám:
1) s dřevěnými od E-Flite zatavenými ve fólii(špatný povrch odolnost atd...) po 4ks vrtulník o E-Flite (Blede) je nechci ani vydět zlatý př. Align konstrukčně, kvalitou, životností
2) s laminátové s dřevěným jádrem výrobce neznámí(stabilnější přes křidélka než Align CF pádlo, ale živější kolektiv dáno lepším tvarem náběžné hrany nebyly tak tupé, měli rozdílnou tuhost i přes seřízenou stopu se při vyších úhlech kolektivu rozcházela stopa o cca 2cm, mnohem odollnější při kolyzích než dřevěné ve fólii)
3) s Align 3D 425 staré z CF verze (pro pádlo létám je momentálně na bezpádle stabilnější přes křidélka dáno asi stabilizací, překvapila mne odolnost proti laminátovím a SpinBlades, trefil jsem osasní trubku a listy zklouzly,odskočily a vydržely jiné by se rozštíply; stopa sedí, tupé okolo neutrálu kolektivu plus mínus 3až4stupně dáno tupou náběžnou hranou= tupější kolektiv celkově o proti laminátovím, fungují i na bezpádle a to prozměnu lépe než laminátové s dřevěným jádrem
4) SpinBlades polo-souměrné (dvakrát delší doba letu oproti Align CF 3D pro nižší spotřebu nutno snížit otáčky, líbil se mi tvar profilu a hloubka profilu 54mm, kdy se snažili o auto-stabilní profil, náběžná hrana by mohla být méně tupá, živé přes křidélka tupější kolektiv dáno nízkými otáčkami, super autorotace kolektiv by se dal dohnat otáčkami pak by doba letu o proti 3D mohla být cca 1,5x delší)
5) SpinBlades symetrické (tupá náběžná hrana, ani jsem je neletěl a rovnou reklamoval kvůli vadám další Německá superkvalita bubliny v náběžné hraně, poškrábaný list atd. hrozilo kvůli dírám roztržení listu dodavatel odmítl další obědnat, protože prý jsou každé druhé listy reklamované a již takový šmejdy od této značky nebudou prodávat) lituji že jsem je nemohl vyzkoušet měli hlubší profil 46mm o proti Ailgn 42mm = věší plocha i hmotnost = lepší autorotace a živější kolektiv nápad měli dobrý ale šetřili na výrobě a kontrole!!!=min 10x vyší škody pro zákazníka.

Zajímají mně BEZPÁDLA. chci si koupit lepší listy na T-Rex 500 mám kříženec verze FL a X odzkoušet nasbírat zkušenosti a časem pak pořídit stejný model listů na jistotu na T-Rexe 550X.

Uvítal bych Vaše zkušenosti s listy na vrtulníky nemusí se jednat přímo o tyto vrtulníky:
1) Zajímají mne kvalitní listy pro 3D= kvalitní výroba bez vad, pevné, odolné, pěkně opracované ideálně né hrana tupá ořízlá laserem, ale pěkná kapka pro živější kolektiv a vyší účinost, niší tloušťku profilu pro menší čelní odpor. Nemám zájem o listy co se mi roztrhnou za zruší stroj za více jak 35tis a ještě napáchají další škodu v okolí.
2) Pro létání na přesnost né tvrdé 3D.
3) Větší hloubku a plochu listu "i vyšší hmotnost" pro lepší autorotaci (nucené přistání), nebo těžiště "více" ke konci listu.
3) Bílou barvu nebo třeba oranžovou reflexní pro dobrou viditelnost


Zaujali mne tyto listy:

HT-NE-430 12430
Na těchto se mi líbí hloubka profilu, barva nenašel jsem fotku detailu náběžné hrany a zkušenosti s letovím projevem a kvalitou. Není to daší Německý šmejd???
https://derblattschmied.com/epages/5bb1 ... ucts/12430

430 Rotorové listy Radix Flybarless
Nelíbí se mi barva, co odolnost nenašel jsem fotku detailu náběžné hrany a zkušenosti s letovím projevem a kvalitou???
http://www.benovoletadylka.cz/430-rotor ... -1760.html

CFC listy rotoru 43 cm/10/3 RAPID FBL
Nelíbí se mi barva, co odolnost nenašel jsem fotku detailu náběžné hrany a zkušenosti s letovím projevem a kvalitou???
http://www.mscomposit.cz/CFC-listy-roto ... -d1640.htm


Předem děkuji za veškeré Vaše rady a zkušenosti.

Honza


Nahoru
 Profil  
 
 
PříspěvekNapsal: čtv 20.07.2017 4:09 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 13.1.2007
Příspěvky: 6689
Bydliště: Berounsko
Listy od Blattschmied litam na maketach. Stejne jako par dalsich kolegu. Kvalita vyroby je 100%. Soumerne jsem od nich mel jednou. Jeste pod nazvem Mavrikk.
Pokud koupis jakekoliv listy Edge nebo Radix tak asi neprohloupis. Kvalita je vzdy slusna a letove vlastnosti take.
Edge uz se ale shaneji spatne. Jejich vyroba skoncila ale formy zustaly a nyni se prodavaji pod znackou Switch. Vlastni to Bert Kammerer.
Radixy vyrabi Curtis Youngblood coz je byvaly spickovy pilot. Kvalita 100%, letove nejsou uplne na brutal 3D, ale vyborne na litani vsech beznych smrtelniku. :-)
Dalsi pekne listy jsou Zeal, tam malinko pokulhavala kvalita, hlavne na zacatku produkce. Mam jedny z pozdejsich dodavek a ty jsou kvalitou v poradku.
Rapidy jsou vyrabene v CR, letove me nikdy moc neoslovily, kvalita je lepsi prumer.
Neni bez zajimavosti, ze se vsechny dobre listy ruznych znacek vyrabi v jedne tovarne ve Vietnamu.
To, jake listy ti budou vyhovovat nejvice, ti tezko nekdo s jistotou poradi. Zalezi na hromade veci. Kazdemu sedi neco jineho.

_________________
Bell 206, Mi-8, nejaka letadla, Jeti DS-16


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: čtv 20.07.2017 16:23 
Zkušený debatér
Zkušený debatér

Registrován: 18.4.2017
Příspěvky: 246
Chápu,

že u listů je spousta vlastností, které nelze ani jednoduše vyjmenovat př.:
čelní plocha, plocha listu, př. několik aerodynamických profilů s kterých je list složen, % vzdálenost od osy otáčení ve které se profily mění, zúžení, způsob obtékání listu, tlumení vibrací, řízená deformace listu př. místo ve kterém se list ohýbá, chování listu při různých rychlostech, polára profilu atd.

2) Věřím že jsou vlastnosti, které dokáže posoudit i laik př.:
kvalita povrchu, povrch je hladký bez vrásek, bublin, škrábanců, listy jsou stejně těžké, celková hmotnost list vzdálenost těžiště od bodu upnutí, opracování náběžné hrany do kapky nebo na tupo "vyseknuté" obrobené z formy, jsou oba listy stejně tuhé, vnitřní vady list se mi bez kolize ( kolegům) od značky XY roztrhl a podobně

3) Myslím si, že jsou další vlastnosti, které se dají při troše zájmu a dovedností sledovat př.:
velikost předstihu asi z dat uváděných výrobcem
% vzdálenost (posunutí) statického těžiště do předu před těžiště plochy
typ profilu

Děkuji za odpověď.

Doufám, že se toto vlákno trochu rozjede, myslím si:

Kdyby se podařilo si sdílet informace i jen z bodu 2 hodně lidem by to pomohlo při výběru listů a ušetřilo spoustu nákladů při akcích pokus omyl+náklady na opravy typu šmejd list se za letu rozšklebil.
Dále pokud by někdo vyzkoušel listy, které mu jsou příjemné, ale není spokojen s kvalitou zjistil hodnoty svých listů a podle údajů z bodu 2 našel listy s podobnými vlastnostmi, ale kvalitnější.

př. věděl by, že hledá listy s předstihem 1mm, s hloubkou profilu 47mm, s náběžnou hranou tvaru kapky né tupou, oranžové barvy, o hmotnosti př. nad. 60gramů, s polohou těžiště dále od osy rotace (př. ve vzdálenosti 75% délky listu od bodu upnutí listu do držáku) že značku XY která parametry odpovídá nemám kupovat, protože jen dělá reklamu a zákazníka šidí = na kvalitu kašle

nebo pokud by věděl, že jsou jeho listy na něj málo obratné přes křidélka a má těžiště ve 75% od osy upnutí našel by si listy s těžstěm blíže k bodu upnutí př 50% po záletu by zjistil o kolik se mu letoví projev změnil a odvodil by si že potřebuje listy s těžištěm v 40%, tak by jen na 3 pokusy našel listy, které mu hodně dobře sedí.

Ušetřil by tak čas za zkoušení na slepo, peníze za "bezdůvodné" havárky peníze za zkoušení těch samých listů pod různými značkami atd.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 21.07.2017 11:25 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 20.7.2010
Příspěvky: 5679
Bydliště: Kamenice - Praha východ
Obrázky: 1
Blog: Zobrazit blog (2)
Na T500 doporučuji buď originální CF listy a nebo pak Radix a RotorTech. Listy od MS jsou příliš tvrdé na již velmi tvrdou rotorovou hlavu T500.


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: pát 21.07.2017 17:57 
Zkušený debatér
Zkušený debatér

Registrován: 18.4.2017
Příspěvky: 246
Dobrý den,

děkuji všem za informace,

Prosím našel by se tu nějaký ochotný majitel, který by mi vyfotil z boku listy tak, aby byl vidět tvar profilu a náběžné hrany?

zajímají mne tyto listy:
HeliTech HT-NE-430 12430
https://derblattschmied.com/epages/5bb1 ... ucts/12430
Radix
RotorTech
EDGE Premium
Align FBL

Dále mne zajímá u těchto listů místo dovažování.
př. u HeliTechu HT-NE-430 12430 je vidět na fotce, že jsou listy dovažované cca v 80% délky od bodu upnutí.

Děkuji
Honza


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 21.07.2017 18:10 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 13.1.2007
Příspěvky: 6689
Bydliště: Berounsko
Misto dovazovani ti nic nerekne. Bude treba jen na jednom listu, nebo na kazdem listu uplne jinde. Zajimavejsi udaj je poloha teziste listu.

_________________
Bell 206, Mi-8, nejaka letadla, Jeti DS-16


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: pát 21.07.2017 18:45 
Zkušený debatér
Zkušený debatér

Registrován: 18.4.2017
Příspěvky: 246
Určitě polha těžište to pravé.

Kéž by mi nějaký majitel tu polohu zjistil alespoň přibližně na prstu.
:cry:


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: sob 22.07.2017 11:53 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 20.7.2010
Příspěvky: 5679
Bydliště: Kamenice - Praha východ
Obrázky: 1
Blog: Zobrazit blog (2)
A že jsem tak smělý.... Proč to potřebujete vědět kde se u jakého listu nachází jeho těžiště? Proč se ptám? Protože je to určitě užitečná informace. Určitě je dobré se zajímat o vnitřní konstrukci a nebo obecně vlastnosti listů různých výrobců. A také je velmi prospěšné si ony rozdíly uvědomovat při posuzování letových vlastností. Ale pokud k tomu připojíte požadavek "......Kéž by mi nějaký majitel tu polohu zjistil alespoň přibližně na prstu....."

Všimněte si prosím té červeně vyznačené části textu. Pokud onen dobrodinec vyhoví Vaší žádosti a dodrží Vaše "...alespoň přibližně na prstu...." - tak je informace s fotkou listu na prstu, naprosto nic nevypovídající.


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: sob 22.07.2017 23:40 
Zkušený debatér
Zkušený debatér

Registrován: 18.4.2017
Příspěvky: 246
Zjednodušeně řečeno pokud budeme mít dvě naprosto totožné sady listů (tvar, tuhost i hmotnost).

První sada bude mít těžiště blíž ke konci listu = s touto sadou bude vrtulník stabilnější a tupější (pomaleji reagovat) přes křidélka

Druhá sada bude mít těžiště blíž ke kořeni listu = s touto sadou bude vrtulník málo stabilní a ostřejší (rychleji reagovat) přes křidélka

Schválně jsem teď porovnal porovnal na prstu tři sady listů stejné délky rozdíl polohy těžiště cca 4,5cm dříve jsem měl ještě stabilnější odhadem tam muselo být těžiště posunuté cca min o 6,5cm.

Takže pokud někdo změří polohu těžiště alespoň přibližně na prstu s přesností cca 0,5cm dá se z tohoto odhadnout stabilita/setrvačnost vrtulníku a agresivita vrtulníku přes křidélka.

Honza


Naposledy upravil honza.i dne ned 23.07.2017 9:43, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: sob 22.07.2017 23:56 
Zkušený debatér
Zkušený debatér

Registrován: 18.4.2017
Příspěvky: 246
Fotka z boku listu ("profilu") zase vypovídá:

o kvalitě zpracování listu
o opracování náběžné hrany
o tvaru listu
o % tloušťce listu
opracování odtokové hrany

Z toho je zase možné odhadnout letoví projev
tlustý list = velký odpor a spotřeba
tupá hrana = list bude mít celkově menší vztlak krásně je to vidět na úhlech blížících se nule
špičatější náběžná hrana= náročnější výroba, nestačí list vyseknout, vypálit laserem musí se vybrousit/"vyfrézovat" list má lepší vztlak menší odpor, o hodně lépe reaguje v malých úhlech, samozřejmě lépe reaguje i v ostatních úhlech. Takto opracovaná hrana se projevuje velmi výrazně, kdysi když jsem to zkoušel se mi př. doba letu prodloužila z cca 4,5min na cca 6,5min, při stejných otáčkách a stylu letu.

Opracování z toho je možné odhadnou jak moc je list promyšlený konstrukčně; jak si na něm dal výrobce záležet; a jak je obrobený; jak moc výrobce prdí na aerodynamiku a kvalitu výroby.

Honza


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 10 ] 

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz