Reklama

 





Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 13 ] 
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Stáčení trubky z balzy.
PříspěvekNapsal: stř 06.12.2017 15:40 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.4.2010
Příspěvky: 5536
Bydliště: Nový Bydžov
Obrázky: 14
V RCR 10/2017 byl na tohle téma článek, opakování, co bylo kdysi publikovaný v Modele č. 4.
Zajímalo by mě, na jakej nejmenší průměr jste se kdo dostal, případně zda se vůbec dá z lehký balzy 1-1,5 mm stočit průměr 16 mm.


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 
 Předmět příspěvku: Re: Stáčení trubky z balzy.
PříspěvekNapsal: stř 06.12.2017 17:12 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 7.1.2007
Příspěvky: 3959
Bydliště: KLADNO
Obrázky: 0
16mm .... možná to někdo dá, ale to je jednodušší ji udělat na trnu z papíru

_________________
Pravda začíná tam kde končí signál České televize.
Nevěřím ničemu, co vláda říká.


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Stáčení trubky z balzy.
PříspěvekNapsal: stř 06.12.2017 17:22 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 13.11.2008
Příspěvky: 8014
Bydliště: Benátecká Vrutice, ČR
Když jí navlhčíš, tak to určitě půjde bez problémů. Ohýbal jsem 1,5 na R6 naprosto bez problémů. Po stočení jí omotej hadrem, aby mohla vyschnout a dej na topení.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Stáčení trubky z balzy.
PříspěvekNapsal: stř 06.12.2017 17:23 
Administrátor serveru
Administrátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 24.4.2003
Příspěvky: 7947
Bydliště: Praha, ČR
Obrázky: 286
Blog: Zobrazit blog (3)
Ve své temné volno letecké minulosti jsem stáčel trubku na trn 8mm. Ne každá se povedla, ale šlo to. Čpavek, horká voda, postupně...
A balzu bych odhadoval tak na 0,75 - 1mm.

Takže 16mm v pohodě.


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Stáčení trubky z balzy.
PříspěvekNapsal: stř 06.12.2017 22:01 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.4.2010
Příspěvky: 5536
Bydliště: Nový Bydžov
Obrázky: 14
Tome, s tím čpavkem to neznám. Jako že jsi čpavek nalil do horký vody a mamáčel nebo jen napářel? Jakou koncentraci jsi míchal? Předpokládám, že jsi měl klasickou čpavkovou vodu 25% z drogérie, nebo nějakej silnější driák?
Díky
PS: Tak nevím, z čeho to udělám. Na potvoru zrovna nemám žádnou 1 až 1,5 mm balzu se zrcadýlkama. Jde do vůbec ohnout z jiný než "tangenciální" ?


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Stáčení trubky z balzy.
PříspěvekNapsal: stř 06.12.2017 22:19 
Mazák
Mazák

Registrován: 1.1.2008
Příspěvky: 2291
Bydliště: Ban.Bystrica
To musi byt pri tom smradu.


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Stáčení trubky z balzy.
PříspěvekNapsal: čtv 07.12.2017 6:13 
Mazák
Mazák

Registrován: 23.1.2012
Příspěvky: 508
Balsu tl 1,5/ na řezu nezáleží/ namočím na 20 minut do teplé vody / vany / a ohnu ji podle násady na koště / přůměr 18 mm / , pak ji omotám obvazem / saje vodu/ a přes něj obtočím starou modelářskou gumou a dám vyschnout . Za pár dní zaříznu kraje na přesno a slepím , / naboduji vteřinákem a poté disperzí. /


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Stáčení trubky z balzy.
PříspěvekNapsal: čtv 07.12.2017 9:41 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru

Registrován: 18.8.2005
Příspěvky: 3578
Bydliště: Šternberk, ČR
Obrázky: 0
Byla to sice otázka na Toma, ale zkusím odpovědět. Balzu namočím do čpavkové vody jak ji koupím v drogerii. Žádné ředění. Balza změkne a dá se volně tvarovat. Nevýhodou je smrad a skoro nutnost to dělat venku a taky to, že mi vždy balza pa vyschnutí zbělala. Oproti vodě je po namočení v čpavkové vodě tvárnější.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Stáčení trubky z balzy.
PříspěvekNapsal: čtv 07.12.2017 9:44 
Administrátor serveru
Administrátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 24.4.2003
Příspěvky: 7947
Bydliště: Praha, ČR
Obrázky: 286
Blog: Zobrazit blog (3)
Používal jsem, přesně jak píšeš, čpavkovou vodu. Myslím, že mi to tenkrát někdo poradil nebo jsem to četl někde o Thonetce :D :D. Myslím, že zrcadelélkový řez byl zcela nedostupný a tak se to dělalo z vláken na výšku.

Smrad při tom byl mimořádný, ale modelář jde po výsledku. (třeba takové pájení na acylpirinu je podobná disciplína..)

Hodně pomohlo, když se nějaká tenká tkanina, třeba monofil přilepila páskou k tyčce a balza se jen nabalila. A to jsou okamžiky, kdy by modelář potřeboval více rukou.


Dneska by to bylo snadné: Novodurová trubka, vytisknout zátky a nechat máčet 20minut....


edit: Díky za poznámku JIO. Trošku se změní barva, ale to moc nevadí. Dle mě to na pevnost nemá vliv.


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Stáčení trubky z balzy.
PříspěvekNapsal: čtv 07.12.2017 11:28 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 17.8.2011
Příspěvky: 448
Bydliště: Ružindol,SK
Obrázky: 9
v starších modelároch bol aj postup na stočenie balzy ako keď sa trubka z papierovej pásky navíja. ale treba použiť tenšiu balzu a dve vrstvy proti sebe. Uplatnenie to malo na "gumakoch" wakefield


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Stáčení trubky z balzy.
PříspěvekNapsal: čtv 07.12.2017 14:07 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 16.3.2005
Příspěvky: 745
Bydliště: Vinohradská 48 Praha 2 ČR
Celeron píše:
Zajímalo by mě, na jakej nejmenší průměr jste se kdo dostal, případně zda se vůbec dá z lehký balzy 1-1,5 mm stočit průměr 16 mm.


V RCM 3/2014 jsem popisoval výrobu trubky z laminátu, lepenky, balzy. Při malém průměru balzové trubky už hodně záleží na výběru balzy a její vhodné tloušťky. Někdy je třeba pomocník. Pro přimáčknutí balzy používám pružné obinadlo. Při použití kvalitní balzy není třeba se trápit s čpavkem, stačí voda, samozřejmě, čím teplejší, tím lepší.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Stáčení trubky z balzy.
PříspěvekNapsal: pát 08.12.2017 15:33 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.4.2010
Příspěvky: 5536
Bydliště: Nový Bydžov
Obrázky: 14
Tak jo, díky za info. Jen aby to nedopadlo jako když jsem stáčel hřbet pro Extru. Sušil jsem ohnutej tvar asi 4 dny na radiátoru, vypadalo to suchý na troud. Po nalepení na přepážky perfektní. Ale za týden jsem hřbet potáhnul Vliesem a mezi přepážkama se to propadlo o cca 1-2 mm směrem dovnitř. Doteď nevím, zda balza nebyla zcela vyschlá, nebo jestli to stáhnul nalakovanej Vlies. Zajímavý ovšem je, že hřbet byl ze dvou prken z balíku vedle sebe se stejnou kresbou, stejně orientovaný a propadla se jen pravá půlka.


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Stáčení trubky z balzy.
PříspěvekNapsal: sob 09.12.2017 12:15 
Protřelejší uživatel
Protřelejší uživatel
Uživatelský avatar

Registrován: 15.6.2010
Příspěvky: 101
http://www.mojehobby.cz/diskuze/strom1. ... ffset=1830
http://www.mojehobby.cz/diskuze/strom1. ... ffset=1800

Tady máš vše popsáno. 16mm z 1,5balsy naprosto v pohodě. Čpavek naprosto zbytečný, ten se používá, pokud chceš udělat uzel na smrkovém nosníku. Nejdůležitější je prvotní výběr prkna...


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 13 ] 

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 6 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz