Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 12 ] 
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Převodovka do lodě?
PříspěvekNapsal: sob 10.02.2018 19:33 
Nováček serveru
Nováček serveru

Registrován: 11.4.2013
Příspěvky: 19
Dobrý den, chtěl bych se zeptat, zda li je možné použít
do lodě převodovku Axial CSX10 kvůli delšímu provozu
jízdy lodě, bude tam stejn.motor truck 540.
Je to lod rekreační délky cca60cm. Napájení by bylo
lipo 2S 2200mah. Regulátor ESC a vysílačka Hobyking.
Moc díky za info. M.


Nahoru
 Profil  
 
 
 Předmět příspěvku: Re: Převodovka do lodě?
PříspěvekNapsal: sob 10.02.2018 20:42 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 6.12.2003
Příspěvky: 575
Bydliště: stud. zbys.
na60cm lod rekracku staci i 400

šla proc ne nejde jeste sehnat nejaka normalni co se použivala do letadel ????

v dnešní době stridak z chiny.....


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Převodovka do lodě?
PříspěvekNapsal: sob 10.02.2018 21:49 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.1.2016
Příspěvky: 770
Bydliště: Brno-Maloměřice
Dnes už se převodovka používá jen z naprosté nouze a nebo jen proto, že někomu někde leží doma a je mu líto ji vyhodit.
Existuje spousta vhodných motorů, co se dají použít napřímo a není třeba komplikovat situaci a zbytečně zvyšovat hluk motoru tak i trochu ztrátu výkonu ( 2-4% ) převodovkou.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Převodovka do lodě?
PříspěvekNapsal: ned 11.02.2018 14:05 
Protřelejší uživatel
Protřelejší uživatel

Registrován: 4.1.2017
Příspěvky: 127
Bydliště: Březnice (ZL)
Taky bych raději zvolil motor s nížšíma otáčkama,případně na víc voltů,než převodovku.
Za cenu axiálí převodovky už máš i střídák ne?
jinak MPJet převodovka v plastu je ještě rozumná cenou a výdrží.

_________________
Taranis+ T2-2008, E-REVO, Diablotin, samodomo softliner


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Převodovka do lodě?
PříspěvekNapsal: pon 12.02.2018 12:13 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 21.6.2008
Příspěvky: 4100
Bořík to přesně popsal, včetně situace, kdy je převodovka vhodná: když se válí doma a nemá jiné použití...

Tohle je přesné, zrovna nedávno jsem osadil Springer pohonem S400 s převodem - ale jaksi jsem za převodovku ani S400 nedal ani halíř - ležela mi doma stará vyřazená jednotka. Pak je celkem zbytečné hledat nějakou variantu typu motor velikosti 540 s hodně závity/nižšími otáčkami. Kdybych to ale pořizoval od nuly, tak by výběr dopadl přesně opačně.

Jinak mi trochu vrtá hlavou ten samotný dotaz, který spojuje převodovku s "prodloužením provozu" - takhle se to ale přece nedá brát. Při zachování rychlosti jízdy bude odběr s převodovkou hodně podobný jako bez ní, větší šroub může být malinko účinnější, ale zase jsou jisté ztráty v převodech. Pokud se smířím s pomalejší jízdou, tak samozřejmě odběr poklesne a jízda se prodlouží. To ale mohu řešit menším šroubem, menším napájecím napětím a x dalšími postupy, nevidím tu přímou vazbu na převodovku.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Převodovka do lodě?
PříspěvekNapsal: pon 12.02.2018 12:54 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.1.2016
Příspěvky: 770
Bydliště: Brno-Maloměřice
Ono to bude podobné, jak u letadel - účinnost vrtule se zvyšuje s x-tou ( nevím přesně ) mocninou průměru. Stejně tak, nebo velice podobně, to bude i u lodních vrtulí - čím větší, tím lepší. A druhá věc je fakt, že účinnost klasické plechovky je nejvyšší v oblasti kolem 85% otáček na prázdno. Když to dáš dohromady s tím, že máš doma v šuplíku nějaký motor s dost vysokými otáčkami a nějakou větší vrtulku, tak je to jasné. Ale stejně bych si rozmýšlel dávat do lodě takovou složitější a těžší autíčkovou převodovku - Klasické jednoduché MP-Jety nebo něco podobného by bylo lepší - i z hlediska uchycení.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Převodovka do lodě?
PříspěvekNapsal: pon 12.02.2018 18:55 
Nováček serveru
Nováček serveru

Registrován: 11.4.2013
Příspěvky: 19
Zdravím, moc díky za info, tak zkusím něco ještě sehnat, a dát to do pohybu.
M.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Převodovka do lodě?
PříspěvekNapsal: čtv 15.02.2018 22:35 
Administrátor serveru
Administrátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 24.4.2003
Příspěvky: 8043
Bydliště: Praha, ČR
Obrázky: 286
Blog: Zobrazit blog (3)
Bořík píše:
Ono to bude podobné, jak u letadel - účinnost vrtule se zvyšuje s x-tou ( nevím přesně ) mocninou průměru.

S mocninou to není zcela jistě. Účinnost roste s průměrem, ale nikoliv donekonečna. Zároveň je zde efekt, kdy se vrtule používá ve více režimech (rychlos/otáčky) a tam se s velkou pevnou vrtulí dost věcí kazí.
V malou jednolistou vrtulí běžně na mistrovství světa předlétáme modely s velkou sklopnou vrtulí a ještě létáme déle.

Osobně bych třeba u lodě, která má přesně manévrovat dal malou vrtuli. U TUGu, kde odhaduji potřebu přesně manévrovat, rychle se přesouvat, hodně táhnout a dobře couvat to bude VELKÝ problém vybrat. A to vše se může s úrovní a zvyklostmi "kapitána ??" měnit.


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Převodovka do lodě?
PříspěvekNapsal: pát 16.02.2018 1:09 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.1.2016
Příspěvky: 770
Bydliště: Brno-Maloměřice
Přepsal jsem se ... účinnost ne ... ale výkon je úměrný páté mocnině průměru a třetí mocnině otáček. Proto je právě ten průměr u vrtulí dost důležitý a ten malý prcek pak nedá lodi patřičnou rychlost a tah. Tam ovšem pak záleží na stoupání vrtule, kdy vrtule s malým stoupáním při zvyšování otáček začne kavitovat a tah pak už není žádný. Pro rychlíky se pak používají menší vrtule s hodně velkým stoupáním - velká vrtule by pak už působila svým momentem na naklánění celého trupu.
U těch pracovních lodí není problém s velikostí vrtulí - tam je to v pohodě, používají se hodně velké, aby byl pořádný tah - když je potřeba. Základem je ale kvalitní regulátor, co dokáže roztočit vrtuli na pokud možno co nejnižších otáčkách. Proto jsou pro takové použití pořád lepší stejnosměrné regulátory ( a nebo kvalitní střídavé se zpětnou vazbou - ale to je pak jiná cenová relace ).


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Převodovka do lodě?
PříspěvekNapsal: pát 16.02.2018 21:13 
Zkušený debatér
Zkušený debatér

Registrován: 28.4.2017
Příspěvky: 385
Bydliště: Napajedla
Základem je ale kvalitní regulátor, co dokáže roztočit vrtuli na pokud možno co nejnižších otáčkách.

Myslím, že výhoda převodovky je právě v této oblasti.
Nejnižší otáčky, které ještě regulátor zvládne jsou redukovány na menší, zatímco při pohonu napřímo to pořád může být víc, než je třeba...
Třeba při manévrování před dokem a pod.
Ztrátu pár procent bych u převodovek a maket neřešil, u závodních ano.
Hluk a další zdroj možných potíží je naopak důvod převodovku nepoužít. Nejlepší převodovka - žádná převodovka ;-)
Nicméně, u maket někdy nelze jinak než mít velký šroub a tak se člověk smíří i s hlukem převodovky...


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Převodovka do lodě?
PříspěvekNapsal: pát 16.02.2018 22:36 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.1.2016
Příspěvky: 770
Bydliště: Brno-Maloměřice
To máš jistě pravdu v tom, že díky převodovce budou nejnižší otáčky ještě o ten převodový poměr nižší, než bez převodovky. Naštěstí je už ale dost motorů, kde ta převodovka není nutná a tak se bez ní obejdeme. Pro mě osobně je největším problémem hluk té převodovky - s ostatním bych se smířil, ztráta výkonu je naprosto zanedbatelná ( jinak by převodovka hřála a to ztrátové teplo díky nevhodným otáčkám je mnohem vyšší ). Vůbec bych se nebránil kvalitní převodovce se šikmým ozubením ( co třeba dříve vyráběl Aeronaut ), ale pak zase narazíme na skutečnost, že ta kvalitní převodovka je dražší, jak samotný motor. Dalším zdrojem nepříjemného hluku jsou nekvalitní kardany ( Graupner ). Jsou často nevyvážené a s velkými vůlemi a tak rachotí často i víc, jak ta převodovka. Naštěstí MP-Jet vyrábí několik typů kvalitních spojek s gumovým členem, co hluku moc nepřidají a snesou i slušné výkony.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Převodovka do lodě?
PříspěvekNapsal: pát 16.02.2018 22:58 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 30.10.2011
Příspěvky: 1152
Bydliště: uhlířská lhota 74
podle mě je hlavním problémem nízká účinnost kartáčového motoru tzv. plechovky........
převodovka toto ještě zhorší.
u rekreačního modelu bych šel cestou kompakt hřídele s obyčejným a levným střídákem - oběžkou s levným autíčkářským obousměrným reglem kde účinnost pohonu bude o zhruba 30% vyšší a o rozběhové otáčky se vubec starat nemusím, protože to že motor roztočí šroub při startu na vyšších otáčkách v podstatě 60cm lodí ani necukne než otáčky snížím pohybem páky na vysílači. U rekreačního modelu to nevadí vubec a u manévrovacích modelů třeba remorkérů je stejně páčkové šílenství větším problémem než regl co neumí 2ot/s......... :wink:


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 12 ] 

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: darth.hokro, Google Feedfetcher, ovocid a 2 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz