Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 8 ] 
Autor Zpráva
PříspěvekNapsal: pát 16.02.2018 9:14 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 1.3.2004
Příspěvky: 814
Bydliště: Turnov
Obrázky: 0
Ahoj všem nejen aktivním haloletcům, protože jsem po 12.Turnovské halovce dostal dotazy na hodnocení a posouzení výkonů pilotů a připomínky ohledně upadnutí výškovky Marka Plichty při soutěžním letu aeromuzikálu, tak jsem nejen hledal v pravidlech ( což už na místě provedl Tomáš Bartovský - velký znalec FAI pravidel a procesů - konstatoval, že je to v rámci pravidel OK), ale za pomoci Tomáše Ciniburka vyhledal příslušnou stať v pravidlech. Tady Vám ji, v anglickém originále včetně odkazu, předkládám:


https://www.fai.org/sites/default/files ... ics_18.pdf

5.9.12 Execution of Manoeuvres
i) The model aircraft must take-off and land unassisted, that is, no hand launched flights. If any part of the model aircraft is dropped or if it comes to stand still during the flight, scoring will cease at that point and the model must be landed immediately.
j) In AFM this rule only applies regarding the take-off.
k) Scoring will cease at the expiry of the five (5) minutes time limit.
l) In AFM the flight ends at the stop of the music, or 125 seconds after it had started. At least then the model aircraft has to be landed.

nebo-li (neautorizovaný překlad) česky:

5.9.12 Provedení obratů
i. Letecký model musí odstartovat i přistát bez pomoci; tzn. nesmí být ručně ovládán. Pokud jakákoli část letadla odpadne, resp. zůstane stát je v tom okamžiku bodování ukončeno a model musí okamžitě přistát.
j. V kategorii AFM toto platí pouze pro start.
k. Bodování končí po uběhnutí 5 minut od startu.
l. V kategorii AFM let končí ukončením hudby, nebo 125 vteřin po startu. Nejpozději v tomto okamžiku musí model přistát.

Takže přeloženo do češtiny, z letadla, během soutěžního letu, nesmí nic upadnout, ale TO PLATÍ V KATEGORII AFM POUZE PRO START. Z toho vyplývá, že pokud model odstartuje bez problémů a nic mu neupadne dále z něj mohou vypadávat věci - stuhy, konfety.... tedy i předem nedefinované části letadla. V našem případě tedy i kus výškovky.
Ještě trochu jinak, model letí ve skluzu po podlaze, upadne z něj jedna kulička EPP, nikdo to nevidí pilot pokračuje dál - samozřejmě model je plně řiditelný, nikdo nic neřeší.
V našem případě byl model řiditelný, pilot let dokončil a tak nebylo co řešit.

Prosím diskutujte rád odpovím na Vaše dotazy.

_________________
Vladislav Plichta
www.clouseau.eu
místopředseda
KLeM ČR


Nahoru
 Profil  
 
 
PříspěvekNapsal: ned 18.02.2018 9:40 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 29.1.2004
Příspěvky: 5848
Bydliště: Týn nad Vltavou
Obrázky: 5
Blog: Zobrazit blog (1)
Any possible flight manoeuvres may be flown and
"show effects" presented, as long as safety is not compromised and conformity to the rules is
met.


Nejsem si jistý, jako moc "safe" je lítat s letadlem kterému chybí klíčové ovládací plochy. A u kterých nevíš, jestli tam nejsou další závažná poškození. Je otázka, kde by měla být ta pomyslná hranice.

_________________
Vertigo 2m, Extra 330SC, Supertrino F3P (54g)+Lantsov 15", RCFactory Extra 330LT, JETI DS16


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: pon 19.02.2018 20:18 
Administrátor serveru
Administrátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 24.4.2003
Příspěvky: 10752
Bydliště: Praha Hloubětín ČR
Obrázky: 266
Blog: Zobrazit blog (3)
V tom s tebou souhlasím, zde je letadlo v pořádku není jasné, ani když stojí na startu. Je to dle mě o rozhodnutí pilota. Ten je zodpovědný za bezpečnost a nese následky. Nicméně v pravidlech F3P AFM není problém, pokud odhodím stuhy, konfety, křídlo, VOP. Bodování běží. Narozdíl od F3P, kde škrtnutí o světlo s odpadnutím kousku depronu znamená NULU za obrat, NULY za všechny další obraty a okamžitý konec letu.

HonzaS píše:
Je otázka, kde by měla být ta pomyslná hranice.
safety line
Přičemž je jasné, že překročení safety line je za NULA v celém AFM.


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: pon 19.02.2018 20:54 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 29.1.2004
Příspěvky: 5848
Bydliště: Týn nad Vltavou
Obrázky: 5
Blog: Zobrazit blog (1)
No, já vím, že podobně je to v pravidlech u vekovních akrobatů, a tam se na překročení safety line taky nečeká. O tom se Marek na vlastní kůži přesvědčil tuším v Německu?

Ale v zásadě proti dolítání s poškozeným modelem nic nemám (pokud je dobře řiditelný), zažili jsme to všichni :lol: teda, my co lítáme AFM.

_________________
Vertigo 2m, Extra 330SC, Supertrino F3P (54g)+Lantsov 15", RCFactory Extra 330LT, JETI DS16


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: úte 20.02.2018 15:43 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 1.3.2004
Příspěvky: 814
Bydliště: Turnov
Obrázky: 0
Ano u velkých je to jinak. Tam Krahoferovi odpadl kužel a on dělal jako že ho neměl a prošlo to...Další rok mu odpadla ostruha a to už mu neprošlo. Loni v Německu mu odpadla kabina a taky mu to neprošlo...Márovi to neprošlo když proletěl stromem a praskla kabina, jinak bylo vše OK. Ten rok navíc při finále bylo dost havárii, tuším dvě totálky...
U velkých je to prostě jinak.

_________________
Vladislav Plichta
www.clouseau.eu
místopředseda
KLeM ČR


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 20.02.2018 19:02 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 29.1.2004
Příspěvky: 5848
Bydliště: Týn nad Vltavou
Obrázky: 5
Blog: Zobrazit blog (1)
Jasně. Proto si myslím, že pokud letadlo vypadá ok, nechal bych pilota v hale dolítat. Pokud je jasný, že má problém to řídit, tak bych se přimlouval za to posadit ho.

_________________
Vertigo 2m, Extra 330SC, Supertrino F3P (54g)+Lantsov 15", RCFactory Extra 330LT, JETI DS16


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: úte 20.02.2018 22:12 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 1.3.2004
Příspěvky: 814
Bydliště: Turnov
Obrázky: 0
HonzaS píše:
Jasně. Proto si myslím, že pokud letadlo vypadá ok, nechal bych pilota v hale dolítat. Pokud je jasný, že má problém to řídit, tak bych se přimlouval za to posadit ho.

Problém je v tom, že je to velmi těžké definovat, freestylový speciál umí klidně letět i bez jednoho křídla. A v rukou dobrého pilota je plně ovladatelný a pod kontrolou..... :) ??

_________________
Vladislav Plichta
www.clouseau.eu
místopředseda
KLeM ČR


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř 21.02.2018 0:03 
Administrátor serveru
Administrátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 24.4.2003
Příspěvky: 10752
Bydliště: Praha Hloubětín ČR
Obrázky: 266
Blog: Zobrazit blog (3)
HonzaS píše:
Jasně. Proto si myslím, že pokud letadlo vypadá ok, nechal bych pilota v hale dolítat. Pokud je jasný, že má problém to řídit, tak bych se přimlouval za to posadit ho.


Pocitově s tebou souhlasím, ale v pravidlech pro to není opora. Samozřejmě, že je se možné odkázat na "bezpečnost", ale to je hrozně subjektivní.

V obrech, v pylonech je popsáno "odpadnutí kusu modelu" popsáno přesně. V halovkách je to myslím popsáno v pravidlech také = nevadí to. Do doby, než se změní pravidla je myslím rozhodnutí na pilotovi. Je třeba přihlédnout i k tomu, že AFm nelétá každý a je omezena hmotnost modelu na 300g (spíš méně) a to je cca volejbalový míč.

Beru tuhle debatu jako "teoretické cvičení", co by kdyby.


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 8 ] 

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 8 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz