Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 17 ]  Přejít na stránku 1, 2  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Pohonné baterie a tloušťka kabelu.
PříspěvekNapsal: čtv 19.07.2018 8:38 
Platící zákazník RCManie
Platící zákazník RCManie

Registrován: 22.7.2012
Příspěvky: 4506
Bydliště: Zvole u Prahy
Obrázky: 0
Koupil jsem baterie 3300 mAh /70 C trvale .
Když jsem je rozbalil, do očí mne udeřil nepoměr konektoru a silových kabelů k očekávanému výkonu .
231 A trvalého proudu a kabely 12 AVG se zapojeným konektorkem odhadem do 60 A mě osobně přijde velmi málo . Konektor není problém předělat . Ale čekal bych, že tam bude minimálně 10 AWG ale spíš 8 AWG .
Budu odebírat max 100 A , ale i to je na 12 AWG hodně a jsem docela otrávenej. Asi je zkrátím a nahradím 10 AWG .
Zajímala by mne zkušenost lidí zvyklých odebírat větší proudy z baterií s vysokým C .


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 
PříspěvekNapsal: čtv 19.07.2018 8:57 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru

Registrován: 18.8.2005
Příspěvky: 4941
Bydliště: Šternberk, ČR
Obrázky: 0
To není neobvyklé. Před časem jsem koupil 500mAh a byly u toho pro změnu kabely, že nešly vtěsnat do 2mm gold konektorů. Navíc byly tvrdé jak hřebíky. Takže nezbylo než sundat bužírku a dát vlastní.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: čtv 19.07.2018 12:01 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 21.6.2008
Příspěvky: 6012
Bydliště: Praha ČR
Co se týče proudové zátěže, tak podle tabulky, kterou užívám, je u 12AWG odpor cca 1,5 ohm na 1000 stop, tedy 300m. Budou-li kabely mít cca 20 cm, tak jsme v řádu jednotek miliohmů (malých jednotek, určitě mnohem blíž k 1mohm než 10mohm) - přijde ti to jako až tak strašný stav? Zejména když chceš jen 100A a ne 230A...
Sám jsme kdysi v jednom modelu proudy přes 200A měl, kabely tuším 10AWG a neměl jsem pocit, že to dělá problém (samozřejmě snaha o co nejkratší kabely je správná, o tom není spor).
Měnit kabely je hezké, ale ony vnitřní spojovací pásky baterek taky nejsou nějak extrémně dimenzované (a ještě jsou často jen bodované). Mimochodem můj snad jediný pád na baterku přehořelou velkým proudem byl ještě v době NiMH právě na bodované spojovací pásky, odhořely právě ty :-(

Jiná věc jsou konektory, tam naopak mohu potvrdit, že dnešní móda XT60 skoro všude je až lehce absurdní, viz třeba postřehy lidí z Rotoramy z DRL, kde prý pěkných pár spadlých racecopterů bylo na uhořelé či odletované XT konektory - proudy přes 100A fakt nedají... Ale s tím si poradíš snadno :-)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: čtv 19.07.2018 14:19 
Mazák
Mazák

Registrován: 4.7.2012
Příspěvky: 2651
Bydliště: Havířov
Obrázky: 0
Jestli se vám kabely zdají slabé a mají délku třeba 100mm, tak bych je zkrátil na potřebné minimum, třeba 20mm a na to konektor. Od toho bych si už dal kabely jaké potřebuji.
Jestli pochybujete jestli kabely ten proud přenesou, tak vemte jiné kabely stejného typu. Zapojte je na nějaký spotřebič, který má předepsaný odběr a uvidíte. Nechte zapojeno třeba hodinu. Kabely nesmí být moc horké.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: čtv 19.07.2018 15:33 
Platící zákazník RCManie
Platící zákazník RCManie

Registrován: 22.7.2012
Příspěvky: 4506
Bydliště: Zvole u Prahy
Obrázky: 0
kluci díky, poradím si s tím, to problém není . Mne spíš zajímalo , jaký proudy přes kabely taháte . Já 160 A přes AWG 8 považuji za standart . 100 A bych viděl tak 10-12 AWG . Ale dát na značkový baterky AWG 12 a chlubit se proudy 230 A trvale, mě osobně přijde divný . O konektoru snad ani nemluvit .


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: čtv 19.07.2018 16:11 
Mazák
Mazák

Registrován: 4.7.2012
Příspěvky: 2651
Bydliště: Havířov
Obrázky: 0
Ono podle mě bude asi i hodně záležet na tom, jak dlouho ty káblíky budete trápit. Jestli třeba 10 minut nebo hodinu v kuse.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: čtv 19.07.2018 16:15 
Platící zákazník RCManie
Platící zákazník RCManie

Registrován: 22.7.2012
Příspěvky: 4506
Bydliště: Zvole u Prahy
Obrázky: 0
Takže jsem to zkusil . Konektor jsem dal 90 A . Jelo to na 105 A , takže odhad spotřeby spokojenost . Ale docela mne překvapilo , že AWG 12 od Dualsky byl studený, ale kabel Turnigy stejného průřezu teplejší . Ne moc, ale rozdíl tam opravdu je . Takže kvalita kabelu asi opravdu docela rozdílná . Prostě asi porovnávat nelze - vše se musí zkusit :D .


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: čtv 19.07.2018 16:37 
Mazák
Mazák

Registrován: 4.7.2012
Příspěvky: 2651
Bydliště: Havířov
Obrázky: 0
Co jsem našel na netu převodní tabulku, tak AWG 12 by měla mít průřez zhruba 3,3mm2. To znamená že 1mm2 taháte necelých 30A. To už je docela dost. Víte jak to dneska je. Podobné jsou třeba startovací kabely na auta. Prodávají to pod různým označením proudu. I ty nejslabší do 150A by měly mít kabel plácnu 16mm2 při délce odhadem 3m. Jenže žlutí to tak šulí, že bužírka je hrozně tlustá a uvnitř je měděné jádro kabelu řekněme 2,5mm2. To vám na tu délku přenese stěží 50A, ani to možná ne a tím auto opravdu nenastartujete.
Naopak u kabelů na vyšší proudy, třeba 500A bych typnul kabel kolem 25mm2 a u těch prodávaných je tak stěží 10ka.
U těch modelářských se to asi počítá jinak. Kabely jsou složené z tenších vláken o větším počtu. Tam možná bude to tajemství které řešíte.
U těch levných čínských možná ani nebude poctivá měď, ale nějaká směska bůh ví čeho. U těch značkových budou vlákna podle mě tenší, větší počet a kvalitní měď, tak snesou větší zatížení.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: čtv 19.07.2018 16:58 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 21.6.2008
Příspěvky: 6012
Bydliště: Praha ČR
dudaj píše:
Mne spíš zajímalo , jaký proudy přes kabely taháte .


Hodně jde o to, zda je daný proud špička či trvalý... Jinak ale u 12AWG honím špičky 100-120A běžně, to mám v hodně případech, pro trvalejší odběr této hodnoty už bych raději viděl 10AWG. Kabel 8AWG snad ani nikde nemám, to už je dost monstrózní :-)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: čtv 19.07.2018 17:50 
Platící zákazník RCManie
Platící zákazník RCManie

Registrován: 22.7.2012
Příspěvky: 4506
Bydliště: Zvole u Prahy
Obrázky: 0
varok píše:
a kvalitní měď, tak snesou větší zatížení.


Bude to o tý kvalitě mědi . Navíc ty vlákna budou pocínovaná , nebo jinak upravená a to se může odporem v součtu taky projevit .

tomashr píše:

Kabel 8AWG snad ani nikde nemám, to už je dost monstrózní :-)


Na castle 160 mám 8 AWG

Těch 105 A bude plný plyn , ne špička .

Ty EDFka si vemou dost :D .


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: čtv 19.07.2018 20:20 
Protřelejší uživatel
Protřelejší uživatel

Registrován: 27.2.2018
Příspěvky: 120
Bydliště: Praha
varok píše:
Zapojte je na nějaký spotřebič, který má předepsaný odběr a uvidíte. Nechte zapojeno třeba hodinu. Kabely nesmí být moc horké.


Proč hodinu? Jaký to má význam? To už by mi bylo pomalu líto peněz za tu elektřinu :) .

_________________
Ahoj lidi, jak jde život?


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: čtv 19.07.2018 20:54 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.2.2008
Příspěvky: 1959
Bydliště: Kralupy n.vlt
Obrázky: 0
Já se v této problematice moc neorientuju ale vzpoměl jsem si jak mě u mého modelu rc auta zaujala informace na regulátoru o 326A. Model jezdí na 2s-3s a kabely k regulátoru jsou myslím 12-14 awg.Žádný problém s kabely ani konektory(traxxas) jsem nikdy nezaznamenal.
https://www.rc-store.cz/traxxas-motory- ... -3370.html

_________________
https://www.youtube.com/user/dagxcz/videos
http://dagx.rajce.idnes.cz/


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: čtv 19.07.2018 21:13 
Protřelejší uživatel
Protřelejší uživatel

Registrován: 27.2.2018
Příspěvky: 120
Bydliště: Praha
Víš jak dlouho by ti ten tvůj model jel na akumulátor 3000 mAh při tom proudu 326 A? Asi 30 vteřin. Tedy jen teoreticky :wink: .

_________________
Ahoj lidi, jak jde život?


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: čtv 19.07.2018 21:23 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 21.6.2008
Příspěvky: 6012
Bydliště: Praha ČR
Zrovna u RC aut jsou docela šílené rozběhové špičky, v daném případě těch 300A dokonce ani nemusí být "čínská pohádka", jsou to ale opravdu skoky i pod sekundu, to kabel nijak moc nezahřeje a není to na podobný proud nutno dimenzovat trvale.

Ty špičky jsou fakt hodně, co si vybavuji z měření, tak i obyčejná "plechovka" 27z létala zlomkově přes 85A, ač pak trvalý proud je ani ne 20A. U silnějších pohonů, třeba právě Traxxas budou přirozeně obě hodnoty patřičně vyšší.
Tohle se situací u dudaje nedá srovnat, pokud má jeho EDF na plný plyn 100A, tak to bude mít tento proud minimálně třetinu celého letu, možná i polovinu...


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 20.07.2018 4:35 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 28.2.2005
Příspěvky: 20813
Bydliště: Rakovník, CZ
Obrázky: 0
V D.H.98 Mosquito jsem tahal z Turnigy 5000mAh 20C 2x 50A prakticky po celou dobu letu. Taky jsem se po třech minutách musel začít starat o přistání :mrgreen:
Kabely byly snad 12AWG, cca 0,5m ke každému motoru (reglu) a těch 50A nijak nekomentovaly :lol:

_________________
jyrry.webnode.cz


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 17 ]  Přejít na stránku 1, 2  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz