Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 29 ]  Přejít na stránku 1, 2  Další
Autor Zpráva
PříspěvekNapsal: sob 12.09.2020 10:28 
Nováček serveru
Nováček serveru

Registrován: 14.7.2012
Příspěvky: 25
Bydliště: Praha 4
Dobré dopoledne,

včera mi dorazilo mikro-letadlo Eachine P-51-D Mustang. Než půjdu vyzkoušet, jak létá, tak potřebuji vyřešit dva možné problémy:

1) Výškovka má podle mého názoru příliš malou výchylku (zkoušeno v plně manuálním módu "expert" bez gyroskopické stabilizace).
Je to patrně způsobeno tím, že táhlo výškovky je na páce serva v trupu zapojeno na první ze dvou dírek, která je blíže k ose
otáčení serva, zatímco táhlo směrovky je zapojeno na páce serva na druhé dírce, takže má směrovka znatelně větší výchylku. Na serva v trupu
je však vidět jenom poměrně úzkou štěrbinou na spodní straně stroje a nejsou dobře přístupné.
V jedné recenzi tohoto modelu na Youtube byl zachycen záběr, ze kterého je zřejmé, že táhla směrovky i výškovky jsou zapojeny
na druhou, od osy otáčení serva vzdálenější pozici (viz fotografie srovnání mého stroje a stroje z Youtube).
Potřebuji tedy totéž udělat na páce serva u mé výškovky, jenom jsem se ještě nerozhodl jak.
Myslíte si, že lze tuto operaci provést tou úzkou šterbinou pomocí šroubováku a pinzet, nebo budu muset letadlo rozřezat a znovu slepit???
Možná to skrze tu šterbinu půjde spravit šroubovákem a pinzetami, ale nejsem si jistý. V případě řezání by vyvstávala otázka, kudy vést řez a čím
a jak to potom slepit (je to epp - asi bych raději volil něco ?pěnového a ne vteřinové lepidlo, aby to šlo rozříznout i později pro případ budoucích oprav).
Jako fotografie jsem přiložil i porovnání "neutrální", maximální i minimální výchylky výškovky mého stroje ve stávajícím stavu. Také zastáváte názor,
že jsou teď příliš malé?

2) Křidélka letadla mají hodně tenké napojení epp, místy vypraskané (asi i více, než u jiných stejných strojů - dle různých fotografií na internetu), viz foto. Myslíte si
že kdybych na napojení křidélek na křídlo nanesl špičkou špendíku či miništětce velmi tenkou vrstvičku nějakého pružného transparentního lepidla, že by je šlo zpevnit a slepit tak, aby zároveň
zůstaly pružné a dostatečně pohyblivé? Jaké lepidlo byste mi na toto doporučili??? (aby v tenoučké vrstvě bylo stejné pružné jako epp)

Děkuji všem za případné rady. Snad to letadlo nakonec úspěšně zprovozním... A doufám, že bude bezvětří...


Přílohy:
Poznámka: Pohled na šterbinu se servy směrovky a výškovky - vlevo je můj stroj, vpravo stroj z recenze na Youtube
1_.jpg
1_.jpg
[ 46.92 KiB | Zobrazeno 4597 krát ]

Poznámka: Štěrbina se servy směrovky a výškovky
2.JPG
2.JPG
[ 49.78 KiB | Zobrazeno 4597 krát ]

Poznámka: tenké napojení křidélek na křídlo
3.JPG
3.JPG
[ 48.28 KiB | Zobrazeno 4597 krát ]

Poznámka: tenké napojení křidélek na křídlo
4.JPG
4.JPG
[ 51.38 KiB | Zobrazeno 4597 krát ]

Poznámka: Zde je vidět, že křidélka jsou napojeny znatelně tenčím materiálem, než výškovka (pohled proti světlu)
5.JPG
5.JPG
[ 39.29 KiB | Zobrazeno 4597 krát ]

6.JPG
6.JPG
[ 55.62 KiB | Zobrazeno 4597 krát ]

Poznámka: Porovnání "neutrální" a maximálních výchylek výškovky ve stávajícím stavu na mém stroji...
7.jpg
7.jpg
[ 26.34 KiB | Zobrazeno 4597 krát ]

8.JPG
8.JPG
[ 67.19 KiB | Zobrazeno 4597 krát ]

Nahoru
 Profil  
 
 
PříspěvekNapsal: sob 12.09.2020 13:17 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 9.1.2007
Příspěvky: 9091
Bydliště: Praha 8, ČR
Obrázky: 9
Pokud jsi šikovný trochu jako Caperfield (nebo jak se vlastně jmenuje), tak se ti podaří odšroubovat páku, přehodit drát do druhého oka a zpátky našroubovat. Ale bude to jako v tom vtipu o gynekologovi, ktery se dal na automechanika a udělal generálku motoru přes výfuk. Možná by sis mohl pomoct odříznutím, a po opravě vlepenim, kousku z otvoru.

_________________
Hitec Aurora 9X


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: sob 12.09.2020 13:34 
Nováček serveru
Nováček serveru

Registrován: 14.7.2012
Příspěvky: 25
Bydliště: Praha 4
DAF píše:
Pokud jsi šikovný trochu jako Caperfield (nebo jak se vlastně jmenuje), tak se ti podaří odšroubovat páku, přehodit drát do druhého oka a zpátky našroubovat. Ale bude to jako v tom vtipu o gynekologovi, ktery se dal na automechanika a udělal generálku motoru přes výfuk. Možná by sis mohl pomoct odříznutím, a po opravě vlepenim, kousku z otvoru.


Děkuji za Vaši odpověď. Možná zkusím nejprve udělat "Copperfielda přes výfuk" a když to nepůjde tak asi budu řezat. Ještě uvidím, zda zde nepadnou i jiné názory...

A s těmi křidélky mám něco zkoušet nebo čekat, jestli odpadnou? Existuje nějaké (optimálně transparentní) lepidlo na epp, které v tenké vrstvě dosahuje podobné pružnosti a pevnosti jako epp?


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: sob 12.09.2020 13:39 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 24.5.2003
Příspěvky: 2327
Bydliště: Košice, SK
Pokiaľ ide o výchylky výškovky, nevyskúšaš, nevieš. Ak by to bolo predsa len málo, pre lepší prístup by som odrezal kus krytu nasávacieho otvoru nad(pod) servami. Späť by som ho prilepil, niečim ako UHU por. Mne sa, na EPP a podobné hmoty, osvedčil Foam-cure od BSI. Pozor, nie na polystyrén, ten spoľahlivo leptá. Rovnakým lepidlom by som pretrel zavesenie krídielka, resp., naniesol by som tenkú vrstvu a tú ešte zotrel prstom, aby sa lepidlo dostalo do prasklín, ale aby ho inde zostalo minimum.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: sob 12.09.2020 14:11 
Nováček serveru
Nováček serveru

Registrován: 14.7.2012
Příspěvky: 25
Bydliště: Praha 4
macil píše:
Pokiaľ ide o výchylky výškovky, nevyskúšaš, nevieš. Ak by to bolo predsa len málo, pre lepší prístup by som odrezal kus krytu nasávacieho otvoru nad(pod) servami. Späť by som ho prilepil, niečim ako UHU por. Mne sa, na EPP a podobné hmoty, osvedčil Foam-cure od BSI. Pozor, nie na polystyrén, ten spoľahlivo leptá. Rovnakým lepidlom by som pretrel zavesenie krídielka, resp., naniesol by som tenkú vrstvu a tú ešte zotrel prstom, aby sa lepidlo dostalo do prasklín, ale aby ho inde zostalo minimum.


Děkuji za tip na lepidlo, asi ho objednám. Pokud by výchylka výškovky byla skutečně tak nedostatečná, jak se obávám, tak bych také mohl hned bourat. Je jasné, že příliš velká výchylka by byl taky problém, to by asi letadlo "skákalo" nahoru a dolu, ale s příliš malou výchylkou mi nepomůže ani ta gyroskopická stabilizace... A podle těch fotografií se Vám jeví ta výchylka jako dostatečná? Já o tom právě pochybuji... Možná se zkusím zeptat na zahraničních fórech, třeba tam budou lidé, kteří toto letadlo mají a můžou zjistit, v jaké pozici měli zapojeno táhlo k výškovce z výroby... Ale jak píši výše v prvním příspěvku, z té jedné recenze na Youtube to vypadá, že táhlo výškovy je na páce zapojeno na větší výchylku (narozdíl od mého případu...). Pak je samozřejmě ještě otázka, jak je zapojeno plastové "ramínko" pohyblivých ploch. Na mém modelu je vše (S,V, K) na prostřední ze tří dírek...(což ostatní vlastníci tohoto modelu snad budou mít z výroby stejně...)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: sob 12.09.2020 15:00 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 9.1.2007
Příspěvky: 9091
Bydliště: Praha 8, ČR
Obrázky: 9
Tyhle "hračky" nejsou dělané moc na různé štelování, resp. opravy, prostě má fungovat, jak koupíš, až se rozbijí, zahodíš a koupíš novou. Ale při troše trpělivosti se to dá udělat i přes ten "výfuk". Jak jsem psal, můžeš tam i kousek hmoty odříznout, abys získal větší prostor, odšroubuješ páku, přehodíš a po zpětné montáži ten kousek přilepíš. Na lepení můžeš použit CA (vteřiňák), Purex. Ono tam toho moc nevymyslíš, je to zalepené dovnitř (jako u všech podobných modelů). Trpělivost a hraní si. Když mám serva v trupu modelu, nelze to v podstatě dělat jinak. Tam je jen rozdíl, že vymontuju přes výfuk destičku se servem, udělám úpravu a stejně to dám zpátky (a vrátit tam šroubek, nebo matku je fakt makačka, když tam dostaneš třeba jen dva prsty). Neber to jako rýpání.
Ještě kolik je dírek na páce kormidla? Dvě? A je to chycené v té vzdálenější? Pokud ano, dej to do té bližší ke kormidlu (pokud to jde). Pokud si nakreslíš kinematiku pohybu, tak úhel na servu je pořád stejný a změnou poloměru (použitým otvorem) měníš délku dráhy. U kormidla dráha daná od serva a změnou použitého otvoru měníš úhel (výchylku).

_________________
Hitec Aurora 9X


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: sob 12.09.2020 15:12 
Nováček serveru
Nováček serveru

Registrován: 14.7.2012
Příspěvky: 25
Bydliště: Praha 4
DAF píše:
Tyhle "hračky" nejsou dělané moc na různé štelování, resp. opravy, prostě má fungovat, jak koupíš, až se rozbijí, zahodíš a koupíš novou. Ale při troše trpělivosti se to dá udělat i přes ten "výfuk". Jak jsem psal, můžeš tam i kousek hmoty odříznout, abys získal větší prostor, odšroubuješ páku, přehodíš a po zpětné montáži ten kousek přilepíš. Na lepení můžeš použit CA (vteřiňák), Purex.


Díky za všechny rady. Tyhle "hračky" skutečně moc na štelování nejsou, ale v případě pozice táhla na páce serva u výškovky se domnívám, že je to spíše omyl z výroby a původním výrobním záměrem bylo dát ho do od serva vzdálenějšího otvoru... Je mi jasné, že životnost těchto "hraček" je asi přiměřená ceně, ale případné problémy vzniklé chybami při výrobě samozřejmě vyřeším před letem, pokud jsou... :) Potom je už jenom otázka, zda jsou tyhle sety RTF ("ready-to-fy") nebo RTC ("ready-to-crash) :)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: sob 12.09.2020 15:42 
Nováček serveru
Nováček serveru

Registrován: 14.7.2012
Příspěvky: 25
Bydliště: Praha 4
Ještě kolik je dírek na páce kormidla? Dvě? A je to chycené v té vzdálenější? Pokud ano, dej to do té bližší ke kormidlu (pokud to jde). Pokud si nakreslíš kinematiku pohybu, tak úhel na servu je pořád stejný a změnou poloměru (použitým otvorem) měníš délku dráhy. U kormidla dráha daná od serva a změnou použitého otvoru měníš úhel (výchylku).[/quote]

Jestli tím kormidlem myslíte směrovku (možná teď tápu v terminologii, za což se případně omlouvám), tak na páce serva jsou dvě dírky a táhlo směrovky je zapojené do dírky více vzdálené od osy otáčení páky. Na plastovém "ramínku" přímo na směrovce je opačný konec téhož táhla zapojen do druhé/prostřední dírky z celkového počtu tří dírek.
V případě směrovky je situace napojení táhla na ocase stejná (táhlo jde na plastovém "ramínku" také do druhé/prostřední dírky z celkového počtu tří dírek) a na páce serva je táhlo výškovy zapojeno do prvního ze dvou otvorů - do toho, co je blíže k ose otáčení páky serva... Větou "dej to do té bližší ke kormidlu" jste to myslel tak, abych vzadu na ocase napojit táhlo do dírky, která je nejblíže pohyblivé ploše výškovky??? Nebo to chápu nesprávně?


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: sob 12.09.2020 15:47 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 9.1.2007
Příspěvky: 9091
Bydliště: Praha 8, ČR
Obrázky: 9
Dobře, tak jsme si zafilosofovali, teď mi řekni, jak vypadá páka na kromidle, je tam jedna dira, nebo dvě, a pokud dvě, kde je táhlo? Těžko se ti na to nekdo podívá...

_________________
Hitec Aurora 9X


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: sob 12.09.2020 16:01 
Nováček serveru
Nováček serveru

Registrován: 14.7.2012
Příspěvky: 25
Bydliště: Praha 4
DAF píše:
Dobře, tak jsme si zafilosofovali, teď mi řekni, jak vypadá páka na kromidle, je tam jedna dira, nebo dvě, a pokud dvě, kde je táhlo? Těžko se ti na to nekdo podívá...


Nevím, co přesně je páka kormidla - pokud je to páka, která je přišroubovaná na servu, tak jsou na ní díry dvě. Táhlo výškovy je v díře blíže k ose otáčení serva, táhlo směrovky je v díře dál od osy otáčení serva... opět chápu špatně??


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: sob 12.09.2020 16:56 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 9.1.2007
Příspěvky: 9091
Bydliště: Praha 8, ČR
Obrázky: 9
Jedna páka je na servu, jedna na kormidle. Ty mají nějaké otvory a v nich táhlo. Dej si do profilu odkud jsi a třeba se s tebou spojí někdo z blízkého okolí a pomůže ti jednak s nastavením, jednak si vysvětlíte některé věci kolem letadel a jejich ovládání. Zkusi nakreslit základní kinematiku ovládání a co to ovlivňuje a dat to sem jako obrázek (ale nebude to hned). Ty zkus nafotit detail uchyceni tahla k výškovce.

_________________
Hitec Aurora 9X


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: sob 12.09.2020 17:25 
Nováček serveru
Nováček serveru

Registrován: 14.7.2012
Příspěvky: 25
Bydliště: Praha 4
DAF píše:
Jedna páka je na servu, jedna na kormidle. Ty mají nějaké otvory a v nich táhlo. Dej si do profilu odkud jsi a třeba se s tebou spojí někdo z blízkého okolí a pomůže ti jednak s nastavením, jednak si vysvětlíte některé věci kolem letadel a jejich ovládání. Zkusi nakreslit základní kinematiku ovládání a co to ovlivňuje a dat to sem jako obrázek (ale nebude to hned). Ty zkus nafotit detail uchyceni tahla k výškovce.


Snad už chápu, myslím si, že to, co označujete jako páku kormidla jsem výše (nesprávně) označoval jako "plastové "ramínko". Příložil jsem snímky výškovky a směrovky.
Jestli tomu dobře rozumím, tak dírky, které jsou na páce kormidla blíže ke kormidlu jsou pro větší výchylku. Dírky, co jsou dál od kormidla jsou pro menší výchylku. A na servu je to tipuji tak, že dírka na páce serva, co je blíže k ose otáčení serva je pro kratší dráhu pohybu táhla. Naopak dírka, co je na páce serva dále od osy otáčení serva znamená delší dráhu pohybu táhla. Chápu to špatně???


Přílohy:
Poznámka: výškovka
DSCN9944.JPG
DSCN9944.JPG
[ 56.53 KiB | Zobrazeno 4294 krát ]

Poznámka: směrovka
DSCN9947.JPG
DSCN9947.JPG
[ 61.65 KiB | Zobrazeno 4294 krát ]

Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: sob 12.09.2020 17:57 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 9.1.2007
Příspěvky: 9091
Bydliště: Praha 8, ČR
Obrázky: 9
Pokud dáš táhlo na páce serva blíže k ose, výchylka na kormidle se zmenší. Pokud bude ve vzdálenějším otvoru, výchylka se zvětší. U páky kormidla to je obráceně, je-li táhlo blíže k ose otáčení, výchylka je větší. Když se podívám na fotku, mohlo by jít uchytit táhlo na kormidle do otvoru blíže k ose otáčení, tím zvětšíš výchylku.

_________________
Hitec Aurora 9X


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: sob 12.09.2020 18:11 
Platící zákazník RCManie
Platící zákazník RCManie

Registrován: 22.7.2012
Příspěvky: 4506
Bydliště: Zvole u Prahy
Obrázky: 0
Amater2 píše:
Dobré dopoledne,

včera mi dorazilo mikro-letadlo Eachine P-51-D Mustang. Než půjdu vyzkoušet, jak létá, tak potřebuji vyřešit dva možné problémy:



Odhaduji, že je to tvůj první rc model.
Takže výchylky zatím neřeš a pokud kormidla držej s křídlem tak taky zatím ne.
Vyzkoušej lítat ve vysoký trávě a pak uvidíš. Tyhle modely nejsou dobrý na začátky, takže možná po prvních letech zjistíš odlišné problémy.
Pokud křidýlka nebudou opravdu držet, vlep ze spoda proužek kvalitní lepenky.
https://www.peckamodel.cz/produkty/rc-m ... ym-vlaknem


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: sob 12.09.2020 19:01 
Nováček serveru
Nováček serveru

Registrován: 14.7.2012
Příspěvky: 25
Bydliště: Praha 4
Děkuji za reakce,
možnost opravy páskou také zvážím...


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 29 ]  Přejít na stránku 1, 2  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz