Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 10 ] 
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Ing.Dieter Schlüter
PříspěvekNapsal: pát 18.06.2021 15:24 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 3.7.2009
Příspěvky: 1007
Bydliště: EU
Včera ukončil svojí životní pouť ve věku 90 let průkopník vrtulníkových mechanik pan Ing.Dieter Schlüter. Jeho mechaniky se v různých modifikacích používají dodnes. V roce 1970 vzlétl první RC vrtulník jeho konstrukce.

Obrázek


Nahoru
 Profil  
 
 
 Předmět příspěvku: Re: Ing.Dieter Schlüter
PříspěvekNapsal: pát 18.06.2021 21:50 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 24.1.2009
Příspěvky: 2651
Bydliště: Praha 4 -Krč, ČR
Pamatuju se, jak v r. 1969 (asi) firma Simprop (výrobce RC souprav) vyhlásila soutěž na konstrukci RC vrtulníku. Tehdy nejlepší výkon byl, že se mašina zvedla si do 2m, pak se převrátila na bok a spadla. Tenhle pán ale už v příštím roce předvedl helinu opravdu lítající a získal řadu rekordů (čas, vzdálenost, rychlost). Ta jeho konstrukce byla napodobována i u nás (Helix). Předtím jediná úspěšná konstrukce byla motor s vrtulí osazený na středu rotoru a otáčejícím rotorem reakčním momentem té vrtule. To ale fungovalo snad jen bez ovládání, pokusy o RC se nedařily. Na to se objevil plán už v r. 1955 (na Slovensku) a pak až v r. 1964 (plán Pirueta).

_________________
Lítám blbě, ale rád http://www.kocour111.rajce.idnes.cz


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Ing.Dieter Schlüter
PříspěvekNapsal: pon 21.06.2021 5:30 
Mazák
Mazák

Registrován: 16.1.2013
Příspěvky: 1151
10 minut ticha. Takhle to kdysi objevovaly legendy.
https://www.youtube.com/watch?v=DAnKETkdLVA
https://www.youtube.com/watch?v=0_5P7hF20dQ
https://www.youtube.com/watch?v=BLJxrhkzx_Q


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Ing.Dieter Schlüter
PříspěvekNapsal: pon 21.06.2021 5:45 
Mazák
Mazák

Registrován: 16.1.2013
Příspěvky: 1151
btw - tady jsou fotky z prvních závodů v Harsewinkel v roce 68.
https://www.airplanesandrockets.com/mag ... y-1968.htm
Je tam i ta S58, za kterou dostal tehdy Dieter 500 marek za první úspěšný a spolehlivý let R/C vrtulníku.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Ing.Dieter Schlüter
PříspěvekNapsal: pon 21.06.2021 7:43 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 6.1.2012
Příspěvky: 3666
Bydliště: Řečkovice
Obrázky: 0
Malinko mimo téma:
nevíte jak velký musí být vrtulník, aby se bez stabilizace dal uřídit?
Někde jsem četl zmínku, že někdo postavil 5-ti listou maketu velikosti (tuším) 500 a tvrdil, že na řízení není potřeba žádné mechanické ani elektronické stabilizace.
Myšelno řízení hlavního rotoru, na vrtulce bych nechal gyro...

_________________
(šroubovák | kleště | měřák | pájka | drátky | poletuchy | 24ch volantovka)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Ing.Dieter Schlüter
PříspěvekNapsal: pon 21.06.2021 9:09 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 6.1.2012
Příspěvky: 3666
Bydliště: Řečkovice
Obrázky: 0
MPml píše:

Tyjo:
- vrtulník na tyčce... tak blízko takových nevyzpytatelných potvor bych nebyl ani dneska.
- vizualizace řízení je naprosto geniální nápad.
- RC Cobra má správně široký podvozek.

_________________
(šroubovák | kleště | měřák | pájka | drátky | poletuchy | 24ch volantovka)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Ing.Dieter Schlüter
PříspěvekNapsal: pon 21.06.2021 10:06 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 21.9.2008
Příspěvky: 3151
Bydliště: Nové Mesto nad Váhom, SK
prikrylm píše:
Tyjo:
- vrtulník na tyčce... tak blízko takových nevyzpytatelných potvor bych nebyl ani dneska.


Ti poviem - normálne za posr.nie!!!

_________________
Realistické RC modely - http://rcmodely.cevaro.sk


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Ing.Dieter Schlüter
PříspěvekNapsal: pon 21.06.2021 17:57 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 14.4.2007
Příspěvky: 278
prikrylm píše:
Tyjo:
- vrtulník na tyčce... tak blízko takových nevyzpytatelných potvor bych nebyl ani dneska.
- vizualizace řízení je naprosto geniální nápad.
- RC Cobra má správně široký podvozek.


Asi v roce 1976 dovezl pan Nepeřený tuším z Rokycan od pana Liehmanna Cobru do Strakonic. Pak následovala dlouhá doba, kdy se s vrtulníkem seznamoval a když se dostal metr nad zem, řízeně s ním popoletěl a v pořádku přistál, byl to úspěch.
Od něj přeskočila jiskra vrtulníků k Vaškovi Malému do Horažďovic a snad i k panu Vlkovi do Lišova. Pan Nepeřený (už si nepamatuju nakolik i Vašek Malý) stál za laminátovým trupem pro Helixe a i za mechanikou, která se tenkrát létala. Nakonec z toho byly i dva rekordy, myslím, že na vzdálennost a na rychlost?, jeden z nich měl Vašek Malý a druhý pan Nepeřený. Myslím, že tenhle pán udělal pro RC vrtulníky v ČR hodně práce.

Aby se ochránily listy, přivazovaly se na lyžiny podvozku křížem nebo kolmo tyče aby se zvýšila šířka podvozku.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Ing.Dieter Schlüter
PříspěvekNapsal: pon 21.06.2021 20:20 
Mazák
Mazák

Registrován: 16.1.2013
Příspěvky: 1151
první fotky visící balsový Cobry Rudy Liehmana jsou v Modeláři 12/73, jsou tam i fotky modelu J.Vymazala.
Co se týče skutečného létání - tak všichni tři (Nepeřený, Malý, Venca Vlků) létali v plus mínus stejné době - Venca Vlků spíš mírně později - s časovám posunem odhadem tak rok.
Nepeřený tak nějak, Malý velmi dobře a spíš ostřeji - "divočeji", Venca Vlků naopak byl asi první, kdo dokázal létat skutečně spolehlivě a hlavně přesně. Ovšem bylo to díky tomu, kolik strávil času na Hosíně a kolik set litrů paliva tam při tvrdém tréninku na dráze LMK tehdy prohnal motorem - chodil létat prakticky denně.
Další bojovníci tehdy byli Jirka Dubů s amatérským Bell Jet Rangerem a Honza Tittlbach nejdřív s malou bejbinou - ta byla vůbec problematická, protože měla náhon ocasní vrtulky plochým Habasitem, vždycky se zamastil a pak klouzal.
A furt se v ní přehřívalo to malý HBčko, později měl taky Helixe. Mechaniky (do všech těch tří vrtulníků) byly amatérské, listy (původně měly Clarka a byly lepené z dvou kusů) frézoval Jirka, postavil na ně normální tvarovou jednoúčelovou protahovačku.
Mechaniku bejbiny pokud se pamatuju dělal Míra S, díly do Helixů (některý) taky.
Prostě kdo mohl, pomohl, fušovalo se všude, kdo to jenom trochu šlo.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Ing.Dieter Schlüter
PříspěvekNapsal: pon 21.06.2021 20:30 
Mazák
Mazák

Registrován: 16.1.2013
Příspěvky: 1151
na ty lyžiny z duralových trubek se navlékaly takové nafukovací buřty z PVC - jednak tlumily, ale hlavně s nima nebyla tendence k zakopávání.
Zdroj byla dětská nafukovací "keňa" "Pirát" z Fatry Napajedla - "buřty" se ostřihaly a na koncích svařily pistolkou přes pauzák a nebo později mezi dvěma šablonama z hlinikového plechu hranou plamene svíčky.
Motory byly původně kroužkové desítky Webry Black Head příčným výplachem, karburátor Kavan Twin Jet, obyčejný expanzní výfuk. Speedy přišly až daleko později.


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 10 ] 

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz