Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 22 ]  Přejít na stránku 1, 2  Další
Autor Zpráva
PříspěvekNapsal: úte 27.07.2021 12:45 
Celkem nový uživatel
Celkem nový uživatel

Registrován: 9.6.2013
Příspěvky: 71
Bydliště: Pardubice
Příloha:
20210420_170812.jpg
20210420_170812.jpg
[ 604.53 KiB | Zobrazeno 9567 krát ]

Dostalo se mi cti vyzkoušet si připravovaný model Cubic od Vládi Papírníka VP model. Je to taky "vakuovka" stejně jako Django. Předpokládá se výroba jak verze skleněné s uhlíkovým d-boxem, tak celouhlíkové verze. Základem trupu je nová gondola z Djanga s delší trubkou, vše ostatní je klasika jako právě u Djanga. Křídlo je čtyřdílné s rozpětím 3400 mm, velmi štíhlé s kombinací profilů od Drely a nasouvá se z boku na trup. Spojky jsou z uhlíkové kulatiny. Křídlo je velmi pružné, v letu se chová podobně jako u skutečných špičkových větroňů. Ale při tom je velmi pevné a nekroutí se.
Letovka mnou testovaného modelu je cca 1000g, dle použitých baterek. Zatím není možnost dovážení. V modelu jsou serva KST X08 v trupu i v křídlech. Motor Leopard a regulátor Sunrise 30A pro. Baterie 3S 800 - 1000 mAh.
Model jsem si vyzvedl u výrobce minulou středu odpoledne, v pátek doma naprogramoval a v sobotu ráno se vydal do České Třebové na soutěž RCEP. Před soutěží jsem model klouznul z ruky (bylo potřeba jen pár ťuknutí do trimu výškovky), jednou odstartoval na motor a šel soutěžit. V sobotu bylo krásné počasí, jen mírný větřík a hodně termiky, ale i propadů. Měl jsem tak možnost si zvyknout na letové vlastnosti. Popravdě nebylo na co, hned od začátku mi padl do ruky. Perfektně točí, nepřepadává, při přetažení včas varuje, ale ani tak nespadne po uchu, ale jen se trochu propadne. Perfektně točí na směrovku a výškovkou se udržuje v pěkných zatáčkách. Na křidélka reaguje okamžitě. Termické klapičky jsem používal jen malé, protože hloubka klapek i křidélek je obrovská. I přes malou hmotnost se perfektně rozjíždí a klouže. Ostatně, to jsem měl možnost vyzkoušet v nedělní soutěži, kdy se podmínky úplně změnily. Po přechodu fronty bylo zataženo, vítr postupně sílil a během dne foukal až okolo 8 - 9 m/s se silnějšími nárazy a pak zase trošku zeslábl. Měl jsem možnost vzít jiný těžší model, ale řekl jsem si, že vyzkouším, co tahle poletucha v tom větru bez dovážení dokáže. Létalo se klasicky co nejvíce dopředu a co nejvýše. Šlo to bez problémů, jen pružnost křídla mne udivovala, ale žádný vliv na letové vlastnosti to nemělo. V tom nejsilnějším větru si model občas trošku couvnul, ale stačilo trochu potlačit a bylo to v pohodě. Vlastně jsem až na jednu krizovku nepoužil rychlostní klapky. Při plném otevření brzdících klapek model okamžitě skoro zastaví, ale neupadne. Pokud je zavřete a potlačíte, zase se poměrně svižně rozjede.
Žádné problémy jsem po celý víkend nezaznamenal a musím říci, že se mi bude těžko vracet panu "továrníkovi" až přijde čas! :D


Přílohy:
20210420_170644.jpg
20210420_170644.jpg
[ 532.76 KiB | Zobrazeno 9567 krát ]

224030083_197685908992554_1825889069473010978_n.jpg
224030083_197685908992554_1825889069473010978_n.jpg
[ 89.91 KiB | Zobrazeno 9567 krát ]



Naposledy upravil manta dne stř 04.08.2021 12:55, celkově upraveno 2
Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 
PříspěvekNapsal: stř 28.07.2021 13:20 
Zkušený debatér
Zkušený debatér

Registrován: 5.11.2014
Příspěvky: 288
Bydliště: S.M.
Šlo to bez problémů, jen pružnost křídla mne udivovala, ale žádný vliv na letové vlastnosti to nemělo.

Při takovém průhybu se Ti "nezamykala" křidélka nebo klapky ??? se mi tomu nechce věřit..
Petr

_________________
Avalon57


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř 28.07.2021 13:27 
Celkem nový uživatel
Celkem nový uživatel

Registrován: 9.6.2013
Příspěvky: 71
Bydliště: Pardubice
AVALON57 píše:
Šlo to bez problémů, jen pružnost křídla mne udivovala, ale žádný vliv na letové vlastnosti to nemělo.

Při takovém průhybu se Ti "nezamykala" křidélka nebo klapky ??? se mi tomu nechce věřit..
Petr


Ne vše fungovalo bez jakýchkoliv problémů. Kdo byl v Třebové na soutěži mohl posoudit. navíc jsem model po soutěži i půjčoval na vyzkoušení.


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: stř 28.07.2021 13:44 
Zkušený debatér
Zkušený debatér

Registrován: 5.11.2014
Příspěvky: 288
Bydliště: S.M.
Tak to je prima, díky za info! Petr

_________________
Avalon57


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 03.08.2021 20:00 
Celkem nový uživatel
Celkem nový uživatel

Registrován: 9.6.2013
Příspěvky: 71
Bydliště: Pardubice
Testování Cubica pokračuje. I když nejsem pilot F5J, vzal jsem model na sobotní soutěž do Hořic. První tři starty byly bez problémů. Vypínací výšky okolo 100 m, model se choval vzorně a pokaždé se mi podařilo vytočit termiku a nalétat plný čas. Pak se zhoršilo počasí, začal foukat dost čerstvý vítr. Ne všem se podařilo nalétat. Ani mně né. Ale, pokaždé jsem se dokázal vrátit na letiště a nemusel pro model daleko do polí. Zatímco ostatní pomalu nakládali cca na 1800 g. Do prototypu Cubica to nejde. Jeho pronikavost je ale stále dobrá a tak jsem létal stále s modelem o hmotnosti 1 kg. Objevil jsem však jeden problém, který s pronikavostí nesouvisí. Ve velkém větru se mi těžko dařilo model udržet v ostřejším setrvalém kroužení. Vysvětluji si to tak, že modelu o této váze prostě chybí setrvačnost. Nakonec z toho bylo 15 místo ze 40.
Ještě chci model prověřit na MČR F5J v Sázavě. Pokusím se udělat novou ocelovou spojku středu křídla. Ta by mi přidala něco málo přes 100 g hmotnosti.
Jinak s modelem nebyly dosud vůbec žádné problémy. Pevnostně je v pohodě. Letové vlastnosti mi naprosto vyhovují a v mnoha ohledech mne překvapují. Tak uvidíme co dál.


Přílohy:
Poznámka: Cubic mezi velkými F5J.
20210731_100309.jpg
20210731_100309.jpg
[ 168.86 KiB | Zobrazeno 8483 krát ]

20210731_100249.jpg
20210731_100249.jpg
[ 194.8 KiB | Zobrazeno 8483 krát ]

Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: ned 15.08.2021 18:38 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 21.6.2008
Příspěvky: 6012
Bydliště: Praha ČR
Dvě poznámky k tomu, co píše manta...

Zaprvé - ta popisovaná pružnost křídla může být trochu problém. Nejde ani tak o destrukci, jak píšeš, skutečné větroně se také hodně prohýbají. Blbé ale je, že pokud se křídlo takto "vlní", tak model prostě nemá hlavně v turbulenci úplně ideální chování a občas se to projeví docela nepříjemně, model prostě najednou letí trochu jinam, než by člověk chtěl.

Zadruhé k té energii v kroužení - jednak i tady může hrát roli to výše uvedené, prostě když když křídlo pracuje, tak tě to trochu rozhodí. Jinak je ale skutečně pravda, že s hodně lehkými modely je pilotáž leckdy spíš o dost náročnější než s těžkým, člověk to prostě musí řídit daleko více, než ultralight.

Mimochodem, jakou má Cubic vlastně plochu? Těch 3400 je sice méně než je obvyklé, ale ne zase o tolik, já sám létám dva modely 3500 a jeden 3460, mám ale podobnou hloubku jako čtyřmetrovky (menší štíhlost). Pokud se ale dobře koukám, tady je menší hloubka, takže rozdíl plochy tím naroste - docela mne zajímá, jak je to vlastně velké, abych si nějak přeložil, co to 1kg letovky znamená v zatížení...


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: ned 15.08.2021 19:08 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 25.7.2006
Příspěvky: 1054
Bydliště: Česká Lípa
tomashr píše:
Mimochodem, jakou má Cubic vlastně plochu?


63dm2
V.

_________________
DJANGO - výrobce, ION, ASW 28, LF 109, ..., T14SG
www.vpmodel.cz


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 16.08.2021 7:08 
Celkem nový uživatel
Celkem nový uživatel

Registrován: 9.6.2013
Příspěvky: 71
Bydliště: Pardubice
tomashr píše:
Dvě poznámky k tomu, co píše manta...

Zaprvé - ta popisovaná pružnost křídla může být trochu problém. Nejde ani tak o destrukci, jak píšeš, skutečné větroně se také hodně prohýbají. Blbé ale je, že pokud se křídlo takto "vlní", tak model prostě nemá hlavně v turbulenci úplně ideální chování a občas se to projeví docela nepříjemně, model prostě najednou letí trochu jinam, než by člověk chtěl.

Zadruhé k té energii v kroužení - jednak i tady může hrát roli to výše uvedené, prostě když když křídlo pracuje, tak tě to trochu rozhodí. Jinak je ale skutečně pravda, že s hodně lehkými modely je pilotáž leckdy spíš o dost náročnější než s těžkým, člověk to prostě musí řídit daleko více, než ultralight.

Mimochodem, jakou má Cubic vlastně plochu? Těch 3400 je sice méně než je obvyklé, ale ne zase o tolik, já sám létám dva modely 3500 a jeden 3460, mám ale podobnou hloubku jako čtyřmetrovky (menší štíhlost). Pokud se ale dobře koukám, tady je menší hloubka, takže rozdíl plochy tím naroste - docela mne zajímá, jak je to vlastně velké, abych si nějak přeložil, co to 1kg letovky znamená v zatížení...



Tak s Cubicem jsem absolvoval MČR F5J minulý víkend. A přes to, že to není úplně soutěžní speciál, vedl si velmi dobře. Ztratil jsem v pátém a šestém kole (poslední runda dne), kdy se jak víš létalo večer v sobotu daleko a vysoko proti větru a v podstatě bez termiky. Tam jsem neměl oproti ostatním v rundě úplně velké vypínací výšky a nenalétal jsem. Vždy mi chyběla tak minuta, minuta a půl. Jen pro zajímavost, po čtyřech kolech jsem byl patnáctý, což byla chyba pilota, který není zvyklý vypínat v malých výškách a dalo mi to hodně přemáhání. Éro na to bez problémů mělo. Nakonec jsem skončil 22.
Pružnost křídla, alespoň co jsem si všiml a vypozoroval, dle mého nemá žádný vliv na letové vlastnosti. Myslím. že je daleko důležitější, že se nekroutí. Plošné zatížení je cca 15,8 g/dm.
Pro mne je to skvělý model, který má samosebou své limity, ale nemůžeš ho přirovnávat ke špičkovým soutěžním F5J strojům. Pokud by někdo chtěl model pro začátek v F5J a nechtěl jít hned do speciálů, určitě správná volba (nehledě cca na třetinovou cenu). Nebo je to špičkový a plně konkurenceschopný model například pro RCEP.


Naposledy upravil manta dne čtv 19.08.2021 19:26, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: pon 16.08.2021 7:55 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 21.6.2008
Příspěvky: 6012
Bydliště: Praha ČR
Tak na RCEP to bude při dobré ceně super, o tom žádná :-) U F5J záleží na podmínkách, zrovna při MČR byly většinou docela dobré a handicap menšího a asi o něco méně výkonného modelu se projevil jen okrajově. Byl by to asi velký problém ve finále, kde už zbyla úplná špička, ale předtím ani tolik ne, pro běžné F5J soutěže to pak vadit nemusí skoro vůbec.

Jinak ty večerní lety na MČR těžko posoudit, co byl limit modelu a co pilota, to je hodně specifické téma. Já sám se tedy odstřelil z finále jinak, totiž vlastní demencí po naprosto zbytečných dvou chybičkách při přistání, raději nekomentuji, nejradši bych si nafackoval (i s touto chybou jen těsně pod finále) :roll: :(


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 16.08.2021 8:34 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 2.5.2009
Příspěvky: 1176
Bydliště: Sedlcany
Delal jsem na MCR mantovi "napovidace" a ero ve vzduchu sledoval po celou dobu souteze. Obcas mel Cubic takovou neochotu tocit - pilot se dost nadrel (pritom terminku "ukazoval" dobre). Nerekl bych, ze by to bylo pruznym kridlem (delal to i kdyz tolik nefoukalo). Na packach jsem ho nemel, ale ero by si zaslouzilo vetsi vzepeti (pokud uz to nejde na usich, tak na stredu). Jinak me ale prijemne prekvapoval. Leta trosku ryhleji, nez velka F5J, ale ozhodne nema problem s pronikavosti. Jen by si zaslouzil aspon nejakou moznost balastu. Pokud se umravni pri tom toceni, tak bych rekl, ze ekonomicka varianta pro vstup do F5J celkem slusna ;)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř 18.08.2021 17:10 
Celkem nový uživatel
Celkem nový uživatel

Registrován: 9.6.2013
Příspěvky: 71
Bydliště: Pardubice
Příloha:
20210818_175425.jpg
20210818_175425.jpg
[ 34.72 KiB | Zobrazeno 7827 krát ]

Příloha:
20210818_175305.jpg
20210818_175305.jpg
[ 51.79 KiB | Zobrazeno 7827 krát ]

Příloha:
20210818_175241.jpg
20210818_175241.jpg
[ 47.62 KiB | Zobrazeno 7827 krát ]

Příloha:
20210818_175234.jpg
20210818_175234.jpg
[ 62.52 KiB | Zobrazeno 7827 krát ]

Příloha:
20210818_175413.jpg
20210818_175413.jpg
[ 63.45 KiB | Zobrazeno 7827 krát ]

Příloha:
20210818_175146.jpg
20210818_175146.jpg
[ 63.07 KiB | Zobrazeno 7827 krát ]

Konečně jsem měl chvilku klidu a mohl udělat pár měření a fotek.
Takže Cubic má rozpětí 3400 mm, délku 1535 mm. Letová hmotnost kompletně osazeného modelu s bateriemi Dualsky 3S 900 mAh 120|C je 1022 g.
Těžiště létám 84,8 mm.
Přijímač je v trupu za servama. Jinak je v trupu spousta místa i když gondola není nijak veliká.
Hloubka křídla u kořene je 215 mm.


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: stř 18.08.2021 17:19 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 28.9.2005
Příspěvky: 2388
Bydliště: Doma
Skoda ze neni i trup na dve pulky.. bylo by to roztomile kompaktni :-)


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: stř 18.08.2021 17:50 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 21.6.2008
Příspěvky: 6012
Bydliště: Praha ČR
Když se dá přijímač před serva, tak by šlo přidat dovážení ve stylu, jako mají některé Xplorery. Uděláš z olůvek takovou "špikovací jehlu" (rybářská olůvka na drátu pak zasmrštěná), která se zasune pod křídlo, vepředu se za kabinou připraví díra na šroub, kterým se to chytne. Přirozeně by bylo lepší s tím počítat předem a vzadu si nachystat ve spodní části přepážku s dírou, kam se zafixuje zadní konec drátu s olůvky a případně dát víc dopředu i serva, ať se to lépe prostrkuje, ale podle fotky mi přijde, že by to mohlo vyjít i takto.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř 18.08.2021 18:13 
Celkem nový uživatel
Celkem nový uživatel

Registrován: 9.6.2013
Příspěvky: 71
Bydliště: Pardubice
tomashr píše:
Když se dá přijímač před serva, tak by šlo přidat dovážení ve stylu, jako mají některé Xplorery. Uděláš z olůvek takovou "špikovací jehlu" (rybářská olůvka na drátu pak zasmrštěná), která se zasune pod křídlo, vepředu se za kabinou připraví díra na šroub, kterým se to chytne. Přirozeně by bylo lepší s tím počítat předem a vzadu si nachystat ve spodní části přepážku s dírou, kam se zafixuje zadní konec drátu s olůvky a případně dát víc dopředu i serva, ať se to lépe prostrkuje, ale podle fotky mi přijde, že by to mohlo vyjít i takto.


Určitě by se to dalo udělat i teď. Nebo by tam klidně šel kus pásoviny, jako se dával do Perfectionů a Dynamiců.
Až budu mít vlastního Cubica, určitě to budu nějak tak podobně řešit.


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: stř 18.08.2021 18:14 
Celkem nový uživatel
Celkem nový uživatel

Registrován: 9.6.2013
Příspěvky: 71
Bydliště: Pardubice
Kuba78 píše:
Skoda ze neni i trup na dve pulky.. bylo by to roztomile kompaktni :-)


No udělat jde všechno. Problém by to velký nebyl. Snad jen vyřešit napojení táhel, nebo přemístění serv. Pořád je to gondola a trubka.


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 22 ]  Přejít na stránku 1, 2  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 7 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz