Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 16 ]  Přejít na stránku 1, 2  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Volba optimálního lodního šroubu
PříspěvekNapsal: úte 28.06.2022 9:59 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 29.4.2005
Příspěvky: 319
Bydliště: Žatec
Zdravím

Potřebuji poradit ohledně volby lodního šroubu.
Mam model Riva Aquarama Special 1200 mm ( vlastní stavba )

Mam problém při zatáčení doleva. Model začne zatáčet, ale po chvilce zatáčení přestane zatáčet a nakloněný model začne točit na druhou stranu.

Viz odkaz na videa. https://photos.app.goo.gl/orfi7oy9ic7vbWzGA Je to krásně vidět ve konci videa ( délka videa 0:54 )

Pohon mam 2x Turnigy SK3 Fandrive Brushless EDF Motor - 3660-1000kv, 2x 4S Lipol 6750mAh.

A protiběžné lodní šrouby průměr 50 mm stoupání 26,5 mm https://www.jino.cz/lodni-sroub-3listy-50mm-230850_2989

Tak mě napadlo změnit lodní šrouby za kovové, https://www.modelylodi.cz/3-listy-typ-C-c9_133_3.htm ale mají velké stoupání, tak nevím jak velký šroub pořídit.

Předem děkuji za radu.

Honza


Nahoru
 Profil  
 
 
PříspěvekNapsal: úte 28.06.2022 11:45 
Administrátor serveru
Administrátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 25.4.2003
Příspěvky: 10218
Bydliště: Praha Hloubětín ČR
Obrázky: 265
Blog: Zobrazit blog (3)
Podle mě výměna šroubů nepomůže.

Když se dívám na video, tak je vidět, že si při náklonu lodě vlevo přisaje pravý (vnější šroub) vzduch. Tím je ztracen tah na pravém šroubu a levý šroub přetlačí loď do pravé zatáčky.

Vyřezal jsem tři obrázky..
Za šrouby není žádný, začátek vzduchu u šroubu a plno vzduchu.


Osobně bych dovážil loď nebo posunul těžiště. Tyhle experimenty jdou u lodě lépe než u letadla.


Přílohy:
Bez názvu.png
Bez názvu.png
[ 300.74 KiB | Zobrazeno 1483 krát ]

Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: úte 28.06.2022 12:36 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 29.4.2005
Příspěvky: 319
Bydliště: Žatec
No už jsem dal na zadek závaží. Aby to bylo více ponořené. Ale přijde mi, že se to tím i zhoršilo.

Ale že se to neděje když to zatáčí na druhou stranu. Tomu nerozumím.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 28.06.2022 12:45 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 29.4.2005
Příspěvky: 319
Bydliště: Žatec
Ještě jsem nastavil motory tak, že :

zatáčka doleva = levý motor 60% chodu, pravý 100% chodu.
zatáčka doprava= levý motor 100% chodu, pravý 60% chodu.

Dnes to vyzkouším.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 28.06.2022 13:32 
Administrátor serveru
Administrátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 25.4.2003
Příspěvky: 10218
Bydliště: Praha Hloubětín ČR
Obrázky: 265
Blog: Zobrazit blog (3)
pidrman píše:
No už jsem dal na zadek závaží. Aby to bylo více ponořené. Ale přijde mi, že se to tím i zhoršilo.

Když nepomohlo závaží, tak dej větší.. Nebo posuň těžiště více dopředu. Uvidíš.. Experimentuj.
pidrman píše:
Ale že se to neděje když to zatáčí na druhou stranu. Tomu nerozumím.

To může dělat nějaká maličkost v příčném nevyvážení nebo nesouměrná stavba.


Ale teď jsem proklikl šrouby. Na tento typ lodě bych nedával třílist jak na parník, ale spíš něco rychlostního.


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: úte 28.06.2022 13:51 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 29.4.2005
Příspěvky: 319
Bydliště: Žatec
Tak jedině tyto šrouby

http://www.litomysky.cz/para/rablsr160.htm


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 28.06.2022 14:18 
Administrátor serveru
Administrátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 25.4.2003
Příspěvky: 10218
Bydliště: Praha Hloubětín ČR
Obrázky: 265
Blog: Zobrazit blog (3)
Osobně bych hledal spíše něco takového Topmodel


Přílohy:
eshop_121181[1].jpg
eshop_121181[1].jpg
[ 20.43 KiB | Zobrazeno 1420 krát ]

Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: úte 28.06.2022 16:56 
Mazák
Mazák

Registrován: 7.5.2015
Příspěvky: 6164
Bydliště: ČR
Obrázky: 5
_ Snažil bych se eliminovat možné příčiny. Pokud na L a P lodním šrouby není "okoskopicky" vidět vada (něco divného)
šel bych po rozdílném průběhu klopném momentu (otáček) klopné momenty by se u protiběžných pohonů, měly vyrovnávat.
- Demontoval bych lodní šrouby a zkusil zda se trup na hladině při přidávání plynu naklání
- Pokud je náklon patrný, prohodil bych vývody k L a P motoru od ESC
(mechanických důvodů k rozdílný otáčkám L a P hmot pohonu může být víc, pouzdra, spojky, vlastní motory
téměř všechny by měly být patrné při pootáčení hřídele rukou, až na ty co se projeví až za vysokých otáček nebo velkých momentů)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: úte 28.06.2022 19:03 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 29.6.2004
Příspěvky: 487
Bydliště: Olomouc
pidrman píše:
Zdravím

Potřebuji poradit ohledně volby lodního šroubu.
Mam model Riva Aquarama Special 1200 mm ( vlastní stavba )

Mam problém při zatáčení doleva. Model začne zatáčet, ale po chvilce zatáčení přestane zatáčet a nakloněný model začne točit na druhou stranu.

Viz odkaz na videa. https://photos.app.goo.gl/orfi7oy9ic7vbWzGA Je to krásně vidět ve konci videa ( délka videa 0:54 )

Pohon mam 2x Turnigy SK3 Fandrive Brushless EDF Motor - 3660-1000kv, 2x 4S Lipol 6750mAh.

A protiběžné lodní šrouby průměr 50 mm stoupání 26,5 mm https://www.jino.cz/lodni-sroub-3listy-50mm-230850_2989

Tak mě napadlo změnit lodní šrouby za kovové, https://www.modelylodi.cz/3-listy-typ-C-c9_133_3.htm ale mají velké stoupání, tak nevím jak velký šroub pořídit.

Předem děkuji za radu.

Honza

kolik naložená loď váží?zdá se mi že je moc lehká plus se mi nezdá úhel hřídelí...
1)dovážit aby loď v klidu byla spíše jakoby rovně s hladinou .
a uvidíme...


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř 29.06.2022 4:36 
Mazák
Mazák

Registrován: 7.5.2015
Příspěvky: 6164
Bydliště: ČR
Obrázky: 5
_ Nějak tam nikde nevidím velikost a umístění listů kormidla. Jen snad na samém začátku videa v délce 1:25
Kormidlo se mi zdá být ve středu mezi pouzdry a poměrně dost vpředu. A nejsem stavu rozeznat zda člun
má dva listy kormidel umístěné v proudech vody tvořených lodními šrouby, nebo jeden list ve středu člunu.

_ Určitě se ty motory točí protiběžně? Menší ochota zatáčení na jednu stranu je typická pro rychlé čluny s jedním lodním šroubem.
Naproti tomu škubnutí do náklonu při změně otáček musí být dáno špatně vykompenzovaným reakčním momentem (různé otáčky)
RCMania - Sped boat FT009
- Zatáčky vpravo točí ochotně, téměř na pětníku. Ty druhé doleva, už méně ochotně v širších kruzích. - od času 7:18
https://youtu.be/pJL7cNwW1vs?t=438


Návod jak vložit video do příspěvku na RCMANIA.cz


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: pon 04.07.2022 17:30 
Protřelejší uživatel
Protřelejší uživatel
Uživatelský avatar

Registrován: 16.6.2010
Příspěvky: 159
Loď je nádherná! Podle fotek máš na vrchu sklo, a pak je lakováno a leštěno? Uvnitř jsi nějak impregnoval?

Ke šroubům: https://forum.mo-na-ko.cz/viewtopic.php?f=26&t=2474 a najdeš tam i další informace.

Jinak si tvoje loď zaslouží něco jiného, než plastové Graupnery. Nevím, jak jsou na tom ty co máš, ale obvykle je levý a pravý z jiného materiálu. Jeden měkký, lesklý, druhý matný, tužší, nejspíš opravdu plněný sklem. S profilem a stoupáním je to takové podivné, o kratší závitové vložce v jedněch ani nemluvím.
Pokud si nevybereš od Raboesch, jsou tu šikovní domácí výrobci, třeba http://mjteam.kvalitne.cz/index.php?a=galerie&node=7


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 04.07.2022 20:46 
Mazák
Mazák

Registrován: 7.5.2015
Příspěvky: 6164
Bydliště: ČR
Obrázky: 5
_ @pidrman u Litomysky bych sáhul po řadě 145/A (typ A, řada 145)
Lodní šrouby dvoulisté typ A, řada 145
přehled řad lodních šroubů Raboesch
_ edit Celá stavba ve dřevě se mi velmi líbí. Rychlý člun 1:1 který by tvému mohl být předlohou jsem náhodou zahlédl
V nějakém filmu. Po krátké plavbě Benátkami, ve filmu, vyjel na širé moře. film jsem nenašel. Zato obrázek RC modelu ano
https://jamara-shop.com/media/image/product/5766/md/040390_venezia-2-channel-40mhz~13.jpg


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: pon 04.07.2022 21:24 
Protřelejší uživatel
Protřelejší uživatel
Uživatelský avatar

Registrován: 16.6.2010
Příspěvky: 159
Hm... A všimnul sis, že Áčková řada Raboesch má velké stoupání?


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř 06.07.2022 20:35 
Mazák
Mazák

Registrován: 7.5.2015
Příspěvky: 6164
Bydliště: ČR
Obrázky: 5
@sharkmouth" "Áčková řada Raboesch má velké stoupání"
DVOULISTÉ ŠROUBY Raboesch Litomisky
typ prům závit otáčky stoupání
A145 40 M4 8800 41
C154 40 M4 8800 35.6
Po pravdě řečeno zjištění výpočet rozdílu stoupání u průměru 40mm cca 13% jsem počítal až nyní.
Můj výběr spíš vycházel z předpokladu (odhadu) že tvar listu řada A může mít menší rozdíl tahu VPŘED vs VZAD

_ Prvotní potíž u tohoto člunu (s L a R lodním šroubem) je výrazně nestejná ochota k zatáčení na jednu a druhou stranu
Náklon při zatáčení (cuknutí v náklonu při změně plynu patrné na videu) podle mne jde o návrh řady pokusů - cesta vylučovací způsob.
Autor navrhoval testovat rozdílnou křivku průběhu plynu pro L a R motor (lodní šroub)To je spíš kompenzace následku, než o hledání a odstranění příčiny.
(optimalizace šrouby by byl, dle mne, až následný krok)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: pon 11.07.2022 12:08 
Protřelejší uživatel
Protřelejší uživatel

Registrován: 30.4.2015
Příspěvky: 189
Bydliště: Třinec
To Pidrman:
zkus prohodit levý a pravý šroub mezi sebou a změnit směr otáčení motorů... Někdy to změní plavební vlastnosti a mohlo by to pomoct.


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 16 ]  Přejít na stránku 1, 2  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz