Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 16 ]  Přejít na stránku 1, 2  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Potahovaní barevným papírem
PříspěvekNapsal: ned 17.09.2023 17:10 
Nováček serveru
Nováček serveru

Registrován: 1.11.2021
Příspěvky: 8
Ahoj, když jsem potahoval trupy doteď, tak jen "hranaté" a fólií. Jak ale správně potáhnout barevným papírem zaoblený, členitý trup? Pokaždé, když přeložím kus papíru přes druhý, získám sytější proužek.


Nahoru
 Profil  
 
 
 Předmět příspěvku: Re: Potahovaní barevným papírem
PříspěvekNapsal: ned 17.09.2023 19:32 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 9.1.2007
Příspěvky: 9171
Bydliště: Praha 8, ČR
Obrázky: 9
Takže tvoje otázka zní, jak to udělat, aby tam nebylo vidět to překrytí? Nějak jsem jí nenašel. Co takhle tam dát na místo spoje pásek bílého potahového papíru, aby spoj byl na něm a potah se jen "dotýkal"?

_________________
Hitec Aurora 9X


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Potahovaní barevným papírem
PříspěvekNapsal: ned 17.09.2023 20:09 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 28.2.2005
Příspěvky: 20870
Bydliště: Rakovník, CZ
Obrázky: 0
MrKev1000 píše:
... Jak ale správně potáhnout barevným papírem zaoblený, členitý trup?
Potahuji Vliesem - přižehluji prakticky jako fólii na podklad, natřený Herkulesem Puzzle (je tu o tom vlákno). Tím potáhnu uspokojivě i "3D" zaoblené tvary.

MrKev1000 píše:
... Pokaždé, když přeložím kus papíru přes druhý, získám sytější proužek.
Tak to já taky a moc to neřeším. Teda vůbec to neřeším :-)

_________________
jyrry.webnode.cz


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Potahovaní barevným papírem
PříspěvekNapsal: ned 17.09.2023 20:10 
Nováček serveru
Nováček serveru

Registrován: 1.11.2021
Příspěvky: 8
Ano, jestli se u toho klade důraz pokud možno potáhnout z jednoho kusu, i když hodně komplikovaně, nebo jestli je na to nějaký postup, vychytávka.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Potahovaní barevným papírem
PříspěvekNapsal: ned 17.09.2023 20:15 
Nováček serveru
Nováček serveru

Registrován: 17.11.2015
Příspěvky: 19
Bydliště: Praha-východ
Taky jsem to kdysi řešil, ale tady je asi jediný způsob :cry: Totiž potáhnout papírem s překrytím, a v místě překryvu obě vrstvy papíru proříznout, a odřezky vypreparovat ven...


Naposledy upravil josef109 dne pon 18.09.2023 6:30, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Potahovaní barevným papírem
PříspěvekNapsal: ned 17.09.2023 20:16 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 28.2.2005
Příspěvky: 20870
Bydliště: Rakovník, CZ
Obrázky: 0
MrKev1000 píše:
... postup, vychytávka.

Dělám to takhle - viewtopic.php?f=18&t=90885

_________________
jyrry.webnode.cz


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Potahovaní barevným papírem
PříspěvekNapsal: pon 18.09.2023 10:42 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 9.1.2007
Příspěvky: 9171
Bydliště: Praha 8, ČR
Obrázky: 9
MrKev1000 píše:
Ano, jestli se u toho klade důraz pokud možno potáhnout z jednoho kusu, i když hodně komplikovaně, nebo jestli je na to nějaký postup, vychytávka.

Proč by se na to měl klást důraz? Dělám to tak, aby to prostě šlo potáhnout s co nejmenší složitostí. Chápu, že když se potahuje prutová konstrukce, že se plát potahového materiálu musí nalepit na podélník a na ten samý podélník se lepí další díl potahu, zvlášť je-li tenký, bude problém to udělat "na dotyk". Ale vadí to něčemu? Aby mi případně nevznikaly ty pruhy, dávám jako první světlejší materiál a pak ten tmavší (pokud to jde, tak jen s malým překladem) a tmavší materiál většinou dobře zakryje ten světlejší.

_________________
Hitec Aurora 9X


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Potahovaní barevným papírem
PříspěvekNapsal: úte 19.09.2023 17:13 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 22.3.2007
Příspěvky: 4787
Bydliště: SK Bratislava
MrKev1000 píše:
Ahoj, když jsem potahoval trupy doteď, tak jen "hranaté" a fólií. Jak ale správně potáhnout barevným papírem zaoblený, členitý trup? Pokaždé, když přeložím kus papíru přes druhý, získám sytější proužek.


1/ podla moznosti potahujes namokro, papier toho znesie viac na neplochych povrchoch a bude menej kuskov papiera

2/ prekryvy robis na miestach kde to nevadi .. hrany, nosniky atd

3/ tam kde to vadi ten prekryv zbrusis (samozrejme minimalizujes prekryvy ako uz bolo povedane)

4/ vyprnes sa na to a za zafarbis to :mrgreen:


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Potahovaní barevným papírem
PříspěvekNapsal: úte 19.09.2023 19:24 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 28.2.2005
Příspěvky: 20870
Bydliště: Rakovník, CZ
Obrázky: 0
5/ neřešíš to a necháš to jak to vyjde :mrgreen:

_________________
jyrry.webnode.cz


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Potahovaní barevným papírem
PříspěvekNapsal: úte 19.09.2023 19:32 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 22.3.2007
Příspěvky: 4787
Bydliště: SK Bratislava
Odborne sa to vola patchwork :mrgreen:


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Potahovaní barevným papírem
PříspěvekNapsal: pon 25.09.2023 22:07 
Protřelejší uživatel
Protřelejší uživatel

Registrován: 12.1.2014
Příspěvky: 148
jenom tak pro doplnění jak Jirry uvádí metody barvení a lakování potahu.
Musíme si uvědomit co a čím budeme barvit či lakovat.
Pokud budeme barvit papírový potah (Modelspan, Japan, obstarožní Mikelantu) je nutné použít jinou technologii než na potahové materiály Vlies - to je totiž netkaná textilie z polyesterových vláken tu můžeme bez jakýchkoliv cavyků namočit vyždímat nechat uschnout a bude pořád stejná vyrábí se podobným způsobem jako plst na klobouky ze zaječích chlupů. A vlákna jsou na sebe fixována tepelně a chemicky
Papír ať je jak chce tenký je tvořen vlákny celulozy a ty jsou klíženy různými ve vodě rozpustnými lepidly a to je ten hlavní důvod proč se nedá potah z papíru natírat vodou ředěnými laky a barvami, zkrátka nedá. Na rozdíl od Vliesu.
Všechny barvy a pigmenty vodou ředitelné nejsou roztoky, ALE emulze více či méně emulgované umělé hmoty na bázi akrylátů, polyuretanů, polyviniacetátů a různých jiných kopolymerů a tím, že se odpaří voda při nanášení dojde k vytvrzení plastu a díky hloubce plastifikace záleží jak je výsledný nátěr pevný (částečně rozpustný ve vodě nebo "pouští barvu" ze struktury částečně uvolňuje pigment, nátěr je elastický nebo naopak tvrdý atd.).Pokud jsou jednotlivé složky řádně vytvrzené neměly by týt rozpustné ve vodě např. Herkules. Ponal, a jiné to se týká lepidel ale i laků a barev. Co se týká tónovacích pigmentů tam je situace jiná protože výrobce předpokládá , že se pigment "zabalí" do bílé barvy a tím se ukotví v emulsi. Pokud na potahu pouští je to tím že nemá dost nosné emulse. A uvolňuje se do dalších vrstev nátěru.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Potahovaní barevným papírem
PříspěvekNapsal: úte 26.09.2023 5:41 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 28.2.2005
Příspěvky: 20870
Bydliště: Rakovník, CZ
Obrázky: 0
sozda píše:
... Pokud na potahu pouští je to tím že nemá dost nosné emulse. A uvolňuje se do dalších vrstev nátěru.

Což se projevit může, ale nemusí.
Příloha:
pindik_15.jpg
pindik_15.jpg
[ 61.59 KiB | Zobrazeno 3466 krát ]

Podklad i proužky jsou vlies, barvený tónovačkami Primalex. Přelakováno lesklým vodouředitelným polyuretanem, jedna vrstva. Možná je to tím, že vlies jsem barvil před nějakou dobou (je dostatečně proschlý), lakoval jsem metodou žaves (ŽÁdné VElké Sraní = rychle přelakovat měkkým štetcem, nešmudlat to dlouho), Primalex má třeba dostatek nosné emulze (natírám těmi tónovačkami i některá místa bez potahu, různé doplňky).

_________________
jyrry.webnode.cz


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Potahovaní barevným papírem
PříspěvekNapsal: úte 26.09.2023 19:43 
Mazák
Mazák

Registrován: 28.4.2017
Příspěvky: 1030
Bydliště: Napajedla
sozda píše:
jenom tak pro doplnění jak Jirry uvádí metody barvení a lakování potahu.
Musíme si uvědomit co a čím budeme barvit či lakovat.
Pokud budeme barvit papírový potah (Modelspan, Japan, obstarožní Mikelantu)
Papír ať je jak chce tenký je tvořen vlákny celulozy a ty jsou klíženy různými ve vodě rozpustnými lepidly a to je ten hlavní důvod proč se nedá potah z papíru natírat vodou ředěnými laky a barvami, zkrátka nedá. Na rozdíl od Vliesu...........


Nechceš tím ale říct, že voda na papír nepatří, že ne?
:wink:

Mikalenta se působením vody rozpadá a vypínat se nedá.
Japan i Modelspan se vodou vypíná běžně, dokonce cíleně.
Japanem samozřejmě myslím původní vláknitý papír, ne to co někteří (jen z neznalosti?) jako Japan nazývají a mají na mysli jiné, snad i japonské papíry a pod. Třeba Esaki, Plyspan a podobné.
Vždy jsem je vypínal vodou.
V poslední době (několik let) papírový potah běžně vypnu vypínákem a na to natírám Balakryl, případně podobné hmoty na stejné bázi (Sportakryl a pod.).
A nevím, jestli jsi někdy slyšel o barvení Modelspanu a Japanu v roztoku barvy Duha. Máčením v barevném roztoku a sušením. Někteří to dokonce míchali v teplém roztoku v hrnci. :wink:
Já (a mnoho dalších) jsem to nejednou a s úspěchem dělal 8)
Tak teď nevím, co si o tvé informaci mám myslet... :?:


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Potahovaní barevným papírem
PříspěvekNapsal: úte 26.09.2023 21:15 
Protřelejší uživatel
Protřelejší uživatel

Registrován: 12.1.2014
Příspěvky: 148
Možná, že jsem to nenapsal dostatečně srozumitelně, pokud budu aplikovat vodou ředitelné laky a barvy (emulse) na papírové potahy, které nejsou samonosné tak se mi zbortí a po vyschnutí to bude obraz bídy a utrpení. Něco jiného je pokud budu barvit dobře klížený papír Modespan Japan vodou ředitelnými barvami (Duha, Veselka , barvami na vajíčka nebo třeba kdysi anilinovými barvami) Dělal jsem to vždycky tak že jsem to barvil jako hadrovou košili v hrnci jenom s tím rozdílem, že jsem si potřebné archy předem nalepil na dva podélníky a nechal je volně vyschnout. Potom jsem vysušený papír nalepil na kostru - nalakovat balsovou kostru nitrolakem po vyschnutí přebrousit popř ještě jednou nalakovat a na hladkou kostru jsem to lepil bílou lepicí pastou pěkně to přihlazovat ještě vlhké aby byl pěkný hladký potah. Po úplném vyschnutí lepidla potahu jsem to nastříkal z fixírky vodou po nastříkání vodou se papírový potah zbortí a jakýkoliv dotek ho protrhne, ale jenom do té doby než to vyschne. Tehdy se potah krásně vyšponuje a potom se musí fixovat cellonovým nebo acetonovým lakem ,aby už nereagoval na vlhkost a zároveň se vyplnily póry a papír se zpevní. Jestli že by jsme na takto připravený papír sáhli emulsí papír se vodou zbortí a emulze vyschne, ale nevyšponuje se na rozdíl od nitrocelulozového laku a to je ten rozdíl emulze a rozpouštědlový lak. Proto polyesterové materiály, které se vypnou teplem je možné je barvit emulsemi válečkováním nebo tupovat molitanem (to by papír nepřežil) je možné je natírat emulsemi rovnou bez nitrolaku, kdežto papír rozpouštědlovými nitrocelulozovými laky. Pokud se papír v základu ošetří nitrocelulózovým lakem a v dostatečné vrstvě, tak potom je možné jako další vrstu použít i vodní emulse. Takhle jsem akrylátovou emulzi používal jako ochranu proti metanolovému palivu.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Potahovaní barevným papírem
PříspěvekNapsal: úte 26.09.2023 21:36 
Mazák
Mazák

Registrován: 28.4.2017
Příspěvky: 1030
Bydliště: Napajedla
Napsal jsi, že akryláty nelze papír natírat, dost kategoricky.
nedá potah z papíru natírat vodou ředěnými laky a barvami, zkrátka nedá.

Nezapomeň, že je to vlákno pro začátečníky a třeba tomu uvěří.
To barvení košile je OK, již dávno vyzkoušené a mnohokrát popsané.
A doporučuje se ještě protáhnout vodou s octem, tím se barva zafixuje, i když ještě tímto mírně ztratí.
Jen je dobré papír po nabarvení a uschnutí na těch lištách přežehlit. Jinak je jen jako krepák.
Vypínat se i pak dá vodou, ale jen vodní mlhou, jinak můžou velké kapky zanechat stopy. Nebo párou.

Po úplném vyschnutí lepidla potahu jsem to nastříkal z fixírky vodou po nastříkání vodou se papírový potah zbortí a jakýkoliv dotek ho protrhne, ale jenom do té doby než to vyschne. Tehdy se potah krásně vyšponuje...


Jasně, to dělá v podstatě každý papír (že povolí), podle gramáže rychleji nebo pomaleji.

Jestli že by jsme na takto připravený papír sáhli emulsí papír se vodou zbortí a emulze vyschne, ale nevyšponuje se na rozdíl od nitrocelulozového laku a to je ten rozdíl emulze a rozpouštědlový lak.

Už jsem uvedl, že po vypnutí vodou a jednom vypínáku natírám (nestříkám) potah akrylátovým lakem. Dokonce ještě naředěným vodou :wink:
Papír povolí a pak se opět vypne. Tady jsme v rozporu.
Ale věř, že to funguje a dělá to více modelářů.
Zkus v Dílně na stránkách Minimakety.cz pohledat vypínání Balakrylem. Uvidíš tam i fotky "loužiček" ředěného Balakrylu na potahu a následně vypnutý potah.
Takové fotky můžu poskytnout i já, věř, že to mám taky vyzkoušené 8)


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 16 ]  Přejít na stránku 1, 2  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz