|
Stránka 1 z 1
|
[ Příspěvků: 15 ] |
|
Autor |
Zpráva |
tondas2
|
Napsal: úte 03.10.2023 19:03 |
|
Zkušený debatér
|
 |
Registrován: 22.7.2013 Příspěvky: 472 Bydliště: Světlá nad Sázavou
|
jak dlouho vám vydrží Lipolka v modelu letadla?průměrná životnost. mě většinou tak 2 sezony je to normální?
|
|
Nahoru |
|
 |
|
|
 |
dudaj
|
Napsal: úte 03.10.2023 19:22 |
|
Platící zákazník RCManie
|
 |
Registrován: 22.7.2012 Příspěvky: 4491 Bydliště: Zvole u Prahy Obrázky: 0
|
To je taková nic neříkající otázka. Kolik maj ty baterky cyklů?
Mě vydržej baterky i 5 let, ale třeba je použiji jen 10x za rok.
|
|
Nahoru |
|
 |
Zenair
|
Napsal: úte 03.10.2023 21:03 |
|
Mecenáš serveru
|
 |
 |
Registrován: 7.7.2011 Příspěvky: 244 Bydliště: Kladno, ČR
|
Na to opravdu nejde přímo odpovědět. Mě některé sady drží už sedmým rokem. Ale opravdu záleží na tom, jak a jak často se používají. Pro rekreační létání nevyužívám celou kapacitu, nabíjím je pomalu a max. odběr je nejvýše do poloviny céček, spíše kolem třetiny. Pak vydrží dlouho. Ale taky se mi podaří zlikvidovat pack v rámci jedné sezóny když dostává zabrat...
|
|
Nahoru |
|
 |
blesk
|
Napsal: stř 04.10.2023 5:17 |
|
Mazák
|
 |
 |
Registrován: 22.11.2005 Příspěvky: 7053 Bydliště: Vsetín
|
Teď jsem vyhodil poslední sadu ze starší doby hobbykingu, 6S 5000mAh 20C "modrá Turnigy" měla přes 10 let a 100 cyklů, někdy ale baterky odejdou rychle, třeba 2S 500mAh mi vždycky vydržely max dvě sezóny a tak 20cyklu.
V poslední době používám 40/80C Foxy/Kavan. 40C určitě nemají, ale zatím drží.
3300mAh vybíjím v jetu max 75A, nabíjím 3-6A vždy až těsně před létáním, vybíjím max 2,5Ah a skladují ve storage. Zatím 3 roky a 60 cyklů bez viditelných a měřitelných změn.
|
|
Nahoru |
|
 |
VTjr
|
Napsal: stř 04.10.2023 8:45 |
|
Mecenáš serveru
|
 |
 |
Registrován: 9.2.2010 Příspěvky: 6766 Bydliště: Žilina, SK Obrázky: 15
|
A neví někdo z Vás jaká je životnost nepoužívaných LiPol-ek pokud jsou dlouho skladovány, ale ve stavu nabití na 50%? Kolik let mohou takhle ležet?
_________________ Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
|
|
Nahoru |
|
 |
guchar
|
Napsal: stř 04.10.2023 10:02 |
|
Mazák
|
 |
Registrován: 7.5.2015 Příspěvky: 7274 Bydliště: ČR Obrázky: 8
|
tondas2 píše: jak dlouho vám vydrží Lipolka v modelu letadla?průměrná životnost. -- mě většinou tak 2 sezony je to normální? ● MJX F-45 a F-39 vydržely 2 až tři roky. Maximálního počtu cyklů jsem při svém provozu nikdy nedosahoval. Modré válcové (údajně Li-Pol). Rekreační létání pod 40 letů/rok. Před a uprostřed zimy dvakrát až tři krát za rok: nabít - vybít. Na závěr nabít na skladovací napětí. MJX F-45 LiPo battery, 7.4V 1500mAh Tentýž typ byl i do modelů některých rychlíkových člunů (speedboat) např. FT009 Při létání nabíjeny setovou nabíječkou. Hlídány pípákem 1 až 8 Li-xxx článků. Udržovací nabít - vybít - nabít na sklad s použitím SHARK 20. Jak se poznal konecživota? Po skladovací pause měl jeden článek napětí 0.1 až 0.2 V nižší oproti druhému v akupacku. Kapacitně byly v háji (kupodivu) vždy oba články současně. (Unitř je 2S1P články do série, žádná elektronika. Umin 6V hlídala deska vrtulníku. Umin. článků každého samostatně hlídal pípák.) ● Pesimistické (obecné web prameny) odhady uvádí předpoklad, že by to mělo být od 150 do 250 (pro tatu 300 až 500) cyklů. Po 18 až 24 měsících vykazují pozorovatelné zhoršení kapacity a vnitřního odporu Ri. Výměnu kdy nevyhoví (lety s průměrným odběrem 7C a špičky do 9C) lze čekat za cca 3 roky. ● Závěr: Ano pro LiPol (od "horších" výrobců nebo NOMAME (či různé přebaly)) jsou 2 sezóny (při středním zatěžováním proud a počet cyklů) v souladu s očekáváním.
|
|
Nahoru |
|
 |
dagx
|
Napsal: stř 04.10.2023 12:15 |
|
Mazák
|
 |
 |
Registrován: 22.2.2008 Příspěvky: 1889 Bydliště: Kralupy n.vlt Obrázky: 0
|
VTjr píše: A neví někdo z Vás jaká je životnost nepoužívaných LiPol-ek pokud jsou dlouho skladovány, ale ve stavu nabití na 50%? Kolik let mohou takhle ležet? Taky mě to zajímalo.Někde jsem četl,že když nedojde k prvnímu nabití a tedy k nějakému nastartování chemického procesu,měly by vydržet..... Zkouším.Mám nikdy nenabité dvě 6s dva roky a jednu 6s tři roky.Rok mám vždy protože nakupuju na další sezonu dopředu.Takže až se rozhodnu je používat,bude ještě nějaký ten rok trvat abych věděl jak to dopadlo. Ale stejně to nic nevypoví celkově. Jen o té konkrétní baterii.
_________________ https://www.youtube.com/user/dagxcz/videos http://dagx.rajce.idnes.cz/
|
|
Nahoru |
|
 |
pepin
|
Napsal: stř 04.10.2023 13:47 |
|
Mazák
|
 |
 |
Registrován: 30.4.2008 Příspěvky: 12574 Bydliště: praha 5
|
dagx píše: Taky mě to zajímalo.Někde jsem četl,že když nedojde k prvnímu nabití a tedy k nějakému nastartování chemického procesu,měly by vydržet.....
Něco na tom určitě bude, nejspíš bude ale opět záležet--jaký výrobce, jaká serie. Mám staré lipolky, tuším Kokam, starší určitě víc, než 10 let, nikdy jsem je nijak zásadně nešetřil, už jsou měkčí, nižší kapacita ale použitelný stále jsou. Obyč turnigy mám životnost tak max 3 roky. Před cca 4 mi roky jsme s kámošem koupili stejné pohonné cyklo lionkový baterie, já na té své toho za ty 4 roky zase tak moc nenajezdil, kámoš skoro vubec nic, jezdí na ní jen když občas jedeme spolu bo na nožní nestíhá, oba je máme po těch 4 letech stejně v háji, kapacitou zdá se vcelku pořád minimálně 80 procent, ale oba je máme měkký a po nabití nám oboum spadne napětí z 42V cca na 40V.maximální odběrový proud při plně nabité baterii--první rozjezd po nabití 17A, jak padne jen trochu napětí už je maximum co si motor vezme 15A. běžný provoz odběr okolo 4A. Umírají po prvním nastartování věkem, nikoli počtem cyklu nebo přetěžováním. Co jsem tak pochopil z cyklofor, 4 roky a měněj, my je provozujeme paralelně ještě s jinou baterií, tak nám neva že jsou měkký, ale jezdit jen tady na tu už by se nedalo, používám tu baterku občas na pracovní koloběžce--tak kilák dva od auta, když vezmu trochu za plyn hned to padá na 36V.
|
|
Nahoru |
|
 |
VTjr
|
Napsal: stř 04.10.2023 14:34 |
|
Mecenáš serveru
|
 |
 |
Registrován: 9.2.2010 Příspěvky: 6766 Bydliště: Žilina, SK Obrázky: 15
|
Jenže u elektrokola je asi problém je mít v době nečinnosti odstavené právě v tom správném stavu nabití, tedy na 50%. Přece většinou když přijedu s kolem domů, s vybitou baterií (někdy hodně někdy jen trochu), tak to hned připojím na nabíječku aby bylo kolo připravené být kdykoli okamžitě k dispozici. Jenže u těch litiovek přece víme, že jejich zdraví škodí jak stav kdy jsou vybity (neřku podvybity, to je už opravdu ničí), ale i stav plného nabití. A pak právě ten způsob provozu kola, kdy ho každý chce mít v pohotovosti, asi jeho akumulátorům neprospívá. Já jsem se ale ptal, kolik let mohou ležet bez užitku modelářské LiPolky v tom skladovacím stavu, tedy nabité na 50%.  Mám doma 2 trojčlánky, které jsem koupil před 4 lety a dosud na ně ani nenaletoval konektory. Prostě nebyl čas poletovat a ani nebylo s čím. Tak nevím, zda jsou na vyhození a musím si pořídit nové, nebo jim nic není? 
_________________ Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
|
|
Nahoru |
|
 |
pepin
|
Napsal: stř 04.10.2023 15:58 |
|
Mazák
|
 |
 |
Registrován: 30.4.2008 Příspěvky: 12574 Bydliště: praha 5
|
VTjr píše: Jenže u elektrokola je asi problém je mít v době nečinnosti odstavené právě v tom správném stavu nabití, tedy na 50%. Přece většinou když přijedu s kolem domů, s vybitou baterií (někdy hodně někdy jen trochu), tak to hned připojím na nabíječku aby bylo kolo připravené být kdykoli okamžitě k dispozici. já mám na nabiječce mezikus kde si mohu nastavit na kolik dobít na uskladnění na cca 70 procent, kámoš to nabijí tak nějak odhadem kolik hodin aby neležela doma uplně nabitá .změřit napětí na kolik nabil i umí, pokud to přešvihne, tak ji trochu protáhne okolo baráku. Pokud přijedu z víkendu plně nabitý a vím, že nejpozději za týden pojedu znovu, tak to samozřejmě neřeším. Nejsme zásahová jednotka, nemusíme mít pořád nabito na plno.
|
|
Nahoru |
|
 |
pepin
|
Napsal: stř 04.10.2023 16:20 |
|
Mazák
|
 |
 |
Registrován: 30.4.2008 Příspěvky: 12574 Bydliště: praha 5
|
VTjr píše: Já jsem se ale ptal, kolik let mohou ležet bez užitku modelářské LiPolky v tom skladovacím stavu, tedy nabité na 50%.  Podle mě donekonečna, teprve až je někdy zkusíš na něco použít tak zjistíš jak na tom jsou.
|
|
Nahoru |
|
 |
guchar
|
Napsal: čtv 05.10.2023 12:58 |
|
Mazák
|
 |
Registrován: 7.5.2015 Příspěvky: 7274 Bydliště: ČR Obrázky: 8
|
VTjr píše: ... Mám doma 2 trojčlánky, které jsem koupil před 4 lety a dosud na ně ani nenaletoval konektory. Prostě nebyl čas poletovat a ani nebylo s čím. Tak nevím, zda jsou na vyhození a musím si pořídit nové, nebo jim nic není?  Otázka je zda to chceš vědět hned, nebo ještě několik let počkat. Za mne čekáním se to u (dnes obvyklé spotřební kvality) za další rok až tři moc nemění. Můj ohad kterému u LiPol dávám šanci cca 95% pravděpodobnost je: Jsou do koše. U Li-Ion se občas našly typy článků sloužící (a já hádám i schopné uložení v klidu) od 5 po 10 a výjimečně i téměř 15 roků. Mám z doslechu, já to štěstí neměl. I když moje počty jsou tak od tří do max. 10 kusů. ● Vzhledem mému velkému počtu zařízení, které nebudu předělávat na packy vždy mám nejméně jednu šachtovou nabíječku. Takže mezi svými nabíječkami vyber tu která se nejvíc osvědčila. A které věříš. Vodiče přitlač přes sklolaminát nějako svěrkou. S dostatečným tlakem. (Pokud chceš zkusit "počáteční oživení" zkus nabíjet 0.1 C CC pak CV až proud klesne pod hodnotu, kdy nabíječka ohlásí konec.) Pokud ti ukazuje mimo U i Ri máš první informaci o stavu. Nebo inicializaci 0.1 C přeskočíš a dáš nabíjet 0.5 C a vybíjet dle typu baterky cca 5 C. Zjištěné kapacity rozhodnou o dalším osudu článků zcela jednoznačně. ● Kdysi dávno jsem v akci koupil snad 50 ks AA burelový od Bateria Slaný. Pod igelitem byl červený papír s černým potiskem. To byla šarže s neuvěřitelnou dobou skladovatelnosti, a i slušnou kapacitou než se článek začal používat. V podstatě vlastnostmi předčily některé profláklé typy alkalických článků. Ty jsou (některé) normálně nad 15 let dle datasheetu. A prakticky vždy "šly do služby" před vypršením této doby. Sem tam se našel i ojedinělý kus v červeném plechovém obalu s označením Wonder. R 20-D -1,5 je jeden takový, co mám v šuplíku už snad přes 20 let. A na nějaké krátký jednorázový test něčeho s malým proudem jej vždy jen vyndám. To měl už měl něco odslouženo v ručičkových hodinách s Xtalem. Ani v říjnu 2023 nezklamal, stále má na prázdno svych 1.444 V - s testerem H834 napětí spadlo na 0.9 V -. (Testovací zátěž - žárovička zapadla někam na dno krabice. Počkám až a zda vyplave.) Žárovička nevyplavala. Zato tam byl vybíjecí tester Ni-xx Aradio Konstrukce a stavebnice, č. 4, 1998, deska H834 LED svítí stejně jako s letitými (přes 1/2 roku) uloženými NiMH ● Jak psal pepin: Pokud to nezkusíš, jsou na tom ty články stejně jako Schrödingerova kočka. Víc mrtvé, nebo víc živé. Současně uvnitř i vně krabice. Tedy ve dvou navzájem se vylučujících se stavech (dle běžné logiky, předvídatelného světa Newtonových zákonů).
|
|
Nahoru |
|
 |
Celeron
|
Napsal: sob 07.10.2023 18:18 |
|
Mazák
|
 |
 |
Registrován: 22.4.2010 Příspěvky: 10427 Bydliště: Nový Bydžov ČR Obrázky: 14
|
VTjr píše: A neví někdo z Vás jaká je životnost nepoužívaných LiPol-ek pokud jsou dlouho skladovány, ale ve stavu nabití na 50%? Kolik let mohou takhle ležet? Já si si koupil před časem 2S1P Turnigy 4Ah. Protože rozměrově nevyhovovaly, zůstaly originál fabricky nabitý v origo krabičce a nějak jsem na ně zapomněl. No a po čyřech letech najednou koukám, krabička se pootevřela a v ní baterka nafouklá jak válec. Proč, netuším, od tý doby co hlídám pohonný baterky telemetrií na minimálku 3,5V/čl. se mi z Gensů, Dualských a Dinogy nenafoukla ani jedna. YR1035+ přes kelvin hroty na ní hlásí 6,8 mili ohm, napětí oba články 3,72V. Jinou provozovanou 4Ah na porovnání nemám, tak netuším, jestli to je málo nebo moc. Ale do ničeho je asi už nikdy nedám.
|
|
Nahoru |
|
 |
guchar
|
Napsal: pát 03.11.2023 2:20 |
|
Mazák
|
 |
Registrován: 7.5.2015 Příspěvky: 7274 Bydliště: ČR Obrázky: 8
|
|
Nahoru |
|
 |
automet
|
Napsal: pát 03.11.2023 6:49 |
|
Mazák
|
 |
Registrován: 28.2.2014 Příspěvky: 1848 Bydliště: Blatnica, SR
|
Mám elektrokolo od 2018, teda odjazdil som na ňom 6 sezónu a výrazný rozdiel nepozorujem. Za celú zimu asi 2 x baterku nabijem úplne do plna a potom doma robeným vybíjačom /3x H4 + vetrák/ vybijem odhadom asi na 70%. Je pravda, že ju nenechávam ani v lete dlhodobo nabijú na maximum. To ju ničí asi najviac.
|
|
Nahoru |
|
 |
|
Stránka 1 z 1
|
[ Příspěvků: 15 ] |
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|