Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 54 ]  Přejít na stránku 1, 2, 3, 4  Další
Autor Zpráva
PříspěvekNapsal: čtv 09.05.2024 8:47 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 6.1.2012
Příspěvky: 3888
Bydliště: Řečkovice
Obrázky: 0
Rozebral jsem nefunkční SS motor (píšou třída 550) z auta a čekal jsem, že najdu neodym. Motor TO není nejlevnější (Traxxas Titan 12T), tak jsem čekal trochu "hi tech". Vedle toho mám funkční ElectroFly S-600, dovnitř jsem se zatím nedíval, ale píšou, že je taky ferit.
Nahrazen byl střídavým motorem přibližně stejné ceny s výrazně delší dobou jízdy na jedno nabití - výkon nevím, auto je extrémně přemotorované s oběma motory.

Vím, že v "coreless" motorech, neodymy jsou. Proč ne v tom Traxxasu? Přece jenom min 2x větší "Tesly" musí být poznat na výkonu/spotřebě a cena nebude tolik větší? Kvůli teplotě? Chemické odolnosti? Nebo jich je moc na skladě?

_________________
(šroubovák | kleště | měřák | pájka | drátky | poletuchy | 24ch volantovka)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 
PříspěvekNapsal: čtv 09.05.2024 10:31 
Mazák
Mazák

Registrován: 7.5.2015
Příspěvky: 7608
Bydliště: ČR
Obrázky: 8
@prikrylm Můj odhad je, že feritové magnety jsou levnější. Proto se v DC = brushed plechovkách používají i dnes. Tak kde nezáleží na rozměru a váze jdou zesílit z venku přiloženými dalšími magnety. Pokud pamatuji úpravy, tak se uvnitř zmenšovala mezera vložením ocelového plíšku (?svinovací metr).


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: čtv 09.05.2024 10:32 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 22.6.2008
Příspěvky: 6065
Bydliště: Praha ČR
Kvůli ceně, nic v tom jiného nehledej :-)
Vážněji - motor Traxxas 12T nemá s Traxxasem vůbec nic společného, je to masová výroba pro věci jako vrtačky a mraky podobných věcí, reálně to všechno dělají tři firmy - Mabuchi, Johnson a Igarashi. Třeba Tamiya bere nejzákladnější motory od Johnsonu (na ty ani nelepí žádné označení) a "lepší" má většinou Mabuchi a na to už dává cool samolepky jako Tamiya Sport Tuned, Torque Tuned a tak. No reálně nijak laděné nejsou, jen se liší počtem závitů...
Holt když si na to nalepí samolepku, tak roste cena a záleží na odvaze a renomé daného výrobce :-)
Jinak třeba tohle je na 100% identické s Traxas 550 12T - zde je to ale od Arrma: https://www.rcauta.cz/arrma-stejnosmern ... 12t-p43913

Prostě pokud je motor klasická plechovka (uzavřeno-nerozebiratelné, nevýměnné uhlíky a tak), tak je to ferit a reálně od jedné z těch tří velkých firem zmíněných výše.
Reálně odlišnosti začínají až u trochu složitějších motorů, příklad https://www.rcauta.cz/robitronic-stejno ... 27t-p50777 - výměnné uhlíky, ložiska, často časovatelné, tam už se kvalita může lišit více. Ale popravdě co vím, tak u RC aut se i zde užívají ferity (jen někdy o něco lepší), neodymových brushed motorů moc není. Užívalo se to v letadlech, třeba Megamotor http://www.megamotor.cz/v4/script/defau ... 8240a319c7 (Mega Mini, ne MIG!, nevím, zda pojede odkaz), ale v podstatě tyhle lepší pohonné motory nahradily stříďáky, ono fakt nemá moc smysl dělat pro pohon "drahé stejnosměrné"...


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: čtv 09.05.2024 10:44 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 22.6.2008
Příspěvky: 6065
Bydliště: Praha ČR
Ještě z jiného konce - ony ty motory jako Traxxas 550 12T pro auta pro zábavu (ne top soutěžní) vůbec nejsou špatná volba. Že to je na určitý výkon větší, než by byl neodym či stříďák je vlastně jedno, ale přitom to má obvykle jízdní vlastnosti lepší než levné stříďáky - brushed motor se prostě chová v autě při rozjezdech lépe. Řešení samozřejmě existuje, jsou jím stříďáky se senzory, ty už šlapou perfektně, ale obvykle už jsou přeci jen dražší (byť ne nějak šíleně).
Ono to v autech je prostě trochu jinak než v letadlech - z jedné strany se tolik neřeší váha, z druhé ale zase nároky na regulaci při rozjezdu jsou o dost vyšší, než u letadla, kde ti vrtule dělá setrvačník a v tomto je to jednodušší.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: čtv 09.05.2024 10:58 
Mazák
Mazák

Registrován: 16.1.2013
Příspěvky: 1211
prikrylm píše:
Rozebral jsem nefunkční SS motor (píšou třída 550) z auta a čekal jsem, že najdu neodym. Motor TO není nejlevnější (Traxxas Titan 12T), tak jsem čekal trochu "hi tech". Vedle toho mám funkční ElectroFly S-600, dovnitř jsem se zatím nedíval, ale píšou, že je taky ferit.
Nahrazen byl střídavým motorem přibližně stejné ceny s výrazně delší dobou jízdy na jedno nabití - výkon nevím, auto je extrémně přemotorované s oběma motory.

Vím, že v "coreless" motorech, neodymy jsou. Proč ne v tom Traxxasu? Přece jenom min 2x větší "Tesly" musí být poznat na výkonu/spotřebě a cena nebude tolik větší? Kvůli teplotě? Chemické odolnosti? Nebo jich je moc na skladě?

A co by to (teda kromě daleko dražších magnetů - tj, výrobních nákladů) přineslo?
Aby to mělo nějakou i nepatrnou logiku, tak by se kvůli diametrálně vyššímu sycení musel předělat celý magnetický obvod - takže nový (a z lepšího materiálu) plechy, nový futrál (ten by nešel vytáhnout z plechu - ale musel by se násobně dráž točit z trubky), nová komutace (komutátor, uhlíky držáky uhlíků, čelo)
Výsledek by byl, že by z toho vznikl úplně nový motor - jako kdysi třeba byly motory pod Matyáše a nebo AF (nebo komutátorový Lehnery či Plettenbergy). Při odhadnutelné seroiovosti (velká nula) by to bylo absolutně neprodejné.
Nemluvě o tom, že kdyby s tím ten T přišel třeba k Mabuchi, tak při odhadnutelnému odběru (kolik ks asi tak potřebuje) by to mělo velmi rychlý půběh.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: čtv 09.05.2024 11:26 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 22.6.2008
Příspěvky: 6065
Bydliště: Praha ČR
MPml píše:
Nemluvě o tom, že kdyby s tím ten T přišel třeba k Mabuchi, tak při odhadnutelnému odběru (kolik ks asi tak potřebuje) by to mělo velmi rychlý půběh.


Dokážeš prosím odhadnout, o jaké sérii se bavíme, aby to Mabuchi pro Traxxas řešilo?
Nechme stranou, že to je celé blbost - Traxxas (to samé Arrma a další) chtějí levný základ, kam jim plechovka naprosto vyhovuje a pro náročnější už je lepší jít na brushless systémy, prostor pro smysluplné využití lepšího brushed motoru nevidím...
Ale berme to ryze hypoteticky - bavíme se o desítkách tisíc anebo minimálně stovkách tisíc?


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: čtv 09.05.2024 12:49 
Mazák
Mazák

Registrován: 7.5.2015
Příspěvky: 7608
Bydliště: ČR
Obrázky: 8
Příklady motorků s feritovými magnety
● DC motorek 1V-6V R130 (alias 3V 130) 10 až 20 V příklad Motorek 3-5V/0,4A/17000RPM
● MULTICOMP PRO-MM18 40,- Kč) MULTICOMP PRO-MM18, DC Motor, Kartáčový, 4300 rpm, 15.5 g-cm, 420 mW, 23.8 mm /-/ https://www.farnell.com/datasheets/3747214.pdf

● Motory s neodymovými NdFeB magnety. Vybraný příklad z Google (rc brushed motors with neodymium magnets)
12mm neodymium micro 3v dc motor N20 motor FF-N20 /-/ FS480WA airsoft motor,12v neodymium motor magnets

● Google rovněž našel aplikaci kde motor tvoří pohon membrány (protilehlou dvojici kuželových) pro subwoofer
chithead, · Joined 2008 #4 · Aug 3, 2019 Sounds like the setup produced by ServoDrive - they used it in the ContraBass and Bass Tech 7: (Capable of delivering 114 dB at 16 Hz, in e. g. Disney World) https://www.diymobileaudio.com/threads/ ... er.420065/
Kinmore neodymium neo magnet dc motor for subwoofer


Přílohy:
neodym_dcmotor_subwoofer.jpg
neodym_dcmotor_subwoofer.jpg
[ 23.46 KiB | Zobrazeno 821 krát ]



Naposledy upravil guchar dne čtv 09.05.2024 13:23, celkově upraveno 1
Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: čtv 09.05.2024 12:56 
Mazák
Mazák

Registrován: 16.1.2013
Příspěvky: 1211
tomashr píše:

Dokážeš prosím odhadnout, o jaké sérii se bavíme, aby to Mabuchi pro Traxxas řešilo?
Nechme stranou, že to je celé blbost - Traxxas (to samé Arrma a další) chtějí levný základ, kam jim plechovka naprosto vyhovuje a pro náročnější už je lepší jít na brushless systémy, prostor pro smysluplné využití lepšího brushed motoru nevidím...
Ale berme to ryze hypoteticky - bavíme se o desítkách tisíc anebo minimálně stovkách tisíc?

Pokud si matně pamatuju, tak pro přímý prodej běžné seriové katalogové položky u menších typů (autodráhy) mívali absolutní minimum :lol: 50 000ks na dodávku.
Menší počet jedině přes distributora a ani nebudu naznačovat - to se musí řešit s ním.
Roční produkce - něco lehce pod 1.5 bilionu :) ks.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: čtv 09.05.2024 15:06 
Mazák
Mazák

Registrován: 8.7.2015
Příspěvky: 1844
Bydliště: Orlova v noci , Karviná ve dne
1,5 bilionu?
I 1000x mensi cislo
1,5 miliard je moc.
To by se to muselo z linek sypat jak ryze.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: čtv 09.05.2024 15:57 
Mazák
Mazák

Registrován: 7.5.2015
Příspěvky: 7608
Bydliště: ČR
Obrázky: 8
@HONZIK 22 Americký bilión je tisíc milionů (v Evropě miliarda) 1.000 x (1.000.000) = 1 000 000 000. A roční produkce Mabuchi Motor Company: Volume of small electric motors, producing over 1.4 billion motors annually. Je vzatá z Wiki. To dlouhé a krátké počítaní nul bilion vs miliarda je ve světě dost divně rozloženo. I když hlavní je vliv bývalých kolonií. Japonci se přidrželi Američanů a jejich bilion je 1 000 000 000 tisíc milionů. A 1 000 bilionů je triliarda. USA + Jap.: Jedna, tisíc, milion, bilion, trilion.


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: čtv 09.05.2024 16:02 
Mazák
Mazák

Registrován: 7.5.2015
Příspěvky: 7608
Bydliště: ČR
Obrázky: 8
● Porovnání tří DC provedení 130 rotor 3 póly vinutí od pohledu různé počty závitů různě silným drátem. III. (vysokootáčkový) motor vinutí hodně silný drát, stator neodymové magnety Cé tvar, kuličková ložisky, uhlíkové kartáče ke komutátoru
Až na vizuální odlišnost vnitřních střev - žádné konkrétní údaje pro srovnání. Jediný závěr: I brushed motory (ve videu 130) mohou mít uvnitř neodymové magnety.


Návod jak vložit video do příspěvku na RCMANIA.cz
● Porovnání čtyř DC provedení 130, (třetí modrý shodný s 3. z testu výše) Měření otáček. Motory s nejvíce otáčkami naprázdno 3. modrý (kolísaly) 65 tis. neodymové magnety // a 4. stříbrný 68 tis. feritové magnety ?6 závitů? rozebrány. Napětí, proud, moment charakteristika, ... nebyly měřeny. Thermo kamerou byla zobrazena teplota v okolí komutátoru.


Návod jak vložit video do příspěvku na RCMANIA.cz

● Změna tvaru pólových nástavců rotoru (rozprostřením plechů do spirály ve směru otáčení) Jenom srovnávací měření otáček naprázdno.


Návod jak vložit video do příspěvku na RCMANIA.cz


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: čtv 09.05.2024 19:37 
Platící zákazník RCManie
Platící zákazník RCManie

Registrován: 22.7.2012
Příspěvky: 4540
Bydliště: Zvole u Prahy
Obrázky: 0
prikrylm píše:
Kvůli teplotě? Chemické odolnosti? Nebo jich je moc na skladě?


Proč to vůbec řešit? Hlavní průser u těch motorů není magnet, ale uhlíky. Takže laciné spotřební motory nějak inovovat je nesmysl.


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: čtv 09.05.2024 21:04 
Mazák
Mazák

Registrován: 4.7.2012
Příspěvky: 2738
Bydliště: Havířov
Obrázky: 0
Neměly neodymové magnety i některé typy motorů Velkom-Palička? Kdysi články v časopisech Modelář.

Jen k tomu příspěvku guchara. To jako doopravdy mají takové elektromotorky až 60000ot./min.? To se mi nějak nezdá. Vím co dělají elektromotorky třeba MIG nebo Speed 300 které mají přes 30000ot./min.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: čtv 09.05.2024 21:18 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 9.1.2007
Příspěvky: 9190
Bydliště: Praha 8, ČR
Obrázky: 9
varok píše:
...Ještě k tomu guchara. To jako doopravdy mají takové elektromotorky až 60000ot./min.? To se mi nějak nezdá. Vím co dělají elektromotorky třeba MIG nebo Speed 300 které mají přes 30000ot./min.

Pamatuju na motorek do autíček na autodráhu, značka Mabuchi (bližší typ už nevím), u kterého výrobce deklaroval 54.000 otáček. Ten motorek jsem měl (měl, ale kde je mu konec netuším), ale neměl jsem otáčkoměr, abych to ověřil. Překvapivě jsem ho tehdy ani nerozebral, což byla jinak tehdy má běžná praxe.

_________________
Hitec Aurora 9X


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: pát 10.05.2024 3:30 
Mazák
Mazák

Registrován: 7.5.2015
Příspěvky: 7608
Bydliště: ČR
Obrázky: 8
● @DAF Do dráhových autíček mechanicky pasovaly ty placaté (slot (shape)) "130" a některé typy byly i v provedení s větším výkonem a většími otáčkami, typicky udáváno pro nějaké napětí, a chod naprázdno. 18 tis. otáček, 4.5V, 0.2A Byly obdobou tohoto Označení na motoru: 4,8V 18500rpm 220mA SFE130S-2082-37 /-/ Výstup: 0.35-0,4A Počet otáček: 17000-18000 RPM při napětí 3-5V Podstatné bylo provedení kartáčů komutátoru. Ty s uhlíky přežívaly i nějaké rozumné přetížení. Ty čistě fosfor-bronzové plíšky se rády opálily - utavily.
● Dnes je v nabídce i Motor X-SLOT 132 RACE, 12/14,8V 18W - neodymové magnety (velký výkon) pro autíčka Motor X-SLOT 132 RACE je osazen neodymovými magnety Fe-Nd-Be; Jmenovité napětí 12-14,8V (použitelné od 9 do 16V), výkon: při 14,8V otáčky 28 000RPM a proud Imax. 3,5A, 18W max., super zrychlení!!! Uhlíkové kartáče, bronzová kluzná ložiska (přední a zadní), průměr hřídele 2,0 mm, délka hřídele 7,0 mm, rozměry skříně motoru 20x15x25 mm.
● High Speed Mini 130 Voltage: 8.4V Speed: 52 000RPM Micro FK-130 Carbon Brush Motor DC, Racing Slot Car


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 54 ]  Přejít na stránku 1, 2, 3, 4  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz